Minkä kokoisia teidän neljä vuotiaat pojat ovat?
Meillä neljä vuotiaana tasan 100 cm. Ei me vanhemmatkaat olla mitaa hujoppeja, mutta tuntuu kurjalta ajatella että tulee aina olemaan pienin joka paikassa.
Kommentit (24)
Ei kyllä ole samat käyrät kaikille! Itse olen todella lyhyt 149cm ja mieheni on hätinä 159cm. Eli molemmat todella lyhyitä. Lapsemmekin on todella lyhyt siis muihin verrattuna, mutta meidän käyrissämme hän menee +1. Eli on pitempi kuin edes odotetaan. Eli jokaisen käyrässä on huomioitu vanhempien pituus. Eihän tuossa muuten olisi järkeäkään. Oma lapsemme menisi jossain -20 muuten.
fakta on, että lasten pituutta pystyy vertaamaan (eri asia on tietty, onko siinä järkeä) toisiin suomalaisiin lapsiin sillä, meneekö hän -2, -1, 0, +1 vai +2 käyrällä! Tämä on yleinen käytäntö neuvoloissa.
Esim. meillä poika on pitkä, hän menee +2 käyrällä mutta se on ihan normaalia hänelle koska minä olen 174 ja mieheni 190 cm. Pojan aikuisiän kasvuennusta on sama kuin isänsäkin pituus. Sinun käyrän mukaanhan hänen pitäisi siis kulkea nollakäyrällä..?
Jännä muuten jos tanskalaiset tosiaan ovat suomalaisia pidempiä. Meillä on paljon tanskalaisia lastenvaatteita ja niissä kokomitoitukset ovat ihan mitä sattuu. Esim. 9 kk vaatteet jäivät reilusti ennen puolivuotispäivää pieneksi vaikka vauvamme kulkee 0-käyrällä eli on keskimittainen verrattuna muihin suomalaislapsiin.
paivansade77:
Ei kyllä ole samat käyrät kaikille! Itse olen todella lyhyt 149cm ja mieheni on hätinä 159cm. Eli molemmat todella lyhyitä. Lapsemmekin on todella lyhyt siis muihin verrattuna, mutta meidän käyrissämme hän menee +1. Eli on pitempi kuin edes odotetaan. Eli jokaisen käyrässä on huomioitu vanhempien pituus. Eihän tuossa muuten olisi järkeäkään. Oma lapsemme menisi jossain -20 muuten.
ja pituutta 99cm. Kengänkoko n. 27.
Vanhemmatkin ollaan aika lyhyitä, äiti 162cm, isä 170cm.
Vaatteissa käyttää kokoa 98cm/3T.
onnimanni2:
Tähän sen verran komenttia, että kyllä ne käyrästöt ovat nimenomaan samat kaikille. Keskoslapsille voidaan " korjata" vauvaiässä joissakin tietokoneohjelmissa ikä. Odotuspituus voidaan lisätä näkymään ruudulle vanhempien pituuksista laskettuna joissakin ohjelmissa, ei kaikissa.
Mutta " peruskäyrä" on sama kaikille, normaali variaatio -2 aina +2. Tärkeintä aina se tasainen kasvu, kasvaa sitten keskiarvon ylä- tai alapuolella. 0-käyrä siis se keskiarvo, joka kaikille sama, riippumatta vanhemmista.
terveisin terkka