Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä miehenne tekevät?

Vierailija
20.11.2008 |

Meillä on ollut keskustelua, kenen vastuulla nämä kotityöt ovat. "Kuuluvatko" ne vain naisen tehtäviin, vai "kuuluisiko" miehenkin osallistua.. Tässä tämmöinen pikku lista lähinnä siivouspuuhista. Mihin näistä miehenne osallistuvat, vai osallistuvatko mihinkään?

- pyykinpesu

- tiskit

- tavaroiden järjestely

- imurointi

- mattojen tamppaus

- lattioiden pyyhkiminen

- pölyjen pyyhkiminen

- vessan pesu

- kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu

- saunan pesu

- pakastimen sulatus

- jääkaapin, mikron ym. puhdistus

- ikkunoiden pesu

- ovenkahvojen pyyhkiminen

jne. pikkusälätekemiset, jotka kuitenkin jonkun on tehtävä...

-

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* pyykinpesu: minä, en laske miestä tähän touhuun.

* tiskit:molemmat

* tavaroiden järjestely:minä

* imurointi: mies

* mattojen tamppaus: mies

* lattioiden pyyhkiminen: molemmat

* pölyjen pyyhkiminen: minä

* vessan pesu: minä, en laske miestä

* kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu: molemmat

* saunan pesu: mies

* pakastimen sulatus: molemmat

Mies tekee usein ruokaa, käy ruokaostoksilla, huolehtii lapsen ilta- ja aamupalat yms.

* jääkaapin, mikron ym. puhdistus

* ikkunoiden pesu

* ovenkahvojen pyyhkiminen

Vierailija
22/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies järjestelee paikkoja, vie roskat ja käy kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuorotyössä, en pysty yksin pyörittämään huushollia

Vierailija
24/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

[- pyykinpesu -minä

- tiskit- minä (mies jos olen sairaalassa esim. synnyttämässä, mitä siis olen ihan lavariinsa, haha)

- tavaroiden järjestely - minä eniten, mies hirvittävän narinan kera, motkottaa mennessään

- imurointi - minä (mies noi vartti ennen yllätysvieraiden tuloa ja rikkaimurilla)

- mattojen tamppaus -mies, silloin kun on paikalla siivouspäivänä, eli meillä tampataan matot harvoin

- lattioiden pyyhkiminen - mies jos on paikalla kun siivotaan, tästä tykkää

- pölyjen pyyhkiminen - minä

- vessan pesu - aina vaan minä

- kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu - minä taas

- saunan pesu -minä

- pakastimen sulatus -minä

- jääkaapin, mikron ym. puhdistus -minä

- ikkunoiden pesu- minä

- ovenkahvojen pyyhkiminen-minä

Onko palaneiden lamppujen vaihtaminen varsinain kotiyö? mikäli on, vastaus on -mies 95%

Vierailija
25/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee ruokaa silloin kun ehtii ja jaksaa. Omat pyykkinsä pesee ja ripustaa kuivumaan. Oman työhuoneensa siivoaa.

Muita töitä tekee pyydettäessä, jos jaksaa. Kaupassa käy se kumpi on ajossa, meillä on vain yksi auto. Joskus kävellään tai pyöräillään lähikauppaan.

Vierailija
26/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ajaa kesäisin nurmikot, tekee pihatyöt kesällä muutenkin, rakennushommat, kiveykset jne.

Talvella kolaa lumet, hiekottaa, huolehtii öljyn tilaukset, hoitaa autonsa,

On koiran lenkittäjä, kuskaa lapsen harrastuksiin.

Käy joskus kaupassa.

Vierailija
27/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykinpesu -> minä 90%

tiskit -> mies

tavaroiden järjestely -> minä 80%

imurointi -> minä

mattojen tamppaus -> ei tampata mattoja

lattioiden pyyhkiminen -> harvoin tehdään, minä teen

pölyjen pyyhkiminen -> minä 100%

vessan pesu -> minä

kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu -> minä

saunan pesu -> ei ole saunaa

pakastimen sulatus -> minä

jääkaapin, mikron ym. puhdistus -> molemmat kun likaantuu

ikkunoiden pesu -> minä

ovenkahvojen pyyhkiminen -> minä

Vierailija
28/37 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja meillä mies on aina se joka vie roskat =), ja niitähän kertyy

Vierailija
29/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kotityölistaa pitää kritisoida sen verran, että listan työt ovat aika perinteisiä naisten usein hoitamia töitä. Kotitöitä ovat myös lumenluonti, elektroniikan ja laitteiden kunnossapito (mm. palovaroittimet), laskujen maksu ja talouden hoito (vakuutukset ym.), auton, pihatyövälineiden ja autotallin ylläpito, pyörien, suksien ja potkukelkkojen huolto, haravointi, pihan ja kasvimaan hoito, kompostien hoito, puutarhakalusteiden hoito, talon maalaus, rännien puhdistus, puiden teko tai hankinta, uunin lämmitys, ilmalämpöpumpun huolto, LTO:n huolto, remontointi, kierrätys...

Mieheni siis on melkoinen jyrä molemmissa listoissa ja toivoisinkin, että hän keskittyisi enemmänkin niihin hommiin, joita _minä en osaa_. Sellaisia ovat esimerkiksi remontointi ja vaativat pihatyöt, kuten pengerrys tai kivetykset. Meillä siis mies tekee tuosta lap:n listasta kaikkea. Hän hoitaa joka päivä aamu- ja iltapalan ja viikonloppuisin vaikka kaikki ruuat, laittaa joka päivä tiskejä, pyörittää pyykkikonetta ja ripustaa pyykkejä päivittäin (mm. kestovaipat ja minunkin kestositeeni :), siivoaa tarpeen mukaan, käy kaupassa, järjestelee tavaroita ja leluja, pyyhkii ja puunaa. Erityisen hyvältä tuntuu aina silloin, kun lattialla on vaikka mustikkasoppaa tai pissat - hän siivoaa mielellään. Kun minä oksensin, hän auttoi ja siivosi jäljet saman tien. Mieheni leipoo erityisesti kakkuja, sijaa vuoteita, lukee iltasatuja ja leikkii mielellään lasten kanssa. Ja hoitaa minuakin. Oikea aarre.

Minullekin riittää hommia kolmilapsisessa perheessämme yllin kyllin, etenkin, kun pienin on vielä vauva ja olen kotiäiti. Aterioita tehdään meillä viisi ja lapset ovat koko päivän useimmiten kotona, joten pyykkiä, tiskiä ja sotkua riittää. Teemme kumpikin kotitöitä aika vuorotta. Onneksi illalla on muutama tunti vapaata, tosin nytkin on yskivää pienokaista saanut hoidella vähän väliä.

Toivonpa, että lapseni löytävät joskus osallistuvat ja reippaat puolisot. Kyllä joskus ihmetyttää kylässä, kun talon isäntä ei eväänsä väräytä tietokoneelta lapsen huutaessa pyyhkimään, vaikka emännällä on vieras ja pullakahvit kesken. Meillä mies useimmiten keittää teet ja kahvit ja kattaa vieraille pöydän minun seurustellessa. Hän vain on siinä ylen kätevä ja minä olen tosi seurallinen tapaus, joten tuo työnjako sopii meille.

Entistä parempaa kotityöintoa ja vastuunottoa miehillenne tässä toivon.

Vierailija
30/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pyykinpesu - mies kyllä pesee pyykkiä, mutta ei osaa oikein suunnitella sitä, laittaa esim koneeseen omia tummia pyykkejään, mutta jättää minun tummat pyykkikoriin

- tiskit - kone tiskaa ja mies korjaa pöydän ja laittaa astiat koneeseen sekä tyhjentää puhtaat koneesta pois lähes joka kerta. Minä teen tätä harvoin

- tavaroiden järjestely - pitää huolta omista tavaroistaan paremmin kuin minä omistani, mutta ei juurikaan osallistu lasten tavaroiden järjestelyyn

- imurointi - siivooja hoitaa tämän joka toinen perjantai, väliviikkoina minä teen nopean imuroinnin lauantaina ja mies ulkoilee lasten kanssa

- mattojen tamppaus - siivooja hoitaa tämän joka toinen viikko

- lattioiden pyyhkiminen - siivooja hoitaa tämän

- pölyjen pyyhkiminen - siivooja hoitaa tämän

- vessan pesu - minun hommiani

- kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu - siivooja

- saunan pesu - siivooja

- pakastimen sulatus - mieheni hommia

- jääkaapin, mikron ym. puhdistus - kuka milloinkin

- ikkunoiden pesu - siivooja

- ovenkahvojen pyyhkiminen - kuka milloinkin

jne. pikkusälätekemiset, jotka kuitenkin jonkun on tehtävä...

- ruoanlaitto lähinnä minä

- puutarhan hoito lähinnä mieheni

- lumityöt pelkästään mieheni

- kodin pikku korjaukset pelkästään mieheni

Vierailija
31/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pyykinpesu MINÄ

- tiskit MINÄ pääasiassa

- tavaroiden järjestely MINÄ pääasiassa

- imurointi MINÄ hoidan yläkerran, MIES alakerran

- mattojen tamppaus sama kuin yllä

- lattioiden pyyhkiminen sama kuin yllä

- pölyjen pyyhkiminen MIES

- vessan pesu MOLEMMAT

- kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu MIES

- saunan pesu MIES

- pakastimen sulatus MINÄ

- jääkaapin, mikron ym. puhdistus MINÄ

- ikkunoiden pesu MIES tai joku muu

- ovenkahvojen pyyhkiminen MINÄ

jne. pikkusälätekemiset, jotka kuitenkin jonkun on tehtävä... Minä pyyhin keittiön kaapien ovet ja sellaset, mutta mies vaihtaa renkaat, pesee auton jne. Aika 50-50 tehdään kotitöitä. Minä tällä hetkellä vähän enemmän, koska olen kotona.

Vierailija
32/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykinpesu

tiskit

tavaroiden järjestely

imurointi

mattojen tamppaus MIES

lattioiden pyyhkiminen MIES ja joskus minä

pölyjen pyyhkiminen MINÄ ja joskus mies

vessan pesu MINÄ

kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu MINÄ

saunan pesu ei ole, mutta uskoisin että yhdessä

pakastimen sulatus MIES minä autan jään rappaamisessa

jääkaapin, mikron ym. puhdistus MINÄ mies hävittää vanhat ruoat ;)

ikkunoiden pesu MINÄ ja MIES puoliksi

ovenkahvojen pyyhkiminen MINÄ

pyykit ripustaa ja yleensäkin pesee ja vie kaappiin MIES

roskat vie MIES

lelut siivoaa YHDESSÄ

tiskit laittaa yleensä MIES

lapset pesee (suihkuttaa)MINÄ

lapset syöttää ja ruoan tekee MINÄ

neuvolakäynnit ja lääkärikäynnit MINÄ

mikään sääntö tämä ei ole, mutta yleensä tämä menee näin!

tosin tämä lista muuttuu aina vauvan tultua ja lasten kasvettua 1v ja minun taas raskauduttua. Miehen käydessä töissä teen itse enemmän mutta miten millonkin elämäntilanne sallii pistetään asiat puoliksi.

Nyt menee noin....keväällä muuttuu kun mies lähtee duuniin!

Vierailija
33/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tekee kaikkea paitsi vessoja tai kaakeleita ei ole tainnut juuri pestä.

Muuten tehdään koko ajan molemmat, mitä ehditään.

Vierailija
34/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* pyykinpesu -mies pesee pakon edessä, eli kun olen ollut synnärillä tmv

* tiskit -joskus kiristys/uhkaus/lahjonta tuottaa tulosta.. sanoisinko, että kerran kuukaudessa mies hoitaa tiskit

* tavaroiden järjestely -on tässä parempi kuin minä, järjestelee joka ilta tavarat paikoilleen, kun minä laitan lapset nukkumaan

* imurointi -kerran pari kuukaudessa, yleensä jos käsken

* mattojen tamppaus -sama kuin imuroinnissa

* lattioiden pyyhkiminen -minä luutuan kerran viikossa, mies kahdesti

* pölyjen pyyhkiminen-mies pyyhkii aika usein, useammin kai kun minä

* vessan pesu -jos käsken, ei koskaan vapaaehtoisesti.. pesee ehkä kerran kuussa

* kylpyhuoneen kaakeleiden ym. pesu: Meillä yleensä miehen homma, minä inhoan tuota

* saunan pesu: sama kuin edellinen

* pakastimen sulatus: minun heiniä kokonaan

* jääkaapin, mikron ym. puhdistus: ei ole kai koskaan puhdistanu

* ikkunoiden pesu: mies pesee ulkoa, minä sisältä.. no on se mies joskus tainnu pestä sisältäki

* ovenkahvojen pyyhkiminen: ei taida useinkaan hoksata moista, en ole ajattelut asiaa..

Vierailija
35/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsuhta, sillä molemmat käyvät töissä yhtä paljon.

- pyykinpesu, mies voi auttaa koneen täytössä tai kuivausrumpuun laitossa tai sieltä jopa voi siirtää kasan puhtaan pyykin kasaan sohvan nurkkaan... ei koskaan viikkaa kaappiin tms.

- tiskit, jos astiat ovat tyhjiä (ei ruokaa) mies voi laittaa koneeseen, jos kone on tyhjä. Jos kone on täysi, energia kuluu koneen tyhjäämiseen ja tiskit saa edelleen jäädä pöydille.

- tavaroiden järjestely (EI KOSKAAN mies)

- mattoja ei tamppaa kukaan, jos tamppaisi se olisi nainen

- lattioiden pyyhkiminen (joskus jonkin ärsyttävimmän tahran mies pyyhkii keittiöpöydän pesuun tarkoitetulla liinalla)

- pölyt (ei koskaan, tai joskus jostain tärkeästä elektroniikkalaitteestaan wc:n pesuun tarkoitetulla liinalla)

- wc (ei koskaan mies, korkeintaan kakkaviirut harjalla pyyhkäisee, ja jättää harjan likaisena telineeseen)

- kaakelit pesu (ei koskaan mies,hä kuka seiniä pesee ja miks suihku tarvis pestä, kun siellä on aina saippuaa ja vettä muutenkin??)

- sauna (ei koskaan mies, tarviiko saunakin joskus muka pestä on miehen reaktio???)

- jk/pakastin (sehän on itsestään puhdistuva malli, miks se tarvis pestä?)

- mikro (TÄMÄN mies pesee sentäs, ei hän muuta osaa tehdä ite kuin mikroruokaa ja mikron osaa siis huoltaa jos ei mitään muuta koko keittiössä)

- ikkunat (Nainen, mies sanoo MIKS ihmeessä pitää pestä?, ja vain seksillä kiristämällä olen saanut hänet opettelemaan pesun, pesi vain parvekelasit joista ei enää oikeesti nähnyt siitepölyltä ja katukuralta mitään läpi...) :D

- ovenkahvat (Nainen, mies ei ikinä, jos on tahmaa niin syyttää lapsia ja naista, ja käskee heidän pyyhkiä ja saa syyn murjottaa ja pelata pleikkaa kunnes pääsee ovenkahvasta turvallisesti ohi vessaan esimerkiksi)

- Ruoanlaitto nainen, paitsi mikroruokaa mies osaa lämmittää

- Kaupassa käynti, nainen suunnittelee listan ja jos ei ole tuttua tuotetta listalla, mies jättää ostamatta ja nianen menee perässä kaupaan ostamaan ne esim. ruokakerma ja kuohukerma on miehellä täysin käsittämätöntä erottaa toisistaan...

- Kaappien järjestys, nainen. Mies ei löydä mitään eikä osaa laittaa mitään. Ei edes tiedä, mikä on lakana, tai pussilakana tai mikä niiden ero on.

Vierailija
36/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ollaan molemmat töissä, niin minähän noi hommat teen.

Mutta en nyt ihan niin perusteellisesti, eli mitään kaakeleita meillä ei kovin usein pestä, eikä ovenkahvoja, ei saunaa, eikä ikkunoita. Pölyjen pyyhkiminen on vähän niin ja näin. Eikä mattoja tampata. Vaikka ehdotinkin tässä joku päivä miehelle että jos oikeen inspis iskee, niin ne SAA tampata.

Toisaalta, mies laittaa meillä ruokaa, huoltaa autot, tekee kaikki remppa hommat, avaa viemärit, yms.

Kyllä mä tiedän että teen paljon enemmän kotona, mutta se nyt vaan on niin, koska haluan tietyn standardin säilyvän kotona. Miestä ei edes hetkauttais hirveesti jos kotona olis aina vähän likaista ja sotkuista. MINÄ haluan että on siistiä, niin minä teen sen eteen töitä. Välillä ärsyttää, mutta sitten ajattelen myös että muuten on tosi kiva mies, ei juo ja muutenkin oikeen kunnollinen, pahemminkin vois olla.

Ja kohta meillä varmaan taas varaa palkata siivoja kotiin, joka hoitaa sen basic osan siivouksesta ja minä hoidan sitten kaikki näpertelyt.

Vierailija
37/37 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tekee pitkää päivää töitä ja usein vielä lauantaisinkin. Itse olen kotona. Hoidan kaikki kotityöt ja pienen puutarhan. Joskus viikonloppuisin, kun aikaa riittää, mies kokkaa. Tämä järjestely sopii molemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä