yövuorot raskausaikana????
onko mitään estettä? teen kolmevuorotyötä. yleensä ennen yötä ja jälkeen en saa nukuttuia jonka takia sydän sitten hyppii ihan miten sattuu ainakin seuraavan päivän. miten nyt sitten raskausaikana???
Kommentit (10)
heips!
Itse teen kolmivuorotyötä HUS:lla sisuksilla ja öitä teen mieluusti. Tosin nyt alkuraskaudessa olen ollut kahteen otteeseen sairaslomalla pahoinvoinnin takia, mikä on aina yövuoron jälkeen voimistunut. Nyt olen siitä pääsemässä eroon (nähtävästi, kop kop) ja odotan innolla öiden jatkumista. Meillä yövuoroissa yleensä kevyempää ja lepotaukoja voi pitää huomattavsti enemmän. Eikä yöllä melu tai muukaan häiritse. Olen töissä kuitenkin sopinut etten tekisi raskauden aikana kuin noin 6 yötä/6viikkoa, jaksamisen mukaan vaihdetaan. Taitaa olla aika yksilöllistä toi jaksaminen ja tuskin yöt sopii raskauden aikana, jollei aikaisemmin ole sopinut. Meillä ei ainakaan kielletä tekemään. kannattaa kokeilla miltä itsestään tuntuu. Luulen, että raskauden loppuvaiheessa on paljon helpompi valvoa, kun ei nämä erilaiset alkuoireet (väsymys, pahoinvointi, palelu jne) enää häiritse. :)
Nyt viikkoja 26+ ja yövuorot maistuu yhä. Teen niitä jopa hieman mieluummin kuin päivävuoroja, koska fyysistä työn rankkuutta voi yön aikana tasoittaa suunnittelemalla lepohetkiä.
Pahin vaihe valvoa oli 10-20 viikoilla, silloin yön aikana tuli paha, oksettava olo, vaikka muuten olen selvinnyt tosi vähäisellä pahoinvoinnilla.
Monilla työpaikoilla vähennetään tai lopetetaan yövuorojen teko raskausaikana ja työkaverit sen hyvin ymmärtää.
Varmasti paljon omasta tuntemuksesta kiinni, kuinka jaksaa...
Työniloa... Pian se vauva saattaa olla se valvottaja (itsellä kokemusta kolmesta yökukkujasta, saas nähdä mikä tämä neljäs on...)
Hei,
Kolmivuorotyötä tekevillä odottajilla on tutkitusti suurempi riski saada keskenmeno kuin muilla.
Itse lopetin yövuorot kun en kerta kaikkiaan niihin pystynyt. Tuli todella huono olo, vatsa turposi ja kipeytyi yön aikana, verenpaine heittelehti ja sain sydämentykytyksiä. Yövuorot eivät sovi minulle oikein normaalitilassakaan, joten tuo raskausaika oli todella kovaa: Kun olisin tarvinnut unta, enkä sitten " väärään aikaan" kyennyt työvuoron jälkeen nukahtamaan.
Totta kai jaksaminen on yksilöllistä, mutta jos vähääkään siltä tuntuu, en suosittele yövuorojen jatkamista. En nyt muista tarkalleen raskausviikkoja, mutta niistä on ihan rautalangasta väännetty sääntö olemassa, minkä viikon jälkeen niitä ei enää tarvitse tehdä.
Itse sain lääkärintodistuksen 15 viikon tietämissä kun olin ensin yrittänyt sinnitellä yövuoroissa sydämentykytysteni kanssa.
Olen tehnyt sekä päivätyötä että yötyötä ollessani raskaana ja täytyy sanoa, että olotilassa on eroa kuin yöllä ja päivällä :) Tätä neljättä odotan kotona hoitaen samalla 1v kuopusta. Raskausaika menee hyvin huomaamattomasti eteenpäin ilman työelämän henkistä ja fyysistä raskautta ja lasten sairastelujen tuomaa stressiä.
Kanelisokeri 23+5
...paljon asiaa, jota en tiennyt itsekään...
http://www.terveysportti.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ttt0…
Olen tehnyt molemmissa raskauksissani yövuoroja kirurgisella osastolla 27 viikolle asti ja ihan hirveelle rasitukselle kroppa kyllä joutuu. Ei meidän osastolla esim. välttämättä lepohetkiä yövuorossa ole, vaan raakaa työtä läpi sen 10,5 tunnin vuoron. Mulla oli huono olo ja palautuminen yövuorosta kesti monta päivää, se krapulainen olo päällä ja oli vaikea nukkua päivällä. Itse sinnittelin vaikkei sitä pomokaan suoranaisesti vaatinut. Mun mielestä se on niin, että viikon 20 jälkeen ei tarvitse tehdä yövuoroja jos ei halua.
Kirralla minäkin, raakaa työtä, tiedän mistä puhut, ortopedisiä potilaita meillä: koko yö nostelua, kääntelyä, vessaan auttelua ym ym. päivät ja illat erittäin raskaita myös :(
Tuossa linkin tekstissä luki että viikon 23 jälkeen ei ole enää suositeltavaa tehdä yövuoroja, sillä sen on todettu lisäävän ennenaikaisen syntymän riskiä.
Mielestäni hoitotyö raskausaikana on hullun hommaa, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni ja paikkojakin on niin erilaisia...siellä missä olin, raadettiin töitä yötä päivää, hulluun tahtiin ja jollei tajunnut mennä ruokalaan hengähtämään, ei kyllä saanut syödäkään rauhassa kun kellot soivat tauotta ja henkilökuntavaje oli suuri :(
tuntuu ettei jaksa. Tutkitut yövuorojen vaikutukset ovat varmasti totta, mutta mulle yövuorot ovat helpommin kestettävissä vaikka olenkin kiireisellä ison sairaalan päivystyspolilla töissä. Sen sijaan aamuvuorot ovat järkyttäviä, varsinkin ilta-aamukombinaationa. Riittävän unen ja levon saaminen on kaikean a ja o, nukkui sitten yöllä tai päivällä.
edellises raskaudes kunnalla vuorotöissä.. ihmettelin jossain kohtaa et miks mulle ei enää laitettu yövuoroja, syy oli se et kunnalla oli kuulemma joku raja, siis raskausviikoissa minkä jälkeen ei saanut enää tehdä yövuoroja :o minä tästä tietysti kiitollisena :)
Itselle yövuorot ei sopineet raskauden aikana. Toiseen yöhön mentäessä oli jo huono olo ja öitten jälkeen olo oli niin huono etten pysytyn tekemään muuta kuin olemaan pitkällään (ja kotona taapero).
Neuvolassa suositteli että viikon 25 jälkeen olisi hyvä jättää yövuorot viimeistään. Sain onneksi töissä sovittua jo aiemmin että valvon vain yhden yön kerrallaan ja esimies jättikin yöt minulta sitten pois ilman lääkärintodistusta.
itseasiassa tälläkin hetkellä. Odotus vasta alkumetreillä, mutta nyt jo tekee tiukkaa. Tosin toinen yö menossa ja viel yks ois edessä... Voi kyllä olla että jatkossa jos tekee öitä nii yks kerrallaan...