Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meidän Perheen nettijatkot: Kun mummi juo

06.02.2008 |

Yhä useammat isovanhemmat juovat alkoholia, ongelmaksi asti. Jos alkoholi on ongelma, isovanhemmista ei ole tukiverkoksi, ja pahimmassa tapauksessa välit on katkaistava kokonaan. Kahden sukupolven paineessa pitäisi käsitellä oma suru ja kehittää uusia perhedynamiikan malleja, ettei alkoholistiperheen malli siirry eteenpäin omille lapsille. Alkoholistien lastenlapset ovat nimittäin muita suuremmassa vaarassa alkoholisoitua itse.

Miten isovanhempien alkoholinkäyttöä tulisi käsitellä? Vaikuttaako alkoholi teidän arkeen? Keskustele aiheesta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöksi. Kyllä kait kaikilla aikuisilla pitäis olla joku tolkku sen dokaamisen kanssa, mutta kun ei.

4-vuotias tyttöni kertoi, että mummi oli pelannut sitä pöytäkortti = pasianssia ja juonut viinijuomaa.

En usko, että mitään pahaa sattuisi, mutta olo on todella epävarma ja tyttäreni ainakin oli vähän hämmästynyt.

Vierailija
2/6 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on alkoholisti ollut niin kauan kuin muistan, tällä hetkellä juominen on niin rankkaa että en tiedä edes onko hengissä kun ei hänestä juurikaan kuulu.Itselläni on kolme lasta jotka ovat viettäneet hänen kanssaan kahden keskistä aikaa n.2 vuotta sitten. Tukea saan häneltä hyvin harvoin tästä kertoo se että kun viime kesänä kun synnytin kolmannen lapseni niin mummi soitteli terveyskeskuksen vuodeosastolta ja kertoi olevansa siellä kun oli mennyt niin huonoon kuntoon että ystävä oli hänet sinne toimittanut katkaisemaan juomisputken, hoitajalta kuulin että oli puhaltanut vaivaiset 2,9 promillea. tällä hetkellä olen nähnyt hänet jouluaattona viimeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitin juo ja on aina ollut alkoholisti eli jo niin pienestä kuin vain muistan. En ikinä, ikinä voisi jättää lapsiani hänen kanssaan kahden. Tosin hän asuukin 600 kilometrin päässä ja harmittaa lasten puolesta se, ettei oikein mummoaan tunne, sillä yleensä hänellä on putki päällä, kun käymme siellä ja minulla on tiukka linja siitä, että humalaista mummoa ei lapsille näytetä. Minun mummoni eli isomummo onkin sitten enemmänkin mummo kuin oikea mummo. Harmittaa enemmän lasten puolesta mutta myöskin äitini puolesta, ettei hän opi koskaan tuntemaan lastenlapsiaan.

Vierailija
4/6 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini kuoli juomisen 50-vuotiaana vuoksi lähes kaksi vuotta sitten. Tyttäreni oli silloin vasta kaksi vuotis, niin ei onnekseen paljoa asiasta vielä ymmärtänyt. Olemme kyllä monesti saaneet vastata kyselyihin jälkeen päin ja näitä asioita on pienelle sitten hirveän vaikea selittää. Hän ei koskaan ollut mummillaan hoidossa pienenä, koska emme pystyneet luottamaan siihen että olisi kunnossa tytön läsnä ollessa.

Nyt isäni juomisen kanssa on vähän sama tilanne. Jaksaa kyllä itsekin ihmetellä, että miksi ei hänelle anneta lapsia hoitoon! Ei ilmeisesti tekemisissään mitään väärää näe, koska muistan hänen kyllä juoneen koko oman lapsuutenikin. Tämän takia olenkin aika tiukan linjan ottanut alkoholin käytön suhteen, koska en halua lasteni joutuvan katsomaan samaa mitä itse olen joutunut. Koitamme pysyä väleissä, mutta tietyin ehdoin. Juomisen vuoksi tulee kuitenkin riitauduttua aika usein. Olen järkeä yrittänyt puhua ja tarjonnut apua, mutta vähättelee koko asiaa.

Vierailija
6/6 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tällänen tilanne.avomieheni vanhemmat ovat kuolleet.joten lapsellamme on kaksi isomummua toisen luona ei käydä lainkaan,hän juo ja polttaa tupakkaa.toinen isäni äiti siis ei juo pisaraakaan siellä käydään kerran viikossa ainakin,mutta hän on jo 85-vuotias joten olemme aina yhdessä siellä,pikaisesti voin kaupassa käydä ja jättää lapseni isomummin kanssa.(lapsemme on 3-vuotias).sitten on minun oma äitini,joka juo ihan varmasti aina jonkun alkoholi juoman ei hän sitä myönnä, mutta olen asiasta aivan varma!ja viikonloppuisin juo kännit aina!hän vähättelee juomistaan eikä pidä sitä ongelmana!lapsemme näkee tosi harvoin mummua esim ennen kävin useasti hänen luonaan ja pidin yhteyttä huom minä pidin,nyt olen lakannut olemasta se yhteydenpitäjä ja sen kyllä huomaa että mummu ei ole itse oikestaan lainkaan yhteydessä meihin!ja huom asumme 200 metrin säteellä toisistamme!onneksi tästä asiasta on alettu puhumaan avoimesti,kiitos meidän perhe lehden!viime lehden luettuani,luin kuin itsestäni,mitä irene kristeri kertoi!minun on tuskaa katsella puistoissa lapsia ja heidän isovanhempiaan!minun isäni on ex-holisti tai miten sen nyt sanoisi ollut 3 vuotta raivo raittiina!silloin kun lapsemme oli 3-kk vein ukin yhdessä lapseni kanssa katkolle ja siitä asti hän on ollut juomatta!alkoholi on kuulunut aina elämääni,aina ne ovat juoneet ,tapelleet ja nyt ovat erossa olleet 9 vuotta!tarttis varmaan varata aika terapeutilta minun meinaan?