Kumma juttu lihavana ollessa
Tänään huomasin lääkärillä käydessä kumman jutun..
Nuorempana (yläasteella ja lukiossa) minulle huomauteltiin painosta hyvinkin usein terveydenhoitajalla tai koululääkärillä käydessä. Paino oli 70 kg ja pituus on 175 cm eli olin ihan normaalipainoinen, mutta silti kehotettiin hieman laihduttamaan. Sama juttu oli kotona, etenkin siskoni haukkui läskiksi hyvinkin usein. Ja näin ollen luulinkin olevani lihava ja peilistä katsoi vastaan läski tyttö.. Tosin nykyisin kun katson valokuvia tuolta ajalta, niin kyllä ihan normaalipainoiselta olen silloin näyttänyt.
Mutta nyt kun ihan oikeasti olen lihava (pituus edelleen 175 ja paino jotain 110 kg) niin kukaan ei sano mitään. Kumma juttu. Lääkärit ei kehota laihduttamaan, terveydenhoitajakaan ei mainitse mitään. Mistä tämä johtuu??? Olin ihan varma, että tänään se lääkäri jo jotain sanoo painosta, mutta ei. Ja nyt kun kukaan ei sano mitään painostani, niin jotenkin en vain näe itseäni lihavana! Peilistä katsottuna näen itseni vain vähän pyöreänä ja sitten on aina hirveä järkytys nähdä itsensä valokuvasta, missä se totuus sitten näkyy..
Kommentit (27)
Ja terkkari huomautteli aina painosta. Kaiken näköisiä rajoituksia ja itsetunto-ongelmia kyllä siitä seuras, vaikka en kyllä muista että kukaan muu sitten mainitsi kiloista kuin terkka. Tuolloin vielä pelasin aktiivisesti 4-5krt viikossa futista joten on mulla ollut lihasmassaakin, mutta ei terkkari mitään siitä maininnut.
Nyt vanhempana olen haikaillut noita mittoja..Pituus on sama mutta paino 30 kg enemmän.
Tulihan siitä sitten syömishäiriöitä. Nytkin 162/52 ja tuntuu lihavalta.
Sitä ennen voisi kertoa terveellisestä ruokailusta ja liikunnasta aiheuttamatta syyllisyyttä normaaleille lapsille.
Omassa tapauksessani kyseessä oli muutama " kaveri" ja terveydenhoitaja. Ikävää että lyttäsivät itsetuntoni sillä saralla. Tosin itse olen nuo ruoat sinne suuhun lykännyt mutta ei tuollainen yläasteiässä ainakaan auta.
niin kukapa siihen viitsisi enää puuttua... pelihän on pelattu? Ei kovin moni yli satakiloinen nainen kykene laihtumaan normaalipainoiseksi enää ikinä. Sen takia siitä ei huomauteta kun ei haluta asettaa lihavaa ihmistä kohtaan kohtuuttomia vaatimuksia.
Kyllähän sen jokainen tajuaa että läskien mukana tulee terveyshaittoja mm. kolesteroliarvo nousee, polvet pettää, diabetes ja sydän ja verisuonitaudit uhkaavat. Siksi lievästi ylipainoisille puhutaan paljon laihtumisesta, että välttyisivät näiltä. Mutta tosi läskille ei kannata mitään sanoa, varmasti on terveytensä jo pilannut.
että peilin ohi livahtaessaan näyttää vain jonku verran lihavalta? Mutta auta armias, kun joutuu valokuvaan.. hirveä läskikasa!
Katselin valokuvia eräästä joulujuhlasta ja kyllä näytin hirveältä :(
tv. 164 cm ja 96 kg
se 162/52, syömishäiriötaustainen
Tosiaankin haluaisin, että pystyisin muuttamaan ruokavaliota lopullisesti, ei vain laihdutusurakan ajaksi, koska tiedän nyt kokemuksesta kuinka nopeasti ne kilot tulevat takaisin.