Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni menee suoraan tokaluokalle, koulupsykologi arvioi että turhautuisi ekaluokalla,

Vierailija
06.02.2008 |

sosiaalinen ja lahjakas. Oppi lukemaan 4v ja laskee jo kertolaskuja. On ikäisiään vanhempi, onko kokemuksia? Syntynyt tammikuussa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateuden narskunnasta päätellen.

Vierailija
22/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kysyi, onko kokemuksia suoraan toiselle luokalle hyppimisestä ja te tuomitsette äidin tyhmäksi ja psykologin ammattitaidottomaksi. Eihän se nyt teiltä pois ole, jos joku menee suoraan toiselle luokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 24

Vierailija
24/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n käyttämä kieli oli vaan jotenkin niin tönkköä, sellaista kouluttamattoman ihmisen tekstiä.

t. 25

Vierailija
25/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omien kokemusteni mukaan.

Itse myös opin lukemaan 3-vuotiaana, ja osasin kertolaskut yms. ennen kouluun menoa. Menin ihan normaalisti ekalle, koska en halunnut erota tarhakavereistani.

Olin sitten kauhea häirikkö koko syyslukukauden ajan. Turhauduin täydellisesti, huutelin vastaukset ilman viittaamista, kirjoittelin tuntien ajan omiani jne.

Onneksi kohdalle osui viisas ja elämää nähnyt opettaja, joka kehotti vanhempiani keksimään minulle yhden tai kaksi aikaa vievää harrastusta. Opettaja järjesti minulle erityistehtäviä oikeastaan koko ekan luokan ajaksi, mikä näin jälkikäteen ajatellen on ollut aika hieno juttu.

Tokalla luokalla vaihtui tympeämpi opettaja, ei tullut ekstratehtäviä, ja aloitin häiriköinnin taas. Onneksi nyt vanhempani jo hoksasivat, mikä on vialla ja sain siirtyä kolmannelle kesken lukukauden.

Se oli ihan hyvä ratkaisu. Koulunkäynti normalisoitui ja pärjäsin ihan vaivatta.

Vierailija
26/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellä on poika nyt samassa tilanteessa, muttta päätettiin että käy ekasta luokasta saakka pakko-opinnot tutussa porukassa.

Vierailija
27/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys koski kumminkin hänen lastaan - ei hänen siirtymistään toiselle luokalle :) Ja ps: itse olen näitä lapsia, jolle aikoinaan suositeltiin siiirtymistä suoraan toiselle luokalle, mutta vanhempani eivät halunneet laittaa, koska olisin mennyt sisareni kanssa samaan luokkaan - ja sisar ei ollut yhtä menestyvä koulussa kuin itse sitten olin. Ja todellakin minulla on kaksi sukulaista, jotka ovat skipanneet eka luokan - niin kuin tuolla vähän aikaa sitten mainitsin.

Vierailija
28/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niin av:ta, että.... Kysyikö ap (tai yleensä kukaan) mielipiteitä kirjoitustyylistään? Voit mennä tekemään huomioitasi muualle.

Vierailija:

Ap:n käyttämä kieli oli vaan jotenkin niin tönkköä, sellaista kouluttamattoman ihmisen tekstiä.

t. 25

Vierailija
29/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika meni eskarista suoraan toiselle luokalle. Ja hyvin on sujunut. Eskari tosin on hyvin koulumainen. Opettaja panostaa paljon koulutyyliseen opetukseen... Heillä on esim. matikan vihko ja äidinkielen vihko erikseen... Yms. Lapset istuvat pulpeteissa luokassa jne...

Meillä poika on myös oppinut pienenä lukemaan, teki 5v ikäisenä 1luokan matikankirjan yms yms.

Sosiaalisilta taidoiltaan oli täysin tokaluokkalaista vastaava eskari vuoden keväällä. Arviot teki erittäin kokenut ja pätevä eskariope.

Hänen suosituksestaan ja meidän pyynnöstä koulun rehtori yhdessä luokanopettajan kanssa teki päätöksen, että lapsemme ei käy ollenkaan ekaluokkaa. Itse olen sitä mieltä, että turhautumisesta olis enemmän haittaa lapselle, kuin siitä että hän joutuu vähän ehkä tsemppaan sosiaalisissa taidoissa toisia enemmän.

Meidän lapsen ainoa ongelma on ollut se että edes tokaluokan tehtävät eivät ole tarpeeksi haastavia.

Vierailija
30/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee lapsestasi erilaisen ja erottuu joukosta. Tuossa vaiheessa se ei ole välttämättä paras ratkaisu. Puhun omasta kokemuksesta.

Itse en antaisi lapsen jättää ensimmäistä luokkaa väliin. Haasteita voi saada muutenkin ja vähentää lapsen turhautumista.

Vierailija
31/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana olen sitä mieltä, että ekaluokkaa on turha hypätä yli.

Usein sosiaaliset taidot ovat sellaisella tasolla, että ekaluokka puoltaa paikkaansa koululaisena olemisen opettelussa, ryhmässä toimimisen opettelussa jne.

Vierailija
32/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee opettelemaan koulumaailman salat muiden mukana. Ajattele kun jos hän tokalle menee suoraan niin kaikki osaa jo koulun tavat ja hän ei.. No toisaalta eihän siinä sosiaalisella lapsella kauan mene kun nuokin oppii, mutta voi se pienelle olla melkoinen muutos. Ja jos yhtään herkkä lapsi voi tästä tulla suuria traumoja.

Kuten muutama muukin kirjoitti, voi hän siirtyä myöhemminkin luokkaa ylemmäs jos tarve vaatii. Ja ammattitaitoinen opettaja keksii kyllä lapsellesi lisätehtäviä tunneille:) Anna lapsesi tuntea ekanluokan aloituksen kutina masunpohjassa tuttujen kavereiden kanssa. Tehkää päätös luokan yli hyppääisestä myöhemmin jos tarve vaatii.

Vierailija
33/33 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallamme oli tokaluokan joulutodistus lähes paras mahdollinen. Kuudesta eri rastivaihtoehdosta kaikki rastit yhtä lukuunottamatta olivat ensimmäisessä rivissä, ja se yksi toisessa.

Olen jutellut luokan opettajan kanssa useamman kerran vuoden aikana, häneltä on tullut aina vain hyvää palautetta. Samassa luokassa oleva arka isosiskokin on kuulemma tullut reippaammaksi ja rohkeammaksi nyt kun veli on samassa luokassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi