Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hoitotuesta kysymys!

15.02.2008 |

Minä, niin kuin ei varmaan moni muukaan ymmärrä noista Kelan jutuista mitään :D Eli on pakko kysyä täältä, kun varmasti moni on tähän tilanteeseen jo joutunut.

Eli äitiyslomani loppui tammikuun puolessa välissä, nyt hain kotihoidontukea Kelasta. Ne on sieltä nyt kaksi kertaa kitissyt, että puolisoni tulot on heille toimitettu väärin ja nyt vihdoin ja viimein he kelpuuttivat palkkalapun jonka mieheni itse sinne eilen vei. Eli sanomattakin siis on selvää että mieheni tulot vaikuttaa tähän rahamäärään, jonka tulen saamaan kotihoidontukea.

Meillä täällä Kelassa kestää yleensä n. kuukauden, että päätökset tulee, niitä odotan aina hyvin jännittyneenä ja yleensä aina joudun pettymään heidän päätökseen.

Nyt en jaksaisi taas millään odottaa päätöstä ja nyt haluaisin kysyä teiltä, etten taas joudu pettymään vähäistä rahamäärää tai jotain muuta epäkohtaa, jonka tulen saamaan, että vaikuttaako puolison tulot tukeen kuinka?

Mitä enemmän hän tienaa sitä enemmän saan tukea vai juuri päinvastoin?

Kiitos jo vastauksistanne!

Indy, Termiitti 9kk ja poppari rv 29+2

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidon tukea saa aina sen n.300 euroa kuussa -verot, riippumatta tuloista, töistä tms.??

Kunhan lapsesi on siis alle 3-vee eikä käy kunnallisessa hoidossa.

Yli 3-v:kin saa jotain.

Tulot katotaan jos hakee hoitolisää.

Sitä ei yleensä saa jos mies käy minkään laisissa töissä.

Tämä siis minun käsitykseni...

T:Mona

PS. Voihan ne olla jo muuttunut minun tiedoistani...

Vierailija
2/5 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeassa olen.

Meneppä kelan sivuille ja sieltä kohtaan kotihoidontuki. On mielestäni aika selkeästi selitetty ja sisältää myös esimerkkejä.

Tsemppiä hakurumbaan!!

Itse ei onneksi tarvi muuta kun tulevaisuudessa täyttää kelalta tuleva kotihoidontuen hakemus eikä muuta. Mitään muuta kun ei kuitenkaan saataisi...:(!

T:Mona

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hoitolisää saa/ei saa perheen tulojen perusteella ja siihen vaikuttaa myös perhekoko. Meillä on kaksi lasta, mies julkisella puolella töissä (vähän yli 3000¿/kk) ja itse jäin juuri toisesta lapsesta hoitovapaalle. Hoitorahan ja kuntalisän lisäksi saamme hoitorahaa n. 60¿/kk. Ei toki paljon, mutta kaikki on kotiin päin:-)

Kelan termistö ja hakulomakkeet on mielestäni hyvinkin monimutkaisia, sillä mm. tuon hoitolisän laskeminen on melko hankalaa. Mutta mielestäni aina kannattaa hakea, kyllä ne siellä sitten päättävät, oletteko oikeutettuja hoitolisään vai ette. Tsemppiä hakurumbaan!

-aurora ja lapset 04&07

Vierailija
4/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nää Kelan asiat menee aina jotenkin ihan ohi :D

Hoitotuesta tuli jo päätös joka tosiaan oli sen n. 300 e / kk ja nyt ne pähkäilee sitten sen hoitolisän parissa. Ja se mulle sitten olikin se mysteeri, että kuinka se päätetään ja miten puolison tulot vaikuttaa siihen.

Mutta luulenpa, olipa päätös mikä tahansa, se on mielestäni päin sanonko mitä :D Jotenkin mietityttää vaan, että kuinka he luulevat siellä että lapsiperhe pärjää niinkin pienillä rahoilla kun ei äideillä ole muita tuloja... Mutta kai mekin pärjätään kun muutkin! Meillä vaan edessä hieman taas isompia ostoksia kun on tulossa uusi vauva niin yhden kuukauden tuki menee jo siihen, että saadaan uus turvaistuin lapselle O.o

Kiitoksia teille kuitenkin vastauksista, tämä selkeytti asioita taas =)

Ja käyn penkomassa tuolla Kelan sivuilla jospa tajuaisin jotakin niistä :)

Vierailija
5/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon uuden vauvan tuloon vielä sen verran, että äitiysloman aikana et sitten kai taas enää saakaan kotihoidontukea kuin ns. " laskennallisen erotuksen" (mitä lie tarkoittaakaan?), joka minulla kerran osoittautui jopa miinus merkkiseksi summaksi!?!? En sentään joutunut kelalle päin maksamaan :)

Tämä lisäys vain siksi, ettei tulisi yllätyksiä...