Miten lääkitsette 4v:n kurkkukipua
Esikoinen aloitti eilen illalla valitella kurkun olevan kipeä, muutaman kerran yölläkin valitti. Ei kuumetta, taikka nuhaa. Vielä en ajatellut lääkäriin viedä, josko olisi vaan alkava nuha... kun muillakin perheessä ollut.
Lähinnä kiinnostaisi siis tietää miten olette helpottaneet kurkkukipua. Lämminmehu ei oikein ole suosiossa. Joitain imeskeltäviä kurkkutabletteja löytyi valmiiksi kotoa, mutta ei saanut antaa alle 5v. Kaupan kurkkupastillit tuskin ovat sen enempää suosiossa. Saakohan noita makeutettuja Mynthoneita antaa? Tiedä sitten auttavatko kipuun - eivät itsellä ainakaan.
*Illemmalla suuntaa apteekkiin tiedustelemaan samaa*
Kommentit (8)
mitä homeopaattista lääkettä olet antanut kurkkukipuun?
on laittaa merisuolaa veteen ja " kurlauttaa" lapsi sillä. Auttaa kyllä, vaikka myönnän että ihan helposti ei joka lasta kurkkukivun kourissa saa suolavettä kurlaamaan.
...yleisimmin Apista tai Lachensista. Joskus myös tuo Aconitum ja Belladonna (yleiset flunssalääkkeet) auttavat kurkkuunkin.
Kurkkukipukin sitten parani ihan itsellään - ainakin hetkellisesti. Mukaan tarttui apteekista strepsilsejä hunajan&sitruunan makuisia, näitä sai antaa yli 3v. Tulevaisuudessa jää nähtäväksi miten suostuu imeskelemään tällaisen (pienissä erissä, tietenkin). Itsellä nämä auttoivat ainakin joskus hyvin.
Buranan suppojakin ostin varoille, en edes ollut ennen huomannut Buranaakin saatavan suppoina. Sitä en tiedä saisiko tällaisen enää näin isolle laitettua, mutta löytyypähän ainakin lääkekaapista. Ja tosiaan tuota Pronaxenia löytyi jo entuudestaan.
Toivottavasti kuitenkin päästiin kurkkukivusta näin vähillä ;)
Siis saattaa imeä pari sekuntia, mutta sylkee pois kun on pahaa. Jopa hunaja-sitruuna. Mutta mynthonin sitruunaa syö kyllä ja jopa mentholia. Eli mitä tahansa sellaista kurkkupastillia olen antanut mitä suostuu syömään ja mitä voi antaa ja sitten kipuun pronaxenia.
Hunaja lievittää myös kurkkukipua ainakin itselläni joten olen antanut sitä myös lapsille. Ja hunaja liuotettuna mietoon lämpimään mehuun saattaa maistua myös lapselle.
Särkylääkettä, mutta älä anna Panadolia. Kun meidän muksulla oli kurkku/nielukipu niin lääkäri totesi, että panadol ei siihen kipuun niin pure. Paremmin puree burana, pronaxen yms sen tyyppiset aineet. Lapsille löytyy ainakin reseptivapaata buranasuppoa (isolla hieman arveluttava suppo, en ole kokeillut), tablettivalmisteista en tiedä ja tuo pronaxenhan on reseptilääke. Mutta siis minun tietoni mukaan panadol ei tehokkaasti auttaisi. Pronaxenia löyty ainakin meidän kaapista, kun joskus määrätty ja se tehosi hyvin. Kurkkukipu muuten pahenee makuulla ollessa, että yöt ilman lääkitystä voi olla aika tuskaisia.
Heips!
Olen aina ihmetellyt, mikä saa tarjoamaan kurkkukipupotilaalle lämmintä juotavaa? Peritty tapa, jonka en ole kurkkukipua kuullut helpottavan. Kurkussahan on jonkinlaine tulehdus ja tulehdukseenhan on hoitona aina kylmä.
Meillä kaikki kurkkukipupotilaat saavat kylmää juotavaa (vettä, mehua, maitoa), ehkä jäätelöäkin herkuksi, jotta helpottaa. Lisäksi homeopaattista valmistetta oireen mukaan ja raitista ilmaa.
Kokeilkaapa.