Millaisia on sos. toimen tukitoimet? OV
Aina sanotaan että ennen sijoitusta/huostaanottoa tarjotaan perheelle avohuollon tukitoimia, muta mitä ne sellaiset tukitoimet ihan konkreettisesti mahtaa olla?
Kommentit (24)
Mahdollisesti perhekuntoutus (eli muutatte perhekuntoutuksen asuntoihin) siellä on kaikkea toimintaa. Esim helsingissä on tällainen. Onhan noita, riippuu vähän tapauksesta
Sairastuttuani vakavasti 2 viikon ikäinen vauva sijoitettiin kiireellisesti lastenkotiin " avopuolen tukitoimenpiteenä" . Sijoitusta kesti 1kk.
Kun pääsin sairaalasta, meillä kävi perhetyö 3 kertaa viikossa, 4 tuntia kerrallaan.
Tukitoimi on kai sekin, että jos haluaisin esim. tuetulle lomalle, sosiaalitoimi maksaisi sen..?
Tuo perhekuntoutus taitaa olla aika iso asia, en sellaiseen ole koskaan edes törmännyt. Olisko siitä jotain kokemuksia?
tuleeko siis kotiin lapsenvahti tarvittaessa iltaisin jos töitä tms menoja tai jos haluaa vaikka vaan olla ilman lasta eli ladata akkuja, lapsen isä ei osallistu eikä siis ota lasta luokseen koskaan?
Eli pitää pystyä itse käymään kaupassa jne
ihan omat asunnot siellä on. Riippuu vähän perheestä miten suhtautuu ko paikkaan
Hakevat ratkaisua siihen, että mies saataisiin paremmin osallistumaan, jotta te perheenä voisitte paremmin..
etkö saisi sukulaisista tai mll: stä hoitajaa?
Huomioidaanko vuokran suuruus ja lainat?
hei, sinä jolla lapsi oli väliaikaisessa sijoituksessa, vaihtuiko lapsen osoite siksi aikaa, saitko silti elatusmaksun ja lapsilisät itsellesi?
lapsen isä ei tapaa lastaan milloinkaan, ei edes vaikka olen nyt yrittänyt ja sosiaalitomi on yrittänyt kysyä jos ottaisi joskus että pääsisin illalla ja viikonloppuisin edes johonkin rentoutumaan ja voisin hoitaa työni. MLL:n lapsenvahdit on kalliita, voisiko tukitoimeen kuulua että sos. huolto maksaisi lapsenvahdin palkan?
Tukiperhe, onko se että heille voi viedä tarvittaessa tai jos en itse ehdi he voisivat hakea lapsen ip-kerhosta ja pitää illan ja yönkin joskus?
sovitusti. Mutta jonot siihen on todella pitkät ja luulen ettet sinä kouluikäisen kanssa ole etusijalla.
onko se vain lapselle vai täytyisikö minun mennä mukaan?
Alan todella käymään epätoivoiseksi tässä tilanteessa...
Lapsen osoite ei muutu avohuollon sijoituksen aikana. Tuet maksetaan sijoituksen aikana sijoutuksen kuluista vastaavalle taholle eli yleensä kunnalle t. kaupungille.
sillä työni on hektistä eikä sieltä voi tässä vaiheessa oikein irrottautua pidemmäksi aikaa.
ainakin meillä helsingissä on, ja ne sossu voi maksaa
voiko maksetun lastenvahdin silti saada vaikka palkkatulot ylittää toimeentulorajan, minulla on kuitenkin velkaa ja aika kallis vuokra.
vai saako olla koulusta pois leirin vuoksi?
Jos lastensuojelun kanssa olet asioinut, niin laissa on määrätty, että perheellä tulee olla oma sosiaalityöntekijä, ts. lapsen asioita hoitava sosiaalityöntekijä. Jos et vielä ollut asiakkaana, saatte oman sosiaalityöntekijän, kun asiakkuus alkaa. Joka tapauksessa hänen kanssaan selvitätte yhdessä mitkä olisivat parhaat vaihtoehdot juuri teille. Hienoa, että haet apua!
Olen itse toiminut tällaisena muutamille lapsille ja nuorille. Käytännössä tarkoitti, että tapasin näitä lapsia 1-2 kertaa viikossa ja teimme yhdessä jotain. Palveluun kuului myös yhteydenpito lapsen verkostojen välillä. Lapsi hyötyy sen, että hänellä on yksi aikuinen lisää ja jotain mukavaa tekemistä, muu perhe taas hyötyy sen, että saa " omaa aikaa" sekä apua arkeen.
Tällaiset tukihenkilöt voivat joskus olla myös perhetyöntekijän nimikkeellä.
kun iltaisin nimenomaan tarvitsisin jonkun tekemään vaikka läksyt lapsen kanssa ja samalla voin itse käydä menoissani, ehkä koululle riittäisi sellainen järjestely kun ovat huolissaan kun lapseni läksyt on " retuperällä" , eivät ymmärrä ettei minulla ole aikaa töiden ohella läksyihin, olen ilmoittanut ip-kerhoon useasti asiasta mutta he eivät kuulemma (?) aina ehdi tehdä läksyjä siellä, mitä en kyllä ymmärrä alkuunkaan!
Tuollainen järjestely kävisi minulle mainiosti että joku sosiaalitoimen maksama henkilö auttaisi läksyissä ja veisi vaikka uimahalliin tms joskus lastani.
perheneuvola, psykologi, avustaja kotiin esim. pariksi päiväksi viikossa