*~** Pienet ENSKAT vko7 *~*
Tässä viime viikon jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12362606&p=1&tmo…
Kommentit (47)
Hyvää Ystävänpäivää kaikille rakkaille enska-kamuille!!!
Buuffalle jaksamisia katkonaisiin öihin. Kävitkö hakeen Liberon lahjan? mitäs siinä oli? en mä eilen jaksanut kaappeja siivota, enkä jaksa tänäänkään. Laiskottaa ihan älytön. Neea on kyllä taitava kun on lähtenyt jo ryömimään, Eetu ei vielä edes kunnolla käänny mahalleen.
Tipu, meilläkin on aamut aikaistuneet ihan selvästi. Mut on meillä aikaistunut nukkumaan menokin,
ollaan saatu Eetu nukkumaan jo klo20 =) Tai en tiiä onko se nyt niin hyväkään kun se herää klo6 ja saa sellaisen ihanan onnellisuuskohtauksen syönnin päälle ettei uni tule enää millään. Nauraa ja höpöttelee ihan virkeänä. Minäkin oon herännyt tänä aamuna jo klo5.30. Eetu kyllä nukahti vielä 7-8 välin mut itse en saanut unta.
Heltsy, vai että jaksoit spinningissä käydä. Mä taisin siellä käydä viimeks ihan alkuraskaudessa, siellä saa kyllä hien pintaan. Tykkään nyt kaydä body pumpissa, se on niin monipuolinen ja tehokas jumppa. Ja saa tehdä aina ihan oman fiiliksen mukaan. Käytiin me Eetun kans eilen vaunulenkillä kun ei sinne vauvavoikkaan päästy. Oli vaan niin kamala viima että meinas korvat jäätyä. Nyt näyttäis olevan samanlainen viima ja lisäks -5 astetta pakkasta. Voipi siis olla aika kylmä =/
Omat kuulumiset tulikin tuolla välissä kerrottua. Mä oon menossa vaunulenkille tänään uuden tuttavan kanssa, vähän jänskättää että riittääkö meillä puhuttavaa... Onneks on lapset mukana, niistähän sitä aina keksii jotain höpötettävää.
hermione ja Eetu (noin viikkoa) vajaa 5kk
Tultiin tyttösen kanssa toivottelemaan kaikille pikkuenskoille lapsineen IHANAA YSTÄVÄNPÄIVÄÄ!!
Aurinko paistaa ainakin täällä Etelä-Suomessa, joten se kummasti tuo piristystä mieleen.
t. iida-linnea ja tyttönen 9 kk
Hyvää Ystävänpäivää kaikille enskoille ja enskavauvoille :)
Yö meni taas ihan pipariks. Mieskin joutu meneen sohvalle nukkuun, että jaksais tänään töissä. Neea heräs noin tunnin välein kitiseen tai pyöri muuten vaan sängyssä. Otin sen sit kolmen aikaan mun viereen ja sit nukkukin siinä puol seiskaan. Toi liikkumaan oppiminen vaikuttaa vissiin sit noin paljon.
Hermione: En hakenu viä pakettia, varmaan ens viikolla vasta kerkeen hakeen. Mullakun ei oo yleensä päivällä autoo käytössä.
Tipu: Mitenkäs teidän yöt? Viäkö Sienna on kukkunu aamulla. Meilläkin Neea alkaa yleensä 5-6 aikaan lallattaan sängyssä. Ennen koisi kans paljon pidempään.
Nyt alan siivoon, kun lauantaina tulee vieraita. Ei kyllä huvittais yhtään.
T: Buuffa ja Neea
Upea aurinkoinen keli tuli ystävänpäiväksi :) Kamala tuuli vaan, tuo pari pakkasastetta taitaa tuulessa muuttua ties kuinka kovaksi pakkaseksi.. Jospa sitä kuitenkin uskaltautuisi pihalle vaunuilemaan.
Hermione, tuosta karvanlähdöstä. Kuulemma hiukset elää jotenkin 3 kuukauden sykleissä, ja usein synnytyksen jälkeen tuon 3kk tienoilla tai sen jälkeen alkaa usein hiukset ¿tippua päästä¿. Eli nou hätä, se on yleistä ja ei kestävää.
Tipu: Noista Siennan itkahduksista unen seassa, meillä piiperö harrastaa sitä melkein joka päivä. Olen pohtinut, että johtuuko meillä mahavaivoista vai sitten jonkin sortin väsyitkusta, jos vaikka taistelee unta vastaan tms. vai onko ihan unennäköä? Piiperö itkahtelee tosi usein, mutta ei sitten herää kuitenkaan (yleensä).
Sanle: Eljashan on hienon kokoinen pikkumies! Onnea 3kk täyttymisestä!
Heltsyn Kiialla on menny yöt hyvin, mukavaa. Spinning oliskin aivan ihanaa! Siinä jotenkin saa revitellä oikein kunnolla ja tunnin jälkeen on ihan mieletön olo. Jospa joskus taas uskaltautuisi polkemaan.. Nyt on peruskunto niin huono, että pitää jumpat aloitella varovasti.
G: Millon te aloititte säännöllisesti jumpat jne. synnytyksen jälkeen? Eikö näin, että vatsalihaksia ei (ainakaan suoria) saisi heti tehdä? Ja onko teille jäänyt synnytyksestä miten mahaa, siis sellaista löysää roikkuvaa löllöä? Mulle on, ja pelkään etten saa sitä edes jumpalla pois¿
Buuffa: Harmi, että viime yö meni huonosti Neean kanssa. Toivottavasti olisi lyhytkestoinen ¿häiriö¿ ja unet taas tasaantuisivat tytöllä. Aamulehti maistuu Neealle yhä, tiedonnälkäinen tyttö :) Tuus tosiaan sit kertoon, että mitä Libero-paketti piti sisällään, kun sen haet.
Olen yrittänyt vähän siivoilla tänään, jotenkin kamalan tahmeaa aloittaa hommat.. Ikkunat pitäisi pestä joskus ennen kesää¿ :) Kauheen likaiset ikkunat, nyt sen oikein näkee, kun aurinko paistaa! Mä en ole mikään kova siivousintoilija, ahdistaa jo ajatuskin ikkunoiden pesusta :)
Piiperöllä meni taas viime yö hyvin, nyt herättiin kahteen otteeseen syömään, mutta uni jatkui sitten taas hienosti. Tutin avulla ollaan saatu piiperö nukkumaan omasa sängyssä ilman suurempia vaikeuksia. Tänään hän sai ekan rota-rokotteen neuvolassa, toivottavasti ei aiheuta suuria oireita. Oli pakko terkkarille mainita siitä lääkärin ¿imetys on hyvä ehkäisykeino¿ ¿kommentista. Terkka oli ihan järkyttynyt :)
Piiperö sai myös uudet mitat: 54 cm ja 4100 g. Niin se pikkuinen kasvaa¿ Ja nyt kuuluu huhuilua pinniksestä, ei pitäisi kyllä vielä päikkärit loppua..
Oletteko muuten teettäneet valokuvia silleen, että olette sähköpostilla lähettäneet johonkin netti¿valokuvaamoon¿ ja kuvat tulevat sitten postissa? Osaatteko suositella hyviä? Ei ole aikoihin tullut teetettyä ihan paperikuvia, kun kaikki saa näppärästi koneelle. Nyt iski tajuntaan, että jos koneelle sattuu jotain, niin suurinta osaa kuvista ei ole edes poltettu cd:lle.. Ja olis kiva saada ihan albumiinkin piiperön vauvakuvia + antaa vaikka isovanhemmille.
Mukavaa ystispäivän jatkoa kaikille enskoille!
Gaiole ja piiperö
Taas hiljaiseloa täällä, mutta hengissä ollaan! Viime viikko vei vähän voimia, kun Kalle päätti alkaa muuttamaan rytmiään ihan omin päin, ja tyhmä äiti ei heti ymmärtänyt että meillä ei enää nukutakaan niinkuin aikaisemmin. Muillakin ovat aamut aikaistuneet ja niin myös meillä, eli seitsemältä herätään ja yhdeksältä on jo ekojen päikkäreiden aika. Kiva ihan unenpöpperössä lähteä viemään lasta ulos vaunuihin kun tuo ei tosiaan suostu nukkumaan päiväunia muualla kuin ulkona. Positiivista on, että meillä on yöt pidentyneet, eli yhdellä yösyötöllä ollaan menty nyt iltakahdeksasta sinne aamuseitsemään aikaisemman kahden yösyötön sijaan. Ihanaa on ollut nukkua jopa 6 tunnin pätkiä muutamana yönä. Tämä viikko onkin sitten sujunut viime viikkoa harmonisemmin, ja viikonloppunakin oli mukavaa kun käytiin mummolassa yökylässä. Mentiin parin tunnin matka bussilla ja Kalle oli matkan tosi nätisti eikä yhtään häirinnyt muiden matkustajien rauhaa.
Tuttilakko jatkuu: ainoastaan ihan satunnaisesti ollaan saatu tutti harhautettua suuhun. Ajoituksen täytyy olla tosi täsmällinen: ei liian väsynyt eikä liian pirteä, muuten saadaan aikaan riita. Myöskään pullosta syöminen ei edelleenkään onnistu: vaikka mulla ei ole mitään intoa aloittaa kiinteiden antamista ennenkuin on pakko, niin ehkä kuitenkin alan kohta jotain soseita maistattamaan, jotta voisin jättää Kallen isälle hoitoon ilman että tarvitsisi stressata syöttöaikataulujen kanssa. Pärjäisivät sitten ainakin hetken. Ens viikolla on neuvola, joten voi olla että saadaan siellä määräyskin kiinteiden antamiseen kun meillä tuo paino voisi nousta enemmänkin.
Moni olikin käynyt mitoilla neuvolassa, hienosti kaikkien vaavelit kasvaa ja kohta on jo isoja! Sanlen Eljas ainakin käyttää jo tosi isoja vaatteita! Meillä käytetään 68 ja 70 cm bodyja. Housuista taas menee vielä 62 cm:nkin, nuo 68 housut näyttää tosi isoilta. Meilläkin taitaa pituus olla lähinnä siis vartalossa, ei jaloissa.
Gaiole kyseli jumpista. Mä alotin jumpassa käynnin jälkitarkastuksen jälkeen, aloitin varovasti kevyemmillä tunneilla ja bodypumpilla missä on helppo tehdä oman tahdin mukaan. Oon keskittynyt nyt lähinnä tuollaisiin syviä lihaksia vahvistaviin treeneihin ym. lihaskuntojuttuihin. Aerobista liikuntaa kuitenkin saa vaunulenkeillä ihan hyvin. Suoria vatsalihaksia en treenaa vieläkään, mulla on ainakin vielä selkeä rako tuolla vatsalihasten välissä, eli eivät ole vielä palautuneet. Hienoa että teillä menee yöt hyvin! Mä kanssa tänään kattelin, että aika pölyistä meillä, kun aurinko armottomasti kaikki paljastaa... Ikkunoiden kanssa odotan kyllä vielä keväämmälle, tuo katujen hiekoituspöly kuitenkin ne vielä moneen kertaan sotkee.
Hermionelle heilutuksia: mitenkäs vaunulenkki sujui? Täällä tuulee ihan kauheasti, oli tosi kylmä ja hyppäsinkin bussiin kun tulin kirjastosta vaikka olin ajatellut hyödyntää ihanaa auringonpaistetta ja tehdä reippaan lenkin.
Kurjaa Buuffa että teillä ei nukuta yöllä! Ehkä kuitenkin on vain tilapäistä ja menee ohi, kunhan Neea tottuu uuteen taitoonsa.
Tipulla Sienna oli nukkunut miten sattuu. Eikö ollut iloinen yllätys kun saitkin nukkua pitkän viimeisen pätkän! Joskus tuntuu, että pitäisi aina illalla valmistautua henkisesti hankalaan yöhön, että ei harmittaisi niin paljon sitten jos nukkumiset menee pipariksi.
Noniin, taidan kaivaa kaapista jotain herkkuja ja vetäytyä soffalle lukemaan vielä hetkeksi ennenkuin Kalle herää. Suklaan säilyttäminen keittiön kaapeissa pitäisi kieltää tässä taloudessa lailla.
Bianco ja Kalle ensi viikolla 4 kk
Hyvää ystävänpäivää tältäkin suunnalta! Ja vilkutukset Iida-Linnealle isojen puolelle!
Hermione: ihanalta kuulostaa Eetun onnellisuuskohtaukset, vaikka varmaan aikainen aamu harmittaakin. Meillä nukuttiin tänään vähän pitempään, mutta olin silti taas valmis päikkäreille yhdessä Siennan kanssa, nukuin 1,5h kun tyttö veti yli 2h. Mä hain sen Liberon paketin. Siinä oli liberovaippoja (yllätys), libresse-siteitä, pieni jalkapallo, sukat ja pehmeä kuvakirja. Se kuvakirja oli ihan kiva.
Buuffalle jaksuja taas kerran. Odotan kauhulla, milloin meidän yöt menee tuollaisiksi. Viime yö meni kahdella syötöllä, puoli yhdeltä ja puoli neljältä. Heräsin seiskalta siihen, että Sienna nauroi (ilmeisesti unissaan) ja puoli kasilta se heräsi ihan kunnolla. Löysin tytön poikittain sängystä kun menin sitä hakemaan¿
Gaiole kyseli valokuvien teettämisestä. Mä olen käyttänyt Ifoloria, kun niitten latausohjelma on ihan kätevä ja laadussa ei mulla ainakaan ole ollut moittimista. Sitä paitsi ne toimittaa kuvat tosi nopeasti, yleensä parissa päivässä.
Biancokin oli käynyt juttelemassa, kiva että teidän yöt menee hienosti! Olen samaa mieltä siitä suklaan pitämisestä kotona, kukakohan sitä meillekin aina kantaa¿
Siivousta monet täällä manaili. Mun pitäisi kanssa ryhdistäytyä kun lauantaina on tulossa kavereita meille iltaa viettämään. Pakko varmaan huomenna siivota kun lauantaina menee aikaa tarjoiluiden laittamiseen. Sienna tarvitsee niin paljon viihdytystä, että yksin ollessani kaikki muut hommat voi katketa koska tahansa, joten kaikkeen pitää varata paljon aikaa.
Pitäisiköhän hakea sitä suklaata kun siitä oli puhe ja mennä sohvalle lukemaan¿
Tipu & Sienna melkein 5kk
Vielä ehdin tämän vuorokauden puolella muutaman rivin kirjoittamaan ja toivottamaan kaikille ystävänpäivätoivotukset ja halit.
Meidän aamupäivä meni kaupungilla, oltiin penkkareita katsomassa kun pikkuveljeni oli auton lavalla. Samalla sitten käytiin parissa kaupassa ja sub wayssa syömässä. Miehellä oli aamupäivä vapaata niin oltiin koko porukalla liikkeellä. Hieman jännitin miten Kiia viihtyy hereillä ollessaan vaunuissa kun yleensä on siellä vaan nukkumassa, mutta hyvin meni. Sisätiloissa avasin kuomun niin että tyttö pystyi tähyilemään maisemia paremmin ja ulkona ollessakin pidin kuomun kurkistusluukun auki. Syömässä ollessamme kokeiltiin sitten vaunujen patjan alla olevaa palaa jonka avulla saatiin tyttö lähes istuma-asentoon. Ehkä oli hieman liiankin pystyssä kun siinä ei ole kun se yksi asento mutta pienen aikaa pidin silti siinä. Kiia tykkäsi hirveästi kun sai osallistua maailmanmenoon eritavalla kuin vaakatasosta. Täytyy jatkossa laittaa sinne laudan taakse vaikka pyyhe tai joku muu että ei ihan niin pystyyn mene.
Tuossa ennen iltatouhuja oltiin vielä lattialla loikoilemassa ilman vaippaa ja kappas vaan tyttö meni hienosti ja kevyen näköisesti yht' äkkiä selältä mahalleen! En oikeen vielä osannut tuota odottaa, vaikka muutamana päivänä onkin kovasti kyljellään ollessa päätänsä koittanut nostaa, koska kääntyminen toiseenkin suuntaan on vielä melko vähäistä. Mutta oli se sen verran komea juttu että siihen oli hieno lopetta tämä päivä. Saa nähdä kauanko meidän neidillä menee liikkeelle lähtöön, viikonlopusta lähtien on mahallaan ollessaan laittanut jalkoja koukkuun ja peppua pystyyn.
Joo, siinä meidän tärkeimmät kuulumiset.
Tipu: ihanan kuulosta varmaan tuo nauraminen unissaan! Meillä tyttö on alkanut hirmuisesti enemmän kikattamaan päivisin, kyllä se vaan saa omankin suun hymyyn.
Bianco: mukavaa että kerkesit kirjoittelemaan. Jaa-a että Kalle on näyttänyt kuka talossa määrää tahdin muuttamalla rytmiään:) Ja kiva että teidän yöt menee mallikkaasti.
Harmi teidän tuttilakko. Meilläkään ei syödä pullosta. Oonkin miettinyt et pitäiskö kokeilla onnistuisko hörpyttäminen mutta en oo viä saanut ajatusta teoksi. Mutta syömistä ehkä hankalampi juttu meillä on tällä hetkellä tuo että tyttö on niin mun perään et pitkään ei iskän seura kelpaa. Tänäänkin olin vajaa kaks tuntia pois ja puol tuntia oltiin itketty. Ei siis nälkää vaan ikävää.
Toivottavasti Gaiolen piiperö on selvinnyt oireitta rokotuksen jälkeen. Ja neuvolakuulumisetkin oli hyvät, hienoa. Kohta saatte tekin jo ensimmäisiä bodyja laittaa pois, nyyh:(
Voi toivottavasti Neean ensi yö menee jo paremmin. Kyllä se tosiaan se liikkuminen taitaa häiritä unia. Ootko harkinnut sellasta unipussia? Jotkuthan kehuu et sellasesta ois apua, itsellä ei oo kokemuksia.
Kyselit Buuffa vielä uinneista. Hyvin on tyttö viihtynyt, meilläkin Kiia on nuorin ryhmässä. Viime kerralla oli ekaa kertaan jo kunnon sukellus, muuten ollaan parina kertana tehty kannutuksia. Hienosti meni ilman itkuja, aika moni näytti ryhmässä alkavan pienen itkun sukelluksen jälkeen.
Mä en osaa sanoo mitään tosta solariumista. Tietäisköhän ne siellä salilla?
Hermione oli herännyt jo tosi aikasin tänään. Hui. Ei jaksais ihan noin aikasin, toi puoli kasikin joka meillä on yleisin aika, tuntuu joskus liian aikaselta jos ei mee itse ajoissa nukkuun (niinkun nyt taas..)
Joopa-joo. Huomenna pääsee taas salille, kivaa!
heltsy ja kiia 4kk+
Täällä yö meni tavalliseen tapaan kahdella syötöllä (klo 2 ja 5) ja Kiiakin maltoi nukkua kasiin. Ihanaa kun on virkeä olo!
Nyt aletaan valmistautuun ekoille pikkutorkuille.
h+k
........Toivottelen kaikille enskakamuille vauvoineen oikein hyvää ystävänpäivää!! =)
Riitu on ollut uskomaton riiviö muutaman päivän (ja yön), hyvä että olen kerennyt käydä välillä lukemassa, kirjoittamaan en ole kerennyt!! Yritän palailla taas piakkoin.... Kaikille vilkutukset ja halit!
Ilona ja Riitu 3kk +
Heltsy, teillähän on ollut kiva päivä eilen. Ja Kiiakin jo kääntynyt masulleen, hieno juttu =) Kyllä mä suht hyvin jaksan nousta aikasten, oon aina ollut enempi aamuvirkku. Ja menen kyllä kiltisti klo21 nukkumaan niin jaksaahan sitä jo noustakin kukon laulun aikaan. Viime yönä ollaan taas oltu hereillä samaan aikaan, Eetukin söi kahdelta ja hieman viiden jälkeen. Heräs kyllä jo klo7, on nyt ollut ulkona jo yli puoli tuntia.
Gaiole, onko tullut piiperölle mitään siitä rota-rokotteesta? Eetulla oli molemmista rokotteista löysää kakkaa parisen viikkoa. Ja kiitos lohdutuksesta karvanlähdön suhteen, jospa se tästä.. Jaksoitko eilen siivota? Mekin ollaan Ifolorille (entinen Ifi) lähetetty aina kuvat ja kuten Tipukin mainitsi, siellä on tosi nopea toimitus ja kuvien laatu hyvä. Ja hienot mitat piiperöllä neuvolassa =)
Ai niin Gaiolen galluppiin, on mulla vähän ylimääräistä tossa mahalla. Paino on sama ku ennen raskautta mut silti jotain on liikaa =/ Farkut kun laitan jalkaan, vyötärölle tulee sellainen pikku makkara siihen housun päälle köttöttämään. Kiva kun lempifarkut on sellaiset matalat tosta lantiolta niin ei viiti ihan pientä paitaa pitää niiden kans kun ikävästi jenkkakahvat näkyy. Ajattelin aloittaa laihdutuskuurin kunhan imetys on ohitse, jospa se sitten lähtis. Mä annoin vatsalihaksien levähtää synnytyksen jälkeen jotain 3,5kk.
Bianco, kiva kuulla teidän kuulumisia. Mustakin tuntuu välillä ikävältä alkaa aamutuimaan (klo9) laittamaan poikaa ulos vaunuihin nukkumaan. Pakko laittaa jos meinaa sen nukkumaan saada, ja varsinkin jos se on herännyt aikaisten. Ja kiitos kysymästä, vaunulenkki meni mainiosti, tuli tehtyä kauheassa viimassa melkein 2h lenkki. Onneks oli vaatetta paljon ja uus kaveri oli oikein mukava =)
Tipu, mullakin monesti väsyttäis Eetun päikkäreiden aikaan mutta en osaa nukkua kun se on ulkona. Joskus oon yrittänyt mut kai ne mun äidinvaistot ei anna mun nukahtaa ku pikku vauveli on ulkona. Ja varsinkin sen viime viikon uutisen jälkeen en todellakaan uskalla edes yrittää alkaa itse nukkumaan. Siis se uutinen kun rotta oli mennyt vauvan vaunuihin. HYI!!!!!
Suklaa kuulostaa olevan täällä aika monen suosikki, niin mullakin. Meillä ei edes säästy kaapissa suklaa kun mä syön kaikki heti =/
Ilonalle vilkutukset!!
Buuffa, ne katkonaiset yöt taitaa olla edessä sitten täälläkin kunhan Eetu joskus liikkeelle lähtee. Toivottavasti saat levähdettyä kuitenkin aina sen verran että pysyy järki päässä. Väsyneenä on kyllä kamala olla. Tsemppiä sulle!!
Täällä on pakkasta -10 ja kokeilin taas sitä äippäpakkauksen toppapukua. Joulun aikaan sitä viimeks kokeiltiin ja oli sillon ihan liian iso eikä Eetu suostunut nukahtamaan se päällä. No nyt nukahti vaikka se iso on vieläkin. Tai se on ihan oudon mallinen. Alaosa on toosi iso ja hihoihin ei sitten meinannut saada käsiä millään. Tosi kapea siitä käsien/hartioiden kohdalta!?! No jospa sitä ei montaa kertaa tarviis käyttää, taitaa jäädä aikalailla vähälle käytölle koko puku.
Mites muut, oletteko käyttäneet sitä toppapukua? toimiiko teillä hyvin?
Meillä tapahtui eilen yks outo juttu mutta teen välillä kotihommia ja palailen myöhemmin kertomaan siitä (jos muistan..)
hermione ja Eetu viikkoa vajaa 5kk
Heltsy:
On kans tullu mieleen toi unipussi. Tartee paremmin tutustua kyseiseen kapistukseen kun en oikeen tiä millanen se on ja estääkö se sitä puorimistä. Jos jollain on tietoo ja kokemusta niin kuulisin mielelläni.
Onnittelut Kiialle uuden taidon löytämisestä. Kohta se liikkuminen alkaa :)
Gaiolen G: Raskauskilot on lähteny,mut sama vika kun hermionella. Vähän tarttis saada mahaa kiinteemmäks, mutta onhan se nyt ihan selvä että ei se yhtäkkiä kutistu olemattomiin. Mäkin laihdutan vasta sit kun imetys loppuu, koska mun vauvan ei tartte mitään " myrkkymaitoo" juoda vaan sitä varten että äiti näyttäis hyvältä. Vatsalihaksia oon nyt vähän varovaisesti alkanu tekeen ja viime viikolla avasin salijäsenyyteni uudelleen (5 kk sektiosta). Mut en ajatellu viä mennä tunneille jossa on paljon hyppyjä. Pumpissa ja spinningissä oon nyt ollu.
Hermione: Kiitos tsempityksestä, nyt ei oo enää niin vetämätön olo ja pääsen tänään illalla salsaankin :). äp:n toppapuvusta. Mä koitin käyttää sitä alkuun mun pienennys viritelmän kanssa. Mut oli aikas hankalaa, joten meille hankittiin heti joulun jälkeen alesta pienempi toppapuku kun oli alle 20 eur.
Nyt ruuanlaittoon. Aurinkoista viikonloppua kaikille.
T:Buuffa ja Neea
Just kun pääsin kehumasta meidän hyviä öitä, niin viime yö olikin sellaista rumbaa että oksat pois. Mä en edes tiedä miten monesti Kalle heräsi, usein kuitenkin. Mä pystyn kyllä nukahtamaan vaikka se huhtoo pinniksessään, mutta yleensä sen huhtomisen päätteeksi sille tulee sitten nälkä, ja herään taas siihen. Eli herään, kun huhtominen alkaa, herään, kun pitää ruokkia, ja herään, kun nostan sen pois mun vierestä. Ja sitten sama hetken päästä uudelleen... ihmeen vähän väsyttää kuitenkin nyt, se varmaan auttaa että on pohjalla muutamia hyvin nukuttuja öitä. Aamulla taas sain sellaisen ihanan onnenhetken kun heräsin poika kainalossa, se oli kanssa puoliunessa ja katsoi muhun silmät sikkuralla ja hymyili superonnellisen näköisenä. Kyllä sulaa sydän ja osaa arvostaa sitä mitä on saanut!
Mä oon miettinyt, että olisiko Kallella joku kasvukausi, kun se jaksaa mun mielestä olla nyt päivisin vähemmän aikaa hereillä kuin ennen. Viime yö oli sellaista tankkausta, ja tänäänkin söi harvinaisen pitkän aikaa tuossa aamupäivällä. Jos energiaa menee siis kasvamiseen, eikä jaksa siksi valvoskella??!
Hermione: ei saa tuollain jättää ihmistä jännitykseen siitä, mitä outoa teillä on tapahtunut? Paitsi että tuo on hyvä tapa koukuttaa ihmisiä tulemaan monta kertaa päivässä lukemaan pinoa :) Jos siis tarvitsee koukuttaa, mua ei ainakaan tarvitse... Toppapuvusta kyselit: me ei olla käytetty sitä äp:n toppapukua ollenkaan, Kalle paistuu vaunuissa jo siinä kevyttoppapuvussakin, eli senkin käyttö on jäänyt vähäisemmälle ja ollaan käytetty vielä ohuempia haalareita. Meillä on kaiketi lämminverinen lapsi tai lämmin vaunukoppa tai jotain. Tietty sekin vaikuttaa, että täällä etelässä ei edes ole ollut kylmä koko talvena.
Ilonalle tsemppiä, toivottavasti Riitu siitä rauhoittuu!
Kiva että heltsyllä oli ollut parempi yö! Hienoa kuulla, että Kiia oli viihtynyt vaunuissa vaikka oli hereilläkin, rohkaisee myös mua kokeilemaan. Mä oon kanssa miettinyt tuota pystyasentoon/pystympään asentoon laittamista, voisi ottaa vaunujen kantokopasta sen pohjan pois (meillä siis pehmeä koppa jossa irrotettava pohja), niin sitten pystyisi vähän nostamaan päätä ylemmäs. Kalle tykkää kyllä kovasti katsella maisemia, meillä on tuossa kuomun päällä sellainen luukku josta pystyy tiirailemaan. Ja onnea kääntymisestä, tosi hienoa! Ilmeisesti ilman vaatteita on sitten helpompi jumpata, mutta nyt kun se on keksitty niin ehkä menee sitten myös vaatteet päällä!
Ja dajmin unohdin toivottaa tervetulleeksi viimeksi, eli onnea karkkipötköstä, kiva kun liityit joukkoon ja hienoa että kaikki on mennyt hyvin! Tulehan kirjoittelemaan taas kun ehdit!
Jaahas, leivoin äsken sämpylöitä ja nyt on eka pellillinen paistunut, joten menempä tekemään itselleni voileivän. Tuoksu on ainakin hyvä!
Bianco ja Kalle
Niin siitä eilisestä. Eetu kieltäytyi ekaa kertaa täysin tissistä, itki vaan ihan hirveesti. Yritin monta kertaa ja kummastakin tissistä niin eipä muutakuin huusi. Oli jo ihan yliväsynyt niin laitoin sitten vaan vaatteet päälle ja vaunuihin ja nukahti sinne alle minuutissa.
Aloin sitten miettimään mikä olis vialla ja nenään haistoin sen itsekin.. Eli mä olin poikkeuksellisesti käynyt suihkussa jo iltapäivällä (yleensä illalla). Kun kävin pitkällä lenkillä viimassa niin jäi vähän kylmä olo. Ja suihkun jälkeen on aina rasvattava iho ja nyt on perusrasva vähän vähissä.
Silloin kun Eetu oli vielä mahassa, ostin sellaisen Natusanin baby oil-suihkepullon. Sehän haisi niin pahalta etten ole Eetulle sitä kertaakaan käyttänyt. Ajattelin eilen että kokeilempa itselleni sitä suihke-öljyä kun ei sitä muuten tule käytettyä ollenkaan. Suihkuttelin iltapäivällä oman ihoni sillä " tutkitusti mieto" vauvan iholle tarkoitetulla kevyellä suihkeöljyllä. Ja mä taisin haista Eetun mielestä niin pahalta ettei se huolinut tissiä sen takia!!? Kävin pojan unien aikaan kuumassa suihkussa peseytymässä uudestaan eikä sen jälkeen oo ollut mitään ongelmia. Niin se on näköjään tarkkaa tämäkin homma, Eetu on tainnut tottua että mille mä normaalisti haisen ja uus haju aiheutti tollaisen reaktion. Jännä juttu. Arvatkaa lensikö öljy roskiin? Onko kellekään muulle sattunut vastaavaa?? Kyllä mä ehdin jo ajatella että tässäkö tämä imetys nyt sitten oli!
Bianco, ei ollut tarkoitus " koukuttaa" teitä tänne lukemaan =) Ei vaan aamulla oikein ollut aikaa kirjoittaa koko stooria. Toivottavasti et pettynyt kun ei ollutkaan niin" outo" juttu..
Täällä on tosiaan nyt kova tuuli ja pakkasta nyt -8 niin arvelin ettei sillä kevyttoppapuvulla tarkene. Ei kyllä Eetu kovin hyvin nyt nuku niin taitaa se toppapuku sitäkin vieroksuttaa.
Harmi että Kalle on nukkunut huonommin, jospa hällä tosiaan on kasvukausi menossa. Pienen vauvan kanssa tilanteet tahtoo muuttua tosi nopeesti. Jospa teidän yöt pian rauhottuis!
Buuffa, hyvä juttu että olet jo pirteämpi. Mukavaa salsailua =)
Mukavaa perjantain jatkoa kaikille, mä oonkin tänään täyttänyt täällä palstatilaa jo varmaan koko viikonlopun edestä =)
h+e
Täällä ihan ok yö takana, kolmen tunnin välein tosin tankattiin, mutta unet jatkuivat sitten samantien. Noustiin 10 jälkeen ja ollaan tehty jo tunnin vaunulenkkikin. Siinä tämän päivän saavutukset :)
Eilen vaihdoin piiperölle vaippaa hoitotasolla ja yhtäkkiä hokasin, että tytöllä on puoli päätä ihan puklussa! Oli yökännyt ihan järjettömän kokoisen puklun hoitotasolle, tukka ja korva ihan märkinä, poski oli ihan lammikossa.. Liekö rota-rokotteen ansiota nuo järkkypuklut, vai muuten vaan.. en tiedä.
Heltsy: Hienoa, Kiia alkaa siellä kohta kieriä ympäri asuntoa :) Ja eilinen kaupungilla käyminen oli kanssa sujunut mainiosti. Meillä on jo ekat pienet 50 cm bodyt siirretty syrjään ja oli kyllä harras hetki :) Kun meidän pieni ei enää olekaan muka pieni :))) (heh, 54 cm..)
Hermione: Piiperöllä on ollut vatsavaivoja, lähinnä kovalla massu. pohdinkin, että johtuuko rota-rokotteesta vai jostain muusta. Eilen tuli pitkät itkut, kun yritti saada kakkaa tulemaan, mutta vaippaan ei tullut kuin pieni värillinen pieru :( Iltayöstäkin uni katkesi mahavaivoihin. Yöllä kolmen aikaan sainkin sitten käydä vaihtamassa sekä vaipan että yöpuvun, kun oli tullut läpi pyjamasta kunnon satsi kakkaa¿ Ja sain vähän siivottua eilen, tänään pitäisi jatkaa. Pitää siivoilla osissa, ettei käy liian rankaksi :) Tuo äippäpakkauksen toppapuku on niiin iso, että piiperö hukkuu siihen mennen tullen. Saatiin lahjaksi pienempi toppapuku, mutta iso sekin on. No, sitä ollaan käytetty.
Buuffa: Salsatunti kuulostaa ihanalta. Juu, ei imettäessä kannatakaan laihduttaa. Pikkuhiljaahan ne makkarat lähtee (jos on lähteäkseen) tai sit tarttee jumpata niitä pois kun imetys on ohi. Toi painonlähtökin on niin yksilöllistä, mulla se ei vaan niin helposti varmaan lähde kuin joillain muilla, kenellä pelkkä imetys vie kaiken ylimääräisen mennessään. Tekee vaan mieli liikkumaan ihan liikkumisen ilosta, mutta en halua sit tehdä mitään ¿vääriä¿ liikeitäkään, etten vaan pahenna asioita kropassa.
Biancon Kalle on huhtonut koko yön. Voi vitsi. No onneksi kaikki yöt eivät ole samanlaisia :) Nuo ihanat onnenhetket on kyllä sellaisia, joiden avulla synkempikin päivä kirkastuu. Vastaleivotut sämpylät kuulostaa kanssa ihanalle, slurps!
Tipu: Pitää kurkata noita Ifolorin nettisivuja, kiitos vinkistä!
Piiperö vetelee vielä sikeitä, pitäisi saada leikattua siltä sormenkynnet. Hereillä ollessa siitä ei tule yhtään mitään. Ja saattaisi olla toivoa ehtiä silittää pinkka vaatteita vielä ennen kuin pieni herää. Täytyy kokeilla. Ja jossain vaiheessa siivousta siis pitää jatkaa, sunnuntaina on tulossa vieraita. Mukavaa viikonlopun alkua enskoille!
Gaiole ja piiperö
Mulla on ollut tehokas päivä: olen pyyhkinyt pölyt, imuroinut ja pessyt vessat, laittanut ruokaa ja maksanut laskut. Ja silti vedin tunnin aamupäiväpäikkärit yhtä aikaa Siennan kanssa. Ulkona paistaa aurinko ja se piristää oloa täällä sisälläkin.
Heltsyn Kiia oli kääntynyt, vautsi! Kuinka pitkään muuten pidit Kiiaa istuma-asennossa vaunuissa? Mä kun kyselin viimeksi 4kk neuvolassa tädiltä, että voitaisko pikkuhiljaa alkaa istuttaa Siennaa vaunuissa, niin se sanoi että ei vielä, kun tukiheijasteet puuttuu ja sitä paitsi se ei sitten varmaan suostu enää olemaan makuullaan siellä. Ei siis olla vielä pidetty, mutta pehmeä koppa käy kohta lyhyeksi, joten ihan pian se on ajankohtaista. Kyselenpä taas asiasta maanantaina neuvolassa eri tädiltä.
Hermione: mä en ollutkaan kuullut tuosta rotta-jutusta, kääk! Tosin meillä nukutaan aina sisällä, joten ei ole sitä pelkoa. Saanpahan itsekin nukuttua päikkäreitä. Kyselit toppapuvusta, en ole sitä vielä edes kokeillut, kun täällä ei pahemmin ole ollut pakkasia. Siennalla on käytössä sellainen pörröinen kevyempi puku. Meillä on olemassa joku vanha äp:n toppapuku joka on nykyistä pienempi, joten se tulee ensin käyttöön jos tarvetta ilmenee.
Hassu episodi se Eetun tissistä kieltäytyminen, onneksi hoksasit syyn niin nopeasti! Meillä ei ole käynyt moista, mutta en myös ole käyttänyt ollenkaan esimerkiksi hajuvettä koko Siennan elinaikana, kun lapsi kuitenkin pitää usein päätään juuri siinä kohdassa kaulalla mihin hajuvettä laittaisin.
Gaiolen liikuntagalluppiin en tainnut vielä vastailla. Mieli kovasti tekisi, mutta lapsenvahdittomana en ole päässyt kuin vauvajumppaan. Paino onneksi lähti ihan itsestään, raskausaikana tuli 10kg ja nyt on lähtenyt 21kg ihan tekemättä mitään! Se on kyllä ihan superihme, koska olen lihomiseen taipuvainen. Nyt alan olla siellä normaalipainon keskivaiheen alapuolella, jee!
Biancolla oli levoton yö, voi harmi. Toivottavasti ensi yö on parempi. Meillä Sienna heräsi ekalle syötölle jo klo 23 eli 3 tunnin unen jälkeen. Toisen kerran söi 3.30 ja sitten nukkui aamuun puoli kasiin asti. Mä olen kanssa pitänyt sitä vaunujen kuomun luukkua auki josko se vähän viihdyttäisi Siennaa vaunuissa.
Gaiole kirjoitteli kynsien leikkauksesta. Mä sain yhdeltä 3 lapsen äidiltä hyvän kynsienleikkausvinkin: lapsi syliin istumaan (siis lapsen selkä omaa mahaa vasten) ja sitten toisella kädellä tukevasti kiinni lapsen siitä kädestä, josta kynsiä leikataan ja ei kun toisella kädellä leikkaamaan. Yritin ennen leikata hoitopöydällä ja siitä ei tullut mitään, mutta tällä tavalla onnistuu ihan helposti.
Tulipas taas kirjoiteltua. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna huomenna 5kk
Taitaa porukka olla jo viikonlopun vietossa kun näin iltaa kohden on jo hiljentynyt palsta. No, mä tässä pakkailen uimakamppeita ja suunnistan kanssa makkaria kohti että jaksaa aamulla nousta.
Meidän hyvin alkanut päivä sai kivan yllärin kun lähdin Kiian päikkäreiden ajaksi salille, mun lukulomalla oleva pikkuveljeni tuli lapsenvahdiksi. Kiia oli sitten herännyt vajaan tunnin unien jälkeen ja alkanut vaan raivoitkeen. Siinä sitten veli oli hyssytellyt vaunuja puolisen tuntia ja tarjonnut tuttia mutta lopulta neuvoin sitä ottaan tytön sisään ja lähdin bussilla kotia kohti. No, enpä mä enää sillä reissulla olis kun vartin pidempään ollutkaan, mutta kumminkin. En tiedä mikä noita unia taas häiritsee, eilen tekin saman jutun mut ajattelin silloin et tyttöä häiritsi se kun nukahti vaunujen liikkeeseen ja kunnon kaupungin meluun ja ei osannutkaan enää parvekkeella jatkaa unia. Oli mitä oli niin toivottavasti on kuitenkin jotain ohimenevää.
Tipu: joo, oot ihan oikeessa ei varmaan ois ollut viä kovin suositeltavaa pitää istuma-asennossa, eikä me kauaa pidettykkään oisko 10-15min ollut yhteensä eli sen ajan kun vaunut oli paikallaan kun nopeesti syötiin. Ajattelin tosiaan et jos viä istuttaa niin tarttee laittaa matalammalle se nojatuki ettei oo niin jyrkkä. Muutenkin oon miettinyt tota istuttamisasiaa. Mistähän sen sit oikeen tietää et koska voi alkaa istuttaan enemmän, siis sylissä esimerkiksi. Musta tuntuu et Kiia on jo kauan tykännyt olla tosi pystyasennossa ja nyt vielä selvästi lisännyt sellasta " punkemista" ja pään kurottamista jos pitää puoli-istuvassa asennossa. Tarttee varmaan kysellä neuvolassa.
Olit muuten ollut aikas ahkera siivoilujen suhteen. Mun tarttis joku päivä kanssa ryhdistäytyä ja tehdä isompia siivoiluja.
Hyvä kun Gaiolen piiperö oli selvinnyt vähillä oireilla rokotuksen jälkeen.
Hermione: onneksi Eetun tissilakko ei kestänyt kauaa. Mäkin oon ollut varovainen noiden hajusteiden suhteen, hajuvettä en oo käyttänyt synnytyksen jälkeen ollenkaan enkä oo ees dödömerkkiä uskaltanut vaihdella.
Me ei olla käytetty äp toppapukua ollenkaan, oli niin ison näköinen että ei olla edes sovitettu viä. Meillä on sellanen 62cm toppis, taidetaan pärjätä sillä tää talvi loppuun, ellein ihan takatalvi iske.
Biancolla ja Kallella oli levottamampi viime yö, toivotaan täksi yöksi rauhallisempaa. Ja vastapaistetut sämpylät on munkin suosikkeja! Nam!
Gaiolen galluppiin en huomannut vastailla itsekkään. Täällä ollaan pikkuisen alle sen painon mitä olin kun aloin odottamaan vuosi sitten, mutta tuosta mahasta sais toi löysä lähtee mieluusti ennen kesää. Varovasti oon alotellut noi vatsalihasreenit ja lähinnä syvien reenaamisella.
Buuffalle ja Ilonallekin vilkutukset! Samoin Sanlelle, Poreelle, Dragondreamille ja Dajmille (unohtuko joku..?) terkkuja ja viikonloppuja!
Lopuksi vielä uutta galluppia kehiin, jotta saadaan viikonloppunakin pidettyä pino ykkössivulla. Eli montako lasta on haaveissa ja millaset ikäerot olis mieluisimmat? Vastaanpa itse vielä ekana eli me ollaan miehen kanssa puhuttu et kaksi, ehkä kolmekin lasta ja tän ekan ja tokan väli sais olla ainakin kaks vuotta, neljäkään ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Mutta se on tietty sit menoo taas kun vauvakuume iskee;) Nyt ei oo sellasesta mitään merkkejä ilmassa, nautiskellaan tytön kasvusta vauva-ajasta ensin kunnolla.
Nyt nukkumaan, Kiia on ollut unessa jo kohta kolme tuntia.
heltsy ja kiia 4,5kk
Täällä ollaan taas herätty klo5, voihan paska. Eetu söi ja teki kakat eikä sen jälkeen oo ku kiekunut sängyssään. Nousin jo itse kahvinkeittoon ku alko päätä särkeen. Mies jäi pojan kans sänkyyn, toivottavasti se vielä nukahtais. Ulkona on nimittain -15 pakkasta niin ei ihan vielä tekis mieli laittaa sitä ulos.
En nyt muuta jaksa ku vastailen galluppiin. Meille sais toinen lapsi tulla jo vaikka ens vuonna.. Toiveissa olis suht pienellä ikäerolla, syksyllä ehkä aletaan yrittämään. Mä varmaan haluaisin kolme lasta mut mies muistaakseni puhui joskus kahdesta. Täytyykin heti tänään ottaa asia puheeksi ja kysellä mitä mieltä se olikaan. Mulla kun tuota ikää alkaa jo olla yli 30 niin nyt pitää lapset " tehdä" jos meinaa. Eipä niitä tosiaan tehdä vaan saadaan!! Toivottavasti Luoja suo meille vielä toisen lapsen.
Mukavaa lauantaita kaikille!!
Ai niin!! Siennalle 5kk onnittelut =)
hermione ja Eetu viikkoa vajaa 5kk
Täällä on uinnit uitu tältä päivältä. Hienosti sukellettinkin taas. Päivemmällä ajateltiin lähtee ajeleen mun mummolaan, kun ei olla joulun jälkeen nähty.
Hermionen lauantai lähti sitten aikaisin käyntiin. No, koita mennä vaikka Eetun viereen päikyille. Täällä suunnassa näyttäis olevan -16 mutta onneksi ei tuullut, se lisäis kylmän tuntua vielä lisää.
Siennalle täältäkin suunnasta 5kk onnittelut!
heltsy ja kiia
Olipa taas erilainen yö. Piiperö söi klo 21 ja kävi yöunille omaan sänkyyn klo 22, sitten sai taas mahakipujen takia itkukohtauksen ja otin sen klo 12 viereeni nukkumaan. Oli niin uninen, että ei edes syönyt tuolloin. Kolmelta heräsin paniikissa, kun piiperö ei ollutkaan vieressä! Mies oli nostanut sen yhden aikaan pinnikseen, ja mulla ei ollut harmainta hajua tapauksesta.. Saman tien piiperö heräsikin syömään, ja seuraava ruokailu olikin puoli 9 aamulla. Noustiin vasta 11.30 ylös... Eli aika hyvä yö, vaikka pikkuinen olikin äidin kainalossa klo 12-01 ja 03-11.30. Siinä nukkui niin rauhassa, että. Eli vähän äiti lipsuu tuosta omassa sängyssä nukkumisesta, mutta ainoastaan, kun pienellä on massu pipi... :)) Nyt piiperö nukkuu taas, malttoi olla hereillä tunnin ja vartin. Se kroohlaa aina isoimmat unet aamupäivästä, illalla ollaan ihan tikkana pystyssä ja seurusteltaisiin ties mihin asti. Kakka ei vaan vieläkään meinaa tulla ilman itkua ulos :( Ollaan jumpattu ja pumpattu, pitää illalla käyttää pieni vielä kylvyssä.
Tipu on ollut tehokas, huh huh :)) Saisinpa minäkin tuollaisen puuskan! Hyvä vinkki tuo kynsienleikkausasento.
Heltsyn Kiia on saanut taas " hoitotäti" -hermostuksen, voi harmi. Jospa Kiiuska pikkuhiljaa tottuu, että äiti ei ihan aina ole ulottuvilla. Tsemppiä!
Hermionen aamu on alkanut jo aikaisin. Yritähän ottaa vaikka päikkärit jossain vaiheessa.
Galluppiin: toiveissa olisi kolme lasta... miksei neljäkin, mutta olisi kiva saada ainakin " takapenkki täyteen" . (heh, onneksi ei ole tila-autoa...) Mulla on jo nyt vauvakuume, mutta taitaa olla tätä alun ihanuutta ja " uutuudenviehätystä" :)) Mutta ehdottomasti, jos vaan luoja suo, niin lisää lapsia! Ja mieskin on samoilla linjoilla, lukumäärästä ei tosin olla sovittu, mutta ei kai sitä näin vaan voi päättääkään. Mullakin jo mittarissa 30 ja risat, niin ei voi montaa vuotta odotella. Periaatteessa pienikin ikäero olisi ihan ok, mutta kyllä tässä muutama kuukausi pitää odotella, ennenkuin alkaa edes harkita ehkäisyn poisjättöä :) Toisaalta piiperöstäkään en raskautunut hirveän helposti, niin ei kait uskalla kauhean kauaa odotella, jos sitä joutuukin yrittämään pitkään. Mies olisi valmis jättämään ehkäisyn jo nyt pois, mutta minä en siihen suostu :)) Ja en luota siihen lääkärin imetys-kommenttiin... Tuskin olisi terveydellekään kovin hyvä tulla saman tien raskaaksi, kun synnytyksestä ei ole vielä edes palautunut.. Katsellaan täälläkin sit syksyllä ehkä, riippuen tietty miten tämä aika siihen asti menee. Jos tuleekin jotain hässäkkää piiperön kanssa, niin eihän sitä tiedä miten ajatus muuttuu sekä itsellä että miehellä. Meillä tämä vauvataival on vielä niiiin alussa.
Nyt kahvikupin kimppuun, kun piiperö kuorsaa - konkreettisesti - kädet pystyssä :D
Aurinkoisia vilkutuksia kaikille enskattarille ja vaaveille!
G ja piippis melkein 7 vkoa
Hermione: kurjuus, että teidän jumppa perutaan noin usein. Meilläkin on ensi viikko taukoa, mutta se johtuu hiihtolomasta. Ihan mukavasti on jumpat sujuneet, välillä vaan Sienna ei viihdy yksikseen lattialla (varsinkaan jos on väsynyt), joten joudun tekemään liikkeitä se sylissä ja vähän improvisoimaan. Kiva, että teillä menee yöt hyvin!
Sanlen Eljas on tosi mahtavan kokoinen! Hyvältä kuulostaa teidänkin yöt, ei tosiaan varmaan kiirettä kiinteiden aloittamiselle. Mä tässä koko ajan arvon, että milloin pitäisi aloittaa, mutten ole vielä aktivoitunut.
Buuffalla on ollut kurjia öitä. Toivottavasti asia korjaantuu pian. Hyvä silti, että tunnet itsesi reippaammaksi ja pääsit salillekin. Meille tuli kanssa se Libero-kerhon lappu, käyn huomenna hakemassa paketin.
Heltsyllä oli puolestaan mukava yö, hienoa. Meillä oli taas tosi kummallinen: Sienna meni ihan nätisti nukkumaan kasilta, mutta heräsi ekan kerran klo 23. Siis täh? Mä en ollut vielä edes nukahtanut (katselin jotain dorkaa kaksosdokumenttia telkkarista). Olin jo ehtinyt ajatella, että nyt tulee varmaan pitkä unipätkä siihen alkuun kun Sienna tankkaili niin huolella ennen nukkumaanmenoa, mutta päinvastoin kävi. Seuraavan kerran heräsi sitten klo 01 ja oli selvästi nälkäinen. En tajua. Asennoiduin sitten siihen, että heräillään kahden tunnin välein, mutta seuraava herätys olikin klo 07. Yritin silloinkin laittaa tytön vielä nukkumaan syötön jälkeen, mutta ei se kyllä nukahtanut, huuteli vaan sängystä. Joskus ennen kasia kävin hakemassa sen viereen.
Aiemmin unet on yleensä menneet niin, että eka pätkä on pisin ja sen jälkeen kerta kerralta lyhyemmät, mutta nyt Sienna nukkui siis 3h + 2h + 6h, tosi outoa. Aamut on myös aikaistuneet meillä, mistä en tykkää yhtään. Mä en periaatteessa haluaisi avata silmiä ennen kasia enkä nousisi sängystä ennen ysiä¿
Ihana aurinkoinen päivä oli täälläkin, kävelin jumpasta kotiin kun yksi toinen äiti oli tulossa samaan suuntaan ja oli siis seuraa. Yleensä kuljen bussilla. Sienna nukkui hetken vaunuissa, mutta sain sen silti vielä sänkyyn päikkäreille. Vähän väsyttää, joten taidan itsekin laittaa silmät hetkeksi kiinni.
Tipu & Sienna, lauantaina 5kk