Tiukkapipo(ko?)
 Poikamme ilmoitti menevänsä tyttöystävän luokse yöksi viikonloppuna. Ovat seurustelleet 2 kk, eikä tyttö ole käynyt meillä kylässä edes päiväsaikaan! Emme päästäneet, vaan sanoimme että mielestämme ei vielä ole aika: perustelimme sillä, että ovat olleet yhdessä vasta niin vähän aikaa, ovat molemmat vasta 16-vuotiaita ja heíllä on koko loppuelämä aikaa. Kun juttelimme asiasta rauhassa, tuntui että poika ymmärsi kantamme, eikä laittanut hanttiin sen enempää. Olisiko ollut hänellekin helpotus..?
 Mitä olette tehneet/tekisitte vastaavassa tilanteessa? Tätä ei oltu miehen kanssa ehditty edes miettiä, kun tuli niin pian eteen! Ja kun kyse on esikoisesta, niin ei ole vielä kokemustakaan (muutaman vuoden päästä taitaa olla kokemusta roppakaupalla: perässä on tulossa parin vuoden välein vielä kaksi poikaa ja leikki-ikäinen tyttö...APUA!)
Kommentit (8)
 Kiitos, Allu, tuesta! Miten sitä tunteekin itsensä niin epävarmaksi, vaikka tietää olevansa oikeassa. Monenlaisia uusia ja ylläättäviä juttuja on varmaan vielä edessä, mutta yritetään jaksaa! Kaikille voimia omien murkkujensa kanssa!
 T.Mimuli
 En kyllä minäkään päästäisi noin lyhyen tutustumisen jälkeen poikaa tytön luokse tai en ainakaan huolisi vierasta poikaa tytön luokse. Vierailut ja tutustuminen toisien vanhempiin on ensimmäinen edellytys  yökyläilyn hyväksymiseen tai sitten täysi-ikäisyys ja silloinkin tietyt pelisäännöt selväksi.

meillä tyttö täyttää keväällä 17v ja on nyt muutaman kuukauden seurustellut ikäisensä pojan kanssa. Poika on ollut meillä yötä vaikka kuinka monta kertaa. Jopa 4:n yön putkia keskellä viikkoakin.
 Mutta nätisti ovat olleet, seksiä ei ole kokeilltu.
 Mieluummin annan pojan olla meillä, niin tiedänpä ainakin missä aikansa viettävät ja mitä tekevät!
 Mutta tää on tätä... ennen kun asia oli ajankohtainen, olin tiukasti sitä mieltä että missään tapauksessa EI! Mutta nyt olen miettinyt, että miksikäs ei ???
 Meillä nyt 16 vuotias tyttö on " seurustellut"  saman pojan kanssa 14-vuotiaasta asti. Poika on todella mukava ja tullut tutuksi perhelleemme ja vähän kuin yhdeksi perheenjäsenistä. Tyttömme on saanut yökyläillä jo 14 vuotiaasta asti pojan luona. Nykyään poika on todella usein meillä yötä, nukkuvat samassa huoneessa ja lähtevät sitten yhdessä kouluun. Seksiä ei ollut mukana heidän ensimmäisen seurusteluvuotensa aikana, mutta tytön täyttäessä 15 lähdin tytön pyynnöstä mukaan hankkimaan ekoja e-pillereitä. Minusta on hienoa että tyttöni luotti minuun niin paljon että kertoi että seksiä on harkittu ja pillerit tarvittaisiin. Itse en tuon ikäisenä kertonut äidilleni mitään.  Sanokaa mitä sanotte mutta niin ikävältä kun se saattaa kuulostaakin niin seksiä harrastanut 14 vuotias ei ole mikään ihme tänä päivänä, en väitä että se olisi oikea aika alkaa sänkyhommiin mutta nuoret kokeilee vaikka mitä ja osaa vanhemmille ei todellakaan tulla kertomaan.  Ja vaikka kuinka niitä yövierailuja rajottaisittekin niin kyllä se eka kerta saattaa tapahtua päivälläkin missä vain ja milloin vain.
 16-vuotias on jo tarpeeksi kypsä tekemään omat päätöksensä, tietenkin löytyy niitä jotka tekevät kyllä päätöksensä mutta eivät esim. vanhempien ylihuolehtivaisuuden ja seksivalistuksen puutteessa osaa elää vastuuntuntoisesti.
 Hienoa kuulla monenlaisia kommentteja asiasta! Mielipiteitähän on varmaan niin monia kuin henkilöitäkin ja jokainen nuori on omanlaisensa ja vaatii/ansaitsee omanlaisensa rajat ja luvat.
 En uskokaan, että seksiä ei voisi aloittaa päiväsaikaan (nimimerkillä " Muistelen omaa nuoruuttani"  =)), mutta tällä tavalla asetan rajan johonkin ja se kertoo minun todellisen mielipiteeni ja osoittaa arvomaailmani ja arvostukseni nuorelle. En siis esimerkiksi anna alkoholia alle 18-vuotiaalle (vaikka teidän, että hänelle kokeilumahdollisuuksia tulee kodin ulkopuolella) enkä tule antamaan juomiselle lupaa ja " siunausta"  ennen täysi-ikäisyyttä siksi, että minun mielestäni se ei ole oikein (ei myöskään lain mukaan). En tiedä osasinko selittää asian niin että ymmärtäisitte, mutta tarkoitan että nuorelle menevä viesti ei saa olla ristiriidassa todellisten ajatusteni kanssa ja sekä sanojen että tekojen (=rajojen) on oltava yhteneväiset.
 Itselläni on ollut tosi tiukat rajat lapsuudessa ja nuoruudessa ja silloin vannoin, että itse olen sallivampi ja itse asiassa olenkin vaikkakaan en siinä määrin kuin silloin aioin...
 Mimuli

en oikein ymmärtänyt logiikkaasi...
 Eli jos sallit yökyläilyt, se tarkoittaa sitä, että kannustat nuorta seksiin. Sitäkö tarkoitit??

...jos sallin yökyläilyn. Siis sallimalla sen annan lapselleni viestin että hyväksyn sen, eikö? Mutta koska minusta se ei nimenomaan tässä tapauksessa (lue ensimmäinen viestini) ole minusta vielä " soveliasta"  niin siksi en salli. Mutta kuten jo sanoin, jokainen meistä vanhemmista ajattelee tavallaan ja jokainen nuori on erilainen (ja erilaisessa tilanteessa, kuten muista viesteistä on voinut lukea). Siksi en missään nimessä väitä, että minun tapani on oikea, kerron vain mitä itse asiasta ajattelen ja mikä minusta tuntuu oikealta oman nuoreni kohdalla.
 Mimuli
Todellakin 16 vuotias on mielestäni vielä turhan nuori yöpymään vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, oli mielessä sitten seksiasiat tahi ei =/ Tuntuu nykyisin että nuoret saavat tehdä ja olla oman mielensä mukaan milloin missäkin, joten on hienoa että ainakin jotkut vanhemmat vielä uskaltavat laittaa lapselle rajat, sillä kyllä 16-vuotias vielä lapsi on!
Itse aikoinaan kielsin miehen 16-vuotiasta poikaa yöpymästä tyttöystävänsä kanssa samassa huoneessa kun olivat meillä yökylässä, ihan hyvin poika asian otti! ;)
Tsemppiä vain, itsellä tänä vuonna 15 ja 13 vuotiaat pojat eli perässä tullaan!
-Allu