Pitääkö 4½v ruveta harjoittelemaan kirjoittamaan omaa nimeä eskaria varten?
Kommentit (11)
Kynä käteen oikeaan asentoon ja kuittaamaan vaikkapa ystävänpäiväkortteja!
Ei eskarin, vaan itsenä takia.
Kyllä on oiuoa, jos ei osaa.
Olen luullut, että kaikki 4-vuotiaat osaa jo nimensä kirjoittaa. Ja lapsi saa silti olla lapsi, vaikka tuon verran kirjoittaisikin.
Siis lapsesta lähti halu opetella. Mallista kirjoittaa nyt mitä vain, mutta ilman mallia vain sen oman nimensä plus epämääräisiä kirjainjonoja... Ikää 4v4kk
Yhtään en ole oppia tuputtanut, siihen olen vastannut, mitä lapsi on kysynyt.
Mutta voithan mallintaa lapselle oman nimen kirjaimia, lapsi harjoittelee vahvistamaan kirjaimet ja vähitellen oppii.
Ei ole yhtään kiinnostunut piirtämäänkään. Kynästä ei osaa pitää oikein kiinni ja suuttuu jos neuvoo.
5-vuotis neuvolassa tosiaan täytyy kirjoittaa mallista ja tehdä muitakin tehtäviä, jotka vaativat kyllä harjoittelua esim. saksilla eri muotosten juttujen leikkailua yms. ja täällä ainakin oli myös laskutehtäviä, muutama lukujuttuja jne. Aika laajalti siis kaikkea.
Eihän niitä tietysti ole pakko osata, mutta itse ainakin koin hyvänä asiana sen että oltiin pojan kanssa opeteltu niitä juttuja ja neuvolassa sitten meni kaikki hyvin ja vaaditut tehtävät suoritettiin.
kyspynyt ennen kuin kynätyöskentely sujuu. Älä ota asiasta painetta, usein pojat hieman hitaampia kynähommissa. Ja lapset ovat erilaisia. lapsesi on varmasti jossain muussa asiassa " naapurin Kallea" edellä kehityksessä. Anna piirrellä vielä sormiväreillä ja vesiväreillä, joilla saa näyttävää jälkeä.
Kyllä se siitä.
jotain osaa, voi niihin juttuihin saada harjoitusta esim. puhe- tai toimintaterapiaa.
Siis eskarin alkuun on ensinnäkin 1,5 vuotta, eikä sen alkaessa edes tarvitse osata kirjoittaa nimeään...Anna nyt sen lapsesi olla leikki-ikäinen rauhassa...