**~ Pienet Enskat ~** viikolla 6
Tässä viime viikon jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12306229&p=1&tmo…
Kommentit (39)
Buuffa: Onnea Neean uusille taidoille :) Aamulehti taitaa olla hyvän makuinen ;)
Hermione: yöllä nukuttiin onneksi hyvin, yhdellä syötöllä mentiin aamuun asti, mutta uni tulikin piiperölle vasta vähän ennen 01 yöllä... Sitä ennen huudettiin naama mutterilla ja mikään ei meinannut auttaa.. Ihan kamala huuto, ei ole ennen näillä kulmilla sellaista kuultu!
Eilen piiperöllä tuli ihan vetistä keltaista kakkaa = ripulia(ko?), ja tänään se on puklannut ihan älyttömästi. Hoitopöydällä vaippaa vaihtaessa tuli 6-7 isoa puklua, osa melkein veden näköistä. Mistä erottaa vauvan puklun ja oksennuksen..? Edellisestä syömisestä oli jo lähes tunti. Pohdin, että voisiko olla ihan joku mahapöpö pienellä? Ei tämmöistä ole ennen ollut.. Pukluja ei ole tullut tässä mittakaavassa ja kakka on ollut paljon kiinteämpää. Ollaan tavattu tällä viikolla vauvakavereita, josko sieltä olisi tullut joku pöpö? Osaatteko kommentoida?
Nyt varmaan tarttee olla tissi suussa aina kun pieni suostuu imemään? Ettei vaan kuivu.. On kyllä syönyt ihan ok, ei ole lämpöä ja muutenkin yhtä jäntevä kuin aina. Tosin nukkuu mielestäni enempi kuin normaalipäivinä.
Voi rähmä sentään... Sori nyt omanapaisuus, mutta piiperön olo huolestuttaa.
Gaijis ja puklukaveri
En tiiä voiko tuota Eljaksen syömistä nyt tiheän imun kaudeksi nimittää kun on saman verran syönyt jo pari kk. Kertaannokset on kyllä kasvaneet mutta ruokailuvälit pidentyneet. Laskin tuossa yks päivä että poika söi 1.3l vrk:ssa. Eli varmaan kohta alotellaan maistelemaan jotain kiinteämpään. Maissivelliähän testattiin jo mutta se oli yhtä tyhjän kanssa.
Ollaan aikasemmin syötetty tuttelia, mutta nyt ostettiin Nannia ihan siitä syystä että kaupassa ei ollut tuttelia 0,5l purkeissa. Menee hermo noitten 2dl purkkien kans kun jatkuvasti saa olla uutta aukomassa :) No nyt kun on muutamia päiviä menty sillä Nannilla niin kakka on muuttunut vihertäväksi. Voiko se tosiaan johtua tuosta korvikkeen vaihdosta, ei luulis niissä niin suuria eroja olevan.
Eljas on jo pari kertaa ängennyt itsensä kyljelleen, ettei kaukana ois ollut enää mahalleen meno, mut sitten kuitenkin kiepahtanut selälleen takas. No eikai tässä mikään kiire oo ku vasta 3kk ens viikolla tulee täyteen. Sitten saadaankin eka rokote ja vahviste rotarokotteesta.
Viime yönä Eljas nukku tosi hyvin, vaikka niinhän se nukkuu aina *koputtaa puuta* RUpes nukkumaan 20.30 ja heräs syömään vasta vartin yli 5. Sitten jatkoi unia vielä vartin yli 7ään. Ja äiti kiittää!
Nyt kuuluu vaunusta mutinaa, pitää mennä...
Sanle ja Eljas melkein 3kk
Vaikea sanoa onko mahapöpö vai jotain ohimenevää. Eipä muuta ohjetta täältä kuin että seuraile vointia ja jos vointi menee huonommaks niin sitten varmaan lääkäriin. Tai ainakin kannattaa soittaa.
Eetullakin oli pienempänä vaihe jolloin puklas ihan sairaasti. Hitto että vitutti kun just olin saanut puhtaat vaatteet vaihdettua niin eikö jo uudestaan. Yks päivä 8 vaatekertaa, se tais olla pahin. Vaihe kesti muistaakseni parisen viikkoa ja sit rauhoittui. Vaippaa vaihtaessa tuli aina vähintään yks iso puklu. Neuvolassakin kysyin asiasta ja terkka sano että jos puklu tulee vaan vauvan rinnuksille ja sen vaatteille kenen sylissä on, ei ole aihetta huoleen. Jos puklut (oksennukset) lentää kaaressa ja paineella esim.metrin päähän, sitten on jotain vialla. Ja kyllä ne Eetunkin puklut välillä aika vetisiä oli ja kakkaakin on tullut kaikennäköistä =/ Toivottavasti piiperöllä ei mitään vakavampaa vaan kaikki olis ihan normaalia!
Sanle ja Eljas on nukkuneet hienosti =) Mulla ei muuta kokemusta noista korvikkeista ole kuin että olen lukenut että monilla on vaikuttanut kakan väriin korvikkeen vaihto. Se mikä käy toiselle, ei välttämättä käy toiselle.
Mä oon käynyt kampaajalla ja jumpassa, nyt hyvä mieli =)
h+e
No jospa nyt onnistuisi.... =)
Ihan aluks: mä oon kans sitä mieltä, et olis enemmän kuin mukava jatkaa jutustelua näin, ettei kukaan karkaa isoihin enskoihin! =) Ja toki mukava lisä sekin, jos isompia enskoja tulee tänne myös juttelemaan.
Tipulle ja etenkin Siennalle pikaista paranemista! Toivottavasti tosiaan Sienna pääseen " pelkällä" flunssalla. Hyvä, että Siennalla kuitenkin on syönti sujunut, ettei niin tukossa ole. Voimia ja vointeja!
Hermionen Eetu oli saanut komeat mitat neuvolareissulla! =) On kyllä juu isoja eroja noissa neuvolatädeissä. Meillä on nyt ihan mukava terkkari, mut raskausaikana oli pari aika törttöä... Me ollaan miehen kans kumpikin kotoisin Keski-Suomesta, mut mummoloiden välillä on kuitenkin 130 km ja täältä meiltä on kumpaankin matkaa n.170 km. Ei tainnut olla kovin selvästi sanottu, mut siis reissulla tulee ajeltua useampi satanen, vaikkakaan ei ihan kerralla. Mites muuten Eetu viihtyy teillä mummolaan menomatkat? Välillä on kyllä ikävä tuttavia, kun täältä ei ketään tunne eikä sit oo hoitoapuakaan. Sä olit ite päässyt kampaajalle, ihanaa! =)
Buuffan Neea on oppinut ryömimään, onnittelut!! =)
Biancon Kallella on tuttilakko. Valitettavasti neuvoja en osaa antaa, vertaistukea kylläkin. Meillä Riitu lopetti vuodenvaihteessa tutin syönnin ihan seinään, eikä ole sitä sen jälkeen oikein suostunut syömään (liekö ollut neidillä joku uuden vuoden lupaus...=)). Nyt pikkuhiljaa olen uskaltanut taas alkaa sitä tarjoamaan ja enää ei tule raivareita siitä, mutta ei kyllä oikein osaa enää imeä. Joskus juuri nukahtamaisillaan saattaa sen ottaa, mut siinä ne meidän tutin syönnit on. Selkeästi enempi on tissittelyä nyt kun ei tutti maistu. Toivottavasti Kalle vielä ottaa tutin takaisn, helpottaahan se arkea hiukan.
Gaiolella ja Piiperöllä on tiheän imun kausi, samma här! Tai ainakin luulen niin. Tänään on tuntunut, että ollaan jatkuvasti sohvan nurkassa tissittelemässä. No, eihän nämä kauaa kestä. Toivottavsti yöt sujuu mukavasti! Teillä oli sitä pukluongelmaa... Eipä mulla oikein ole kokemusta noista, mutta jos kuivumista pelkäät niin vauvan kanssa kannattaa seurailla pissaamista ja suun (kielen) kuivumista. Toivottavasti puklailu hellittää.
Sanlelle vastailisin samaan tapaan kuin Hermione, eli aivan hyvin tuo kakka voisikin olla korvikkeen vaihdosta. Ystävän vauva ainakin puklaili huomattavasti enempi Tuttelista kuin Nannista. Hienosti teilläkin nukutaan!
Dragon ja Paulkin olivat ottaneet mahtavat unet, toivottavasti nukuttaa reissussakin! Mukavaa matkaa!! =)
Heltsy ja Kiialla oli ollut hyviä öitä, loistojuttu! Meillä edelleen unikoulun aloitus siirtyy ja siirtyy... Jotenkin tuntuu, et ei vielä motivaatio riitä aloittamaan. Eli rikkinäisillä öillä vielä hetki jatketaan... Typerä näin ajatellakaan, koska tuskin menisii kauaa, että Riitu oppisi yksin nukahtamaan, mutta.... Laiska aloittamaan! No mutta, ehkä kunhan tää tiheämpi imuttelu loppuu..... (Uskonkohan enää itsekkään....=))
Nyt on alettava pikkuhiljaa vaihtelemaan tytölle yökkäriä päälle! Vilkutuksia ja viikonlopun jatkoa kaikille! =)
Ilona ja Riitu huomenna 3kk
vielä näin myöhään kirjoittelen, kun on nyt aikaa...Isabella nukahti jotain tunti sitten...ja itsekin olin menossa nukkumaan, mutta en malttanu olla kurkkaamatta tänne ;)
Kiitos kaikille onnitteluista :) Oli kyllä todella tylsät synttärit, kun ei ollu edes sitä omaa parempaa puoliskoa täällä kotona...pari kaveria käväs, mutta ei ollut edes mitään kakkutarjoiluja ;). Noh...meneehän ne synttärit näinkin :).
Gaiole: Isabella tosiaan on tumma tyttö...niin on oikein tuuuumman ruskeet silmät ja paljon tummaa hiusta ja muutenkin ihonväriltään suklainen :D hehe...reissuun me lähdettiin jo sillon kun Isabella oli vasta 2 vkoa vanha...lähettiin Tukholmaan, koska mies sai sieltä töitä...ja mun äiti ja täti ja serkut asuu siellä. Sielläpä sitten vierähti melkein pari kuukautta :D Että melko pitkä oli yökyläily..hehe..mutta hyvin kaikki meni ja Isabella tykkäs tosi paljon nukkua yöt vaunussa :)
hermione77: kiitos onnitteluista sullekin. Joo, -77 vuosimallia ollaan :D se on hyvä vuosi, eikös? ;) Synnäritarinaa en oo ehtiny vielä kirjottaa kun siitä taitaa tulla melko pitkä ;) Mutta kunhan on oikeen paljon aikaa, niin sitten pitää kyllä kirjottaa :D En vaan tiiä että pitäskö tänne kirjottaa vaiko sinne odotusten puolelle :D?? Niin ja mieheni on tosiaan kenialainen ja hän on nyt töissä sitten Tukholmassa. :P Ja meidän piti tulla takas sieltä tänne Suomeen...siis minä ja hänen poika Simon ja Isabella, kun Simon käy täällä Oulussa koulua...nyt oon sitte yksinhuoltajana vilkkaalle 7v. pojalle ja tälle pikku vaaville...välillä on olo melko yksinäistä...seuraavan kerran mies tulee kotona käymään ehkä pääsiäisenä :(...sinne on niin pitkä aika vielä..huhhuh. Harmittaa tosi paljon meitä molempia, koska Isabella kuitenkin kasvaa ja kehittyy hurjaa vauhtia ja isukki ei oo sitte näkemässä :( Mutta pakko töitä tehdä siellä kun ei meinannu Suomesta saada ja rahaa laskuihin aina tarvitaan :(...
Nyt alkaa uni painamaan silmiä, joten taidan lähtä köllöttelemään ja toivomaan että Isabellan uni jälleen riittäisi aamuun saakka niinkuin on riittänyt tällä viikolla joooka yö...aivan ihania yöunia on ollut kyllä ;)...6-8 tuntia plus sitte vielä syötön jälkeen 2-4 tuntia :D
Oikein mukavaa sunnuntaita kaikille!
Malaika + Isabella 2,5kk
Huhhuh, meinasi kriisi iskeä! Sienna ei suostunut eilen illalla nukahtamaan itsekseen vaan höpötti itsekseen ensin kovaan ääneen tunnin ja sitten parkui suoraa huutoa vielä yli puoli tuntia ennen kuin syötin sen uudelleen ja sain sitten nukkumaan. Tänään aamupäivän päikkäreillä huusi 40 minuuttia ihan pelkkää raivoa. Tuli jo tosi epätoivoinen olo kun se on yli kuukauden mennyt niin hyvin nukkumaan ja osannut nukahtaa itse ilman itkua. Meillä oli siis mun isä ja äitipuoli kylässä, ja pohdittiin voisiko niiden läsnäolo vaikuttaa, vaikka eiliset iltapäiväpäikyt meni kyllä normaalisti niiden läsnä ollessa. Ne lähti äsken ja laitoin Siennan iltapäiväpäikyille ja onneksi se nukahti kymmenen minuutin hiljaisen jutustelun jälkeen! Huokasin todellakin helpotuksesta! Näin jo sieluni silmin kuinka me taas tapellaan nukkumisesta kaikki illat, hyvä etten itsekin alkanut itkeä. Siennan hyvä nukkuminen kun on ollut mun pelastus tässä yksinhuoltajuudessa ja pelkäsin jo, että se on nyt historiaa¿
Sienna on edelleen nuhainen, lämpöä ei ole. Se myös haroo oikeaa korvaa, pitäkää peukkuja ettei se enteile korvatulehdusta¿ Luulisin, että siitä tulisi enemmän kitinää, mutta kyllähän ne joillain menee melko huomaamattomastikin. Kolmas hammas taitaa myös olla tuloillaan, alas vasemmalle, tai ainakin siellä tuntuu ien pullottavan ja tytön peukku menee sinne koko ajan.
Toivottavasti Gaiolen piiperöllä on kaikki hyvin. Pohdit pulautuksen ja oksennuksen eroa. Ne pari kertaa kun Sienna on oksentanut niin se tuotos on todellakin haissut oksennukselta (siis vatsahapoilta, yms) ja tullut ulos paljon suuremmalla voimalla kuin puklu, joka haisee yleensä vain happamalta maidolta.
Neealle onnittelut uudesta hienosta taidosta! Meillä on myös edetty sen verran, että Sienna on sekä perjantaina että lauantaina kääntynyt selältä mahalleen! Kyljelleen astihan se on päässyt jo pitkään, mutta nyt sitten mennään siitäkin jo eteenpäin, käsi vaan meinaa jäädä pahasti alle eikä se siinä mahallaan kauaa viihdy kun on unohtanut miten siitä päästään takaisin selälleen. Mutta eiköhän se taas pian muistu mieleen.
Käytiin mun isän kanssa Valtterissa kirpparilla, Sienna oli äitipuolen kanssa (nukkui koko ajan). Ostin tytölle ison kasan tosi hyväkuntoisia vaatteita kuudella eurolla... Ei olisi ollut kyllä tarvetta, mutta kun ne oli niin nättejä.
Vähän omanapaisesti taas tällä kertaa, palataan asiaan uudella viikolla (mihin tämä viikko taas katosi).
Tipu & Sienna 4kk ja 3vko
Ilona, ei me olla ku vasta kerran ajettu se vajaa 500km matka mun kotiin, ens kuussa toisen kerran. Noin puolivälissä asuu Eetun kummi joten pysähdyttiin siellä mennentullen. Menomatkan Eetu nukkui aika kiltisti, kotimatka oli aika itkuista kun tais olla kakka tulossa..
Malaikalle vilkutuksia ja jaksamista yksihuoltajan arkeen!!
Tipun takia aloinkin vastailemaan. Kaveri oli just käyttänyt 6kk ikäistä tyttöään korvalääkärillä toistuvien tulehduksien takia. No nyt sillä ei ollutkaan ollut tulehdusta vaikka terveys(arvaus)keskuksessa niin oli sanottu. Korvalääkäri oli sanonut että hampaiden tulo aiheuttaa lapsille korvien haromista. Jospa Siennallakin hampaat vaivaa. Ja toivottavasti unet häiriintyi vain vieraiden takia eikä mitään pidempiaikaisia ongelmia tule. Ajattelen teitä illalla kun nukutan Eetua ja toivon että siellä on kaikki hyvin.. Tsemppiä!!
h+e
Tällä kertaa Sienna on sitten kipeänä. Kamala nuha vaivaa tyttöä, lämpöä ei tunnu olevan eikä muitakaan vaivoja, mutta onhan tässäkin riittämiin. Soitin jo terveyskeskukseen, että pitäisikö tulla näytille, mutta sieltä sanottiin, että 3 päivää seurataan ensin kotona. Tämä on eka kerta kun Sienna on sairaana, ja siksi soittelin varmuuden vuoksi.
Viime yö meni nuhasta huolimatta tosi hyvin, Sienna nukkui klo 20-06 syömättä kertaakaan. Sitten kuudelta syötön jälkeen vähän niistelin sen nenää ja laitoin suolaliuostippoja ja siihenhän se sitten piristyi ja jutusteli tunnin verran. Onneksi sammui sitten vielä tunniksi. Päikkärit jäi äsken puoleen tuntiin, saa nähdä tuleeko ihan kamala päivä jos se ei saa nukuttua. Terveyskeskuksesta neuvottiin antamaan varovasti höyryhengitystä ja pitämään mahallaan, mutta eihän tuo kauaa jaksa mahallaan olla. Yritän nyt sitten vaan niistellä sitä pikkuniistäjällä mahdollisimman paljon.
Luin kyllä pinon (olettepas olleet ahkeria kirjoittajia), mutta juuri mitään ei jäänyt mieleen, vähän tämä Siennan flunssa huolestuttaa. Eetulla oli hienot uudet mitat, komeasti kasvaa! Jännä, kuinka erilaisia neuvoja annetaan kiinteiden suhteen, meille sanottiin päinvastoin, että koska tyttö kasvaa noin hyvin, ei kannata alkaa vielä kiinteitä¿ Ota näistä nyt sitten selvää.
Olen Hermionen kanssa samaa mieltä isojen ja pienien enskojen pinojen yhdistämisestä, ei ole mitään mieltä ylläpitää kahta kuolevaa pinoa. Isojen puolelta on tainnut kadota aika paljon porukkaa jo taaperoihin, enkä ole bongannut esim. Emkaa aikoihin. Jos se muille sopii, niin pidetään vaan yhtä Enskapinoa.
Menen viihdyttämään flunssaista pientä rakasta. Hauskaa viikonloppua kaikille jos en ehdi täältä sairastuvalta ja vieraiden keskeltä (isä ja äitipuoli tulevat huomenna yökylään) kirjoitella.
Tipu & Sienna 4,5kk+
Onpa kurja viikonlopun alku teillä:( Toivottavasti Sienna pääsee vain nuhalla eikä muita oireita ilmaannu. Meillä on ollut noi keittosuolatipat kanssa jo monesti käytössä, en tiedä mistä johtuu (liikaa villakoiria vissiin..;) mutta tytön nenä on ajoittain öisin tukossa ja tipat auttaa nukkumaan tuolloin paremmin.
Ja mä kanssa kannatan tuota yhden pinon pystyssä pitämistä. Olinkin jo miettinyt samaa asiaa, kiva kun Hermione rohkaistui ottamaan asian esille.
Hei, sellasta piti vielä kertoa että meijän Kiiasta on tullut melkoinen kakkakone. Jos muistatte kun joskus 1,5kk iässä pohdin Kiian harvaa kakkaustahtia niin siitä ei ole enää tietoakaan. Nykyään kakkaillaan lähes joka päivä, joskus useampaankin kertaan. Hyvä tietysti kun sitten kiinteiden aikaan taas varmaan harvenee. Mutta se mikä tässä on " hauskaa" niin Kiia tekee lastinsa melkein aina varmuudella ollessaan lattialla pyyhkeen päällä mahallaan. Ilman vaippaa siis. Niinkuin tänäänkin. Pyyhepyykkiä siis riittää, kakkavaippoja en muista hetkeen pesseeni. Onkohan siinä sitten helpompi äheltää vai mikä on jutun juoni.
Nyt aattelin mennä vähän surffaileen tuonne huutonetin puolelle, josko löytyis jotain mukavaa huudettavaa, täällä on jo maton hapsut suoristettu;)
heltsy ja kiia (parvekkeella unilla)
Vitsit että mä repesin nauruun kun luin heltsy sun viestin, että hapsuja suoristellaan sielläkin. Kiva kyllä joskus tällaiset päivät kun ei oikeesti oo mitään sen kummempaa tekemistä. Mä ehdin jopa kytätä naapuria, se kanto selkä vääränä kaljaa. Sinne meni kyllä muutama perjantaipullo, liekö bileet tiedossa? (miten niin mulla liian vähän tekemistä tänään?) =)
Tipulle ja etenkin Siennalle lähettelen paranemis-halauksia!! Toivottavasti nuha menee pian ohi eikä mitään muuta tautia tule. Kiva kun sulle tulee läheisiä vieraita niin saat itsekin vähän huilata.
Housen jakso oli surullinen =(
edelleen h+e
... Kiia nukkui kolmen tunnin päikkärit, just heräs, enkä osannut viimeseen tuntiin tehä yhtään mitään. Yäeensä nukkuu lähemmäs kaks kun kolme tuntia. Tosin en sitäkään ennen tehnyt muuta kun istunut koneella, maannut sohvalla ja syönyt karkkia. Jospa sitä vaikka lähtis jumppaan illemmalla, saa nähä saako aikaseks. Tosiaan kivoja välillä olla vaan.
No nyt voitais mennä Kiia kanssa tonne lattialle jumppaileen. Moro taas.
Hermione: Onneksi sulle ei tullut rintatulehdusta. On varmasti viheliäinen vaiva. Ja älä välitä neuvolan tädistä¿ Ne osaa välillä olla ihan outoja. Mulle on sattunut pari outoa sijaista sekä raskausaikana että jo piiperönkin kanssa. Onneksi oma täti on järkevä tapaus.
Ois varmaan ihan hyvä yhdistää enskapinot, jos kerta porukka meinaa vähentyä. Kannatan ehdotustasi!
Tipu: Voi harmi, että Sienna sairastui! Tuo nuha on ihan kamala, kun nenä on tukossa ja pieni ei saa hengitettyä kunnolla :( Ei muuta kuin ahkeraan keittosuolatippojen käyttöä. Pikaista paranemista!
Heltsy: Oiskohan Kiialla tosiaan helpompi äheltää kakka ulos, kun ei ole vaipat ja vaatteet kiristämässä tiellä :) Löytyikö huutonetistä mitään kivaa?
Sanle: Eljas on oppinut uusia taitoja ja löytänyt volyyminapin äänenkäyttöön :) Meillä vasta harjoitellaan hymyilyä, mutta on se vaan niin söpöä, kun pieni hymyilee!
Bianco: Hyvä, että Kallelle maistuu taas ruoka. Harmi, että tuli tuttilakko tilalle. Toivottavasti ei kestä kauaa.
Dragondream: Mukavaa reissua teille!!
Mitäköhän muuta piti sanoa¿ Pätkii taas ajatus.. Ainakin buuffalle ja Ilonalle vilkutuksia kanssa ja Poreelle kans!
Täällä on ne hiivatin paperit yhä sekaisin, en jaksa nyt edes ajatella koko kasaa. Pari yötä on mennyt piiperöllä huonommin ja sen takia on äiskänkin uni ollut katkonaista. Ilmeisesti masuvaivoja on ollut pienellä :( Piiperö heräilee puolen tunnin tai tunnin välein itkemään ja ei meinaa rauhoittua millään. Taitaa myös olla tiheämpi imujakso taas menossa, eli meneeköhän ilmaa kanssa enempi massuun ja siksi myös masuvaivoja? Itse en ole mitään erikoista tai mausteista juuri syönyt.
Jotain sain kuitenkin aikaiseksi ja otin käyttöön kantoliinan! Pari kertaa olen tehnyt nyt sen kietaisuristisidonnan ja piiperö tykkää siinä olla. Jostain syystä en vaan saa tarpeeksi tiukalle tuota osiota, joka vedetään pienen niskan tueksi. Taidan käydä ostamassa trikoisen liinan, tämä nykyinen on joku kangasliina, aika jäykkää kangasta.
Mukavaa perjantaita! Taidan lähteä katsomaan boxilta jonkun leffan ja sitten odotellaankin jo iskää kotiin töistä :)
Gaiole ja piiperö 5 viikkoa ja risat
Te siellä suoristelette vaan hapsuja. Mulla taas ois 100 hommaa jonossa mitä pitäs tehdä ;)
Mäkin kannatan tota pinojen yhdistämistä. Näyttää tosiaan olevan kans aikas hiljasta noilla isoilla enskoilla, joten tuskin vastaan pistävät.
Neea oppi eilen ryömiin. :) Menee tosin viä ihan vaan pikku matkoja, mut nyt on kaikki lattialla olevat tavarat " vaarassa" . Aamulehteekään ei saanu enää lukee rauhassa puuhiksen vieressä,kun termiitti tuli ja iski siihen. Rypisteli ja yritti syödä :D
Tipu:
Siennalle paranemisia. Toivotaan että selviätte pelkällä nuhalla, vaikka ei sekään mikään kiva oo.
Hermione:
Mäkin katoin eilen vähän aikaa Housee,mut tuli niin paha olo et en voinu kattoo loppuun asti, vaan menin vessaan pillittään.
Mukavat viikonloput kaikille, mä alan nyt vähän siivoileen. Sorry taas oma napanen viesti.
T:Buuffa ja Neea
Taas uusi viikko alussa, mitähän sitä tänään keksis?
En muista mitä piti kommentoida joten palailen myöhemmin uudestaan.
Eetulla oli eilen illalla kakan mukana vaipassa muutama punainen viiru jotka katsoimme vereksi, täytyy alkaa etsimään netistä tietoa mitä se mahd.tarkoittaa. Täytyy ehkä soittaa neuvolaankin. Tietääkö kukaan onko vaarallista vaiko kenties normaalia? kakkaa on tullut ihan normaalisti ja on ihan normaalia muuten. Rintamaidolla mennään, mitään kiinteitä ei ole vielä aloitettu. Kyllä vähän säikähdyttää tuollainen =(
hermione ja Eetu 4kk+
No on se kumma kun ei ehdi äippälömalla koneella kököttää ;) . Tänään oli taas neuvola ja saattin tehoste siihen kolmoisrokotteeseen. Ainakaan viä ei oo suurempia kitinöitä ollu,mut viimekskin pahin oli vasta seuraavana päivänä. Uudet mität on nyt 62,4 cm ja 6355g. Hehe ei tuu ainakaan meidän tytöstä kuulantyöntäjää :).
Hermione:
Mitä sanoivat neuvolassa siitä Eetun kakasta? Voisko se veri olla esim. sun rinnoista peräisin? Ootko huomannu että ois jotain haavaumia nänneissä? Toivottavasti ei oo mitään vakavaa.
Noista kauhujutuista viä... meillä meni kerran telkkari itekseen päälle keskellä yötä, kun oltiin molemmat menossa nukkuun. Kyllä siinä vähän pomppas sängystä mieskin.
Bianco: Joko Kalle syö kunnolla?
Pore:
Hyvä että rytmiä alkaa löytymään. Älä nyt vielä sentään lumitöihin lähde. Ei oo mitään ihan kevyintä puuhaa :). Mäkin jouduin sektion jälkeen vähän aina miettiin mitä voi nostella ja mitä ei, kun vaikka se haava ois päältä olla hyvä, niin sisätikkaukset ei vältämättä kestä saman lailla. Mä ainakin huomasin että kun alko sit vähän tekeen vatsalihas jännityksiä niin aina alussa alko särkeen haavaa. Ookko huomannu että sulla tulis se kipeeks jos joudut nosteleen jotain?
G: Meillä (TAYS) neuvottiin nukuttamaan kyljellään, että ei olis tukehtumisvaaraa.
Tipulle pikaista paranemista.
Dragondream:
Paranemista myös sinne. Kääntymisestä...meillä ei harjoiteltu,mut Neea oli kyllä aika paljon puuhiksella.
Taidampa lähtee kauppaan ostaan suklaata :) no ei vais..ruokaostoksille,mut voi olla että sitä suklaata tarttuu kuitenkin mukaan ;)
T: Buuffa ja Neea tänään 5 kk
Olipas viikonloppu, ei ehtinyt koneelle rauhoittua juuri ja juuri kuulumiset lueskelin. Kiva että juttua oli riittänyt paljon.
Meillä oli lauantaina vieraita ja sitten oltiin sunnuntaina koko päivä mummolassa. Oli ihana ilmakin ja tehtiin pitkä vaunulenkki. Yöt jatkaa epäsäännöllistä tahtiaan. Tässä jo oli taas yksi hyvä yö, mutta viime yö oli ihan huippu, en enää laskuissa pysynyt perässä kuinka monta kertaa syötiin. Tosin taisi tytön unia häiritä myös nenän tukkoisuus. No, ens yö on taas toivoa täynnä:)
Buuffan Neeahan on melkein saman kokoinen kuin meidän Kiia vaikka on kuukauden vanhempi. Siro tyttö taitaa kasvaa. Toivottavasti rokotteesta ei tuukkaan mitään isompaa.
Hermione: soititko neuvolaan, mitä sanoivat? Mulle tuli kanssa toi sama mieleen mitä Buuffa jo ehdottikin, et oisko se veri peräisin sun nänneistä?
Onkoss Dragondream jo parantunut? Entäs Tipu? Toivotaan että lapsoset säästyisivät suuremmilta vaivoilta.
Ilonalle kiitokset Kiian onnitteluista. Unista ei niinkään tarvitse onnitella, eipä oo tapa vielä, ikävä kyllä...
Ja joo, oikein muistit, meillä nukutaan vaan yhdet pitkät unet (2-3h) ja sen lisäks kahdet puolen tunnin unet. Yöunet on sellasen 12 tuntia, yleensä 19.30-7.30.
Onnittelut Riitun ekoille kääntymisille! Siitä se alkaa, kohta varmaan toivotaan että olis ees joskus paikallaan. Hih.
Malaikavaavikin oli läytänyt tiensä tänne! Hieno juttu, mäkin muistan kyllä sut odotuspuolelta. Ihana nimi teidän prinsessalla. Mä ajattelen Isabellan heti sellaseks tummakutriseks, meneekö oikein? Tsemppiä sinne " yksinhuoltajuuteen" .
Ja lopuksi vielä Poreen galluppiin vastailen. Meillä töissä neuvotaan vastasyntyneitä nukuttamaan aluksi kyljellään ja sitten pikkuhiljaa lisäämään myös selällä nukuttamista. Vastasyntyneillähän myös lapsivesi voi aiheuttaa pukluja ja kyljellään se pääsee helpommin valumaan pois, mutta aivan totta tuokin että kyllä vauva osaa itsekin kääntää päätänsä jos tulee pulautus.
Eipä tässä kai muuta tällä kertaa. Mukavaa viikkoa kaikille!
heltsy ja kiia 4kk
...heti kun painoin lähetä nappia muistin että piti vielä Buuffan Neeaa onnitella 5kk iästä! Hip hip Hurraa!!!
heltsy edelleen
Mä oon varmaan tulossa kipeeksi kun jokapaikka on kipeänä. Särkee ja kolottaa.
Siitä tulikin mieleen toivotella Tipulle paranemisia!!
Buuffa ja Heltsy kyseli mitä neuvolassa sanottiin. Terkka sano samaa minkä netistä löysinkin. Eli satunnaisesti voi verijälkijä tulla jos on pieniä haavaumia peräsuolessa vaikka kovasta äkistämisestä. Yksittäiset verijäljet ei oo vaarallista mut jos alkaa tulla useammin niin sitten lääkäriin. Oli Eetu jotenki levottomampi eilen, ekat unetkin kesti vaan 1,5 h. (tai sitten mä kuvittelen kaikkea mahdollista!) Kakkaa tuntui ähistävän usein ja kyllä sitä tulikin. Samanlaista löysää kuin aina ennenkin. Illalla vaan muistin että söin raakaa sipulia edellisenä päivänä että sekin saattoi aiheuttaa ilmavaivoja pojalle. Sipulia olen nimittäin välttänyt koko imetysajan koska se pierettää minuakin ihan sairaasti. Verta ei oo ollut kuin sen yhden ainoan kerran. Ja ei veri pitäis rinnoista olla lähtöisin, iho on kyllä ihan ehjä.
Buuffan Neealla vielä 5kk onnittelu! Ajattele, kuukauden päästä siirryt jo isoihin enskoihin!!
Sorry kun nyt ei irtoa enempää. Pitää mennä syömään ja pötköttämään. Toivottavasti ei mikään tauti iske!!
halaukset kaikille!! hermione ja Eetu
jep...näin se taas vuosi meni ja olen vuotta vanhempi kuin eilen...:) hehe...melko yksinäiseltä tuntuu tämä syntymäpäivä kun ei ole oma mirs lähellä...toki tämä pikku isabella tuo mulle kaiken ilon tänäänkin :) paras lahja kyllä :) hih..pitäs kohta lähtä ulkoilemaan mut tulin vilkaseen nopsasti kirjotukset :) kirjottelen myöhemmin lisää...:) sori omanapaisuus nyt :)
malaika 31v ja isabella 2,5kk :)
Hyvä juttu että kaikki tähän mennessa on olleet samaa mieltä mun kans siitä enska-pinosta.
Buuffa, Wautsi Neea!! Hieno uusi taito jälleen opittu. Eetu vasta nyt opettelee kääntymään, eilen ähersi naama punaisena mut ei ihan vielä itsekseen osannut. Jatkamme harjoituksia!
Mites Gaiole ja piiperö, oletteko saaneet nukuttua paremmin?
Mukavaa viikonloppua kaikille!
hermione ja Eetu 4,5kk