työpaikan lomista riitaa.. mitä mieltä?
Kuka tässä on nyt tehnyt väärin?
Olen tiimivetäjänä ja pomo sanoi minulle että yhden työntekijän pitäisi siirtää loman alkua viikolla, koska muuten tulee vajaamiehitys työpaikalla. Kerroin tälle työntekijälle asian mutta en sanonut että hänen tulisi mennä juttelemaan asiasta pomon kanssa, koska oletin että hän tekee niin.
No lomalistat tuli jä tämän työntekijän loma oli siirretty alkavaksi viikolla eteenpäin. Nyt tämä työntekijä syyttää minua siitä etten kehoittanut häntä menemään juttelleen pomon kanssa asiasta.
Minä en taas ymmärrä että jos omista lomista on kyse, niin tottakai asiat hoidetaan silloin itse.
Luulen että tämä työntekijä ei kertakaikkiaan uskaltanut mennä pomon luo yksinkertaisesti ja nyt on niin vihainen kun lomaa siirrettin ja pomo puolestaan oletti kun yhteydenottoa ei kuulunut että asia on hänelle ok.
Hän jopa väitti alussa etten ollut puhunut asiasta hänelle yhtään mitään, mutta minä sanoin ettet sinä voi sellaista väittää mikä ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Kommentit (34)
määrätä loman mutta hyvän tavan mukaista on kyllä neuvotella asiasta. Ei ole kovin viisasta työnantajan puolelta harjoittaa sanelupolitiikkaa, ei ainakaan lisäätyömotivaatiota.
asiasta. Jos olisit ollut hyvä tiiminvetäjä, olisit myös maininnut että voi mennä puhumaan pomon kanssa.
Toisaalta, olisiko puhuminen pomon kanssa auttanut yhtään mitään?
Ja toisaalta, monessa firmassa tulee loma-ajat ihan pakkosaneluna ja ihmisilä on vaikeuksia lapsenhoidon sun muun kanssa, niin ei toi 1 viikko nyt niin kamalaa ole!!!
Jos joku on, niin pomo, joka sälyttää tehtäviään alaiselleen ilman että tämä saa edes mitään korvausta siitä.
sairaslomaa sen viikon mistä tässä on kyse, koska on päästävä miehen kanssa yhtä aikaa lomalle ja mökille. Tehkööt sitten miten lystää..
ap.
vaikka minulla on koko tiimin huonoin palkka ja töitä ja vastuuta kuitenkin enemmän suhteessa muihin. Tälläista systeemiä ei takuulla ole missään muualla.
ap.
niin siitä syntyy keskustelu. Jos hänelle siirto ei sovi, olisihan hän siitä sanonut sinulle heti siinä? Kummallista...
Onpas nyt kummaa kun ensin sanotaan, että ei kehotettu menemään pomon puheilla mutta sitten yhtäkkiä lisätään, että kysyttiin, että kävitkö pomon puheilla vai et.
Minusta asiallista olisi ollut kehottaa käymään ja jos niin on tehty, on asia ok. Jos et kehottanut, niin asian tiedottaminen jäi kyllä vähän kesken. Mutta virheitä sattuu, pahoittelut lienevät siinä kohtaa paikoillaan.
Mitä tulee tiiminvetäjän asemaasi, voisit ottaa asian esille mahdollisissa kehityskeskusteluissa tai muuten vaan. Yksinkertaisesti pyytää lisää likaa, vastuusta pitää maksaa. Koulutustakin voi pyytää lisää.
olisi palaverin paikka, mutta hän ajatteli näin että jos hän ei mene jutteleen
pomon kanssa, niin pomo ei voi siirtää hänen lomaansa. Kyllä hän näki alustavasta lomalistasta että ainoastaan hän voi lomaansa siirtää.
Minä itse joudun pätkimään omat lomani, koska kaikki eivät voi pitää samaan syssyyn lomiaan. Hänellä on vielä 5 viikkoa lomaa, meillä muilla 4 viikkoa.
Meillä ei ole kehityskeskusteluja käyty vuosiin ja kun vasta YT-neuvottelutkin päättyivä ja kovat säästötoimet päällä, niin palkankokoruksetkaan ei tule kysymykseen.
pomo oli kyllä sanonut hänelle nyt että hänen on pakko siirtää lomaansa, muuta vaihtoehtoa ei ole.
ap.
No johan on avuttoman tuntuista porukkaa. Olisiko ap:n pitänyt vielä piirtää erikseen kuva työpaikan organisaatiosta, jotta kyseinen työntekijä olisi tiennyt kenen luo kävellä. Eiköhän se ole niin, että oli työpaikalla häiritsevä asia mikä tahansa, siitä mennään keskustelemaan lähimmän esimiehen kanssa, olisi se sitten tässä tapauksessa ollut pomo tai ap. Jos työntekijä ei sano mitään, niin ihan oma vikansa, vai pitäisikö ihmisten alkaa toisten ajatuksia lukemaan. V***ttaa ihmiset, jotka ei uskalla avata suutaan (paitsi jälkikäteen), ja kuvittelee toisten hoitavan kaikki asiat heidän puolestaan.
Ja vielä: ap on mielestäni ottanut kritiikin hyvin vastaan, vastauksillaan lähinnä tarkentanut vain faktoja.
Ja saako sitä tosiaan niin helposti?Ei kai se pelkkä työntekijän ilmoitusasia ole?
sairaslomaa sen viikon mistä tässä on kyse, koska on päästävä miehen kanssa yhtä aikaa lomalle ja mökille. Tehkööt sitten miten lystää..
ap.
Ei koskaan kannata ajatella toisen puolesta. Minulla on tapana antaa yksityiskohtaiset ohjeet, kun pyydän tai puhun jostain. Olen huomannut, että se toimii parhaiten. Ihmisillä ei todellakaan aina ajatus kulje samalla tavalla, vaikka minä kuinka olettaisin mitä tahansa.
Mielestäni siis sinun antamasi ohje alaiselle oli epämääräinen. Vaikka sinä itse ajattelet asiaa itsestäänselvyytenä, niin silti kannattaa mainita erikseen AINA, että keskustele asiasta vielä sen ja sen kanssa. Turhia oletuksia ei kannata tehdä.
Toisaalta itselläni on kokemusta lomalistoista, että ne eivät ole koskaan lopulliset. Vaikka päätökset olisi lyöty lukkoon, aina tulee jotain muutoksia vielä listojen teon jälkeen. Mielestäni alaisesi voi vieläkin käydä keskustelemassa, että hän ei ollut ajatellut asiaa loppuun saakka, eikä haluaisi siirtää lomaansa viikolla.
tiimimvetäjän tehtävä tässä firmassa on lähinnä tehdä työvuorolistoja niinkuin edelle jo kerroin. Minä en antanut hänelle ohjeita, se ei myöskään kuulu tehtäviini.
Minulla ei ole minkäänlaista esimieskoulutusta, hänellä on tältä alata 14v. pitempi työkokemus kuin minulla. Minä olen 35v. ja hän on 56v.
Siis minä kerroin sen minkä pomo kertoi minulle, hän sanoi että hänen pitää siirtää viikolla lomaansa, hän ei pyytänyt häntä neuvottelmaan asiasta.
mutta minä olisin hänen sijassaan mennyt neuvottelemaan asiasta vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä ollutkaan. Pomohan siirsi lomaa jokatapauksessa.
ap.
Mielestäni toimit ihan oikein. Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse omat asiansa hoitaa, varsinkin kun hänelle on asiasta kerrottu etukäteen. Sitten sietäisi olla nokka nyppyrällä, jos olisi kertomatta lomaa siirretty. Aikuisten ihmisten PITÄÄ itse omat asiansa hoitaa, ei tiiminvetäjä mikään äiti tiimiläisilleen ole...