Kysymys liikkeistä viikolla 19!
Olen nyt viikolla 18+5 ja olen jotenkin tosi huolissaan liikkeiden vähäisyydestä. Tuntuu, että näillä viikoilla kaikki 2.raskauden odottajat tuntevat niitä niin paljon ja suurenevasti (tämä on siis 2.raskaus).
Siis... Olen tuntenut liikkeitä pari viikkoa, mutta satunnaisesti. Esim. viikonloppuna tunsin ja nyt tuntuu, etten olen tuntenut mitään maanantaista lähtien. Maanantaina olin neuvolassa, jossa sydänäänet olivat kuitenkin ok. Dopplerin kautta kuului myös vauvan liikkeitä. Viime viikolla oli sama juttu; tunsin muutamana päivänä ja sitten en taas lainkaan. Istukan paikka on takana, joten siitäkään ei ole kyse.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisista tuntemuksista? Mietin jo, että pitäisikö mennä yksityiselle lääkäriin... Rakenneultra on 1 1/2viikon päästä.
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku vastaisi.
Kommentit (7)
ja oikeastaan vasta viime viikolla tai sitä edellisen viikon aivan loppupuolella alkoi liikkeitä tuntua joka päivä. ja toista odotan siis myös. kun joka paikassa siitä toitotetaan,että toisen lapsen odottajat tuntevat liikkeet aiemmin,niin oletin itse,että liikkeitä sitten myös tuntuu ja paljon enemmän kuin esikoista odottaessa.. tunsin kyllä ensimmäiset liikkeet jo rv.14,mutta en todellakaan päivittäin tai edes joka toinen päivä,kun esikoiselta aloin tuntea liikkeet siinä rv 16..
eiköhän ne liikkeet ala voimistua myös sinulla niin,että ne päivittäin sitten tunnet. voihan vauvat jo siellä masussa olla täysin erilaiset,toinen liikkuu enemmän toinen vähän vähemmän? ainakin tämä masuasukki heiluu ja hytkyy vähän väliä,esikoinen oli paljon hiljaisempi kaveri :)
mukavaa odotusta :)
-annu ja pienimies 20+2-
erityisesti, jos kuitenkin tunnet liikkeitä jonkin verran. Oletko ehtinyt pysähtyä kuuntelemaan viikon sisällä? Paljon riippuu siitäkin, miten ehtii seuraamaan. Voithan vaikka esim. juoda lasillisen mehua tai syödä jotain makeaa, ja heittäytyä sitten oikein pitkälleen kuulostelemaan. Tälläisissa tilanteissa mulla esim. yleensä tuntuu. Muuten liikkeet ei minullakaan kovin paljon ole vahvistuneet viimeisten viikkojen aikana (viikoja nyt 21, odotan samoin toista). Jotain kuitenkin tuntuu päivittäin.
Istukasta: arveletko sen sijaitsevan takana np-ultran perusteella, vai onko sitä myöhemminkin todettu? Istukka voi käsittääkseni vielä tuossa vaiheessa vaihtaa paikkaakin. Minulle nimittäin sanottiin tässä raskaudessa np-ultrassa, että istukka on kohdun etuseinässä. Ja rakenneultrassa se olikin jo takaseinässä...
Vastauksenne helpottivat suunnattomasti oloani, kiitos!
Viestin kirjoittamisen aikaan olin lievästi ja vähän enemmänkin paniikissa. No, sen jälkeen söin suklaata ja menin tunniksi makuulleen ja tunsin kuin tunsinkin monta liikettä. Tosin ne on niin vaimeita verrattuna 1. raskauteen (silloin masussa olikin erittäin vilkas kaveri ja on sitä vieläkin). Joten eiköhän tässä pidä vaan ottaa rauhassa.
En tiennykkään, että istukka voi muuttaa paikkaansa. Np-ultrassa se todettiin olevan takana. Joten voihan olla, että se on vaihtanut paikkaa.
Kiitos vieläj a onnelista odotusta!
Mulla kaikissa näissä kolmessa raskaudessa ollut istukka edessä, mutta liikkeet tuntuneet silti eritavalla jokaisessa.Ekasta rekisteröin jo rv 16 asti tosi usein kovia potkuja,toisesta tais ekat kovemmat tulla 18+viikoilla ja en saanut kun muutamat liikkeet päivisin,ultrassakin kysyivät etkö tunne mitään noista ja en kyllä tuntenut.Ja tässä kolmannessa alkoivat rv 21 tuntumaan kunnolla ja niitä tuntuu paljon päivittäin.Ja nyt siis 22+5 menossa.
tässä raskaudessa olen tuntenut hentoja liikkeitä n rv 15 jälkeen.
nyt menossa rv 20+3 ja liikkeet on jonkin verran vahvistuneet. mutta ei vieläkään ns kunnon jyskeitä.
kyllä ne liikkeet vahvistuu! parin kolmen viikon päästä kyllä huomaat :)
sitten parin kk ajan voi välillä jopa toivoa että olisi paikallaa :D
... vaikka viikkoja on nyt kasassa 19+5. Toinen raskaus on menossa ja kun helposti tuppaa vertaamaan raskautta ensimmäiseen, niin kyllä noilla 17-18 viikoilla itselläkin oli pikku paniikki siitä, että onkohan kaikki masussa kunnossa, kun liikkeitä ei tuntunut. Mietin joka päivä, että nyt tänään soitan neuvolaan ja menen kuuntelemaan sydänäänet, mutta sitten illalla tunsinkin pieniä sipaisuja. Mutta välillä meni viikko, etten tuntenut yhtään mitään!
Edellisessä raskaudessa kun tunsin selvästi jo viikoilta 16 ja nyt vauvan liikkeet on sellaisia hipsautuksia ja välillä kääntää ilmeisesti kylkeä, kun nousee ikään kuin " pintaan" . Nyt mulla on istukka edessä ja edellisessä takana, mutta varmaan myös tässä vaiheessa vauvan " persoonalla" voi olla merkitystä. Meidän poika on todella puuhakas pakkaus ja jo masussa harjoitteli kunnon jääkiekkolaukaisuja:) Nyt ultran mukaan tulossa olisi tyttö ja voihan olla, että tulokas on rauhallisempi. En tiedä voiko tuosta jotain päätellä, mutta itseäni yritän ainakin sillä rauhoitella... Ja ehkä ekassa raskaudessa asiat koki muutenkin jotenkin herkemmin kuin nyt...
Varmistin ultrassa kätilöltä, että vasta viikoilta 25 voi " vaatia" liikkeiden tuntumista joka päivä. Itseäni tuo tieto kyllä rauhoitti.
Tsemppiä kaikille odotukseen! (sitähän tämä on kaikin puolin...)
Ja minulla selvisi liikkeiden huono tunteminen... sillä että istukka oli etuseinässä... vaimentaa iskuja paljon...
Ekassa oli takaseinässä ja huolestuin kanssa kun silloin tunsin paljon aikaisemmin...
aiteeee