TK-LÄÄKÄRIT ja muut? Miten ison kyhmyn vuoksi laitat potilaan jatkotutkimuksiin?
Kommentit (20)
On osittain liikkuva, mutta kiinnittyy ehkä pohjastaan joustavasti. Voisi olla tulehtunut imusolmuke, mutta toisaalta taas potilaan mielestä se on erilainen verrattuna esim kaulalla olleisiin aikaisemmin tulehtuneisiin imusolmukkeisiin. Perusterve synnyttänyt nainen kyseessä.
Muutamalla tutulla ollut sellaisia, ovat kasvaneet ehkä jopa mansikan kokoisiksi, ovat ihossa kiinni ja liikkuvat vähän sen mukana. Patti ei siis näytä mitenkään "finniltä" tms. vaan iho on kiinni ja ihan normaalin näköinen. Hoito on helppo, patti avataan ja tyhjennetään paikallispuudutuksessa.
Lääkärille parempi konsultaatiopalsta saman työpaikan kollega tai esim. Lääkäriliiton omat Fimnet-sivut ja siellä konsultaatiot tai sitten puhelinkonsultaatio kirurgian polille. Täällä ei voi olettaa kovin ammatillisia neuvoja kysyvänsä tai saavansa...
Kertomasi perusteella vaikuttaisi nivusen imusolmukkeelta, joka voisi olla ärtynyt esim. bikinikarvoituksen ajelun seurauksena, nämä aika tavallisia. Jos iholla on jotain pientä rikkeymää tai vähän ärtyneitä karvatuppia, ei varmaan tarvi muuta tässä vaiheessa miettiä, rauhoittuu itsekseen parissa viikossa. Jos taas ei sovi tähän tai on isompi, kiintempi, alustaan kiinnittynyt tms. järkevintä on teettää nivusen ultraäänitutkimus, tarvittaessa voidaan ottaa neulanäytteitä sitten samalla, jos löydös on epäselvä. Tsekkaa kuitenkin ennen lähettämistä jalan iho huolellisesti, ettei pahanlaatuisia luomia tms. näkyvillä tai tulehduksia varvasväleissä tms.
t. radiologi (eli röntgenlääkäri)
Huolestuttaa, koska en ole ajellut karvoja, eikä patti ole aivan hankaavassa paikassakaan esim ei aivan alushousujen reunan alla. Ei ole myöskään tulehtunut talirauhanen. Iho ja SP-elimet ovat olleet aina siistit.
Ihmetyttää sijaintikin, sillä minulla imusolmukkeet ovat mielestäni enemmän "Lantion sisällä" eli nivussiteen ja istuinkyhmyjen välissä eivät kyllä koskaan vaivanneet... ja hieman pehmeämpiäkin tunnusteltaessa kuin tämä. On vaivannut vaihtelevasti nyt jo vuoden, mutta viimeaikoina muuttunut kovaksi ja hieman aristavaksi.
Kiitos kuitenkin jo saamistani mielipiteistä ja valistuneista arvauksistanne. Jos tämä ei tästä parissa viikossa häviä nyt kun on löysemmästä muuttunut tällaiseksi tuntuvammaksikin, niin käynpä vielä lääkärissä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:30"]Mun isä löysi 30v kyhmyn kainalosta ja imusolmukesyöpä oli.
[/quote]
No mulla taas on ollut isohko patti kainalossa jo lähes 20 vuotta, eikä ole syöpää (tutkittukin on).
Eturauhassyöpää sairastavalla potilaalla selässä puolikkaan appelsiinin kokoinen pallo ja kipuja, ei jatkoja... Valitettu asiasta jo kuukausitolkulla silloin kun kyhmyä ei edes ollut näkyvissä vielä. Hohhoijaa, kaikki varmaan arvaa mistä oli kyse. Ja selvisihän se tälle lääkärillekin, tosin vasta siinä vaiheessa kun sukulaiseni oli terminaalihoidossa. Toisaalta, lopputulos olisi ollut sama olisi tehty niin tai näin.
Jos sinä 1-vuotiaan äiti vielä imetät niin voi olla maitorauhanenkin. Itse säikähdin kerran sellaista... Turhaan.
Ja herneen kokoisesta kyhmystä kaulalla lääkärikin huolestui, ja tehtiin kaikki tutkimukset.. Onneksi silloinkin turhaan :) Oli ihan harmiton imusolmuke. Mutta kyllä nämä kaikki kannattaa kuulemma tutkia! Itseäni lääkäri lohdutti tutkimusten ajaksi sillä, että jos vointi on hyvä, olisi tapaus joka tapauksessa niin lievä tai alkuvaiheessa, että suurta vaaraa ei olisi. Toki siinä sitten ehti kehitellä itselleen ruokahaluttomuutta tms tuloksia jännittäessä!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:01"]
Täällä myös yksi. Olen 18v vuoden ikäisen lapsen äiti. Voiko imusolmuke turvota Kainalosta kun joudun koko ajan kantamaan lastani, kun hän ei vielä kävele ? Pelottaa että on syöpä ja koitan keksiä turvonneelle imusolmukkeelle selitystä kuumeisesti
[/quote]
Onko se kauan ollut turvonneena? Mulla turpoaa kainalon imusolmukkeet toisinaan sheivauksen jälkeen (varmaan tullut pieniä haavoja), turvotus lähtee parissa viikossa pois.
[/quote]
N. Viikon. Oispa tullut siitä se tai jostain muusta..
En ole lääkäri (ehkä sitten 'muu'), mutta eihän se ole pelkkä sen kyhmyn KOKO vaan se minkälainen se muuten on, minkä perusteella tuo päätös tehdään. Esim. jos jollain on valtava paise, ei se silti ole välttämättä jatkotutkimuksen paikka, kun taas ihan pienikin kyhmy voi olla aiheena jatkotutkimuksiin.
Minulla on herneen kokoinen tai pienempi, alustaan kiinnittynyt imusolmuke kainalossa. Ei liiku.. jos nyt edes osaan sanoa. Ollut nyt ainakin pari päivää. Harvoin tulee tunnusteltua joten en tiedä onko ollut siinä kuukauden vai vuoden. Lekuriin ? ; (
Luuletko tosiaan että lääkärit täällä päivystävät? Jos mietityttää, mene lääkäriin. Ei se tässä jappasemalla kuumene.
Tosiaan se kyhmyn koko ei kovinkaan paljon kerro siitä, onko aihetta jatkotukimuksiin. Menet vaan sinne lääkäriin, ei siitä kukaan netissä näkemättä osaa mitään sanoa. Ja ei ne kyhmyt kovin usein ole vaarallisia, monilla on harmittomia esimerkiksi rasvasta muodostuneita kyhmyjä. En ole lääkäri.
Saa kai sitä kysyä ? Tuskin kukaan mitään selvää ja varmaa diagnoosia tässä odottaakaan
Täällä myös yksi. Olen 18v vuoden ikäisen lapsen äiti. Voiko imusolmuke turvota Kainalosta kun joudun koko ajan kantamaan lastani, kun hän ei vielä kävele ? Pelottaa että on syöpä ja koitan keksiä turvonneelle imusolmukkeelle selitystä kuumeisesti
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 21:01"]
[/quote]
Onko se kauan ollut turvonneena? Mulla turpoaa kainalon imusolmukkeet toisinaan sheivauksen jälkeen (varmaan tullut pieniä haavoja), turvotus lähtee parissa viikossa pois.
Mun isä löysi 30v kyhmyn kainalosta ja imusolmukesyöpä oli.
t. ryhmä "muut"