Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikahan siina on kun mua arsyttaa suunnattomasti varsinaissuomalaisten olemus ja puheet. Olen yrittanyt paasta eroon tasta, onnistumatta.

Vierailija
13.02.2008 |

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää " stadilaisten" olemus ja puheet vaikka olen koittanut siitä yli päästä=)

Vierailija
2/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti se puheen nuotti, joka erottuu, vaikka ihminen yrittäisikin teeskennellä normaalia ja puhuisi kirjakieltä.

(terveisiä vaan Saloon, koulukavereille ja vanhemmilleni!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaamean kuuloista veivaamista.

Vierailija
4/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut vielä enemmän tamperelaisten jorinat

Vierailija
5/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen stadissa syntynyt, ja kuuntelen aina ihastuneena kun turkulaiset puhuu. Se on niin hauskan kuuloista. Ja sitten se että aloitetaan kysymys aina ei-sanalla: " ei teil knakei o?"

Vierailija
6/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kaupunki heillä on ja voisin jopa kuvitella asuvani muuten siellä, mutta en ymmärrä ihmisiä sanaakaan.

Vierailija
7/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko mulle millanen on varsinaissuomalaisten olemus? Ois kiva tietää mistä meiät noin niinku ulkonäöllisesti tunnistaa ;)

Vierailija
8/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai siis mee vai? kuis säää ny niin meinasisit?

Vierailija
9/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl sen näkkee vaiks ois sokkee

mää oon turuust kotoosi

siält mää oon tullu tois pualt jokkee

kyl sen päält jo huamaaki

Kyl sen huamaa vaiks ois hullu

mist näin fiksu flikk´ on tullu

siält mää on tullu tois pualt jokkee

kyl sen päält jo huamaaki

Vierailija
10/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

stadilaisten puhe ja olemus on sellainen ylimielinen ja hienosteleva. Mutta olen jo siihen tottunut, eikä se enää häiritse pahemmin...

Vierailija
11/21 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huvittavaa se, että käytössä on ilmaisuja ja sanoja, jotka on kadonneet muun Suomen puheesta 1800-luvun jälkeen.

Vierailija
12/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alkuasukas, ja kyllä vaan tämä kummallinen puhe ottaa korvaan ja se tietynlainen esteisyys. Ollan kovasti omaan läjään ja ulkopuolisia ei niin vain otetan " likkiin mukaan" . Työpaikalla ja harrastuksisa saa kovasti tehdä töitä ja tunkea vain kylmästi ihmisten kahvipöytiin ja mukaan toimintaan, jos haluaa, että joku puhuu sinulle tai edes jotenkin huomioi. Oalla aktiivisuudella on täällä suuri merkitys. Nää on ihan kivoja ihmisiä täällä, mutta kestää kauan, ennekuin tutustuu.

Vierailija
13/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ollan kovasti omaan läjään ja ulkopuolisia ei niin vain otetan " likkiin mukaan" . Työpaikalla ja harrastuksisa saa kovasti tehdä töitä ja tunkea vain kylmästi ihmisten kahvipöytiin ja mukaan toimintaan, jos haluaa, että joku puhuu sinulle tai edes jotenkin huomioi. Oalla aktiivisuudella on täällä suuri merkitys. Nää on ihan kivoja ihmisiä täällä, mutta kestää kauan, ennekuin tutustuu.

Vierailija
14/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy googlesta hakusanalla " turkuraattori"

Vierailija
15/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva etten ole yksin. Minusta se puhetyyli ja lähestymistapa on jotenkin hirveän töykeä ja epäkohtelias. Mulla on karvat pystyssä yleensä n. puolen minuutin keskustelun jälkeen jonkun turkulaisen kanssa ;-) Tiedän kyllä, että yleensä he eivät varmasti tarkoita olla epäystävällisiä, mutta minusta he vaan kuulostavat siltä. Itse olen Itä-Suomesta kotoisin, ja monet eivät tykkää savon murteesta, mutta kyllä se joka tapauksessa on paljon ystävällisemmän kuuloista.

Vierailija
16/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raumalta kotoisin, Pari vuotta Porissa ja nyttemmin turkulaistunut. Mun lappeenrantalaiset kaverini eivät ymmärrä mua välillä yhtään!

Vierailija
17/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

`Joopa olen lähtöisin saamelaisesta kulttuurista ja pomppinut ympäri Suomen maata ja käynyt työelämässä niin savossa kuin muissakin kunnissa ja välillä olen ollut ihan pihalla mitä imemiset puhuu...

Turkuun tupsahdin noin 6 vuotta sitten ja ihmettelin tai ihmettelen vieläkin kun he puhuu " nukkusin" ja monessa on se sin pääte ja luulin alussa että he nukkuu kokoajan kunnes tajusin mitä he sanoo, onhan murteet hurjan kuulosia mutta minusta se on vaan rikkaus kun kaikki ei puhu samanlailla niin hienosti niillä pölkkysanoilla joissa ei ole sointua ollenkaan.

MURTEET on ihania....

Vierailija
18/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen seudun murre on sekä alakuloista että hupaisaa...

Terv. uusmaalainen (ei pk-seudulta)

Vierailija
19/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano meinasisin.. Oli vaan pakko korjata ;)

Paljasjalkaisena turkulaisena joskus kieltämättä omaankin korvaan kuulostaa telkkarissa vanha turun murre, kuten esim. Mauno Koiviston.

En osaa sanoa ollaanko sisäänpäinlämpeäviä, voi olla. Ylpeä en ainakaan tunnusta olevani, paitsi kauniista kaupungistani.

Minä rakastan muita murteita, esim pohjalainen ja keskisuomalainen murre, lapin puheesta puhumattakaan.

Vierailija
20/21 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään päin Suomea ei ole yhtä junttia porukkaa kuin Jyväskylässä ja Tampereella!