Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette? Yhdessä elävillä omat vai yhteiset rahat?

Vierailija
14.02.2008 |

Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos kerran ihan vakavissaan ollaan ja saman katon alla asutaan, niin kaikki tulot ja menot ovat yhteisiä. En oikeasti tajua, mitä järkeä on esim. sellaisessa suhteessa, missä toinen on vakituisessa työssä ja toinen opiskelee ja kaikki kulut kyllä jaetaan sentilleen tasan, mutta tulot ovat kummallakin ne mitä ovat eli toisella opintotuki ja toisella palkka. Tälläisessä tilanteessa kun esim. Kela tai sossu ei suostu maksamaan asumis- tai muutakaan tukea kun puoliso kerta asuu samassa taloudessa. Silti toinen joutuu kituuttamaan ja laskemaan joka sentin, että rahaa riittäisi ruokaan kun toinen vieressä elää herroiksi. Miten tässä voi olla tasavertainen suhde kyseessä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaamme suurin piirtein saman verran, joten siirrämme molemmat yhteiselle tilille tietyn summan kuukaudessa. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki laskut, ruuat ja lasten kulut. Omalle tilille jäävällä rahalla saa kumpikin tehdä mitä huvittaa.

Äitiysloman aikana mies siirsi yhteiselle tilille suuramman osuuden eli molemmille jäi omalle tilille saman verran rahaa.

Tämä malli toimii loistavasti. Ikinä ei ole riitaa rahasta!

Vierailija
22/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

me olemme pienituloinen perhe, jotka yritämme molemmat kohentaa työmarkkinakelpoisuuttamme hankkimalla lisäkoulutusta tuntitöiden ja osa-aikatyön ohessa. Nyt sain yhden sijaisuuden, jossa on oikein hyvä palkka ja jätin opinnot jäihin vähäksi aikaa. Mutta tässäkin täytyy säästää ajatellen pätkätyön loppua.

Tämä meidän talous on melkoista palapeliä. Tullaan kuitenkin ihan hyvin toiemen, kun elellään suunnitelmallisesti ja melko nuukasti (ei esim. ole autoa).

Jos toinen meistä voisi tehdä isoja hankintoja (autoja, elektroniikka tms.) ilman toiselta kysymistä, niin tämä laiva olisi vaarassa upota ja vikkelästi.

Minusta rahankäyttö ja siihen liittyvä päätöksenteko pitää sovittaa siihen perheen kokonaistilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa jolla rahaa! Jos kaupassa käydään ja ostan vaikka kengät, ihan hyvin ne voi maksaa joko mies tai minä. Sama laskuissa, minä maksan sen minkä pystyn ja mies loput!

Ruokakaupassa maksaa taas se jolla rahaa on..

En ymmärrä sellaista, että puoliksi maksetaan kaikki. Ennen lapsia maksettiin puoliksi kun molemmilla oli yhtä pienet tulot ja vielä haluttiin olla itsenäisiä, ilman, että jää toiselle " velkaa" .. Nyt kun lapset on, ei ole sellaisia kuin toisen laskut ja menot ja toisen tulot!

Serkullani oli niin tarkkaa, että irtokarkkipussitkin piti molempien ostaa omat, että varmasti ei toinen hyötynyt! Ja siinä tapauksessa lapsia, mies töissä, nainen kotona! Se oli tasa-arvoa se! Kaikki puoliksi kirjaimellisesti.. Nykyään ne on kyllä kaikki puoliksi pistäneet ihan lopullisesti!

Vierailija
24/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oletko tosiaan sitä mieltä, että sinun piti kotona ollessasi hankkia rahat ruokaan, lasten tarvikkeisiin ja miehen vaatteisiin, ettei miehen tarvitse osallistua yhtään normaalia enempää perheen elatukseen? On teillä joo tasa-arvoinen suhde... Ei kai perheen pidä syödä, jos äiti ei ruokarahaa taloon tuo =O

Mies osallistuu maksamalla about puolet menoista. En mä osta kaikkia ruokia, mies käy kaupassa myös... ja maksaa osan laskuista, mä osan. Ei me sentilleen eikä edes eurolleen laskeskella kumpi on käyttänyt enemmän, se käy kaupassa kumpi ehtii. Tai laskuja maksaessa mies voi maksaa jonkun " mun" laskun tai toisinpäin. Kyllä me silti yhteiseen hiileen puhalletaan vaikka omat rahkit onkin.

Vierailija
25/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus jää ylimääräistä, niin molemmat ehdottaa toiselle kivoja juttuja. Ikinä ei tule kinaa rahasta.

Se ehkä suhteen alussa vähän häiritsi, kun itse opiskelin ja mies oli töissä. Nyt ei sekään haittaa. Kunhan olen ollut kotona lasten kanssa, on minun tuleva palkkanikin kohtalainen ja tietysti yhteinen.

Nyt minua vaivaa se, että isäni aikoo sulkea mieheni perinnön ulkopuolelle. Kuka tietää tästä tarkemmin? JOs saan perinnöksi käteistä, osakkeita tai kiinteistön, enkö muka voi vain siirtää niitä myös mieheni nimiin?

Vierailija
26/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hänen keinonsa hankkia lisätuloja oman työnsä ohella. Kumpikin olemme yrittäjiä. Meillä ei myöskään koskaan tapella rahasta. Laskut maksetaan siltä tililtä missä on sillä hetkellä rahaa, kaupassa käy se joka kerkiää.

Aloitin tämän ketjun, koska monet ystäväni ovat vielä opiskelijoita ja vaikka asuvat yhdessä miehen kanssa ja ovat osa jopa kihloissakin, niin mies ei yhtään jousta omista rahoistaan ja toinen tosiaan kituuttaa opintotuella.

Itselläni on myös tapana esim. tarjota ystävilleni silloin kun voin, jos menemme jonnekin yhdessä ja näen, että toisella on tiukkaa. Ystävät tarjoavat sitten vuorostaa joskus, kun heidän rahatilanteensa on parempi. :)

ap

Vierailija
27/27 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos toinen on hyvin säästäväinen ja toinen vetää joka kuu tilin tyhjäksi koska tuhlaa aina kaiken riippumatta tulojen suuruudesta, niin voi olla järkevämpää pitää rahat aika erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän