Eikö omatunto soimaa teillä, joilla lapsi hoidossa 9-10 tuntia päivässä?
Kaverin 2-vuotias lapsi on päivähoidossa 9 tuntia ja näkee jo päivän päälle miten rankkaa se tuonikäiselle on :( En halua nyt mitenkään soimata, tiedän että osalla 8 tunnin työpäivä ja päälle työmatkat. Mutta eikö tämä mene jo vähän kohtuuttomaksi, jos lapsi on enemmän hoidossa kuin kotona?
Kommentit (49)
ja heidän hoitoaika on noin 10h. Minä vien pääsääntöisesti koska miehen työpäivät alkavat klo 5-6 aikoihin ja päättyvät klo 17-18 aikoihin. Miehellä on kylläkin sitten vapaapäiviä jolloin lapset saavat olla kotona arkenakin. Jos saisin valita olisin kotona tottakai, mutta töissä on pakko käydä jos rahaa haluaa. Laskennallisesti menettäsimme noin 500 e jos tekisin lyhyempää työvuoroa. Se on aika paljon menetystä meidän talouteen.
Lapset 5v ja 7v (menee syksyllä kouluun tämä vanhempi). On 11 tunnin hoitopäiviä ja sitten on extravapaita sekä 3-4 tunnin päiviä. Parempi heillä hoidossa kuin vaikka yksin kotona.
Huonomminkin voisi olla; jos ei oisi autoa käytössä niin joutuisin viemään lapsen hoitoon vähän ennen kuutta ja ehtisin hakemaan joskus vähän iltakuuden jälkeen.
Lapseni on päiväkodissa myös vapaapäivinäni tuon 9h, jottei mene rytmi sekaisin. Viikonloppuna sitten vietetään yhteistä aikaa.
nimenomaan.
t. lapsena AINA päiväkodissa ollut lapsi :( Onneksi omani eivät joudu olemaan ollenkaan vielä vuosiin...
50 tuntiakin hoidossa viikossa ei ole edes kolmasosaa.
kun koulupäivät ovat jopa klo 8-15 + matkat päälle? Varmaan osa av-mammoista opettaa itse kotona, ei tule koulukavereilta huonoja vaikuttejta. Ei äitiys lopu siihen kun kotihoidontuki loppuu!
Mutta pakko sanoa, että mä en kestäis varmaan ton uhmiksen kanssa yhtään enempää. Kaikki lomat mä oon lopulta ihan hermoheikko, mä en vaan kestä kovin pitkään ton lapsen kanssa kaksin. Nautin toella siitä ajasta, mitä lapsi on päiväkodissa.
Noh, en tiiä muuttaisko tunnin tai pari lyhyempi päivä mun hermoihin tai lapseenkaan yhtään millään tavalla.
Mutta ei haittaa tää nykyinenkään aikataulu. Veikkaan et lapsellakin on hauskempaa tarhassa, kun en jaksa kuitenkaan sille mitään viihdykkeitä kehitellä, saati enää ulkoilla illalla.
Karua, mutta olen todennut, että on kaikille parempi että mä saan paahtaa tuolla sen 9 tuntia ja olla lapsen kanssa illat. Ja kun itse asiassa vaihtoehdot on tällä hetkellä se 9 tuntia tai ei mitään. Hulluks tulisin kotona ton villipennun kanssa.
Voi apua! Miten ihmeessä yksi äidin kanssa yhdessä vietetty vapaapäivä silloin tällöin tekisi lapselle hallaa???
Oma lapseni on 9 tuntia hoidossa enkä kyllä parempaan pysty.
Työmatka suuntaansa 30min. ja työaika 8h.
Enkä minä siitä tunne omantunnontuskia, tosin lapsi on jo nelivuotias ja viihtyy hyvin päiväkodissa.
mutta usein kun haen lapsen, on kivat leikit menossa ja joudun vielä puoli tuntia odottelemaan siinä pihalla, kunnes kaverikin haetaan. Että en nyt osaa nähdä lapseni elämää hoidossa kovin kamalana. Sunnuntaisin myös usein jo kyselee, että koska taas pääsee hoitoon.
Olemme varmaan jotenkin kamalia vanhempia, kun lapsi tuntuu oikeasti pitävän hoitajastaan ja kavereista hoitopaikassa.
Vierailija:
t. lapsena AINA päiväkodissa ollut lapsi :( Onneksi omani eivät joudu olemaan ollenkaan vielä vuosiin...
Vierailija:
Lapseni on päiväkodissa myös vapaapäivinäni tuon 9h, jottei mene rytmi sekaisin. Viikonloppuna sitten vietetään yhteistä aikaa.
Ja sitten on näitä jotka tekevät toisen lapsen vasta kun eka on 3v, että saa olla taas toiset 3v kotona. Jos tekis toisen jo kun esikoinen on 1v, niin sitten sais olla yhteensä vaan 4v kotona, ja menis tehokasta työstä poissa olemisaikaa hukkaan!
leni pph:lle, ettei rytmi menisi sekaisin. Ei lapsi kuitenkaan tajua, onko arki vai viikonloppu, joten parempi pitää rutiinit tuttuina.
Vierailija:
Alennusta ei saa vaikkei lapsi hoidossa olekkaan. Onhan lapsia hoidossa vaikka toinen vanhemmista kotona. Käyn kitenkin töissä ja maksan hoidosta palkkaani nähden paljon.
Ite olen ollut kotona 11v kolmen lapsen kanssa, kaikki lapset ovat jo koulussa. Epäilen, että suurin osa teistä, jotka haukutte hoitoon lapsiaan vieviä äitejä, vievät itsekin lapsen hoitoon, heti kun tämä täyttää 3 vuotta.
Minun mielestäni 4-, 5- ja 6-vuotiaiden on ihan yhtä tärkeää saada kasvaa rauhassa kotona kuin pienempienkin.
Nimittäin fakta on, että Oikea kotiäitiys alkaa vasta siitä kuin hoitovapaa loppuu. Ja veikkaanpa, että ani harva av-mamma on OIKEA kotiäiti.
Olette vain hoitovapaalla hoitamassa alle 3-vuotiaitanne, ja se on ihan eri asia se, kuin että on oikea kotiäiti!
Huh-huh, mitä uhrauksia te oikein teette !