HUHTIHIPPUSET MASUINEEN viikolla 6
[color=darkviolet] Täältä löytyy viime viikon viimesimmät kuulumiset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12307776&p=&mpage=5&tmode…
[color=limegreen] En ehdi ny kirjottaa muuta, kun pitää mennä suihkuun ja lähtee käymään töissä + asioilla. Mä siis jouduin perjantaina sairaslomalle koko loppuajaksi ennen ku äitiysloma alkaa. Kohdunsuu oli sormelle auki jne... Olin ensin ihan sokissa, kun aattelin, että korkeintaa viikko saikkua ja takas töihin, mutta töiden teko loppukin heti laakista. Nyt pitää mennä tekee vikat paperihommat ja palauttaa avain jne.. [/color]
Burde, heidi 1v4kk (hoidossa) ja masu-viltsu 31+1
Kommentit (59)
neuvola kuulumisia kun jouduin tosiaan tekemään tänään ylimääräisen käynnin verenpaineen takia ja samalla katottiin pissakin ja puhdashan se oli..paineet 138/88 eli taas hilkun verran alle rajapyykin,ehkä se lepo auttanut!!! hemppa 129, sf 29...ja vauvanpää asettunut hyvin taakse lantioon-pysyisikin nyt niin. Sovittiin terkkarin kanssa että jos perjantaina paineet samassa tai korkeammalla niin lepo-loma jatkuu...Ajatuksissa kutkuttaa jatkaa vielä ensi viikko töissä niin saisi rästit tehtyä ja työkaverit kunnolla hyvästeltyä..ja viikko vähemmän kotona seiniin tuijottelua!!! ja sitten olisi valmis sisäistämään ajatuksen kotona oloon...
no nyt keittiöön ja ruuanlaitto puuhiin...
-klematis rv 30+1
Eli nyt on sitten käyty lääkärillä ja sieltä pisti vielä varmuuden vuoksi äitipolillekin.
Lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteen, kaikki kunnossa, kokeili vauvan asennon, sanoi, että olisi RT:ssä ja kuulemma tosi alhaalla... Ei keksinyt syytä verelle, mutta kirjoitti kuitenkin saikkua nyt sitten loppuajaksi ja antoi sen lähetteen äitipolille.
Äitipolilla olin varmaan vartin verran sydänäänikäyrällä ja sieltä sitten ultraan. Nuori naislääkäri katsoi kyllä kaikki mahdolliset syyt, mistä veri olisi voinut tulla, mutta ei keksinyt mitään hänkään. Kohdunkaulaa oli vielä 4cm jäljellä, ulkosuu vähän avoin, mutta saa kuulemma ollakin. Ja vauva onkin PERÄTILASSA, vaikka neuvolatäti ja lääkäri molemmat sanoivat olevan RT:ssä... Nyt sitten toivotaan, että kääntyisi itse oikein päin, mie en tosiaan haluaisi joutua siihen kääntämiseen enkä ainakaan synnyttämään perätilassa olevan vauvan!!! Pelkkä ajatuskin jo tässä vaiheessa saa ihan hermoraunioksi...
Syytä veren tuloon ei siis keksinee kumpikaan lääkäri, joten nyt sitten toivotaan ettei sitä enempää tulisi ja jos tulee niin sitten suoraan sinne äitipolille.
Mut nyt on mentävä laittaa lapset nukkumaan. Öitä kaikille!
Niina ja nirppunen rv 32
P.s. Lääkäri arvioi ultran perusteella, että mein nirppunen olisi tällä hetkellä jo 2,1kg. Eli ihan hyvän kokoinen, vaikka synnytys jostakin syystä alkaisi jo, mutta saisihan tuo sen 8vk vielä tuolla masussa asustella.
toivotaan Rantsu ettei verta enempää tule! on varmaan kyllä aika pelottavaa tollanen. ja toivotaan että vauva kääntyy vielä " väärin" päin. :)
aika monet meistä tosiaan alkaa olla jo sairaslomilla. toivotaan todella ettei kukaan nyt ihan vielä synnärille joudu! mukava oli kuulla kaksosodottajistakin pitkästä aikaa. :) kurja vaan että pahoinvointi oli palannu, oliko Bealla? vai olikos se sulla ees loppunu missään vaiheessa? Burdella ainakin oli tullu se riesa takas. :(
täällä alkaa jo vähitellen väsy painaa ja ihmettelen todella jos tämä vauva pysyy masussa yhtä reilusti yliajalle kun isosiskonsa. vaikka henkisesti siihen siis varaudunkin. tuntuu jo nyt olevan tosi alhaalla ja supistelut on aika napakoita ja melko useinkin niitä tulee. en nyt kuitenkaan kovin huolissani osaa niistä olla. täällä turussa ei siis ollu keskiraskaudessa lääkäriä ollenkaan. kovasti se mun kätilö kyllä sano että jos _yhtään_ tuntuu siltä, niin pääsen kyllä lääkärille, mutta ei oo tuntunu. ihan hyvä kuitenkin että kohta on sekin taas, niin tarkistetaan toi kohdunsuu. on kuitenkin sen verta ollu noita suppareita.
täälläkin tuli ne 30 viikkoa viimeinkin täyteen. eilen. söin sen kunniaks SEKÄ laskiaispullan ETTÄ runebergin tortun. :D nyt sitte yritän taas jatkaa herkkulakkoa, kun on sekin päässy aika pahasti repsahtamaan. ei oo oikeen ollu motivaatiota, kun paino nousee niin hurjaa tahtia vaikka mitä tekis tai söis. Hb oli sitte laskenu viime neuvolassa niin alas (111), että pitäis keksiä jotain lisärautaa. yritän nyt syödä enemmän lihaa ja verilettuja (ja c-vitamiinia) ja sellasta ensin, kun mulla menee maha ihan täysin tukkoon niistä tableteista. ollaan oltu aika kasvisvoittoisella ruokavaliolla viime aikoina, kun jotenkin ei oo tehny niin lihaa mieli.
onneks huomena on jo torstai... mun mies teki mulle tällä viikolla kouluaamukamman. :) siihen on siis merkattu kaikki kouluaamut, tällä hetkellä taitaa olla 41 jäljellä. ei mikään ihan mahdoton määrä sitte kuitenkaan. hyviä vointeja kaikille! t.VadelmaMama, rv 30+1
Täällä yksi taustahaamuilija ilmoittautuu.
Olen aktiivisesti lukenut viestejänne ja saanut tärkeää vertaistukea raskauden kulkuun. Oma kirjoitteluni onkin sitten vain jäänyt...
Täälläkin 30 rv täynnä. Sen kunniaksi käytiin yksityisellä uässa, jossa kaikki näytti olevan mallillaan. Pikkumies köllötteli käsi sukukalleuksissa kiinni, joten ei jäännyt epäselvyyttä sukupuolesta ;)
Enpä olisi uskonut miten mukavaa oli kuulla kumpi on tulossa. Perusasjatushan on kuitenkin lapsen hyvinvointi. Isoveli ja -sisko saavat jännittää pikkusisarensa merkkiä loppuun asti ;).
Onko kuinka monella tiedossa vauvelin sukupuoli ?
Painoarvio on meidän vauvalla 1700 g, (mikä ei ole yllätys kun sisarukset oleet 4100g ja 4500 g).
Myös täällä yritetään jättää tuo herkuttelu vähemmälle.
Pikkumies oli jo napakasti kääntynyt RT.
Antoisaa Helmikuuta kaikille !
ErityisVoimia kaikille saikulla oleville sekä flunssaa poteville !
Zantra rv 30+1
mukavaa torstai aamupäivää..
itsellä tää päivä alkanut aika huonosti viime yön jäljiltä. Eilen kävin äippäpolilla ultrassa ja sokerikeskustelussa. Sokerit pysyneet hyvänä joten samaa rataa mennään, vaavinkin koko meni keskikäyrällä ja painoarvio oli 1800g. Lääkäri ei sitten alkanut tekemään sisätutkimusta ku ei oo niin mahoton supistellu.
Kotia ku päästiin niin olin niin rättiväsynyt ja tietonen että tänään (to) töihin lähtö illaks ja joutuisin oleen yksin töissä. No ei siinä sit mitään mut sit alko kipuileen istukan kohdalta (etuseinässä) eli aivankuin vaavi olisi puskenut itseään ulos masun läpi istukan kohdalta. masussa oli kohoama aivan kuin tennispallo tulos läpi ja se oli kipeä..sängys maaten ei tiennyt että miten päin olisi ku kipu alko tuntuun navasta oikeel ylös ja sit koko kylkeen..ajattelin että kyllä se kohta rauhottuu,mutta vielä kahenmaissa yöllä kylki kipeä ja tuli edelleen niitä kipupiikkejä. Mies lähti silloin just töihin auraamaan ja sanoin sille että jos aamulla vielä niin sit soitan terkalle. No nukahin sit ja heräsin seittämältä ja kipu oli poissa..ja edelleen olen väsynyt..
En sitten tiedä että mitä toi oli joten te jotka tiedätte voisitteko informoida mua et mitäköhän se oli=)
ekaa ku odottelen niin en ole oikein perillä näistä kipuasioista,heh. kyllä mulle on pari kipeää supistusta tullu, mutta voiko ne olla sit myös tuonlaisia. Ja niit sukkapuikkopistoksia lonkkaan.
olipa sekavan oloinen teksti mutta toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan=)
Soitin sitten pomolle joka ny aamuvuorossa, että voisiko soittaa mun tuuraajan valmiustilaan illaks töihin jos mulla sitten töissä taas alkaa kipuileen. Lupas soittaa ja hetken kuluttua soitti takas ja kysy haluisinko levähtää tän päivän kotona että jos hän tekis hieman pitemmän päivän ja sit se mun tuuraaja tulis loppuillan tekeen..Olin niin helpottunu vapaasta että ihan itku tuli ku pomo sano että parempi levätä ettei vaan vaavi tule ennenaikojaan ulos. Kait hieman väsymystä ilmassa ja itkuherkkyys sitä kautta pinnassa. Ei varmaan ole hb vielä noussu rautamehun ansiosta ku viimeks neuvolassa hb laskenu 144:stä 118:sta joten mulla vähän väsyttäny=)
Mutta se siitä oman navan kuulumisista=)
Voi vitsi mä olen kade Burdelle ku sulla niin paljon intoa ja jaksamista tehdä viltsulle kaikkia muistojutskia tästä ajasta ku se vielä massussa.
Ja toivottavasti viltsu pysyy vielä kyytissä muutamia vkoja joten koitahan levätä=)
Olikohan se Annika33 joka mietti kans sitä kuvan ottamista..Täytyy varmaan ottaa itsellekki kuvia muistoks ku en ole vielä ainuttakaan mahakuvaa tai no kuvia muutenkaan ottanut, onhan mun sf jo 32 että siinä on kokoa jo näillä vkoilla mutta mitä se sitten on laitokselle lähtiessä???huh ihan kauhistuttaa....
Rantsulle toivotaan ettei vaan enempää vuotais ja koitahan sinäkin levätä...
Zantra mukavaa että muutkin taustailijat innostuu mukaan keskusteluun. Itse kans ahkerasti käyn lukemassa huhtisten juttuja mut vähän jää aina tämä kirjoittaminen. Ja enemmän olen kyllä tonne enskoihin kirjotellu ku siellä on mammoja jotka odottavat kans ensimmäistään joten voi hyvin samaistua heihin..Meille olis kahen ultran mukaan tulossa poika joten kait siihen jo uskaltaa hieman luottaa=)olisin voinut eilenkin kysyä ultras sukupuolta ku oli taas eri lääkäri mutta ku hän on juuri se meidän synnärin luomulääkäri, joten en kehdannut=)
Mut kohta täytyy valmistautua lähteä käyttään miehen veljeä hamppilääkärissä siis hakea se koululta ja viedä se takas. ei tarvi sentään lähteä kädestä pitään, onhan se jo seiskalla.Siin odottaessa vois viedä töihin omat avaimet tuuraajalle éttä saa kaupan suljettua.Toivottavasti en turahda sielä itkuun ku nään pomon=)Ollaan todella hyvissä väleissä hänen kanssaan ja sen kanssa voi keskustella kyllä ihan mistä vain=)
Toivottavasti joku teistä osais informoida mua tuosta kivusta ettei tarvis soitella nvlaan tällä vkolla jos ei ilmene mitään uutta ku kuitenkin maanantaina nvla-aika.
sase-86- rv 31+3
Kävin tänään äitipolilla tarkastuksessa ja kohdunsuu oli mennyt takaisin kiinni ja kohdunkaulaa oli jäljellä taas 3,7cm :). Lyhimmilläänhän se oli 2cm. Vuodelepo on siis tehnyt toivotut tehtävänsä. Ei ole tänään ilolla rajaa... :)
Sain oman voinnin mukaan luvan liikkuakin. Kevyesti ja ilman kipeitä supisteluja sen pitää sujua. Ihanaa! Mulla on pari edellistä päivää ollutkin tosi hyviä supistelujen ja kipujen suhteen. Tyttökin on toista päivää kotona, kun niin kova flunssa iski. Onneksi on onnistunut kuitenkin päivän läpivieminen sängystä käsin.
Tänne kuuluu tänään näin hyvää. Tätä päivää ei voi varmaan mikään saada mustaksi :)
Eveliinukka 28+6
Huh... kylläpä voi ottaa flunssan sairastaminen koville. Ei jaksais kävellä edes pyykinlaitosta takasin tänne yläkertaan. Kuopuskin vetelee nokosia tuossa meidän sängyllä, on reppana niin väsähtänyt omasta lentsustaan. Lääkäri kyllä epäili, että netiosella saattais olla vaikkapa influenssa, vaikka saikin rokotteen. Olis siis hiukan lievempänä kuin muuten. toinen vaihtoehto on sitten tämä liikkeellä oleva sitkeä flunssa, joka ainakin allekirjoittaneella on. Itselläni ei siis kuumetta eikä ainakaan poskionteloissa tulehdusta, kävin tänään lääkärissä ja sain ens tiistaihin asti saikkua. Tuo tytsy vielä kuumeilee. Välillä melkein 39 ja välillä 37 lämpöä... sitten vielä oikein räkäinen yskä päälle... Ensi viikolla vasta verikokeisiin, jos ei siihen mennessä helpota - huoh.
No omasta (.) sitten muiden... =))
Rantsulle voimahaleja. Toivottavasti maltat nyt levätäkin, vaikka sullakin taitaa nuo lapsoset vähän sitä rajoittaa. Toivottavasti ei enää uudestaan tule säikäytyksiä. Itselläni oli silloin joskus vähän ennen 20 vkoa sitä kirkasta verta vuotanut semmonen ruokalusikallinen. Syytä ei löytynyt, mutta ei ole onneksi enää uusinutkaan...
Klematiksella oli tainnut lepo auttaa? Kiva niin. Itselläni paineet on ollu aina hirmu alhaiset, mutta sitten tuo hempan lasku näkyy väsymyksenä - nyt kun vielä tämmönen pitkittynyt flunssa, niin tietää, että menee useampi vko palautuessa. On muuten aika jännää miten ihan parissa päivässä olo voi mennä tosi huonoksi ihan jaksamisen kannalta. Viime vkolla oli oma vointi aivan mahtava, ja töissäkin käynti oli jotenkin tosi mukavaa, nyt sitten hyvä että jaksaa päätään kannatella, saati sitten perheelle jotain sapuskaa kehitellä...
Sasellako oli ollut kipuilua? Toivottavasti lepopäivä auttaa. Itselläni joskus tuntuu, että tuo juniori yrittää oikeasti etsiä sitä " vetskaria" , jonka avulla masusta pääsee ulos. Hasukan näköinen masu on, kun toinen punkee oikein kovasti itseään ja kipeätä käy, mullakin istukka etuseinässä. Supistukset hävisivät tuossa ennen joulua olleen saikun ja joululoman aikana (melkein kuukausi lepoa). Mulla supistukset oli tosi kipeitä ja napakoita. Lisäksi tuo alaselän jomottelu ja menkkamaiset kivut. Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, jos olo ei helpotu. Sitä vartenhan he siellä ovat, että kuuntelevat huoliamme, vaikkei aina siitä " pahimmasta" oliskaan kyse, esim. supistuksista. Saapahan itselleen ainakin mielenrauhan ja se vasta mun mielestä tärkeää onkin...
Huhuu, onko Viva jo kotiutunut uuteen kotiin?
Winku: teidän suunnitelmat kuulostavat aikas ihanilta. Me ollaan asuttu nyt reilut kaks vuotta nykyisessä kodissa ja aina pikkuhiljaa itse laiteltu paikkoja. Nyt vaan taitaa tulla vähän taukoa, kun tuo mies on lähdössä opiskelemaan pariksi vuodeksi, joten niukka budjetti tiedossa...
Toivottavasti tämän hönön pään kanssa sai aikaan edes jonkinlaisia sepustuksia. Pitänee ruveta herättelemään kuopusta. Täytyy hakea esikoinen eskarista...
Pahnu
Ihanaa Eveliinukka!!! Tosi hienoja uutisia! Malta nyt kuitenkin vielä ottaa levon kannalta! Kurjaa, että teillekin on flunssa iskenyt. Täällä ollaan kohtalotovereita ;) flunssan suhteen. Haettiin kuopuksen kanssa just eskarilainen kotiin, kummasti tuo neitonen piristyi, kun isosiskon kanssa rupesivat hamahelmirakenteluihin...
Pahnu
[color=hotpink] Väsyttää jo aikalailla, mutta silti haluisin vähän jotain kirjotella.. =)
Rantsu: No hyvä, että kaikki oli vauvalla ja sulla kuitenkin hyvin vaikka veri säikäyttikin. Mä säikähdin Heidiä odottaessa, kun tuli kans kirkkaita veritippoja jne.. mutta lopulta totesin, että ne johtukin peräpukamista! :O
Klematis: Hienoa, että lepo on auttanut! Nyt vaan jatkat lepäilyä, ni ei pääse taas pahenee!! =)
VadelmaMama: Olipa sun mies kiva, kun teki sulle semmosen aamukamman!! =) Mulla on " viikkokampa" jääkaapin ovessa raskausviikoista. ;)
Zantra: Heh.. On teillä hauska pikku veijari, kun pitelee nyt jo sukukalleuksistaan kiinni. =) Miestäkin nauratti kun luin sen sille. :D
Me ei tiedetä sukupuolta.. On ihan kivaa " joutua jännittää" loppuun asti.
Sase: Olipas sulla kiva pomo, kun " järjesti" sulle vapaan ja sait levätä!!!
Mulla on muuten kans ollu tunteet entistä enemmän pinnassa, vaikka en normaalisti mitenkään herkkis ole.. Ihan outoa tämmönen. ;) Heh.
Mä muuten kuulun kans enskoihin... Tosin jo taapero-enskoihin! Se on tosi hyvä porukka. Tänäänki oli meillä kylässä semmosia enskoja, joiden kanssa kirjoteltiin raskausajoista lähtien. =)
Eveliinukka: Vau! Olipa hienoja uutisia!!! :)
Pahnulle isot tsempitykset sairastelun keskelle! Koittakaahan selvitä siitä!
[color=limegreen]
Oma ).) Mulla äity liitoskivut niin järkyttäviksi toissa iltana, että en päässy kulkemaan etuperin oikeestaan ollenkaan. Jos jonnekki piti mennä, ni peruuttaminen oli ainoo vaihtoehto. Onneks eilinen vyöhyketerapia autto siihen tosi paljon ja tänään ei oo enää tarttenu peruutella!!! =) Muuten se terapeutti (on myös kätilö) sano, että pitäis tiuhentaa käyntejä, kun nivelet tai jotku vaatis hoitoa useemmin ku kerran kuussa. Seuraava käynti onki sit 2 vkon päästä.
Pahoinvointi on siis todellakin palannut. Plääh. Se ei siis ollu mikään päivän tai parin oikku, vaan on jatkunu pidempään. No mut... Se on kyllä toisaalta paaaaaaljon pienempi paha, kuin ne kamalat liitoskivut.
Viltsun raskauskirjasta sen verran, että itseasiassa mulla on 3 eri juttua: 1) nää palstan tekstit, 2) masualbumi ja 3) raskauskirja, jossa on esim. ultrakuvia, mun omia kirjotuksia ja sit muita tekstejä, kuvat + tietoa sikiön eri kehitysvaiheista jne.. =) Heidistä tein samantyyppiset.
[color=teal] Onks muuten kukaan vielä PAKANNU SAIRAALAKASSIA? Beako se oli ainakin suunnitellu pakkaavansa.. vai kukahan se oli? Mä oon täs miettiny, että vois vaikka pakatakin.. Kun eihän sitä koskaan tiedä millon se lähtö tulee ja millä tavalla. Listaa on kyllä vähän tehtynä, mut ei vielä muuta.
Ootteko LUKENU mitään raskaus- ja/tai SYNNYTYSKIRJOJA nyt raskausaikana? Mä oon vähän koukussa niihin, mutta en ihan mihin tahansa höpöhöpö-kirjoihin. Vakiolukemisiin kuuluu 2 kirjaa missä on aina joka viikon sikiönkehitys jne., ja sit extrana pari-kolme helmee mitkä oon löytäny nyt tässä Viltsua odottaessa: se " Väkevä hauras" mistä oli se yks pätkäkin sillon & " Luonnonmukainen synnytys" & " Aktiivisynnytys" . Heidin odotusajalta on kans jotain kirjoja, joita aattelin taas vähän vilkuilla, että mitä siellä olikaan. =) [/color]
Eipä tässä kai muuta tällä erää. Nyt meen syömään, sit ehkä hetkeks sohvalle telkkaria vilkuilee ja sit nukkumaan. =)
Burde, heidippa 1v4kk & vilho-viljami 31+4
oikeesti hassua, mutta se mun kouluaamukampa tosiaan toimii. :) siitä on niin kiva aamulla leikata piikki pois ja todeta että taas on yks vähemmän. kivahan koulussa on käydä kun opinnot on tosi mielenkiintosessa vaiheessa ja siellä on paljon kivoja ihmisiä, mutta mutta... en mitenkään voi väittää etteikö loma jo kelpais. vaikka toisaalta tiedän kyllä senkin, että jos nyt jo jäisin kotiin niin tulisin kyllä ihan mökkihöperöks etenkin sitten lähempänä laskettua aikaa, kun odottaisin vaan koko aika synnytystä...
huomena on tentti, johon en oo lukenu käytännössä yhtään. tekis mieli jättää kokonaan menemättä, mutta meen kuitenki kattoo millanen se on. ja saattaahan siitä tuurilla päästä läpikin! ei sitä koskaan tiiä. ;)
missähän vaiheessa sitä laittelis kaikki vauvan tavarat paikoilleen? meillä on kyllä melkeen kaikki tarvikkeet valmiina (paitsi se kehto), mutta ne pitäis kaivaa tuolta vintistä esille ja vaatteet pitäis käydä läpi ja pestä. viikot menee kyllä niin tiiviisti koulussa, ettei toivoakaan että sillon ehtis. ja viikonloputkin on täynnä ohjelmaa melkeen huhtikuulle asti!
sairaalakassia en oo vielä pakannu. en oikeen tiiä mitä sinne sitte laittais. mitään levyjä en halua synnytyksessä kuunnella ja esikoisen synnytyksessä jäi kaikki eväätkin syömättä. no sit tietty imetysliivit ja sen sellasta vois laittaa... esikoisesta ainakin jälkivuoto oli niin runsasta, että ne sairaalan kalsarit ja vaipat (vaikkei mitään maailman mukavimpia olekaan) toimi mulla ainakin hyvin. ei olis kyllä mitkään siteet riittäny... ja säilyypä omat pikkarit sitte puhtaina. toisin kuin monilla, mulla ei oo mitään ongelmaa olla paria yötä sairaalassa. tietysti jos sattuu olemaan tosi meluisat huonekaverit, niin ehkä mieli muuttuu, mutta viimeks oli ihan rauhallista vaikka olinkin kolmen hengen huoneessa. musta oli ihan mukava kun sai rauhassa tutustua vauvaan ja totutella imetykseen eikä tarttenu huolehtia ruoasta tai mistään. onkohan kukaan muu tällanen outo, joka viihtyy sairaalassa...?
täytyy varmaan siirtyä ton tenttimatskun pariin. onneks _onneks_ huomena on perjantai! ihana kun saa levätä rauhassa taas pari päivää! :)
t.VadelmaMama, rv 30+2
En ole pakannut, mutta vessan kaapissa odottaa yksi paketti kaikkein imukykyisimpiä yösiteitä ja keittiössä on jemmassa pari ananaspillimehua ja myslipatukoita. Joku karkkipussi tarviis varmaan laittaa jemmaan, mutta ei se taida säilyä kovin kauaa.... *viheltelee viattomana* Musiikkia ei tarvitse varata mukaan, koska mitä suurimmalla todennäköisyydellä sitä ei kuitenkaan ehdi kuuntelemaan. IPodin vois toki napata mukaan. Siinäpä ne sitten on. Jos en selviydy hommasta polikliinisesti, niin sitten isäntä saa tuoda mulle mm. shampoon/hoitoaineen/rasvaa ja tietty hammasharjan yms. sekä TYYNYN. Jorvin tyynyt on ihan syvältä, mulla on viimeisen kymmenen vuoden ajalta yhteensä 8 vrk:n kokemus...
Moro vaan kaikille tasapuolisesti! En ole jaksanut kirjoitella kun jouduin kuin jouduinkin saikulle kolmeksi viikoksi. Vielä olisi tuo reilu viikko jäljellä. Se veti vähän mielen matalaksi, enkä ole oikein jaksanut innostua mistään.
Sinällään tilanne on ihan hyvä, että kohdunsuu oli supisteluista huolimatta napakasti kiinni ja kohdunkaulaakin oli vielä jäljellä. Mutta eihän noita supisteluja saa kuriin ilman lepoa. Supistelujen lisäksi sairaslomaan vaikuttivat helvetilliset liitoskivut. Liikkuminen oli siis ennen saikkua yhtä tuskaa. Yöllä kesti kyljen kääntäminen sellaiset kymmenen minuuttia ja alakerrassa vessakäynti 20 minuuttia! Noihin liitoskipuihin kun ei auta pelkästään makaaminen, vaan silleen pikkasen liikkuminen, istuminen ja lepo. Kiikkutuolissa puolimakaavassa asennossa on myös hyvä olla. Kokeilepa burde sitä jos teiltä kiikku löytyy.
NO jokatapauksessa olo pikkuhiljaa parani ja supistelut helpotti, kunnes kävin puolikkaan päivän töitä tekemässä, kun oli ihan tärkeä palaveri ja kaikki vaivat palasivat iloisesti takaisin! JA taas vetää mieltä matalaksi.....epäilen syvästi tokko töihin tarttee enää palata? Ja mulla on LA:han sentää vielä 11 viikkoa!
Sori tällainen valitusvirsi, mutta en nyt paljon muuhun kykene.
June ja 28+5
[color=blue] VadelmaMama: Mä oon jo pessy vaatteet, kun aattelin että ompahan ne sit ainaki valmiina eikä tartte miettiä niitä jos tuleekin äkkilähtö ennen LA. Ja muut tavarat mies kyllä osaa ja pystyy kattoo sairaalassa oloaikana valmiiks jos tarttee.
Mä viihdyin kans sairaalassa ihan hyvin. Sain nukuttua, oli hyvää ruokaa koko ajan tarjolla, jne.. En aio tälläkään kertaa pitää kauheeta kiirettä kotiin. Riippuu tietysti tosta pikku murusta, että kuinka siitä malttaa olla erossa ja kuin se reagoi ku äiskä ei ookkaan kotosalla. =)
June: No voi kurjuus, että mielialat on alhaalla. Mulla oli sama homma, mutta se johtu mulla siitä että kävin töissä ja olin väsyny. Mua turhautti kun en pystyny töissäkään keskittymään samalla tavalla kuin ennen jne... Ja sit se, että kaikki muut hoki sitä mitä mä iteki tiesin: " jää sairaslomalle" , mutta ku ei voinu myöntää itelle, että ei pysty kaikkeen samalla tavalla kuin ennen ja että oikeesti ansaitsee masuvauvan kanssa sitä lepoa!
Liitoskivut on kyllä ihan järkyttäviä... :S Mulla niihin autto TOSI HYVIN se vyöhyketerapia.. ja takaperin kävely. ;) Kiikkustuolia meillä ei oo, mut pitää anoppilassa kyläillessä kiikkua sen minkä kerkee.. ;D
Koitahan jaksaa.. ja toivottavasti se mieliala lähtee nousuun. Kyllä niitä töitä ehtii myöhemminki tekee... Koitat vaan miettiä nyt semmosia juttuja mitkä piristäis sun oloa ja mieltä.. Vaikka jotain hemmottelua tms.. Mä innostuin ja piristyin ihan hirveesti kun sain kulmakarvojen ja ripsien värjäyksellä eloa kasvoihin... :D
Oma ).)
Mä aattelin pakata tänään valmiiks sairaalakassin, tai ainakin kerätä tavaroita yhteen kasaan. Eipä siitä oo mitään haittaa vaikka se jo nyt valmiina oliskin. Tosin mä oon kyllä valmistautunu henkisesti siihen, että mennään yli ja reippaasti, mut saapa nähdä kuin käy. ;)
Mulla on ollu tällä viikolla pari eksoottista aamua täällä kotona... Oon nautiskellu rauhassa aamupalaa, kuunnellu musiikkia ja lukenu Aamulehteä... Ja sit niissä on sattunu olee Raipe Helmisestä lehtijutut (niinku esim. tänään sieltä jäähyväiskiekko pelistä), jotka on saanu mut ihan herkkikseks. :O Siis en todellakaan oo mikään Raipe-fani, enkä edes kannata Ilvestä, vaan Tapparaa.. mutta jotenki noi Raipe jutut on saanu mut itkee täällä. ;) Ihan hullua. :D Itkeä ny jonku Raipen takia... ;D Heh..
Eipä mulla muuta... Koittakaahan jaksaa ja pitkäähän hyvää huolta niin ittestänne kuin vauvoista!!!!!! :)
Burde & viltsu 31+5 (+ heidi hoidossa)
Burde kyseli sairaalakassista - enpä ole vielä edes ajatellut. Nuo pienen vaatteet, sänky yms. ovat kanssa vielä visusti varastoituna. No, mullahan se laskettu aika on sitten vasta vapun tienoilla, joten luotan siihen, että pääsiäisen jälkeen on sitten lomalla aikaa touhuta... Viimeksi mulla oli mukana perinteisten hygieniajuttujen lisäksi mukana neulominen, joka osoittautui ihan hyväksi jutuksi. Mies toi sitten pyynnöstä pari naistenlehteä ja suklaata. Vauvan jutut mies on yleensä tuonut sitten lähtöpäivänä tullessaan.
Mulla ei sinänsä ole ongelmia tuon sairaalassaolon kanssa. Viimeksi sattui tosi kivat huonetoverit. Ekasta kerrasta jäi kyllä vähän huono maku, mutta kun niitä muita ihmisiä ei voi siinä huoneessa valita... Viimesimmästä synnytysreissusta jäi hauska muisto, tai siis osastolla olosta. Naapurisängyssä oli kanssa toisen lapsen saanut äiti ja taisi olla kyseisen perheen miehen vanhemmat, jotka tulivat käymään vierailuaikaan. Yllättäen vaipanvaihtopaikka oli siinä heidän vieressän ja kun pesin meidän tytsyn takamusta, niin kyseinen " mummo" meinasi sitten oksentaa. Hävisi vähin äänin käytävään... =o)
Kuulin sitten hetken kuluttua, kun hän palasi takaisin sopotuksen: " Mulla tekee niin pahaa toi vieraan vauvan kakan haju. Niin se silloin aikoinaankin - oman kanssa ei ongelmia, mutta muiden..." No, hymynkare tuli väkisin suupieleen itselleni.... Meitä kun on joka lähtöön. Eihän tuo perähuolto mitään aromaterapeuttisempia kokemuksia ole, mutta kaikkeenhan tottuu...
Junelle tsemppiä. Elähän nyt ihan ole maasi myynyt. Yritä keksiä jotain korviketta työjutuille! (Paraskin puhuja taidan itse olla, nytkin huono omatunto, kun en töissä ole...). Jos voisit käydä vaikka kasvo- tai jalkahoidossa tms. Piristäis varmasti!
Pahnu (se siitä lyhyestä viestistä)
Hetken aikaa istahdan koneelle, ennen kuin syvennyn opiskeluun.. Aamulla lähdin ajelemaan seiskan aikoihin ja olen jo ehtinyt tulostella muutaman sivun (yli sata) lakitekstejä - pitää hyödyntää tuo tulostusmahdollisuus, kun en täällä yliopistolla kovin usein käy - on sitten kerrallansa tehtävä nuokin jutut...
Masukki myllää menemään ihan urakalla. Autossakin matkan aikana ajoittain tuli aika hyvää monoa - välillä taisi osua masu rattiin tai sit masukki tykkäs biiseistä.
Meillä vauvan tavarat ja kotiutumiskassi odottaa ihan vaiheessa. Alennusmyynneistä ostetut kotiutumisvaatteet kyl on pussissa vähän enemmän oikealla paikalla, mut muutoin paneudun siihen asiaan vasta kuukauden päästä - eli toivotaan, ettei kovin ennen aikainen lähtö tule tai joutuu isäntä kaappeja kaivamaan -- ja siitä ei todellakana hyvää seuraa....
liitokset on taas ollut hellänä, mut toivon vain et se auttais edes siihen asiaan, et asiat etenis aiempia synnytyksiä nopeammin - ei enää maratoneja.....
Alkaa loppuraskauden väsymyskin ajoittain nostaa päätään. yritän kyl välillä kuopuksen päikkäreitten aikaan levähtääkin, mut useimmiten pyhitän sen tentin luvulle. Illalla sitten olen unessa heti kun pääni sohvalle kallistan. kaikki sarjat jää kattomatta, kun ei niitä viitti tallentaakaan - milloinkohan ne sit kattois.. eli jätettävä vain se telkku rauhaan ;) Toki muutama pakollinen sarja löytyy, jotka onneksi tulee aikaisemmin ja katsotaan sit tyttöjen kans...
Nyt jus ei taas muista aiemmin lukemaansa, joten tuli tällainen höpö höpö- viesti - jos ens kerralla jotain asiapitoisempaakin ....
Hyvät viikonloput kaikille!!!!!
--Mirpa ja masukki hyvin ravittuina--
Moikka!
Mun on pitäny jo monta päivää kirjoittaa, mut ehdin aina vaan lukee muutaman teidän jutun, ja kun uudestaan aloitan,niin teidän juttuja on ilmestyny 10 lisää:D Taitaa kaikilla olla nyt enemmän aikaa kun on niin monella saikkua...
Nyt ekaksi, en muista taas nimimerkkejä, mutta oikein paljon tsemppiä kaikille kipuilujen ym kanssa, ja niille jotka on ihan vuoteeseen sidottu...Ei varmasti helppoa, mutta onneksi se palkitaan sitten lopulta pikkuisella!:)
Mäkin olen nyt 2 viikkoa saikulla. Maanantaina totesin vaan melkein itku kurkussa töissä, että ei tästä tuu mitään. Olin niin väsyny ettei enää pää toiminu. Kaikki mitä mulle sanottii ja neuvottii, meni ihan ohi,ihan kuin olisin maailman tyhmin ihminen. Soitin sit neuvolaan ja lähdin kotiin. Pahinta on että sydämen tykytykset on palannu ja ne vetää ihan voimattomaksi...Ärsyttää vaan taas pomon asenne. Muutenki oli huono omatunto lähteä kotiin, niin sit ei pomolta löydy taas mitään ymmärrystä. Taas sai kuulla niitä " raskaus ei ole sairaus" -juttuja ym. Hei, jos lääkäri kirjoittaa mulle yli 2 viikkoa saikkua ja sanoo että jatkat sitä sitten äitiyslomaan asti jos on vähänki tarvetta, niin eiköhän mulla oo silloin aihetta lepää...inhottaa tollanen asenne...muut töissä oli kyllä tosi ymmärtäviä.
mutta se siitä,nyt ei tarvii hetkeen nähdä sitä ämmää, ja on ihanaa kun saa lepää!!!:)
Mulla oli sit tosiaan siinä samalla lääkärikäynti. Verenpaine melko matala, mutta painoa ei ollu tullu yhtää viime kerrasta (parissa viikossa), mitä ihmettelen, kohdunkaula lyhentyny 3sta 2:n senttiin ja vähän pehmentyny. vauva oli kääntyny pää alaspäin,jonka arvasinki, olo on sen mukainen meinaa. mutta kaikki siis vauvalla ainakin erittäin hyvin!:)
sairaalakassista oli puhetta: mä oon jo tehny listan, ja vähän jotain pientä pakkaillu mitä en nyt kotona tarvii. Esim vauvan vaatteet ym. Muutenki on aika hyvin jo kaikki vauvalle hommattu,saatii tutuilta äitiyspakkauksellinen vaatteita,paketti vaippoja jotka oli niillä jääny pieneks, kestovaippoja jne. Ja eilen tuli tilaamamme brion pinnasänky!!:) se on niin ihana!Petasin sen jo ja se on jo täynnä pehmoleluja.:) vain asukki puuttuu...mä varmaan aamulla herättyäni tuijotin puoli tuntia sitä sänkyä ja haaveilin siitä kun saa herätä pikku kullan vierestä.:) vitsi toi netistä tilaus on muuten helppoa!saa rauhassa katsella kotona sohvalta käsin eri vaihtoehtoja,vertailla hintoja ym. sitten vaan tilaa parilla painalluksella ja maksaa nettipankissa ja menee kaksi päivää, ja tavarat tulee postiin ihan tohon viereen!ennen en uskaltanu tilaa mitään netistä,nyt oon tilannu kauheasti kaikkea.
Eilen oli pikkuveljen vala armeijassa. Mitään herkkua ei ollu seistä siellä kylmässä ja pimeässä, jalat ja selkä kipeyty ja olin ihan poikki sen jälkeen, mutta kyllä se kannatti. Se pikkanen ujo lökäpöksyinen skeittaripoika oli yhtäkkiä kasvanu suoraselkäiseksi mieheksi!:) ihan itku meinas päästä!Voi vaan kuvitella äidin tunteet, joka väkisin halus sinne lähteä kovasta flunssasta huolimatta!Mutta onhan noi noita " kerta elämässä" -juttuja. saa nähdä mitkä fiilikset on toisella pikku veljellä parin vuoden päästä tossa tilanteessa kun joutuu luopuu hevarin letistään.:D ja vielä joku päivä sitä kattelee omaa poikaa samassa tilanteessa...
Joku kyselikin tosiaan tota sukupuoliasiaa. Meille sanottii uä:ssä että poika taitaa tulla, ja oon niin satavarmasti kyllä valmistautunu poikaan. Äiti tosin sanoi ettei olis niinkään varma,mutta vaikka se tyttö yllättäen tulis,niin kyllä se silti yhtä ihana olis!Vois vaan hetkeks vähän hätkäyttää kun pitäis täysin muuttaa sitten ajatukset sen mukaiseksi:D
mutta eipä nyt muuta, nauttikaahan kaikki viime hetkistä masuvauvan kanssa!Vielä kun kevättä kohti mennään ja aurinko alkaa paistaa,niin päästää hymyssä suin nauttii siitäkin!Kohtahan meillä on ne vauvatkin.:)
-Henna ja Hipsu- rv 30+6
Meilla on esikoisella nyt virallisesti alkanut oikea uhmakausi ja kyllapa tuo sitten imeekin kaikki mehut meikalaisesta.. ( ensi kuussa juhlitaan 2v synttareita) Ei on lempisana ja pienemmistakin asiasta pitaa taistella. Muutenkin olen tosi vasynyt syysta tai toisesta, kaipa se tytto senkin vaistoaa.. Onko muille ilmaantunut ihan tavatonta vasymysta????
Ma en ole viela pakannut kasseja sairaalaan ja muutenkin kaikki valmistelut on viela ihan kesken. Tavarat olen kaivellut esille ja vauvanvaatteet ym odottavat pesua. Hankinnat meilla on tehtyna, vaikka vielakaan en ole paattanyt kannattaisiko niita tuplia ostaa.
Mulla oli myoskin kontrollikayntia ( taalla ei ole neuvolaa, vaan kaydaan laakarin tai katilon luona joka kerta) ja kaikki oli ok. Pissa puhdas, paineet kohdillaan, sf 27cm ja painoa tullut nyt yhteensa 7kg. Vauva liikkuu aktiivisesti ja syke 130 luokkaa.
Hyva etta Rantsulla kaikki ok! Muillekin saikkulaisille paljon jaksamisia!!! Ja varsinkin vuodelepolaisille tsemppia, mun luonteella olisi aivan kamala paikka kun paa hajoaa, jos joudun paivankin olemaan neljan seinan sisalla...
Taalla on ollut ihan natti paiva tanaan, sellainen +20 astetta. Kohta on jo niin kuuma etta...
Browniette ja poitsu 31+1, seka uhmakas pikkuneiti 1v 11kk
Pahnukos oli kysellyt miten on kotiuduttu..? :)
Muuten ihan hyvin,onhan tossa uudessa asunnossa nyt tullut jo yli 2kk asuttua,mutta kun on ollut itsellä kokoajan epäily että pesuhuoneessa hometta ja olen siitä muutaman kerran huolto-henkilökunnalle maininnut että pitäis tarkistaa,mutta eipä ole ketään kuulunut..
Niin eilen sitten meni hermot ja aloin tse repimään niitä pesuhuoneen seinien muovimattoja,ja ihan homeessahan ne oli kaikista liitoskohdista.. sitten aloinkin pommittaa huolto-yhtiötä,ja jopa huoltomies tuli eilen ja tänään sitten uudestaan jonkun " tietävämmän" ihmisen kanssa..
Että seinät revittävä sitten pois,kosteus-mittaukset ja lattiatkin kai vaihtavat. Ja pesuhuonetta ei saa käyttää sitten rempan aikaan. huah!
Ja pelottaa itseään että miten terveellistä on kun yli 2kk nyt noita home-huuruja hengitelty,tytölläkin usein yö-yskää,hänellä js joku astma puhkeaa tän takia niin sit olen kyllä vihanen!!
Kun itse kuitenkin alusta asti pyytelin sinne katsomaan noita seiniä..
ois vaan pitänyt heti tajuta repiä niitä.
Terveystarkastajalle koittanut soitella,kun en muita keksi kuka osais sanoa mitä tuo on voinut aiheuttaa jo ja että onko meidän nyt muka terveellistä tuola kotona olla.
Että tällästä tännepäi.. :/
Burde kyseli sairaala-kassista,enpä ole oikeastaan ajatellut koko kassia :) toisaalta tietenkin kun minulla 3-4vkoa vähemmän kuin pisimmillä olevilla. Ehkä kun myös tuo 30+ viikkoja niin vois ruveta tuota miettimään.
Viimeksi tais olla 34 viikkoa kun kassin pakkasin ja ehtihän se yli 6 viikkoa kaapissa odottelemaan. :)
Ja raskaus-kirjoja tuli tyttöä odottaessa luettua tosi paljon.. nyt vähemmän. enemmänkin olen netissä lueskellut sellasista aiheista mitkä itseä kiinnostaa.
Kirjastossakin katselin,mutta kun olin jo esikoista odottaen kaikki lukenut :) eikä tänne tuppukylään uudempia tilailla..
toi kampa-juttuhan onkin kiva idea :)
Itse en vaan tiedä että millaisen kamman tekis,kun ei ole töitä eikä koulua enää. Mutta burdellako oli raskausviikko kampa? :)
Junelle jaksamista saikulla.. tosi yleisiä näyttää olevan nuo supistelut. harmi. Kun paremminhan sitä sais raskaudestakin nautittua kun olis suht kunnossa. Mitenhän näitä mitään huonoj puolia ei muistanutkaan yhtään..? :D
aika kultaa muistot nopeasti näemmä. ja toisaalta mietin että paljon helpompi mun eka raskaus kyllä olikin. Nyt vaivoja sitten senkin eestä!
niin,ja rantsu,toivottavasti vuotoa ei enää tulis!! Mulla myös tyttöä odottaes yhtäkkiä holahti kirkasta verta rv 40+2 ja siitä sitten kovaa kyytiä sairaalaan. ei löytynyt syytä vuotoon,mutta ei ollut turhakäynti,lääkäri sai paino-arvioksi 4,5kg ja euraavana aamuna käytiin käynnistämään.. :)
Ja brownietan tytöllä uhma? :)
Täällä ollut nyt pidemmän aikaa suvanto vaihe ton uhman suhteen,mutta nyt viikon-kaks ollut taas aikamoista! mitään ei usko,kaikesta jänkkää vastaan,huuto-potku-kohtauksia yms mukavaa. Vielä kun nuo omat hermot ei mitenkään parhaimmillaan niin on siinä välillä kestäminen! :)
Täällä tyttö oottaa kovasti jo vauvaa! Kertoo usein miten " hän sitten hoitaa vauvaa,äitin ei tartte auttaa.." ja kyselee kamalasti vauvasta.. mm. onko vauvalla käsiä ja jalkoja.. :D
Eveliinukalle piti vielä sanoa ONNEA kun tilanne oli parantunut!! Varmasti ihanaa kun pitkän makoilun jälkeen saakin tehdä jotain taas!
Ja Pahnulle ja lapselle pikaista paranemista!!
Taiskin tulla aikamoinen romaani nyt kun ei ollut aikaan tullut kirjoteltua!! :D
Täällä ens viikkoa odotellessa.. ma. tiedän enemmän rempasta,to. neuvola ja pe. ulra yksityisellä.
Mukavat viikonloput kaikille!!
Viva ja rv 28+3 (ja Netta joka just heräs päiväunilta ja nyt muumuit pyörimään :))
Burde: Ihanaa tuo sinun Raipeen kohdistunut tunteen purkaus. Katsoin kyllä eilen perheen kanssa peliä ja sen loppu seremonioita, mutta itse en kokenut vastaavia tunne purkauksia ;). Sitä ne hormoonit teettää... Itkeä tihrustan kyllä itse " vähemmästsäkin" . Tsemppiä! toivottavasti kipuilusi olisivat piab ohi.
VadelmaMaMa: Hauska tuo sinun kampasi. Minulla pomokin kyseli onko aamukampa hommattuna:). Eipä ole. Lupasin hänelle elää päivän kerrallaan. Luulen nimittäin että minulla jäisi kampaan piikkejä ennen virallista ÄL alkupäivää....
Browniette: Mistä kaukaa kirjoittelitkaa, muistan että siitä oli alkupinoissa maininta ?
Täällä ollaan loskan keskellä, ajoittain sataa vettä ja ajoittain lunta. Päivät ovat onneksi hieman pidentyneet. Kevättä kohden mennään Ihanaa !!
Kiitos vinkistä sairaalakassin suhteen. Minä " vanha konkari" en ollut edes osannut ajatella tuota side tai eväs puolta kassiini laittaa. Muuten kyllä kassiin tavaraa tulee pakattua (ehkä liikakiin, huomioiden kun on menossa " täyshoitolaan" ;)). Pakkaan varmaankin muutaman viikon sisällä.
Voimia teille, jotka olette esikoisen kanssa kotona vastaamassa arjen haasteisiin uhmakohtaukset, kuume tms.
Meillä sisarukset jo " pieniä" koululaisia, mutta muistan elävästi uhmat ja korvakierteen. Raskaana ei tuo hoivaaminen ole aina " helppoa" , ei fyysisesti kuin henkisestikään.
Saikkulaisille myös voimia. Ihana lukea, että saikku on myös tuonut toivottuja tuloksia eli " uhkaavat" tilanteet ovat rauhoittuneet.
Päivä kerrallaan kohti Kevättä ja Kevät vauvoja !!
Zantra rv 30 ja rapiat
Mie kotiuduin tänään sairaalasta, jonne jouduin la-su yönä keuhkokuume epäilyn takia. Epäily se edelleen on, kun ei voitu ottaa röntgenkuvaa vauvan vuoksi. Sain antibioottia suonen sisäisesti ja suun kautta ja nyt vasta alkaa olo olla hieman normaalimpi.. Minulla oli tietysti hätä vauvan voinnista ja kävin osastolta käsin äitipolilla. Vauvalla oli kaikki kunnossa ja sainpa hurjan painoarvionkin: 1,1kg! Kohdunkaula oli hyvin kiinni ja sitä oli vielä reilusti jäljellä (3,5cm), joten voin olla huoleti sen asian suhteen.
Meitä sairaslomalaisia taitaa olla aika paljon.. Pikaista paranemista kaikille petinpohjalla lepäileville! Taidan itsekkin lähteä tästä vielä lepäilemään ja keräämään voimia.