Antakaa vinkkejä kovaan vatsaan..
Hei, Eli kovan vatsan kanssa on ollut ongelmia ja kysyisin onko muita asiaan törmänneitä? Ja miten olette saaneet vatsan pidettyä toiminnassa? Itse syön todella paljon kuituja ja nestettä. Itse asiassa melkeenpä joka suupala on harkittu sen kannalta, että vatsa toimisi. Jotenkin nyt on toiminut, mutta koko ajan menee selkeesti huonompaan suuntaan siltikin:( Raskaus on nyt puolivälissä. Luumuja liottelen päivästä toiseen ja siitä irtoava mehu taitaa ollakin paras niksini. Onkohan kaupoissa mitää kuitujuomia ja tuohon luumumehuun verrattavaa juomaa? Meinaa, että pienoinen vaihtelu olisi kivaa ja toisaalta sekin, ettei aina tarvisi muistaa liotella niitä luumuja. Todella iso kiitos jo etukäteen vinkeistä!!!
Kommentit (27)
Minä olen kärsinyt koko ikäni enemmän tai vähemmän ummetuksesta ja se pahenee raskausaikana vaikka mitä söisin/joisin. Minulle ei myöskään sovi nuo duphalac ym. valmisteet, vaan saan niistä kovia vatsavaivoja. Nyt olen käyttänyt jo pari kuukautta sellaisia kuituhiutaleita, mitä saa apteekista ja niitä voi ottaa veden kanssa tai sekoittaa vaikka puuron joukkoon, nimi taisi olla Vi-Siblin. Noiden kanssa kesti pari päivää, ennenkuin vatsa alkoi toimimaan, mutta kun muistaa ottaa annoksen aamuin illoin, vatsa on toiminut jopa nyt raskausaikana tyydyttävästi..
-Piirakka 22+0
Unohdinkin mainita, että edellisessä raskaudessa koitin nuita duphalac sun muita tuotteita, mutta niistä sain kovia vatsakipuja, joten ne eivät ilmeisesti minulle sovi. Tuota kuituhiutaleita täytyy ehdottomasti kokeilla. Kiitokset vinkistä! Jos jollain on vielä kokemusta jostain luumumehun kaltaisesta valmismehusta, niin sellaisenkin vinkin ottaisin ilolla vastaan!
jos mahdollista, päivittäin reipas kävelylenkki tai muu liikuntasuoritus noiden ruokavalio-juttujen lisäksi.
Tinttis
liota niitä vedessä (paketin kyljessä on yleensä ohjeet) ja lipitä sitä. Kyllä toimii :) Naapurin rouva kuulemma keitti miehelleen pellavasta ja luumuista puuroa, mutta tietenkin jos luumut tökkii niin tää ei auta oikein.
Minulla auttoi Levolac, sitä kun otti aamuisin pikku tujauksen (en muista monta milliä) niin auttoi. Ainut on että en muista saiko sitä ottaa alkuraskaudesta, mutta loppuajasta ainakin. Varmista asia vielä apteekista tai neuvolasta
-E- 10 +
Runsaasti vettä!
Liikuntaa, kävely ihan vaikkapa
Uiminen
päärynä, luumut, pellavansiemenet,
täysjyvä viljoja ja paljon kasviksia ruokavalioon myös
Siis tänne tuli vinkkejä enemmän kuin osaisin odottaakaan. Kiitos aivan kauheasti!! Nyt tuntuu jo paljo valosammalta koko asia ja ehkäpä saan avun näillä teidän vinkeillä:)
Espoon neuvoloiden sivuilla muuten kehotetaan välttämään noita pellavansiemeniä niiden Korkean kadmium- ja syaanivetypitoisuus takia:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;…
Itse vääntelehdin saman ongelman kourissa. Kaikkea olen kokeillut, paitsi lääkkeitä. Toissapäivänä sitten löysin kaapista esikolta jääneitä luumusoseita (Semper, tosi vahvaa). Söin sellaisen ja kas kummaa, eilen tilanne oli jo parempi. Eilen illalla söin sitten toisen ja tänä aamuna oli taas " iloinen" yllätys tulossa :) Helpompaa ja nopeampaa kuin luumujen liottelu. Eivätkä luumut tai luumumehu kyllä minulla toimineetkaan. Toivottavasti tällä reseptillä pääsee loppuun asti.
PikkuKippura ja Nasse rv 15
Ainakin Lääkelaitoksen julkaisu Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana http://www.nam.fi/uploads/julkaisut/raskausu.pdf pitää pellavansiemeniä turvallisena. Loppupuolella tuota julkaisua on myös erilaisia luontaisvalmisteita ja yrttejä.
Joten aion syödä pellavaa sekä sämpylässä että ummetukseen aina kun tarve vaatii, toivottavasti ei kovin usein tarvitse :)
mulla on toiminut myös kupillinen vahvaa kofeiinitonta kahvia aamulla. Sen jälkeen saa melkein juosta vessaan :D
on kiellettyjen ruoka-aineiden listalla myös Helsingissä. Olleet jo ainakin kolme vuotta, joten kai jokin syy siihen on.
Oma, hyväksi havaittu " kuitupommini" : joka aamu syön purkillisen luonnonjogurttia, purkillisen (joskus puoli) semperin luumusosetta, ja pari ruokausikallista vehnäleseitä.
Sydänystävän vehnäleseissä on 48% kuitua, eli ainakin 5kertaa sen verran, kuin ruisleivässä.
Paketissa lukee: Kuitu on pääasiassa liukenematonta kuitua, joka nopeuttaa ruoan läpikulkuaikaa. Se sitoo vettä ja tekee ruokamassasta vatsaystävällistä.
Vehnäleseissä on luonnostaan myös rautaa, b-vitamiiniä, magnesiumia, E-vitamiiniä, foolihappoa, sinkkiä.
Rasvaa on vain 3,4g/100g eli paljon vähemmän, kun esim. pellavansiemenruoheessa.
Suosittelen! Vehnäleseitä voi myös lisätä leivontaan ja ripotella ruokaan.
...Ja paketti maksoi muistaakseni alle euron:)
Ja tietysti kannattaa välttää vatsaa kovettavia ruokia, esim. banaani, juustot, vanukkaat.
ja maitohappobakteerit on ollu mun apu tässä raskaudessa. Tuo mehukeitto on RUNSASKUITUSTA, joten sitä ei kannata lipittää ku lasi päivässä :) Mutta tosiaan nämä yhdessä on saanu mun suolen toimimaan. MHB:ta oon ottanu 2/vrk ja niissä tietenki menee vko ennenku alkavat vaikuttaa, mutta suosittelen ehottomasti!
Ja synnytyslaitoksella sitte pyysin Movicolia päivittäin, se autto kans. Tsemppiä tämän ikävän asian kanssa!
Edellisen synnytyksen jälkeen äitini kiikutti mulle mämmiä kotiin, jotta vatsa pysyisi kunnossa ja se auttaa oikeesti!! Sitä saa sitä paitsi ympäri vuoden kaupoista pakasteosastolta!!! =) Täällä ummettaa heti jos jättää päivänkin annoksen väliin.. Mämmissä on muuten paljon foolihappoakin, joten on muutenkin hyödyksi.
nemma rv 36+4
Myös luontaistuotekaupassa on monenmoisia tuotteita, esim. psylliumkuitu. Sitä ei tarvi paljoa ottaa (aloitusannos 0,5tl/2xpv), se turpoaa 10-kertaiseksi, pehmentää kakkaa ja samalla vie kuona-aineita mukanaan.
(Kuulostaa mainokselta, mutta itse juuri aloitin sitä ottamaan hiivatulehdukseeni, niin tiedän kertoa:)
Mä aloin neuvolan terkkarin kehotuksesta kokeilemaan Activia -jugurtteja. Ja ne kyllä toimii!!!
Mulla paras tulos on tullut sillä, että olen syönyt sitä Activian luonnonjugurttia joko luumusoseen tai mansikoiden ym. kanssa tai vielä parempi on ananaspalojen kanssa. Ja jos saa mainostaa, niin S-ryhmän kaupat myy RAINBOW-merkkisiä säilykkeitä, joissa just ananaspalat on aivan ehdottoman hyviä (paljon parempia kuin Eldoradot sun muut).
Mä oon siis noilla jugurteilla ja kuitupitoisella ruualla saanut vatsan toimimaan joka aamu, lähes kellolleen samaan aikaan.
Suosittelen, että kokeilet!
-Auris, 37+1-
Tässä vielä pari
*Luumumehuja myydään kyllä marketeissa. Mä oon ostanut Marlin Luumunektaria. Meidän " lähikaupoissa" Prisman puolelta löytyy mehuhyllystä (ei siis kylmähyllystä) ja Cityssä se on luontaistuotehyllyssä.
Mä en muuten liottele luumuja. Mun mielestä niistä tulee ällöjä. Vaan syön kuivattuja luumuja vähintään kolme kpl päivässä ihan sellaisenaan.
Samoin joskus olen tehnyt " luumunektaria" vauvansosepurkeista. Eli siis vettä ja sosetta sekaisin niin, että tulee sakeahko juoma.
*Porkkanat raakoina on myös hyvä vatsan toiminnan tehostaja. Syön niitä sellaisenaan nakerrellen tai sitten raasteena ruualla.
*A+ -jukurtti, vehnänalkio-luumu
*Leseet. Heitän niitä puurohiutaleiden sekaan tai sitten vaikkapa jukurtin päälle. Syön myös monesti aamupalaksi weetabixeja, ne tuntuu olevan pelkkää kuitua... =)
*Kasvikset. Salaattia ja muutenkin vihanneksia kannattaa syödä se noin puoli lautasellista per ateria.
*Vesi. Reilusti vettä päivittäin.
Lisäksi tosiaan välttämislistalla mulla ainakin " kovat" juustot ja erityisesti banaanit!
Ja kun rautatabletteja piti alkaa syödä, niin piti vielä lisätä noiden kuitujen ja luumujen popsimista!
Huomasin, että ilmeisesti en ole ainut tämän vaivan kanssa painiva! Eilen kävinkin kaupassa ja nyt odotellaan tuloksia;))
niitä saa ottaa päivittäinkin.