reimatec kangasta mistä ?
Kommentit (11)
Anteeksi ehti lähteä käsistä... eli viimeksi käytin suuri käsityölehti 4/06 ulkoilupuvun kaavoja, ottobre-lehdissä on myös välillä ihan toimivia kaavoja. Tuossa viimeksi käyttämässäni kaavassa saumat oli karsittu minimiin ja yläosan henkseliosuus on helppo karsia pois.
Kertoisitko vielä,miten olet tuon action-teipin kanssa toiminut!!!!Eli missä vaiheessa sen kiinnität jne.....Mulla kaapissa odottamassa ihana oranssinen Reimatec-kangas + tuota teippiä.Kiitos!!!!
Kankaan ostin Eurokankaasta, siellä on kosteussuojakankaita myynnissä, jotain tehtaiden jäännöseriä. Tein kankaanpalalle pakkastestin ja pesutestin ennen ompelua. Pakkastestin sen vuoksi, että kylmässä kovaksi muuttuva kangas on ikävä ja varmasti rikkoutuukin nopeammin.
Tarvikkeita, mm. vedenpitäviä vetoketjuja, jotain kankaita ja ompeluvinkkejä ja vinkkilinkkejä saa Shelbystä, linkki alla.
http://www.shelby.fi/catalog/default.php
Minulla kävi tuuri kankaan kanssa, puku on kestänyt todella hyvin, nyt vasta alkaa näkymään haalistumista pepussa, muuten on kuin uusi. Vuoriksi käytin osittain mikrofleeceä ja vanuksi thinsulatea ja teetin oikeankokoiset ja sävyiset vetoketjut, koska laitoin tuulilistan vetskarin alle. Tarvikkeet tulivat maksamaan yhteensä n. 50 ¿, joten säästön takia ei juuri kannata itse tehdä - alesta saa samaan hintaan tai vain hieman kalliimmalla.
Melkoisen paljon työtä puvun tekemisessä oli, varsinkin kun muokkasin kaavat vastaamaan toiveitani enkä käyttänyt valmista mallia, pohjana toki oli ottobren parin vuoden takainen haalarin kaava. Saumausteipin kiinnittäminen ei ole vaikeaa kuin ehkä kaartuvissa paikoissa kuteb hupussa, haarasaumassa ja hihanpyöriössä, huolellinen toki kannattaa olla jotta vedenpitävyys saavutetaan. Iso silitysrauta on hankala, mutta jos sinulla on pienikokoinen matkasilitysrauta, käytä sitä, varsinkin kaarevat paikat on helpompi käsitellä. Muista teipata kaikki paikat joissa neula rikkoo kangasta jos haluat täysin vedenpitävän vaatteen. (Myös se kuuluisa vyötärösauma, mistä Rtec tuntuu välillä vuotavan) Itse tein baggie-mallisen haalarin johon ompelin takaosan kuminauhakiristykselle erillisen kankaanpalan avulla kujan, jonka teippasin ennen kuminauhan pujottamista, kuminauhan jälkeen ainoastaan päädyt, joten myös vyötäröltä pitää vettä.
Hieno fiilis tuli muuten tänään, kun tyttäreni sanoi puettuani hänet, että " tämä on hyvä haalari" . Niin se onkin, täysin vedenpitävä, hyvät heijastimet, lahkeen ja hihansuute eivät ole liian tiukat ja thinsulaten ja microfleecen ansiosta puku on notkea ja kevyt.
Tsemppiä ompeluhommiin,
pinelli
kun ostaa eurokankaasta vedenpitävän kankaan. Siellä on palaosastolla välillä tosi hyviä kankaita. Tosin värivalikoima riippuu aina siitä milloin osuu paikalle ja mitä on tullut. Uusia eriä tulee ainakin meidän kauppaan torstaisin. Sitten kangastukusta action saumausteippi ja lisäksi muuta pientä tarviketta. Kaavat olen muokannut aina itse. En tykkää suuren käsityökerhon kaavoista. Parhaita kaavoja on Burda lehdissä ja ottobreessä. Minä käytän vanhoja lasten burdalehtiä 70-luvulta (ihania kaavoja) ja sitten vertaan valmiisiin vaatteisiin ja muokkailen mieleiseksi.
Tänään pitäisi ostaa kangas välikausitakkiin pojalle. Henkselihousut valmistuivat juuri viikonloppuna. Peppusauman teippaus ei kyllä oikein onnistunut. pitänee muokata kaava suoremmaksi peppusauman kohdalta...
ja vielä kysymys te jotka olette ommelleet vaatteita ,oletteko saaneet esim housuista vedenpitäviä ? mummo oli sitä mieltä ettei tule yhtä hyviä kuin kaupan mutta ajattelin vaikka housut kokeeksi pyytää tekemään .entäs haalari oletteko laittaneet vedenpitävät vetskat ?minkä vuorikankaan olette valinneet? onko siellä kangastukun sivulla se luhdan kangas joka on tarjouksessa niin veden pitävää,siitä voisi varmaan alaosiin laittaa ei ainakaan lika näkyisi !
edellinen läksi vähän nopeesti joten tässä kysymys ,mistä saa reiman (tec)kangasta entä paikkoja ?
ja sitten ompelutaitoisille,meillä mummo taitava ompelemaan kannattaisiko ostaa kankaat ja pyytää ompelemaan haalari ???vinkkejä jos joku itse tehnyt !!!
joo paikkaa tarvitsen ,pojan marraskuussa ostettu reimatec on polvista jo ihan " karvoilla" kohta puhki,ja kiinnostais noi kankaat jos mummo vois tosiaan tehdä babyhaalarin ja toiselle takki+housu yhdistelmän kevääksi
joten TE JOTKA OLETTE OMMEELLEET -VINKKEJÄ-KIITOS !
Olen ommellut Kangastukusta tilatuista Reimatec -kankaista lähinnä vk-housuja. Saumat olen teipannut action-teipillä; sen kiinnitys ja yleensäkin reimatecin ompelu ei ole hankalaa, suurin ongelma on saatavien kankaiden erittäin suppea värivalikoima...
vielä vinkkejä kaipailen ,mistäs löytäis hyvät kaavat ???