Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiset viikko/kk-rahat teidän murkuilla?

11.02.2008 |

Meillä on 14 ja 16-vuotiaat murkkuipanat. Muilta murrosikäisten mörököllivaiheilta on vältytty paitsi tästä ainaisesta rahakeskustelusta.

Tällä hetkellä 14-vuotias poika saa kuukausirahaa 80 euroa, ja sitten pyytäessä joskus lisää (riippuen käyttökohteesta). 16-vuotias tyttö taas saa kuukausirahaa 150 euroa, josta pitää sitten maksaa ihan kaikki kulut, vaatteet,meikit, hiukset, illanvietot ym. Lisää ei hevillä tuohon summaan tipu. Kuitenkin aina kaverit saa muka enemmän viikkorahaa ja ihmettelenkin että mitähän kroisoksia kavereiden vanhemmat mahtaa olla, koska mielestäni meidänkin kuukausirahoissa on ehkä hiukan liikaa.

Kotityöt on edellytyksenä kuukausirahalla, jos ei hoida hommia ei tipu rahaa. Pienempien sisarusten hoitamisesta voi tienata ekstraa, 10 euroa tunnilta. Tuossa siksi niin korkea hinta että sisarusten vahtimista on aika harvoin ja saapahan ainakin varmasti lapsenvahdin silloin kun on todella tarvis. Nykyään usein kuultu lause meillä onkin " Mutsii..ettekö vois iskän kanssa lähtee johki ni voisin vahtii pentuja" .

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa anna tarvittaessa ja joistain erikoishommista, peruskotiaskareista en maksa. Ja 15 vuotias aloitti mainosten jakamisen ja tienaa omat rahansa sillä. Olen aika tiukka rahan suhteen, pakkokin olla kun yksin elätän tämän perheeni.

Vierailija
2/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ketjun alkaneella reilut rahat, ihan piti hieraista silmiä, että luinko oikein. Meillä 15v pojan kk raha just nostettiin 20¿ ja on ihan tyytyväinen siihen. Nostoa oli reilusti. Rahan eteen pitää tehdä kunnolla kotitöitä eli roskien vienti / tarpeen arviointi päivittäin, huoneen siistinä pitäminen + viikkosiivous, omien vaatteiden silitys, tiskikoneen tyhjennyt aina ja sitten kaikkea avustamista mitä äiti sattuu keksimään. Pikkuveljen vahtiminen on joka toinen viikko 2½ säännöllisesti ja jotain muuta satunnaisesti. Jos hommista laistetaan tulee sanktioita eli otetaan tietty pieni summa rahasta pois. En pidä kotitöiden määrää mitenkään kovana, koska on jo iso ja pitää oppia tekemään töitä myös kotona eikä olemaan mikään vapaamatkustaja. Eli kotona eletään kodin säännöillä ja osallistutaan omalla panoksella kodin töihin. Äiti kun ei meillä ole mikään kotiapulainen, vaikka onkin tätänykyä työtttömänä. Pikkuveli on pian 5v. Saa viikkorahaa satunnaisesti, mitä taskunpohjalta löytyy. Mitään pakollisia töitä ei villä ole mutta osallistuu mielellään kotitöihin ja etenkin leivontaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis tarkoitettu millään pahalla! Paremminkin alkoi taas paineet kerääntyä, kun itse olen kolmen pojan yh ja tällä haavaa niin ikään työttömänä, joten 9- ja 12-vuotiaiden loppuvuonna saama 2 ¿/vko on sekin tällä haavaa jäissä... Ehkä sen voisin nipistää jostain, mutta tuntuu, että juuri nyt ei oikein tuotakaan 20¿/kk tunnu olevan ylimääräistä... (Itse en juo, polta, käy kampaajalla, harrasta tai osta itselleni juuri mitään jne. - kaikki raha menee elämiseen...)

Eli siis omat lapset ei ole ihan vielä murkkuja - tai no vanhin on niillä rajoilla, täyttää kesällä 13v. Mutta vähän hirvittää, millaisia summia sitä sitten " pitäisi" joskus vuoden puolentoista päästä olla... Huh. Täytyy tosiaan etsiä sitä kohtuullisesti palkattua työtä. ;o)

Vierailija
4/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin täytyy myöntää että kyllä meillä taidetaan maksaa liikaa kk-rahaa. Sitten toisaalta olen laskenut, että esim.tyttö ennen tätä maksu systeemiä kinusi milloin kahvirahaa, elokuvarahaa, eväsrahaa niin pienistä puroista syntyy ennen pitkää joki. Tyttö maksaa tästä summasta harrastukset ja no kuten jo sanoin kaikki menonsa paitsi ruuat ja asumisen. Tarkoitus ei todellakaan ole loukata ketään, mutta tuntuu että ainakaan täällä pk-seudulla (jossa suurinta huvia tuntuu olevan kahviloissa istuskelut ja konsertit) tytölle ei kuukausirahaksi riittäisi mitenkään se 20 e. Pienemmät lapset (5, 7,9) eivät saa lainkaan kk-rahaa, vain karkkipussin karkkipäivinä. Meillä on myöskin se systeemi että jos mokailee, niin rahat pienenee tai ei saa lainkaan.

Vierailija
5/13 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä molemmat vanhemmat ovat onnekkaita päästessään töihin joka päivä. Tilanne olisi varmasti aivan erilainen jos näin ei olisi.

Vierailija
6/13 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan maksettu kellekkän lapsista mitään viikko- eikä kkrahoja. Eli saavat rahaa tarpeen mukaan ja lisäksi esim. sukulaisilta synttäri- yms. lahjoiksi sekä hyvistä todistuksista ja joskus jopa koenumeroista. Ja näiden lisäksi vielä 16v jakaa mainoksia pari kertaa viikossa. Joten omaa rahaa tuntuu löytyvän.

Käyttävät sitä aika paljon kaikkiin omiin juttuihinsa, mutta tietysti perusasiat maksan minä. Esim. harrastukset ja perusvaattet. Mutta 16v on ostanut kaikki " extravaatteet" ja meikit ja korut ja leffakäynnit yms. jo pitkään itse .

Vierailija
7/13 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatteko vielä kuukausi-/viikkorahan lisäksi kännykkälaskut? Meillä on systeeminä se, että kuukausirahan lisäksi maksetaan tietty " paketti" kännykkälaskua ja jos se menee yli, pidätetään se kuukausirahasta. Isommat lapset (16- ja 14-vuotiaat) saavat kk-rahaa 25 e (+ kännykkäperusmaksut) ja nuorempi 20 e (+kännylasku). Me molemmat vanhemmat käymme töissä, mutta kuluja on välillä niin paljon, että kuukausirahoja jäädytetään (tuolloin lapset käyttävät possussa ja tilillä olevia lahja- ym. rahoja).

Jokainen lapsista osallistuu lisäksi kotitöihin, ne on jaoteltu niin, että jokainen tekee viikon ajan tiettyä työtä ja sitten maanantaina vuorot vaihtuvat. Kuulostaa ruusuiselta ja toimivalta näin kirjoitettuna, mutta ikävä kyllä totuus on se, että joka päivä joutuu jollekulle useampaan kertaan huomauttamaan tekemättömästä työstä...No, jospa se joskus vielä kantaisi hedelmää tämä vaivannäkö!

Mimuli

Vierailija
8/13 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ylimenevän maksaa lapset itse.

Mutta esim. viimeisimmät puhelimensa ovat ostaneet itse omilla rahoillaan, kun oli PAKKO saada uusi :)

Vierailija
9/13 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksavat itse kokonaan puhelinlaskunsa kk-rahasta. Pienemmät eivät, mutta tämähän onkin murkkukeskustelu. Sen jälkeen kun teinit alkoivat itse maksamaan puhelinlaskunsa niin ovat kyllä pienentyneet kovasti. Ylläri.

Vierailija
10/13 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan tuota kk/viikkoraha systeemia!

15.5v saa rahaa kun tarvitsee (ja sanoo mihin) ja ostan kerran kuussa hanelle puhelinkortin. Jos se tyhjenee ennen kuun loppua on ilman...

Ylimaarasta rahaa saavat synttareinaan ja muina juhlapaivina ja niita saavat kaks vanhempaa kayttaa vaikka kaikki turhuuteen; ei kylla enempaa tipu.

Kolme nuorempaa viela antavat mulle/isalleen nuo ' juhlarahat' jotka saastetaan tilille. Kolmelle vanhimmalla on kannykat ja esikko vanhimpana saa maaratyn summaisen kortin ja kaks seuraavaa saman summan puolitettuina, toistaiseksi on toiminut nain. Esikko myos tekee paljon ylimaaraistakin kotihommaa josta saa aina silloin talloin ylimaaraisen lantin. Muut ovat liian laiskoja edes saamaan ylimaaraista rahaa..

Mutta alotuksessa kirjoittanut on aivan hurjia maaria antanut lapsilleen, jopa minusta, ulkosuomalaisesta!

Vierailija
11/13 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tänä vuonna 15 ja 13 täyttävät pojat ja molemmat saavat R$6,00/viikko eli n.2,5¿. Tämä edellyttää huoneen päivittäistä siivoamista (petaus, vaatteet pyykkiin) + läksyjen tekoa ja koulubussiin ajoissa ehtimistä! Lisäksi pojat auttavat ruoanlaitossa ja pienempien kaitsemisessa + käyvät kaupassa pikkuasioilla ja jomman kumman vanhemman kanssa kerran viikossa isommilla ostoksilla. Huimat summansa saavat käyttää mihin haluavat, yleensä viikonloppuisin tankkaavat Cokista koska en itse sitä heille osta.

Kännyköitä ei ole kummallakaan, leffoissa käyvät n.2xkk + syömässä kaveriporukalla ja nämä kustannamme mielellämme, yhteensä ehkä n.25¿/lapsi/kk. Vaatteet ostamme samoin, mielestäni se on vanhempien velvollisuus tiettyyn rajaan asti, mitään 60¿ shortseja en kyllä osta!

Mutta aika hurjalta tuntuu minustakin tuo ketjun aloittajan maksama kuukausiraha, varsinkin jos sen muuntaa markoiksi!!! Pörssin mukaanhan sitä tietenkin mennään, tärkeää on kuitenkin myös opettaa lapsille ettei se raha kuitenkaan ihan puussa kasva ;)

-Allu kera lapsien -93, -95, -06 ja -07

Vierailija
12/13 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat 13 ja 14-v.

Tarpeen mukaan annan esim. bussirahaa, leffarahaa yms., ja ostan karkkipussin vk-loppuisin molemmille.

Pk-seudulla asutaan, ja monet poikien kaverit on aika rikkaista perheistä kun alueella asuu myös rikkaita... eli valitusta viikkorahasta saa kuulla välillä mutta enpä niitä paljon noteeraa.

Turhaan limuun, karkkiin, sipseihin ja peleihin ne rahat menee kuitenkin.

Täällä taas yksi jonka mielestä ap on kyllä TOSI avokätinen.

Itse varmaan maksaisin tuon ikäisille (eli n. 15-vuotiaille) n. 35 eur/kk, tai jos maksaa kaiken itse (vaatteetkin) niin joku 90 eur/kk.

Vierailija
13/13 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset maksetaan itse. meillä nousi just kuukausiraha 15 vuotiaalla 100 e sitä ennen meillä oli 20 e kuussa 13 vuodesta asti ja tuolloin ei tarvinnut vaateita ostaa ellei se ollut niin sanottu mieliteko.

sitä ennen meillä oli 10 e kk 10 vuotiaasta asti ja sitä ennen ei rahaa laisinkaan.

Rahan eten on joutunut meillä aina siivoomaan omaahuonetta ja muuta huushollia. pienenmpien sisarusten vahtimisesta tai joistain extra tehtävistä on saanut pikkasen lisää (muutamia euroja)

Tarttee sanoa että nykyisin meilä harkitaan enemmän vaateiden ostoa kun ne rahat pitää riittää myös niihin pakollisiin takkeihin ym. jopa kirpputorilla on alettu käymään että pääsee käymään leffaan tai muualle.