IVF: jos saisit valita, siirrettäisiinkö 1 vai 2 alkiota?
Olemme lapsettomuushoidoissa ja IVF- hoidot on menossa. Nyt on munasolujen kypsyttelyvaihe ja reilu viikon päästä on keräys ja siirto. Luultavasti siirtävät vain 1 alkion, mutta mietittiin josko pyydettäisiin sitten siirrettävän kahta.
Perustelut: Käymme enää nämä 3 kunnallisen tarjoamaa IVF:ää, sitten meidän peli on pelattu. Minulla on myös ikää 35v.
En usko, että molemmat alkiot kiinnittyisivät, mutta voivat auttaa toista kiinnittymään. Toisaalta kaksoset ei todellakaan ole meille mikään katastrofi. Keskimäärin joka viides alkio kiinnittyy kun siirretään 1 ja kun siirretään kaksi alkiota, joka kolmas yrityskerta tuottaa positiivisen tuloksen.
Kommentit (15)
Vierailija:
Millä perustelet, että toinen auttaa toista kiinnittymään?
ap
ensimmäisestä tuloksena toisen alkion keskenmeno rv7 sekä suloinen, nyt 3-vuotias tyttö ja toisesta istutuksesta tuloksena kaksoset. Meillä on vielä pakkasessa kaksi alkiota, ja kyllä mä ajattelen, että saavat sitten istuttaa molemmat kerralla, jos niitä ylipäätään vielä käytetään (eihän sitäkään tiedä, selviävätkö molemmat sulatuksesta jne jne).
Kaksoset eivät ole mikään kauhistus, enkä osaa ajatella sitä riskinä. Onhan kaksosissa enemmän työtä kuin yhdessä lapsessa, ja raskausaikana riski komplikaatioille on isompi, mutta kyllä ne sitten palkitsevatkin kaksin verroin. Ja tottakai siirron onnistumisen todennäköisyys on suurempi, kun siellä on kaksi elämän alkua yrityksessä mukana.
Tsemppiä, mitä ikinä päätätkin! :)
jäi siis sanomatta että molemmilla kerroilla meille istutettiin kaksi alkiota.. :)
alkiot oli aika heikkolaatuisia, siksi suostuivat.
Tuloksena oli kaksoset.
haluaisin siirrettävän yhden. Huonompilaatuisia taas kaksi. Niin kun monessa paikassa tuntuukin olevan käytäntö.
Ensiksi 2, molemmat kiinnittyivät ja tulivat lopulta poiskin, ts. sain keskenmenon. Toisella kerralla 2, yksi kiinnittyi ja meni kesken. Seuraavalla siirrettiin yksi huippualkio, joka kiinnittyi ja syntyi poika. Viimeisellä kerralla taas yksi ja kiinnittyi, syntyi poika.
Joka kerta ajattelin, että miksei siirretä kahta, kun on paremmat raskautumismahdollisuudet, mutta jälkikäteen olen todella tyytyväinen näin. Jos alkiot ovat hyvälaatuisia, niin kuulemma monessa paikassa eivät edes harkitse kahden alkion siirtoa.
5 -vuotta sitten pähkäilin samaa ja lääkäri päätti puolestani. silloin Väestöliitossa jatkettiin alkioiden kasvattamista maljassa vielä päivän ja siirrettiin paras.
Minä en jakasisi jatkuvia istutuksia
Ja 2 alkiota ei välttämättä tarkoita kaksoisraskautta
niin tyytyisin yhteen. Jos siirtoja on jo tehty, voi alkioiden määrä parantaa mahdollisuuksia. Meillä siirrettiin kerran yksi, kaksi kertaa kaksi alkiota ja tuloksena keskenmenoja varhaisilla viikoilla. Neljännellä kerralla siirrettiin 3 alkiota ja tuloksena kolmoset (täyttivät juuri 4v). Eli minun tapauksessani 1 tai 2 alkiota oli " liian" vähän. Asuimme tuolloin ulkomailla, joten minulla ei ole kokemuksia kotimaisista toimintatavoista.
Alkioiden laatu vaikuttaa myös aivan ratkaisevasti. Meillä siirrettiin omia huonoja alkioita aina kaksi eikä raskauksia alkanut. Luovutetuista sukusoluista saatiin huippualkioita ja niistä heti tuoresiirto onnistui. En lähtisi sillä asenteella, että etukäteen haluan kahden siirtoa. Kaksosraskauksissa on isommat riskit kaikelle, myös keskenmenolle. Lääkäreillä on syynsä suositella yhden tai kahden siirtoja.
Vierailija:
Lääkäreillä on syynsä suositella yhden tai kahden siirtoja.
siis kuten näin tulet tänne useammin ja näin saan enemmän rahaa
Et oo tosissas...
Yksityisillä klinikoilla on kovat paineet saada hyvää tulosta. Hoitojen hyvät onnistumisprosentit on iso meriitti. Lääkäreiden etu on ehdottomasti saada asiakas raskaaksi mahdollisimman pian. Ja ei, klinikat eivät voi keksiä onnistumisprosenttejaan.
ja kolmannella kerralla onnisti
- toinen alkio tuli pois ja toisesta syntyi terve lapsi...
Millä perustelet, että toinen auttaa toista kiinnittymään?