2,5 vuotias ei suostu potalle!!!!!!
Mikä neuvoksi, kun 2,5 vuotias poika ei tosiaankaan suostu tekemään tarpeitaan pottaan eikä pönttöön, vaikka kaikki mahdolliset houkutuskeinot on kyllä otettu käyttöön. Koskaan ei olla pakotettu eikä painostettu. Onko jollakin, jolla on ollu saman kaltasia ongelmia, jotain ehdotusta ratkaisuksi? Oisin tosi kiitollinen kaiken laisista ideoista!!!
Kommentit (10)
Meillä neiti, ikää tasan 2,5. Pottailtu on jo pitkään, ja hän kyllä tietää mitä sinne tehdään, mutta tulos on vanhemman viitseliäisyydestä kiinni, itse hän ei ole tähän mennessä koskaan halunnut potalle oma-aloitteisesti. Eikä mulla ole myöskään intoa ottaa käyttöön radikaalia vaippa pois ja menoksi - menetelmää, koska en viitsi ruveta luuttuamaan pissoja lattioilta...
No, eilen ostin Liberon pottatreenivaippoja, joihin jää märkä tuntu pissan jäljiltä. En kyllä uskonut, että niistä olisi apua. No, niissä oli ihana keijun kuva, joten oli tosi mieluinen laittaa päälle, ja sekä eilen iltana että tänä aamuna tyttö pyysi oma-aloitteisesti päästä potalle! Ja sinne tulikin jotain, eli ainakaan aivan kaikki pissa ei ollut kerennyt tulla vaippaan.
No, tänään neiti kakki yhtä riemukkaasti kuin aina vaippaan eikä edes pyytänyt päästä vaihtamaan kuiviin, jotta saa nähdä, oliko edistysaskel minkään arvoinen, mutta katsotaan miten tästä eteenpäin.....
Meillä toisella meni 2v 8kk ja toisella 2v10kk. Pojat yleensäkin hitaampia. Olin vielä varautunut, että nopeammin oppinut ei opi ennen 4v, koska hänelle tehty operatioita, mutta yllätti meidät täysin. Kysyin ajoittain haluavatko potalla, mutta ei niin ei. En viitsinyt hiostaa. Meillä sitten yhtäkkiä tämä toinen pottakammoinen alkoi itse käydä potulla ja sit vielä oli samantien yökuivakin. Olimme luvanneet sähkömoppt, kun vaipat jää pois. Tämä ensiksi oppinut hiosti toista, että hän kyllä olisi jo ansainnut, mutta toinen ei mennyt vieläkään. Hän oli mielestäni kyllä rakon suhteen aikaisemmin kypsä, mutta ottaa asioista enemmän paineita. Hänen kanssaan otin tarrat käyttöön siinä vaiheessa, kun pissat tulivat pottuun, mutta halusi kakan kanssa vaipan. En joutunut kuitenkaan antamaan, varovasti juttelin asiasta ja keksin sen tarrajutun. Siitä lähti sujumaan ja yökuiva oli hänkin heti. Sit menimme onnellisina sähkömopoja ostamaan :) Kyllä se siitä. 4v oppiminenkin on pojalle aivan normaalia, poikani leikannut kirurgi sanoi näin eikä koske vain leikattuja!
P.S Meidän lapset lähetettiin jopa possupsykologille... Aika hauskaa, kun vastasivat aina että ei tosiaankaan mennä potulla vaan tehdään vaippaan ja nauroivat kaksin. Kävimme kuitenkin, kun sinne oli määrätty :)
Meillä on alettu saada pisut pottaan pottatarran avulla. Todellakin voin suositella, maksoi vajaa 5 euroa ja on ollut hintansa väärtti!! Siis se on sellainen tarra joka on muuten musta ja liimataan potan pohjaan, mutta pissan lämpövaikutuksesta tulee esiin kiva kuva! Se on ollut niin houkutteleva että on auttanut meidän 3-vuotiasta nyt pottailemaan:) Sitä saa nettikaupoista, laita googleen " pottatarra" . Lisäki on pöntölle hankittu Baby Björn supistaja, mutta se ei ole läheskään niin tehokas.
Meillä on vielä ongelmana kakan saaminen pottaan/pönttöön, ei kellään olisi siihen vinkkiä....??:))
Aikalisä! Jos ei ole kypsä, ei ole kypsä. itse kokeilin aina 2vuotiaasta eteenpäin muutaman päivän vaipatta ja kun meni kybällä metsään annoin taas kulkea vaipassa. Toistelin testiä noin kuukauden välein. Kun homma alkoi sujua kuin itsestään, kypsyys oli saavutettu. Oli sitten päiväkuiva 2v9kk iässä. Eli muutama lisäkuukausi voi tehdä ihmeitä. Eli pikku tauko treeneissä on joskus paikallaan, jos ei millään onnistu. Väkisten ja pakottamalla ei tulosta synny, pitää haluta myös itse.
kakkosvastaaja; kun teillä jo pisut tulee pottaan niin kokeilkaapa palkita kakoista pikkuautoilla. Meillä toimi! Viikossa homma oli jo niin rutiinia, että autot unohdettiin. oli vaan sellainen extrahoukutin, jolla saatiin homma alulle.
Me ollaan jo kokeiltu tuota hommaa:)) Eli hänellä toiveena ollut eräs isompi lelu ja olemme rakentaneet hänelle taulukon johon hän saa aina liimata ko lelun kuvan kun kakka tulee pottaan ja kun on 5 kuvaa kasassa niin saa sitten lelun lahjaksi tämän lelun. Kuukauden jälkeen hänellä on yksi kuva taulussa.... Meillä on tosi jääräpää pieni poika, ei enää oikein porkkanat riitä houkuttamaan. Mutta ollaan siinä mielessä tyytyväisiä ettei kuitenkaan pidättele kakkaa (eikä kyllä pyydä vaippaakaan... eli arvaatte mihin kakka tulee, heheh) eli ei tarvitse pelätä että vatsa tulisi kipeäksi pidättelemisestä. Emme tee numeroa siitä että kakka tulee housuun, mutta jokaisesta yrityksestä potalla ja varsinkin onnistumisesta kyllä tulee kehuja läjäpäin. Kyllä se tästä varmaan lähtee...
ettei noin pieni lapsi vielä hallitse keräilyä.
Olen itsekin sitä kokeillut. ;-)
Lapsen täytyy nähdä mitä hän saa, jos käy potalla.
Ei siihen kyllä lahjominen auta.
Auttaisko jos isi tai äiti kävis samaan aikaan vessassa?
Siis ette ole kokeillut. Tuo tarrajuttu on vaikea lapsen hahmottaa. Meillä siis sai auton ihan heti, joka kakasta! Oikeasti toimi! Oli niin kova motivointi! Oikein riensi potalle ja tikisteli, ei siis kaikki edes varsinaisia hätäkakkoja. Yhtenä päivänä teki kolme kakkaa pottaan ja sai kolmea autoa!!!!! Rahallinen panostus ei ollut iso, kun ostettiin sellainen paketillinen autoja ja viikossa homma oli ohi. Niin rutiiniksi tuli.
Mä opetin esikoiseni potalle 2-vuotiaana niin, että otin häneltä aina sisällä housut pois kokonaan ja matot pois. Tai siis tarkemmin ottaen MUMMO otti lomalla ne housut pois ja opetti lasta, mä en ollut siihen mennessä onnistunut. Teki monet pissit ja kakat sitten lattialle, mutta sitten huomasi että voishan tuota potallekin mennä. Pottia oli useampi kappale eri huoneissa. Oppi viikossa täysin päiväkuivaksi, ikää oli 2v 1 kk. Sitä ennen olin yrittänyt perinteisemmällä tavalla innostaa potalle monta kuukautta tuloksetta. Joten jos hermot kestää, housut pois vaan. Tosin ehkä tuo on tytöllä helpompi kuin pojalla kun pojat sohottaa pissit vaikka seinään.
Vaihtoehtoisesti kokeilin kakkosella sääoloista johtuen lämpimämpää ratkaisua: laitoin vaipan alle alushousut. Siihen kun pissi tai kakki, se inhotti lasta hirveästi. Ja taas innosti potta. Siinä tosin auttoi myös alle 2 v vanhemman isosiskon esimerkki.
Nyt mulla on 2,5-vuotias hoitolapsi joka menee nätisti potalle meillä aina kun häntä huvittaa, mutta ei kotonaan. Joinakin päivinä hän EI HALUA mennä potalle ja siinä ei auta kuivaksiopetteluvaipat eikä mitkään -jos uhmakas neiti ei halua, hän ei sitten vaan halua... Enkä hoitolasta ala kuljettaa täällä peppu paljaana kun on bonuksena myös omat lapset joista nuorin on 1v.
kokeiltu sitäkin että sai aina heti jonkun palkinnon. Mutta se ei toiminut meillä. Istui sitten tuntitolkulla potalla ja toivoi että tulisi lisää niin saisi taas aina uuden palkinnon... Raahasi pottaa mukanaa kaikialle:) Lisäksi joo, meillä on useampi potta ja käydään yleensä aina itsekin esimerkin vuoksi potalla, ei kun pytyllä. Ja joo, meillä on ollut käytössä useampia eri merkkisiä kuivaksiharjoitteluhousujakin. Ja joo, ollaan yritetty käyttää toisten lasten esimerkkiäkin avuksi... Pissan kanssa ollaan onnistuttu nyt jo hienosti joten eiköhän se siitä kakankin kanssa. Aikanaan.
Mutta elkää ottako paisetta, meidän puolesta ei mekään:) Joku päivä se vaan yksinkertaisesti lähtee siitä sujumaan.
Meillä sai pissasta/kakasta tarran pottaan kiinnitettäväksi. Potta olikin jo ihan täysi tarroja mutta sitten tuli pitkä pitkä tauko että ei suostunut potalle. Kokeiltiin myös pönttösupistajaa, autolahjontaa, keksilahjontaa jne... Aika kului ja vanha potta oli jo heitetty poiskin. Ikää tuli enemmän ja sit eräänä päivänä lähdettiin ostamaan yhdessä potta. Poika tällöin n. 2v5kk. Poika sai valita minkä potan halusi ja sitten mentiin se ostamaan yhdessä. Poika rakastaa kirjojen lukemista ja paras houkutuskeino olikin kirjojen ja loripussin lorujen lukeminen itseostamalla uudella potalla jotta saatiin hänet siihen istumaan. Ja suuret kehut jokaisesta pissasta sai pojan itsekkin ylpeäksi ja niin niitä pisuja alkoi tulemaan ja vaippa saatiin pois.
Varmaan paras konsti potalle on odottaa, että lapsi on kypsä siihen touhuun, mutta kai ne pienet houkutuskeinotkin on ihan sallittavia kunhan ei pakota:)