Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemoglobiini ja nenäverenvuoto

12.02.2008 |

Oletteko muut kärsineet raskaudenaikaisesta nenäverenvuodosta? Voisiko sillä olla yhteyttä alhaiseen hemoglobiiniin? Ankeaa, kun nenä on koko ajan verellä.

Miten teidän mahat on kestäneet rautaa? Yritin joku aika sitten syödä rautakapseleita, mutta maha meni kyllä kertaheitolla sekaisin.. Auttaisiko siihen vaivaan jokin konsti?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli ekaa kertaa nenästä verta. Huomenna neuvolaan niin saa tietää hemoglobiinin. En millään vielä haluaisi alkaa rautaa popsimaan

G 7+0

Vierailija
2/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on ollut tota nenäverenvuotoa noin 15 viikolta asti vaihdellen pari kertaa viikossa tai joskus useemminkin. Hemoglobiini oli aluks hyvä, sitten laski liian alas ja raudalla nousi taas... Mutta ei se oo mulla vaikuttanut tohon nenän vuoteluun vaan on vuodellu koko ajan. Mutta ei se nyt enää mua oo haitannu kun ei sitä enää pelästy niin kun eka kerralla. Mulla ei siis ikinä ennen raskautta oo ollu vastaavaa, paitsi joskus ihan lapsena.

Mitä rautatablettia syöt? Kannattaa kokeilla jotain toista valmistetta jos menee maha sekaisin. Mulla meni retaferista ihan ummelle mut obsidan sopii. Ja sit kandee koittaa sitä Kreuterblutsaftia (juotavaa litkua), sillä hemppa nousee tosi tehokkaasti vaikkei varsinainen rautavalmiste olekaan. On aika kallista mutta suosittelen silti ehdottomasti kokeilemaan jos ei maha kestä rautatabletteja! Mulla nousi sillä viikossa hemppa hyväks! Ja sen kans voi lisänä käyttää rautatabujakin jos Hb on ollu tosi matala.

toivottavasti oli jotain hyötyä sulle...!

Vanilja rv 31+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan kokeilla vielä kerran, jos maha meni viimeksi sekaisin vaikka jostain muusta.

Täytynee meidän vain kestää tuo nenän vuotelu. Loppuuhan se aikanaan ;)

Kiitos teille

Vierailija
4/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kans maha joko ihan sekaisin/tuli ummetus noista apteekin rautakapseleista. Ainut mikä auttanut tod matalaan hemoglobiiniin on luontaistuotekaupan Floravital-litku. Tosin neuvolassa eivät uskalla sitä tietty suositella, koska tuote ei ole apteekkitavaraa, vaan luontaistuote. Mutta tuoteseloste suosittelee nimenomaan raskaana oleville ja imettäville, ja itsellä ainakin hemoglobiini pompsahti hurjasti ylöspäin tuon avulla. Söin myös edellisen raskauden ajan tuota, ja ihan terve lapsi tuli...

Vierailija
5/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla Maltofer -rautatippoja. Ne on tosi kätevä annostella ja ottaa vaikka useamman kerran päivässä tai kokeilla itselle sopiva annoskoko ja ainakin mun tosi herkälle mahalle ovat sopineet.

Myös veriletut ovat hyvä ja sallittu matalan hemoglobiinin nostokeino. Ne kannattaa nauttia runsaan C-vitamiinin kera. Itse juon verilettujen kanssa yleensä Beroccaa...

Nenäverenvuotoon voi saada apua myös K-vitamiinista. Sitä on paljon ainakin pinaatissa. http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2274&fuclass=all&specdiet=none…

Vierailija
6/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös nenäverenvuotoa, joka ei johdu matalasta hb:sta. Eli ihan nämä raskaushormoonit pistävät limakalvot turpoamaan ja herkemmiksi vuotelemaan. Ei vaarallista, kunhan ei litratolkulla joka päivä vuoda. :0)

Vierailija
7/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuskin nenäverenvuoto on matalan hemoglobiinin syytä, mutta jos usein vuotaa, niin se voi aiheuttaa matalan hemoglobiinin, jolloin voi tarvita lisärautaa.

Mulla edellisessä raskaudessa vuosi myös nenästä verta satunnaisesti. Nyt ei ole vielä alkanut (rv 20+4), mutta varmaan myöhemmin tulee.

Vierailija
8/9 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus saa aikaan sen, että limakalvot ovat ohuemmat ja herkemmät kuin yleensä, en usko että turvotuksella on tekemistä vuodon kanssa, mutta saattaa olla seurausta samasta asiasta. Mullakin nenän saa valtoimenaan vuotamaan pelkästään niistämällä. Jos et ihan desitolkulla vuoda, niin ei se hemppaan vaikuta. Kyllähän sitä normaalisti kuukautisvuodossakin aika paljon verta menettää.

Rauta (ainakin Obsidan ja muut päällystetyt tabletit) kannattaisi ottaa vähintään tunti ennen ja jälkeen ruokailun, niin ei ärsytä mahaa. Luulisi, että asia on just päinvastoin, mutta kun vatsa on tyhjä, niin tabletti kulkee nopeammin läpi, ja päällinen sulaa vasta suolessa, jolloin rauta ei pääse ärsyttämään vatsaa. Toimii ainakin minulla.

Maaria 34+5

Vierailija
9/9 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nenäverenvuotoa viime raskaudessa enkä joutunut rautaa syömään (tosi korkea hg normaalisti) Se ei käsittääkseni suoranaisesti johdu hgsta, vaan limakalvomuutoksista.. nytkin on alkuraskaudessa nenästä tullut joitain kertoja verta.

rv6+3