Kiusauskapina
Voi vitsi.
Jotenkin tuntuu että ihmiset on melkein tyytyväisiä kun kuulevat, että oma lapsi kiusaa - ajattelevat sitten kai, että eipä ole ainakaan kiusattu! Pari huomiota kiusaustilanteista ja niihin puuttumisesta olen tehnyt:
-jos on kyseessä tapaus, jossa lapsi on tehnyt jotain kongreettista ja kertaluontoista, kuten heittänyt kivellä tai kuristanut yms. niin vanhemmat on hyvin mukana, ovat vihaisia lapselleen ja lapsi pyytää anteeksi. On miltei mahdoton uskoa sellaista omasta lapsestaan, mutta kongreettinen, nimetty asia on ollut helpompi kysyä ja lapsen on helppo käsittää tehneensä väärin.
- jos on kyseessä pitempään jatkunut kiusaaminen, onkin hankalampaa. Ilmoitetaan ettei kiusaamista ole tapahtunut (koska oma lapsi itkee ja sanoo niin), loukkaannutaan siitä ilmoittaneelle vanhemmalle, ja ennenkaikkea alkaa hirveä selitys siitä että ME kyllä opetamme lapsellemme hyviä tapoja ja toisten arvostusta. Eiköhän jokainen vanhempi haluaa lapselleen hyvän luokan ja luokkahengen ja auttaa lastaan ja tämän kavereita sosiaalisissa kiemuroissa, tarviiko sellaista edes korostaa! Eihän se kiusaamisesta ilmoittanut vanhempi sitä ole kyseenalaistanut, vaan tällä voi kotona olla lapsi joka suree!
En omasta lapsuudestanikaan voi kuvitella koulukaveria, joka olisi alkanut syyttä suotta syyttää jotain kaveriaan kiusaamisesta! Olen varma että lapsen sanoissa on aina perää. Vaikka kuinka kirpaisisi, niin kyllä tällaisen "lapsesi on kiusannut "-viestin saadessaan pitäisi jonkun hälytyskellon soida: hei, MINUN lapseni ei osaa jotakin! Todennäköisesti kyse lapsilla on kahdesta eri tulkinnasta, ainakin alkuun: toinen lapsi ei ymmärrä loukkaavansa vaan jatkaa, ja toinen taas loukkaantuu ja alkaa ahdistua toisesta lapsesta. Jos tässä vaiheessa asiaan osattaisiin puuttua, niin olen varma että maailma olisi parempi paikka asua. Mutta se vaatisi paljon: vanhemmilta läheisen suhteen lapseensa, jossa tämä voisi kertoa pahasta mielestään. Lapsen vanhemmalta rohkeuden ilmoittaa asiasta toisen lapsen vanhemmille. Toisen lapsen vanhemmilta ymmärryksen, ettei kyse olisi siitä että heidän lapsensa olisi mätä vaikka olisi tehnytkin mätiä juttuja. Omanarvontunteen yli pääsemisen: ei SINUN vanhempana olemisen taitoja arvostella vaan kyse on jonkun pienen lapsen suuresta SURUSTA! Sitten se vaatisi vielä aikuisilta taitoa ohjata lapsia selvittämään itse, mikä omassa käytöksessä mättää toista ja toista tuomaan kurjan mielensä esiin. Eipä nuo ole helppoja aikuisenakaan.
Aikansa kun tuo kuvio pyörii kenenkään osaamatta siihen puuttua- toinen ahdistuu ja toinen jatkaa, niin voisin kuvitella että tilanne alkaa olla niin tulehtunut, että siihen mahtuu niitä kiusausbakteerejakin ja kierre voi alkaa.
Tuntuu että maassamme aikuiset ihailevat niitä lapsia jotka kiusaavat. Annetaan hiljainen hyväksyntä sille ja korostetaan, miten kiusaaminen on luonnollista. Miksi sitten joissain kouluissa ja luokissa sitä on enemmän kuin toisissa? Eikö sellaisia luokkia ja kouluja, joissa kiusaamista koetaan vähän, voitaisi tutkia selvittääksemme, mitä tuossa ympäristössä on erilaista suhteessa toiseen, ongelmaisempaan? Sen täytyy olla jokin asenne näissä luokissa, joka pitäisi löytää ja saada jaetuksi muillekin.
En tiedä miten pitkälle menneeseen kusaamiseen pitäisi puuttua. Se on silloin koko koulun ja henkilökunnan ja kaikkien oppilaiden ja oppilaiden vanhempien ongelma, jota ei saa jättää kiusatun perheelle, vaikka mieli tekisi olla puuttumatta!!! Ja mikäli näitä tapauksia on paljon, ne ovat kaikkien meidän ongelma ja häpeä, johon emme saa jättää puuttumatta. Sopuisassa hengessä, mutta tiukasti yhteiseen hyvään pyrkien.
Kommentit (3)
Ehkä olet kasvattanut poikasi hyvin mutta sen tuloksena siitä on yksinkertaisesti tullut ylimielinen rääpäle. Vaikka tuo nyt kuinka kirpaisisi, tee pojallesi selväks että se ei ole sen parempi kuin muut. Aina ei ole kyse siitä että "sinun poikasi niin kärsii" huhhuh.. Se on lapsi ja sinä pystyt sen vanhempana asettamaan rajat. Ole opettajien tai kiusatun vanhempien kanssa päivittäin yhteydessä ja aina, jos poikasi on kiusannut niin annat sopivan rangaistuksen. Ennenkaikkea, anna lapsesi ymmärtää että kiusaaminen on VÄÄRIN. Jos lapsesi olisi nöyrä niin ei varmasti kiusaisi.. Loppujen lopuksi, lapset ottavat mallia kaikkein rakkaimmiltaan.
ei siis ole tarkoitus haukkua lastasi, vaikka tuon ensimmäisen sain vähän siltä kuulostamaan. Pahoittelut! =)
Sanoissasi lienee perääkin joissain tapauksissa, mutta mielestäni hieman kyllä kärjistät.
Oma poikani kohta 9 v. on koulukiusaaja. Ollut sitä kai pienimuitoisesti jo eskari-iästä lähtien. Minä sain äitinä tietää asiasta vasta 2. luokalla kun iltapäiväkerhosta otettiin yhteyttä kun poikani oli lyönyt toista poikaa. Soitin itse tämän toisen pojan äidille, jonka kanssa olin ollut todella usein tekemisissä poikiemme yhteisen harrastuksen vuoksi. Tämä toisen pojan äiti kertoi, että kiusaamista oli jatkunut tosiaan eskarista lähtien! Ei kukaan ollut puhunut minulle tai poikani isälle yhtään mitään! Eskarissa tädit olivat kuulemma suhtautuivat asiaan tyyliin "pojat on poikia". Olin aivan järkyttynyt. Otin asian hoitaakseni välittömästi. Kävimme koulussa juttelemassa opettajan kanssa ja poikani kävi tapaamassa koulukuraattoria. Tilanne rauhoittui joksikin aikaa.
Kesä tuli ja meni ja syksyllä alkoi 3. luokka. Alku meni hyvin, mutta nyt ollaan taas vaikeuksissa. Kiusaaminen jatkuu, nyt on kohteena vähän kaikki. Riidellään jo kavereidenkin kanssa vähän väliä. Lienee suureksi osaksi normaaliakin, mutta koulusta ollaan yhteydessä kiusaamisen takia jatkuvasti.Olen todella neuvoton. Kotona on puhuttu asiasta monen monta kertaa. Itketty ja puhuttu.
En missään nimessä ole ylpeä pojastani! Päinvastoin, erittäin häpeissäni. Vaikka kyse on maailman rakkaimmasta ihmisestä minulle, niin olen silti ihmeissäni. Mitä olen tehnyt väärin koska poikani näin kärsii ja siirtää tuskansa muiden pilkkaamiseen, pomottamiseen ja muille nauramiseen.
Tippaakaan en kiusaajia puolusta, mutta yleensä heilläkin on todella paha olla. Ensisijaisesti pitäisi keskittyä kiusaajien taustoihin, motiiveihin ja kiusaamisen syihin. Sillä tämä kiusaamisten kierre katkaistaan.
Jos vanhemmat eivät aisasta tiedä, heidän on todella vaikea puuttua siihen. Minä olisin ollut todella iloinen, jos joku olisi puuttunut tähän jo aikaisemmin. Soittanut minulle ja kertonut. Ehkä ei oltaisi nyt näin vaikeassa tilanteessa, että ravataan kuraattorilla ja yksityisellä terapeutilla keskustelemassa.
Meitä vanhempia on moneen junaan, mutta minä voin vain sanoa, että OLKAA KIUSATTUJEN LASTEN VANHEMMAT YHTEYDESSÄ KIUSAAJAN VANHEMPIIN HETI KUN KIUSAAMISESTA KUULETTE! Ja vaatikaa koululta vähintäänkin yhteydenottoa!