¤¤¤HUHTIHIPPUSET vko 7¤¤¤
Kommentit (55)
Kotona ollaan, tultiin jo siis eilen junalla. Olikin ihan mukava matka kotiinpäin, varasin meille paikat perhehytistä, jotta saisi vähän rauhallisemmin matkustaa. Ja sitten kun tuo esikko tutkiskeli junaa (juoksi edes takaisin ihmettelemässä, kun harvoin junalla on matkustanut) niin miun serkku tunnisti pojan ja tulikin sitten koko matkan ajaksi juttuseuraksi. Kaksi tuntia ja 40 minuuttia menikin sitten ihan hurjaa vauhtia. Kotona oli sitten ikävissään ollut pikkumies, joka liimaantuikin koko illaksi äidin kylkeen, ja sehän sopi äidille, kun oli vähintään yhtä ikävissään.
Ja neiti sai sairaalasta kaksi ihan erilaista diagnoosia, korvalääkäri oli vakaasti sitä mieltä, että 8/06 tehty puheenkorjausleikkaus olisi pitänyt purkaa nenänielun ahtauden ja tukkoisuuden vuoksi, ja plastiikkakirurgi sitten oli ihan toista mieltä ja tyrmäsi koko korvalääkärin lausunnon, leikkausta ei tarvita, kuulemma... No, sopii miulle, ei tuo tytön olemista ja hengittämistä vaikeuta tuo nenänielun tilanne, joten jos yhdeltä leikkaukselta vältettiin, niin en valita.
Mie meinasinkii ehdottaa samaa kuin ronjaruu pinon jakamisesta, kun tosiaan taitaa vaan tuo aktiivisuus kasvaa loppuraskautta kohti.
No nyt ei pikkumies tahdo, että äiti istuu pidempään koneella. On nukkunut vain vajaan tunnin päikkäreitä, nekin aamulla jo yhdeksän jälkeen, joten aikaslailla uupunut taapertaja meillä. Josko ottaisi pienet tirsat kun äiti linnoittautuu sohvalle kattoo Kauniita ja Rohkeita.
Moi taas tältä erää.
Niina ja nirppunen rv 32+6 (Huomenna 33 jo!!! )
tosiaan kantaa jo tätä masukkia, jalat ihan nestepötköt kun kotiin tulee. Olen siis 2 päivää ollut taas töissä sairauslomalta palattuani..ja paineet ei ole ihan koko aikaa yli rajojen mutta hipoo kuitenkin, kait se on uskottava että ei pysty enään töihin..ja välillä tuntee kun nesteet oikein imeytyy ihon alle kun paineet käy korkealla..sormet ei taivu ja turtuvat, oikein nipistelee sormia...Jospa soitan jo huomenna neuvolaan.
Ja kun tukivyön irrottaa pukuhuoneessa töiden päätteeksi niin jo rupeaa supistamaan, eikä viittis sitä korsettia kotona pitää ja ajomatkakin tuntuu ahdistavalta se päällä.
Pienonen pukkii pehvalla tohon kylkikaaren alle että meillä ollaan oikein päin-kunhan pysyisikin. Mutta jos perätilassa on synnytyshetkellä niin yritän kyllä alakautta jos se lapsen turvallisuuden kannalta on sallittua.Ja ei ole iso vauva- esikon ja kakkosen syntymäpainossa eroa 950g..jos sama kasvu niin liki 5 kiloa ennuste!!!!
Pelkään sektiota ja eritoten sitä teknistä leikkausviiltoa..muutenkin kudostyypiltäni olen sellainen että haavat paranee turkasen hitaasti.Ja tieto sairaalabakteereistakaan ei helpota oloa;(
Pahnun kanssa samat mietteet, että jos kaksi tervettä lasta on jo saanut niin voinko tosiaan saada kolmannenkin..tilastot iskevät silmiin ja kun päivittäin näkee kaikenlaisia syndroomia ja sairaita lapsia..huhh.Ja hormonit laittavat mielikuvituksen laukkaamaan kahta pahemmin.
Sase, voi sua, mulla ei ole kuin yksi pissatulehdus ollut esikoista aikanaan odottaessa ja huomasin sen melko aikaisin kun pissatti jatkuvasti, joten ei ehtinyt verisyyteen asti. Tehokas kuuri ja lepoa nyt vaan!!!
Ihanaa tosiaan kun jotkut harrastavat veneilyä..varmasti lapsetkin nauttivat.Meillä ei ole kuin pienonen soutuvene tuossa joella, mutta kivastihan tuollakin soutelee ja pojille onget käteen niin kesä-ilta paras!!!
Iloisia ajatuksia kuitenkin kaikille..ja paljon viikkoja vauvan kasvua edistämään..Ja isoja vauvoja!!!!
-klematis ja pikku-ukko rv 31
En kyllä tajua, että mihin ihmeeseen mä onnistun hukkaamaan työpäivät. Tänäänkin tuntui, ettei juuri mitään tullut tehtyä ja kuitenkin olin yhdessä palaverissa enkä notkunut vaan juoruamassa pitkin taloa. Lounastaukokin oli hikiseen sen puoli tuntia. No, hyvä niin, että aika kuluu nopsaa, sillä se vastaa tylsää olisi, jos jokainen minuutti tuntuisi ikuisuudelta. Tällä viikolla pitää koittaa tehdä kaikki tärkeimmät keskeneräiset hommat, sillä näköjään nuo kolme viimeistä menee luuhatessa palaverista toiseen...
Vaikka siiliuni oli hurja, niin siinä ei - onneksi - koettu synnytystä. Ronjaruun tapaan mietin minäkin asiaa, mutta siilithän syntyy ihan oikeastikin pehmytpiikkisinä eli ehkä tuo uni ei siksi korostanut synnytystä. Siiri olisi sinänsä hyvä nimi (kuten työnimi Veerakin), mutta sekin on jo lähipiirissä käytössä. En halua sellaista nimeä, että aina saa olla vielä tarkentamassa että ketä tarkoitetaan. Pitää olla " oma" nimi.
Pumpulipingua voin lohduttaa remonttipuuhien osalta sen verran, että edellinen kämppä, joka me käytännössä rakennettiin sisältä uudestaan, jäi 5 v. siinä asuttuamme edelleen vaille muutamia listoja yms. Todettiin, että laittakoon seuraavat ne sitten! Tuo takkahuoneprojekti mun on yksinkertaisesti pakko hoitaa, sillä haluan saada sen vierashuonekäyttöön, jotta saan äitini tarvittaessa meille avuksi vauvan synnyttyä. Ja toinen hyvä draiveri on se, että sitten ei tarvitsisi roudata pyykkejä keskikerrokseen silitettäviksi, kun voisi hoitaa homman töllöä tuijotellen siinä pesutornin välittömässä läheisyydessä. Nyt tuppaa puhtaat pyykit valloittamaan tasaisin väliajoin olkkarin sohvan ja se ei ole silmiä hivelevä näky.
Nuhaa pukkaa, muuten olo on mitä mainioin. Tsemppiä kaikille hippusille, taidan kömpiä selaamaan kaakelikuvastoa.
Winku ja Veera 31+1
taas hetkeksi koneelle ennätin :)
Täällä ei pesuhuoneen rempasta mitään tietoa. eilen vietin melkein koko päivän puhelimessa asioita hoitaen.. Isännöitsijä sanoi vaan että on sinne remppa-yhtiölle ilmoittanut,että soittelevat sitten.. ja kun taas tuota kyselin että miten terveellistä meidän on tuossa nyt muka olla,niin totes vaan että " hän ei ole lääkäri.." että tällästä. kai sitten ruvettava sinne soittelemaan mistä ne sen rempan tulee tekemään..
Tuntuu ettei ilman kamalaa painostamista tapahdu yhtään mitään!
Mulla tuli tossa pari tuntia sitten muutama ihan kamalan kipeä supistus,piti vaan maata ja valittaa,ja mielessä jo kävi että mitä jos nää jatkuu,kun en siis sängystä ylös päässyt. Mutta menivät sitten ohi yhtä nopeesti kun alkoivatkin. Onko kellään muulla ollut tälläsiä..?
Huomenna ois taas neuvola ja paino jatkaa nousuaan ihan liian nopeesti. No,mutta yrittänyt nyt ottaa sellasen asenteen että kun ei sokereissa ole häikkää ja viimeksikin +16kg lähti aika nopeasti,niin mitä tuota stressaamaan. Ja kun en siis mitenkään älyttömästi syö/herkuttele.. keho vaan tuntuu varastoivan mulla kaiken ylimääräsen näin raskausaikana.
Niin,ja perjantaina olen menossa yksityiselle ultraan. Kun tuo vauvan koko huolestuttaa ja ä-polille ei pääse.. Osaako kukaan sanoa antaako vauvan paino näillä viikoilla vielä mitään " osviittaa" tulevasta..? Ja siis sellaselle ed. raskaudesta tutulle lääkärille olen menossa,joka silloin ainakin sai oikeat arviot.
Ja Pahnu,juu täällä imatrallahan me asustetaan :)
Mutta eipä nyt muuta minulla tähän hätään.. kertoilen sitten vaikka noita neuvola&ultra-kuulumisia myöhemmin!
Viva rv 29+1 (kohta se 30 viimein täälläkin..:))
Mie täällä rannassa asustelen perheineni ;)))
Nyt ei taas tule mistään tekemisestä mitään... siis opiskeluun pitäisi tää aika käyttää - kuopus unilla, toiset leikkikerhossa.. mut kun jämähin nettiin... sain toki asioitakin tehtyä - olen nimittäin etsinyt termosmukia aivan joka kolkasta tästä kaupungista, ja kaikista paikoista loppu. Nyt sitten siirryin nettiin ja satuin huomaamaan, et joissain sivuilla puhuttiinkin autotermosmukista - ja sillä sitten löytyykin biltemasta (jossa jo myös käynyt etsimässä - en sitten tajunnut kysyä... tyhmästä päästä kärsii ja niin edelleen )... Se on vain niin kätevä, kun huomennakin joudun lähteen puoli viideltä ajeleen kohti Kuopiota - lähtöön ei mene niin kauan aikaa, kun voi eväät syödä autossa ja saa vielä aamukahvitkin nautittua ilman kauheata sotkemista....
Masukki myllää menemään ihan urakalla. Huomasin aamulla, et ollaan sitten siirrytty seuraavaan vaiheeseen tässäkin raskaudessa - siis tulee tämänkin myötä taas niitä uskomattomia vihlaisuja tuonne vasempaan pakaraan. Vihlaus on sellainen aaltomainen, ja sen aikana olen aiemmissa raskauksissa kiemurtanut lattiallekin ajoittain - ja niin kun olin ajatellut päästä tässä raskaudessa helpommalla...
Nyt kyllä alan ihan oikeasti kirjoittaa sitä kotitenttiä * ajaa itseään oikeille ohjelmille*
--Mirpa kera masukin--
Työpäivän päätteeksi kirjoittelen... Tosi kiva olla töissä, mutta saapa nähdä kuinka tuo masuasukki reagoi. Nyt huomaa taas, että sairastelun jälkeen näköjään mulla supistelee kipeesti ihan mahdottomasti. Ehtihän tässä jo reilun kuukauden nauttimaan normaalista olotilasta... Varasinkin yksityiselle ultra-ajan huomiseksi, joten näkeepähän, että kaikki ois kunnossa.
Vivalle myötätuntoa täältä Ruokolahden puolelta =). Toivottavasti asiat ryhtyvät " purkaantumaan" eli pidä vain puolesi. Terveyshän se kuitenkin on tärkeintä! Ja muuten, käytkö I:lla ultrassa vai LPR:ssa. Itse menen LPR:aan, kun olen siellä yhdellä ja samalla lekurilla käynyt teinitytöstä asti... Ei tarvi selitellä vanhoja juttuja, kun hän tuntee entuudestaan.
Joku teistä heitti joskus aiemmin, että olis kiva tavata koko porukalle. Viimeistään sitten kesällä, vai mitä! Olis kyllä tosi mukavaa.
Rantsulle ja Tytikälle ja Vivalle (ja muillekin täältä päin oleville) ajattelin heittää, että ois mukava tavata jo ennen h-hetkeäkin????
Pahnu, joka kertoilee ultranäkymiä sitten huomenna... ja jännittää tänään miehensä puolesta (tänään selviää onko saanut uuden työpaikan, joka liittyis niihin hänen tuleviin opintoihin)
Rupes ihan hymyilyttää kun luin tota klematiksen kuvausta nestepötkö-jaloista ja taipumattomista sormista =) mulla ihan sama olo, vaikken siis enää töissä olekaan!
Tänään olin taas viikoittaisessa neuvolatarkastuksessani ja sain kuin sainkin jälleen ajan viikon päähän ;) vähän ramppaamista, mutta mitä vaan lapsen (ja oman) hyvinvoinnin eteen. Turvotusta on siihen malliin että jälleen noussut paino kilon verran viikon takaisesta mittauksesta, niin kuin oli viimeksikin tullut sama kilo viikossa (painonnousu on ihan älytön muutenkin, nyt tullu jo 15 kiloa yhteensä, ja siis oon aina ennen ollu hoikka ja nyt oon kuin valas). RR oli 145/81, Hb 120, sf-mitta 31 ja tarjonta edelleen PT. Että näin meillä neidin kans taas tiivis seuranta jatkuu ja edelleen pitää heti soittaa klinikalle jos oireet pahenee. Neidillä on nyt sit helmikuun loppuun asti aikaa kääntyy oikein päin; silloin lähtee lähete käännösyritykseen, jos sitkeesti istuskelee vielä.
Teille remppailijoille voimia ja piiitkiä hermoja!! Musta ei kyllä nyt varmaan ois enää remonttipuuhiin, hatun nosto teille! Ja voi VivaS, miten tylsä toi teidänkin tilanne! Ja vielä isännöitsijäkin laukoo tollasia suustaan! Tsemppii että jaksat taistella..
Viva kyselit supistuksista.. mä heräsin yks yö ehkä viikko-kaks takaperin tosi kipeeseen supistukseen, haukoin henkeä vaan ja valitin niin et mieskin heräsi ihmettelemään mikä mulla on. No, se meni ohi ja tuli vielä toinen ei-ihan-niin-paha perään ja sitten loppus. Muuten ei kyl oo tullu kipeitä supistuksii, kivuttomii kylläkin päivittäin. Että ihan samanlailla...
-vanilja ja neiti rv 31+6
tosi kurja tuuri teillä Viva! tietäisköhän joku kunnan terveystarkastaja tai vastaava noista homealtistuksista ja terveysjutuista jotain? tai sitten allergia ja astmaliitosta vois kans saada tietoa?
monet oli käyny neuvolassa. huomena ois mullakin se taas, tuntuu että ihan vastahan siellä olin! nyt on väli siis sen kaks viikkoa. mä en oo jaksanu useempaan viikkoon ees laskea, että kuinka paljon tullu tähän mennessä kiloja. masentuis vaan... nestettä kai se ainakin osittain on, toivottavasti. esikoisesta tuli aikanaan 23 kg yhteensä, ja tästä näyttäis nousevan saman verran.
tänään oli tullu postissa huutiksesta huudettu asu tälle tulokkaalle, kivaa! :) ajateltiin sitä kotiutumisvaatteiks, mutta saa nyt nähdä. on kyllä niin tyttömäinen housut+paita -setti, että jos onkin poika niin mies saa sitte käydä ostamassa jotkut toiset ettei identiteetti mee toisella heti samantien sekasin. ;) bodyn vois vielä hankkia siihen kyllä lisäks. ja dhl oli tuonu päivällä näköjään myös ebaystä ostetun rintapumpun, joten sekin on nyt hoidettu. ostin sellasen aventin isiksen, kuulemma ihan hyvä? ostin tollasen setin, mihin kuuluu myös aventin kylmälaukku, pari kylmägeelityynyä viilentimeks, ja muutama tuttipullo. niitä pieniä meillä ei juuri ookaan. esikoisen aikana mulla ei ollu koko rintapumppua, mikä oli kyllä puute. olis voinu joskus ees pumpata maitoa ja päästä ite vähän jumpaan tai muualle pidemmäks aikaa kun pariks tunniks. vaikka menihän se niinkin.
mulla on ihan mahdottoman energinen olo taas vaihteeks. :) ehkä jos tietäis, että olis ihan just jäämässä lomalle, niin kaipais sitä enemmänkin, mutta kun oon niin asennoitunut olemaan loppuun asti koulussa, niin ei se tunnu yhtään kamalalta. vaikka oon kyllä onneks välttyny (kovilta) liitoskivuilta, iskiakselta, toistaseks ainakin vielä verenpaineelta jne...
taidan mennä ottamaan vähän välipalaa ja lukemaan lehteä. :) t.VadelmaMama, rv 31+1
Pakko purkaa jonnekin (eli anteeksi että kaadan niskaanne). Palkanmaksussa jotain mätää, kun laskelmasta puuttuu kokonaan viimekuun perustunnit ja suurin osa lisätöistä. Rahaa on tulossa vain yhdestä keikasta prkl!!! Inhoittavaa odottaa huomiseen että voi soitella sinne sun tänne että saa rahat tulemaan edes viiveellä. Pino laskuja siis jää erääntymään.
Aamulla oli sisuslääkärin kontrolli. Se alkoi 30 min myöhässä ja kesto semmonen 4 min 34 sec. Ihan hyvä vastine 22 ¿ polimaksulle :) No, tärkeintä on että kaikki oli ok. Hieman hassulta kuulostaa kyllä ne ohjeet että " älä sitten pistä Klexanea synnytyspäivänä ettei tule hankalia vuotoja." Jep, kalenteristahan minä tän muksun ulostulopäivän katson.
(Anteeksi vielä kerran omanapainen talousvuodatus)
Vointi minulla jo parempana. Sain siis viime viikolla luvan varovaiseen liikuskeluun levon ohella. Tulihan sitä maattua neljä viikkoa sängyssä sen että syömässä ja vessassa kävin sieltä pois...
Taisi useampikin kysellä niistä kivuliaista supistuksista. Minulla on ollut niitä viikolta 16 lähtien. Toisinaan mennyt useampikin päivä ilman kipuja, mutta sairaslomalla olen ollut melkein koko raskausajan niiden vuoksi. Minulla kivuliaat supistukset vetävät mahan kivikovaksi kauttaaltaan ja kipu tuntuu alamahalla, alaselässä ja etureisissä polttavana kipuna. Supistus on useimmiten niin tiukka, että joutuu oikein keskittymään hengittämiseen, kun keuhkotkin joutuu niin ahtaalle. Itselläni (kolmatta kun nyt odottelen) supistukset ovat aiheuttaneet sen, että kohdunsuu on lähtenyt avautumaan sisältäpäin. 4 viikon levolla tilanne on rauhoittunut ja kohdunsuu mennyt takaisin kiinni.
Itse en ole tällä palstalla vielä kovin pitkään pyörinyt, joten oli kiva huomata, että täällä on meitä eteläkarjalaisia useampikin. Olisi mukava vaihtaa kuulumisia ihan tarkemmin ja vaikka tosiaan nähdä muitakin ihan kasvotusten. Kun odotin vuonna 2002 esikoistamme, niin tapasimme muutaman äidin kanssa vauvat saatuamme. Minusta tilanne oli oikein kiva. Olohuoneen lattialla pyöri parhaimmillaan 5-6 melko samanikäistä vauvaa :). Tapasimme silloinkin täällä vauva-palstalla.
Kävin apujoukkojen (siis oman äitini) kanssa ostamassa tänään turvakaukalon ja pinniksen. Nyt tuntuu helpottavalta tilanne, että ne pakolliset asiat on hankittu. Pientä muuta hankittavaa vielä on, mutta ei onneksi kaikkea tarvitse jättää miehen kontolle. Äitini on ollut tällä viikolla muutenkin kotihommissa apuna lastenhoidon ohella, joten nyt on sitten vauvan vaatteetkin jo kaikki pestynä valmiiksi. Vielä pitäisi niille järjestää sopiva kaappitila.
Tällaisia arkisia löpinöitä tänne tällä kertaa kuuluu. Hyviä vointeja kaikille! Ajatella, että perjantaina tulee 30 viikkoa jo täyteen :)
Eveliinukka 29+5
sun tilannetta pumpulipingu, koetahan het aamulla soittaa palkanmaksuun että saat korjatun palkan. V-mäistä alkaa laskujen eräpäivää muuttamaan.
Ja melko nopea lääkärikäynti ja eritoten huvitti lääkärin kommentti..joo-o synnytys ajankohdanhan voi ennustaa ;)
Mä nyt sitten jäin taas saikulle, verenpaineen nousun takia. Onneksi riitti neuvola tädille soitto...Mutta vieläkään lääkäri ei voinut koko loppu ajaksi kirjoittaa, vaan 24 päivä asti. Käyn ensi viikolla taas neuvolassa mittauskäynnin ja sitten arvioidaan jatko. Painehan kyllä laskee kotona levossa ja kiva kun neuvolassa saa sitten taas hyvät lukemat ja passittavat vielä töihin...ja kohta taas nousevat..agrrrhh-raivostutta tämä oravanpyörässä juoksu!!!! No lepoa nyt vaan!!!!
Kiva kun kätilöt vaihtavat vaatteita samassa pukuhuoneessa, niin ne aina hymyilevät kun mä lyllerrän pukukaapille ja kovasti kyselevät koska sä oikein jäät äippälomalle kun noin iso masu ja toivottavat heille tervetulleeksi pian*******no toivottavasti en ihan vielä tule!! Ja entäs sitten kun huudan synnytyksessä heille naama punaisena ja paskon sänkyyn siinä niiden katseiden alla =}
VOi vivas koetahan saada selvyys onko tosiaan terveellistä jäädä asuntoon, herkistyy vaan suotta kaikille allergioille.
Kuulemisiin mammat
klematis ja rv 31+1
[color=orange] P.pingulle tsemppiä! Tosi raivostuttavia tommoset palkkasekoilut, kun on tosiaan jää laskut rästiin ja muutenkin.. Joutuu selvittelee ja odottelee rahojaan. :/
Mä en laittanu kenenkään juttuja ylös, joten en muista mitä kelläkin oli. Mut näin yhteisesti sanottuna... Parempia vointeja kaikille ja koittakaa ottaa rauhallisesti. :)
Ai nii joo... Parilla tais olla turvotusta? Syöttekö lisä-magnesiumia? Se kuulemma auttaa siihen hyvin.
Meillä täällä pikku neiti edelleen sairastaa.. On tosi väsyttävää, kun rytmit on menny koko perheeltä sekasin ja kaikki energia menee pikku potilaan hoitamiseen. Tänään käytiin lääkärissäkin, ku ei oikeen enää maistunu ruoka, juominen oli entistä huonompaa, pissaa tuli aika vähän, jne.. Kurkku on punanen (siks ei syö) ja toisessa korvassa oli alkava korvatulehdus, johon sai antibiootin. Toivottavasti se alkais pian helpottaa.
Mulla on neuvola perjantaina. On ihan kivaa ja oon oottanu sitä, vaikka ei siellä mitään ihmeellistä tapahdukaan... :) Nii joo ja doulan kanssa tavataan maanantaina! Kivaa!
Eipä kai muuta tällä erää... Moi moi.
burde & viltsu 32+3 + heidi 1v4kk
Hei vaan kaikki,
alkuraskaudessa jaksoin olla aktiivisesti mukana keskusteluissa, mutta olen siis " tylysti" taustaillut tähän saakka. Lyhyesti esittelen vielä kerran eli meillä tulossa toinen, esikoinen on nyt 3,2v tyttö. Jotenkin arkena kun on koneella töissä koko päivän ei iltaisin jaksa tietokonetta näpytellä, lukeminen on eri asia :)
Täällä on paljon keskusteltu perätilasta. No mulla on sellainen historia, että esikoisen piti olla RT mut synnärillä todettiin hänen olevan PT. Siinä oli siis jo supistelut alkaneet ja lapsivesi mennyt, otettiin röntgenit ja muut tutkimukset ja kaikki olivat sitä mieltä että voin synnyttää normaalisti. Keskustelimme parin eri lääkärin kanssa (enhän minä mitään mistään tiennyt kun ekaa kertaa siellä olin) lähinnä mua tietty pelotti vauvalle aiheutuvat riskit. Mutta koska olin opetussairaalassa, musta tuntui että mua kannustettiin senkin vuoksi synnyttämään normaalisti. Vauvan painoarvio ultran mukaan oli 3,4kg, mutta syntyessään tyttö olikin vain 2,9kg. Synnytin suhteellisen nopeasti ensisynnyttäjäksi, koko ajaksi kirjattiin 7h10min. Ponnistusvaihe oli kuitenkin pitkä, vajaa 2h. Sain epiduraalin ja se olikin taivaallista, kun vei suurimman terän kivusta pois. Tyttö syntyi siis peppu edellä alakautta ja hänen jalkansa olivat suorina vatsaa vasten. Pääsin synnytyksessä sellaiseen " omaan maailmaani" eli ei mua häirinnyt tippaakaan että huoneessa oli mun ja mieheni lisäksi 12 muuta ihmistä. Siinä ulosautossa kun kuulemma pitää olla tarkkana ettei siinä kohden käy mitään. Mun kätilö oli ihana, vähän omituinen mutta hyvä työssään. Kaikki sujui siis hyvin eikä kammoa jäänyt. Toivuin ihan hyvin, episotomian (oliko se tuollainen) ne joutuivat tekemään, mutta siitäkin kinastelivat: kätilö olis uskonut voimiini ponnistaa mutta lekuri teki viillon. PT:ssä on ongelmana se että vauvan peppu ei tee tarpeeksi painetta, samoin kuin pää eli ei tule niin helposti sitä ponnistusoloa. Vauva oli terve eikä ole ollut mitään lonkka yms ongelmia. Hän on oikein reipas 3 vee.
Tässä raskaudessa mua tutkitaan loppuvaiheessa uskoisin tosi tarkoin ja vielä ainakin kaverin pää on mun oikean rinnan alla ja aiheuttaa mulle ihmeellistä kylkilihaskipua. Tai oletan että se on pää, kun hikka tuntuu siinä. Nyt mulla onkin ongelmana se, mitä nyt teen jos tämäkin on PT ja pitäisi nyt päättää uudelleen synnytänkö vai menenkö sektioon. Sektio ei kuitenkaan ole mikään pieni leikkaus... Mutta nyt toisaalta olen lukenut paljon millainen riski PT synnytys voi vauvalle olla.... Mutta yritän olla surematta asiaa ennen kuin se on edessä.
Hyviä vointeja ja yritän aktivoitua. Kysykää, jos pitkästä sepustuksesta jäi jotain hampaankoloon :)
T. Helminmami ja veikka 31+2
Iso KIITOS Helminmamille PT-synnytyskokemuksen jakamisesta! Kiva kuulla kokemuksia vähän harvinaisemmista synnytyksistä. Tosin mulla on yksi tuttava, joka on myös synnyttänyt perätilavauvan alakautta ja kaikki meni hienosti. Paljon on ollut väkeä paikalla ulosautossa, mutta enpä kyllä minäkään " normaalissa" alatiesynnytyksessä enää ponnistuvaiheessa olisi reagoinut, vaikka mut olisi jossain välissä roudattu keskelle Manskua vääntämään. Ehdin huomata, että jossain vaiheessa paikalle tuli vielä kätilön ja avustavan kätilön lisäksi lääkäri (lapsiveden vihreyden takia), mutta ihan sama, vaikka olisi ollut norsulauma.
Oma vointi on muuten ok, mitä kauhea nuha vaivaa. Ei auta kuin niistää ja aivastella ja toivoa, ettei mene pahemmaksi.
Aurinkoista ystävänpäivää kaikille hippusille!
Winku ja Veera 31+3
tämä viikko onkin mennyt lapsia hoitaen,pojat on oksennelleet ja kuume on vaivannut.tytöt köhii oikein kunnolla ja kuume on heitäkin vaivannut.onneksi miehellä on talviloma,niin on saanut vähän levähtää päivisin kun olo on välillä tosi kipeä.vauva painaa alavatsaa niin paljon ja liitoskivut ja väsymys meinaa viedä voiton.
viikonlopuksi ollaan varattu mökki mikkelin visulahdesta,pääsee vähän muihin maisemiin rentoutumaan,mies lupasi että vie isommat muksut ulos niin pääsen ottamaan päikkärit yhtä aikaa nuorimmaisen kanssa ja saunaakin pääsen ihan yksin.
viime vuonna oltiin myös visulahdessa ja saunan lauteille mennessä sitten jakkara lähti alta ja mulla oli vielä nuorin sylissä,onneksi sain kiinni kaiteesta ja mies nappasi pojan äkkiä syliinsä.toinen rassukka sitten pelästyi ja ite sain koko kyljen kokosen mustelman ja naarmuja.siellä saunassa oleva jakkara oli kuulemma jalat liian lähekkäin kun mies sitä tutkaillut.täytyy toivoa ettei mitään tapahdu tällä kertaa.
keskiviikkona soittelin kelaan ja verotoimistoon,verenpaine varmaan nousi taivaisiin,niin meinasin mennä hermot niihin.mutta nyt pyykin pesuun ja vähän kattelemaan että mitä sitä pakkailisi mukaan viikonloipuksi.
aurinkoista ystävänpäivää!
t:äityliini-81 ja muu poppoo
Minä tässä kirjastolla olen aikaa tappamassa ennen neuvolaa,joka 1ltä.
Meitä etelä-karjalaisiahan onkin näköjään täällä paljon! :)
Ja pahnu,lappeenrantaan menen huomenna ultraan,pilleriin. Ja mukava olis kyllä tavata tässä! :)
Tulehan ihmeessä kertomaan ultra-kuulumiset sitten,kun melkein samoilla viikoilla mennään ja itselläni huomenna tuo edessä!
Tietääkö kukaan että näkeekö yksityinen lääkäri minun tietojani koneelta..? Kun ajattelin jos hänen kans vähän tuosta synnytyksestä puhuis,niin kannattaisko ottaa mukaan nuo synnytys-paperit?
Ja remppa-homma ei täällä etene! Meinasin nyt neuvolassa kysästä terkalta että saisko tuon tytön jotain kautta testeihin (home-altistus..?) ja kai se sitten käytävä sinne remppa-firmaan soittelemaan seuraavaksi.. Niin täynnä vaan tuota joka paikkaan soittelua jo,varsinkin kun vastaajina on sellasia keski-ikäsiä ukkoja jotka vähättelevät vaan koko asiaa!!
Mutta kai se mentävä nyt muitakin asioita hoitelemaan.. päivän jatkot! (vitsi nää viikot hurahtaa vauhdilla,nyt jo torstai :))
Viva 29+2
Palkka on kuin onkin tulossa ihan normaalisti. Olivat vain jostain syystä eritelleet eri kuiteille päivystykset ja peruspalkan. Kuulosti taloustoimiston poju sen verran nuutuneelta etten tainnut olla ainoa joka samasta aiheesta heti aamulla soitteli.
Helmimamille minultakin kiitos PT synnytyskokemuksesta! Mukava se on toki aina lukea muiden synnytyskokemuksista, mutta tuommoinen tavanomaisesta poikkeava synnytys on vielä kiinnostavampi.
Äityliini81 toivotan nautinnollista saunomista ja arjesta irtaantumista.
VivaS:lle vinkkinä että aina kannattaa kantaa mukanaan tarvittavia papereita ja dokumentteja, sillä yksityispuolelta eivät näe julkisen puolen potilastietoja. Ja julkisellakin puolella nähdään tietoja vain jos on lupa annettuna ja se myös koneelle räpelletty. Harva se kerta on tiedonkulun katkoksia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Ainoa ihan varma keino on siis kantaa tarvittavia papereita aina mukanaan. Näin tällä ihanaisella ATK-aikakaudella :)
Ulkona on ihanan keväinen sää (=auringonpaiste) ja yhden kahvikupillisen jälkeen on niin maaninen olo että pitänee lähteä ulos päästämään vähän virtaa pihalle.
Rakastettavaa ystävänpäivää kaikille!
pumpulipingu
Pumpulipingu,ok,kiitoksia, pitääpä siis kantaa paprut mukana! :) Ja hyvä kun palkkajutut hoituikin siellä!!
Neuvolassa siis käyty äsken,
painoa oli tullut 3,5kg/5vkoa.. :/ (yhteensä 10kg nyt)
hb 126 (hyvin noussut,viimeksi oli 114)
sf 30 (vauva poikkitilassa viihtyy tuolla edelleen)
verenpaineet 126/69
vauvan syke oli jotain päälle 140
ja se oli hyvä juttu kun th nyt lupasi pistää sen lähetteen pelkopolille menemään! huojentunut olo tuosta! :)
nyt sitten vaan odottelen että kutsu tulis ä-polilta..
Mutta eipä tässä nyt sen ihmeempiä!
Viva edelleen 29+2
Helminmamille kiitos kertomuksestasi! Mukava oli lukea onnistuneesta PT-synnytyksestä!
Äityliini-81 taisi olla kypsänä KELA:n hommeleihin.. Minä olen myös saanut taistella viime päivinä milloin minkäkin paperin kanssa. Koska varhaistan äippälomaa, en voi saada maaliskuulta opintotukea ja äitiyspäiväraha maksetaan vasta huhtikuussa ekan kerran.. Eli maaliskuu menee ilman tuloja.
Eilen petailin vauvan sängyn ja silittelin vaatteita lipastoon. Sen jälkeen miehelle kehuin, miten ihanaa on kun ei ole supistellut vielä paljoa vaikka muuta ongelmaa onkin ollut. NO.. tänään on sitten tullut koko päivän ajan kipeitä suppareita, vaikken ole mitään ihmeellistä tehnytkään. Onneksi ei kuitenkaan säännöllisesti, joten taidan vain ottaa Panadolia ja käydä pitkäkseni.
Lillero ja hippunen 29+5
Nopeesti tulin vaan kertomaan nvla kuulumisia..
Eilen oli nvla ja " pakkolepoon" tuli käsky....niitä suppareita tuli ja menkkamaista jomotusta alavatsalla ollu..Pissassa oli verta joten nyt odotellaan huomiseen että saadaan tulokset ettei vain pissatulehdusta ole tai jotain muuta..tää vko pitää levätä ainakin, kävelyille ei mennä, mitään raskasta ei nostella eli levätä täytyy...Ainakin kaks vkoa täytyy vaavin vielä mahassa pysyä ja sitten ei enää tarvi hätäillä...
Onko teillä kellään ollut vastaava jos on niin mikä ollut(pelkkä tulehdus vaiI)Kaikki ajatukset pyörii päässä, toivottavasti stressaan turhaan....???
Noitten nvlakuulumisien jälkeen tuli pakonomainen tarve hankintalistan käyminen läpi ihan kunnolla... tuntu että eihän tässä ole vielä mitään ostettu ja mistä nyt rahat pieraistaan kaikkiin tavaroihin.
Kaukalo,pinnis,sitteri,tutteja jne. vielä hankkimatta. APUA...
sase-86- ja vaavi 32+1