Käytetäänkö teillä tämmösiä sanoja lapsille puhuttaessa?
Poppa, hauva, mamma, heppa, sesse, summu, paapaa, sumppi, popot, taatti, ammu, simmut. Muita samantyylisiä ei tuu nyt mieleen.
Kommentit (55)
mamma on maito = meillä päin tuo on isoäiti! En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän mamma sanaa maidosta!
sesse on koira. Tätäkään en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän.
summu on suu. Myös tämä on outo. Meilläpäin se on suukki.
paapaa on nukkuu. Myös tämä on outo.
sumppi on pusu. SUMPPI ON KYLLÄKIN KAHVI!!!!
popot on kengät. Tämä taitaa olla murresana??!! Ainakin meilläpäin popot sana on ihan yleisessä käytössä, niin aikuisilla kuin lapsilla eikä mikään " lässytyssana" .
taatti on kiitos. Just, just. Niin varmaan onkin..
Lapsi ymmärtää synonyymien käytön myötä myös paremmin sen, että sanat ovat vain symboleita...
Mamma on isoäiti , siinä kuin mummi, mummo, mummu (tai ruotsinkielisillä äiti).
Hepasta puhutaan meillä, muita tolta listalta ei oo kotona käytössä. Töissä sanon mummuille joskus, että simmut kiinni nyt ja nukkumaan.
En oo koskaan mieltänyt niitä lässytykseksi. Kaikkea sitä täältä oppiikin.
Heppa ja hauva on käytössä monissa.
Joku kysyi, miten sana " paapaa" taipuu. Esim.
" Nyt paapaamaan!" " Isi paapaa." " Paapaako koira?"
Sumppi-sana tarkoittaa sekä suukkoa että kahvia. Isä aina sanoi sumppi, ei ikinä suukko, pusu jne :) Oulun seuduilta ollaan.
Vierailija:
Poppa(a), hauva, mamma, heppa, popot, ammu. Muita samantyylisiä ei tuu nyt mieleen.
Simmujen tilalla meillä on mimmut. Nukkua on nunnua tai mammia.
Hassua, kaverilla on kissa jonka nimi on Mimmu. Antaa nyt kissalle nimeksi Silmä!
Samoiten tuo Nunnu on kai käytössä eläimen nimenä, vaikka nunnua on sama kuin nukkua.
Kili on kello, ja ää-ulu on täytekakku... Älkää kysykö mistä tuo viimeinen tulee.
Aa tarkoittaa meillä suu auki.
Meillä kyllä on käytössä vaikka minkä verran näitä hellittelysanoja, mm. hynttähyyrät on kakat.
- Jaahas, katsotaans onko vaippaan tullu hynttähyyrät!
Ois kyllä tosi tylsää jos ei vois hellittelysanoja käyttää.
2v9kk ikäselle puhuttaessa käytetään melkein kaikkia muita, mutta ei hauvaa. Ottaako x mammaa, onko iso heppa, onko pieni koira. sumppi poskelle, summu suppuun ja simmut kiinni ja paapaamaan. popot laakaan, sano x:lle taatti
mammaksi, ja en itse ollut todellakaan sanonut mamma vaan maito. Edelleenkin kysyn otatko maitoa jne ja lapseni pyytää mammaa.
kiitos saadaan väännettyä muotoon taatti? Eihän niissä ole mitään äänteellistä samankaltaisuutta, kuten esim. silmä -> simmu.
Isoisoäitini sanoi kaikkia koiria sessuiksi tai tessuiksi, mutta tulkitsin niiden aina olevan ikään kuin koiran erisnimi; Sessu, Tessu, Rekku tai Musti. Vähän niin kuin ihmisistä voidaan sanoa, että matit ja maijat. Koiraahan voidaan myös kutsua luokse sanomalla " tseh tseh" , joten siitä saadaan väännettyä se sesse. Mistä tämä tseh tseh sitten tulee, on minulle mysteeri.
Mamman käsitän ensisijaisesti äidiksi, mutta tiedän, että joillekin se on isoäidin nimitys. Maidon sanominen mammaksi tuo mieleen taskulämpimän tuttipullomaidon, jota valuu pitkin sen pullon sisä- ja ulkoseinämiä, yäks! :-)
Poppaa käytetään vaan " vaarallisen kuumista" , kuten takasta, kynttilöistä tai uunista. Sauna on kuuma, kiuas on poppa. Vuoden ikäinen ymmärtää jo eron, kun joku on poppa siihen ei kosketa. Ammua ja heppaa käytetään joskus, hauva on hellittelynimi. Omaa koiraa sanotaan joskus hauvaksi, muut on aina koiria.
Vierailija:
Poppa, hauva, heppa, paapaa, simmut.
nämä meillä käytössä
Puhumme lapselle monipuolista ja rikasta kieltä.
Tietävät, että esim. poppa ja kuuma ovat sama asia.
edes lapselle puhuisi. Myös sanaa pipi olen käyttänyt joskus ja ehkä poppa (?). Äitini ainakin käytti sanaa poppa, mutta luulen, että itse olen kuitenkin puhunut kuumasta tai että polttaa. Muita en ole käyttänyt. Niin ja kyllä joskus kai olen puhunut nenusta ja simmuista, niistähän on se lastenlaulu/lorukin... Mutta yleisesti ottaen en mitenkään lässytä lapselle, vaan puhun ihan normaalisti. Kuitenkin esim. tuo sana hauva on ihan pienelle paljon helpompi sana oppia äänteiltään kuin koira. siksi sitä varmaan paljon käytetään.
Vierailija:
Poppa, hauva, mamma, heppa, sesse, summu, paapaa, sumppi, popot, taatti, ammu, simmut. Muita samantyylisiä ei tuu nyt mieleen.
Otetaan nyt vaikka esimerkiksi " silmät" . Niitä meillä kutsutaan (mielen)tilanteesta riippuen nimellä mimmät, timmät, simmukat, tiimät, mimmaset, siimät, simmut, simmät, okuläärit, verkkokalvot... niin ja silmät. :D Kahvi voi olla myös kahvetta tai kaffia. Kengät voi olla myös popot, saapikkaat, jalkineet, kenkulat, kenkäset, tossukat etc.
Mutta ketjua lukemattakin aavistan ap:n tarkoittaneen, että hänestä on ärsyttävää kun lapsille lässytetään, eikä suinkaan sitä, että kappas kun kieli on monimuotoista, joten tämä on ihan ootee.
Varsinkin nuo summu, sumppi (merkityksessä pusu) ja taatti tuntuvat olevan useille vieraita.
Itsekään en ole noita kuullut koskaan, Turun seudulta olen.
Tattis (kiitos), on muistaakseni joskus esiintynyt mm. Aku Ankassa, sumppi on kahvia...
on aa-aa