ooOOooo Helmien maanantai oooOOoo
Aloitampa jo maanantain pinon, koska en ehdi aamusella enää kirjoitella!
Onnea Olskulle ja Anna-Liisalle pojista!
Mulla siis aamulla käynnistys. Supistelee jo nyt, mutta mitään ei tapahdu:( Odotin niin kovasti, että vedet ois menneet, jotta välttyisin käynnistämiseltä. No toivottavasti sen verran kysyttelevät kohdunsuuta, että voisivat heti puhkaista kalvot aamulla.
Hermot on kireällä kuin viulun kieli. Onneksi käytiin iltapäivällä laskiaismäessä, oltais muutoin varmasti menetetty hermot toisiimme lopullisesti. Isäntä on kolmatta viikkoa tupakkalakossa ja aivan järkky nikkistuskissa. Toivottavasti selviää synnytyksen yli ilman tupakkaa, jolloin onnistumismahdollisuudet ois huomattavasti paremmat kokonaisuutta ajatellen:)
Nyt nukkumaan. Nauttikaa maanantaista helmenkantajat. Minä lähden yrittämään josko neitosen tai prinssin saisi mahan ulkopuolelle...
t.Amanda viikoilla 37+2
Kommentit (32)
viikkoja 38+1
paino + 1,7kg (viikossa, turvotukset taas palanneet)
turvotus siis +
paineet 121/70
pissa ok
raivotarjonnassa edelleen
syke 150
liikkeet ++
sf-mitta tipahtanut viime viikon 34 -> 31,5 !
Vauva siis tajunnut vihdoinkin, että mihin suuntaan pitää mennä, eli laskeutunut on. =)
Tuo laskeutuminen selittääkin viime päivien helvetilliset vihlonnat ja liitoskivut. Nyt eivät nekään haittaa niin paljoa, kun tietää että niistä on ollut hyötyä.
Terkka lohdutteli, että monet lapset syntyvät ilman mitään ennakkovaroituksia. Vaikka ei ole kauheasti supisteluja eikä vuotoja, ei tarkoita, että välttämättä kärvistelisin täällä maaliskuussa. Mutta eihän sitä ikinä tiedä.
Onnea vauvautuneille!!!
täysikuu ja tytär 38+1
täällä sitä vaan jakaudutaan, onnea vauvautuneille! Saispa jo äkkiä omansakin ulos täältä...
Hassua että laskettuun aikaan on enää viikko ja päivä, enpä olisi ikinä uskonut pääseväni näin pitkällä... Toinen mitä en olisi ikinä uskonut, ainakaan jos olisi jouluna kysynyt, on se että edelleen pystyn käymään kaupassa etc. kun joulun aikoihin ennustelin olevani jo tammikuun lopulla sänkypotilaana.:) Parempi näin.
Laitoin tuolla jo omaa kysymystäkin aiheesta, mutta kysyttäköön täälläkin, onko kukaan muu " laihtunut" näin loppumetreillä? Meinaan kun puntari näytti äsken -1kg verrattuna vajaan viikon takaiseen mittaukseen? Ja syönyt olen normaalisti, ehkä vähän ylikin...:o
Täällä ei mitään supistuksiin viittaavaakaan, prkl. Sain jopa tehtyä listaa sairaalakassin sisällöstä, vielä kun sen saisi ihan pakattuakin...
Nyt pakko lähteä vähän kävelylle, jos vaikka " jotain" tapahtuisi...
Valentine 38+6
mikaela77:Kätilö sanoi et se ei välttämättä kaikilla lähde leviämään se puudutus aine.Oliko se täällä ku joku kirjoitti et pistäjästäki se on joskus kiinni.No onneksi sain pojan kuitenkin hyvin tehtyä et ei tullut sen isompia koplikaatioita.
anna_liisa ja ihana poika 4 vrk ikäinen.
Multa lähti kans kotiin jäätyäni kilo pois. Kaiketi vain liikuin enemmän kun jäin lasten kanssa kotiin, töissä vain istuin kaiket päivät (+ pitkähköt työmatkat).
Mulla on muutenkin aika heikosti noussut paino aina viimeisellä neljänneksellä. Viimeksi tuli rv30+ jälkeen vain 1,5kg ennen synnytystä. Tässä raskaudessa ei ole tullut vielä yhtään painoa rv30+ jälkeen. Tosin ensin tuli se kilo, ja sitten se lähti, eli plus miinus nolla sen takia.
Eli kaiketi ihan normaalia, että paino vähän muuttuu. Tietysti lapsivettäkään ei enää muodostu samalla tavalla kuin aiemmin, sillä neuvolantäti ainakin mun viimeksi pysähtynyttä painoa perusteli. Musta taas tuntuis loogisemmalta että paino nousisi, koska vauva kuitenkin kerää rasvaa koko loppuajan. Mutta mene ja tiedä. Ollaan vain tyytyväisiä ettei tule hirveästi lisää painoa enää :) (Tai no, vielähän sitä ehtii tulee, mulle ainakin).
Mikaela ja Helmiäinen rv37+2
Oltiin sitten anna_liisan kanssa samaan aikaan pakertamassa vauvoja maailmaan. Saatiin vielä saman " merkkiset" paketitkin ja melkein saman kokoiset :]
Joku kysyi raskausviikkoja kun meidän poika syntyi, ne oli 39+2.
Siirikille tsemppiä, kun käynnistyi siirtyi.
Tsemppiä kaikille muillekin! Supistusaaltoja täältä ~~~
olsku ja poitsu 4vrk
Ompas pinomme ollut hiljainen iltapäivästä lähtien.. =] mihin lie kaik kadonneet.. =]
Täällä vaan supistelut jatkuu. Nyt niitä on tullut siis koko päivän 3-10 minuutin välein, mutta ei kyllä todellakaan mitenkään säännöllisesti! Tai siis onhan se säännöllistä, että kokoajan supistelee säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta välillä tuo väli on tosiaan vain joku 3-5minuuttia, ja seuraavaan supistukseen meneekin sitten taas 10 minuuttia! Eli eipä tästä taida selvää ottaa... maha alkaa olemaan vähän " kipeän ja aran tuntuinen" , kun nyt on supistelut tosiaan jatkuneet aamuseiskasta asti.. ja supistukset kestää joku 30-60 sekuntia kerralla.
Reippaalla kävelyllä kävin, mutta en tiedä vaikuttiko sekään mitään. Sauna on nyt lämpeämässä, ja ajattelin seuraavaks kaivaa imurin kaapista, jos isommat pölypallot saisin sinne vangittua. Vessakäyntien yhteydessä on välillä tullut sellaista verensekaista limaa (nää on taas näitä YÖÖÖÖK aiheita), se on kai yhä edelleen sitä limatulppaa (jota tuli jo reilu viikko sitten ekan kerran, silloin se oli kirkasta limaa). Eipä sitä tossa välillä taas näkynytkään.
Toiveissa vielä on että yön aikana tulis lähtö, tai ehkä ainakin oon viimeistään aamulla halukas menemään tarkastamaan tilanteen.. =] siis jos nää samanlaiset supistukset jatkuu koko yön... =]
vauva liikkuu kyllä reippaasti, tossa kun sängyssä makailin, niin aina tuli jotain muljahduksia ja potkuja supistusten välissä.. ja hikkakin on tänään taas ollut " riesana" . =]
mutta kaipa tämä tästä!
jonttu rv39+6
Olsku:onnea myös teille poika vauvan syntymästä!Minkäkokoinen teidän vauva nyt sit oli?Aika hyvin et saatiin samanapäivänä vauvat.Mitenkäs teillä lähtenyt meneen?
anna_liisa poika 4vrk
Jonttu: Kylläpä tulee esikoisen synnytys elävästi mieleen!!!!! Mä olin ihan samassa jamassa sen viimeisen päivän... Illalla kymmeneltä ottivat mut synnärille sisään ja seuraavana aamuna oli poika kainalossa!
Siis mullakaan ei koskaan olleet kotona säännöllisiä ne supistukset, tulivat välillä 3-10min enkä mennessä ollu ko pari senttiä auki...
ONNEA MATKAAN!!!
Voi vitsi, tässähän tulee ihan kateelliseksi...
Anna_liisa ja Olsku ja ketäs teitä KAIKKIA jo onkaan kun pääsette laittamaan meille jo vauva-puolelle pinoa pystyyn! Saadaan me perässähiihtäjät käydä sieltä teidän vauva-kuulumisia utsimassa... :P
Kukas se päivittää ton syntyneiden listan (joku joka hallitsee nää bitti-jutut ja silleen...)
Omaan napaan ei erityistä. Reippaita pyllynkääntöjä ja muuten kovin tasaista... Jos vielä pari viikkoa ainaki...
Nyt ompelemaan keittiöön verhot ja olohuoneki kaipaa kevättä...
Luuk@ ja Onni 38+2
No ei mitään sen kummempaa, mutta äsken kun menin vessaan, niin huomasin ihan selvän verestävän limaklöntin kestositeessä (mulla on vieläkin ajoittaisten yskänpuuskien varalta side käytössä). Sen jälkeen on tuntunut lievää menkkajomotusta, mutta ei muuta. Luulin kakkosen odotuksessa vuotaneen limatulppaa, mutta kyllä se oli aivan erilaista, sellaista kellertävää erittäin runsasta vuotoa. Ei siinä veriviirujakaan ollut seassa. Tää ei ollut väriltään oikeastaan ollenkaan kellertävä, vaan paremminkin rusehtava eli verta seassa. Sorry, kun mä nyt näin innokkaasti kuvailen ;-). Nooo, saa nähdä monenko päivän päästä alkaa supistella vai mennäänkö sit kuun puolessa välissä käynnistykseen ;-).
Jontulla onkin tosi lupaavan kuuloista. Jännää. Jospa noi supparit nyt jatkuu ja pääset lähitunteina synnärille! Tsemppiä!
neronja rv 40+1
Saunassa käyty ja imuroitu.. =] nyt supistelee n. 3-8 min välein, yhä " säännöllisen epäsäännöllisesti" .
En nyt oikeen tiedä mitä tässä pitäs tehrä, kun en oikein osaa arvioida että " kuinka kauheita supistuskipuja mulla on" . =] Viimeisin keskenmeno joka hoidettiin lääkkeillä sattui suunnilleen saman verran. Sillon ei tuntunut mitkään särkylääkkeetkään auttavan kipuun. Mut en nyt ainakaan vielä " tunne olevani kaksinkerroin" kun supistuksia tulee. Sattuu ne silti.. =]
Taidan mennä sohvalle miehen viereen kattoon telkkua.. kai tää tästä iloks muuttuu, eikä ainakaan tälläiseksi jää! =]
jonttu
Ja neronjallakin oli alkanut jotain tapahtua, toivottavasti enteilee jo synnytystä.
Mä tossa just vähän jumppailin ja venyttelin lattialla. Tänään on taas tuntunut sellaisia kivuttomia supistuksia, joten kipuja odotellessa... :)
Voi kun vauva syntyisi pian, en jaksa enää odottaa! Haluaisin jo niin kovasti tavata hänet...
täysikuu ja tytär 38+1
Voi että on hankalaa päästä kirjoittamaan, kun muutaman tunnin on poissa kotoa, niin tuntuu, että menee ikuisuus ennen kuin saa hommelit täällä sille mallille, että vois hetken aikaa istua koneella ja kirjoittaa... Ja tietty kun ensin pitäis keretä lukea, mitä täällä on tähän tullessa kirjoitettu.
Anna_liisalle ja maribellalle onnittelut uusien perheenjäsenien johdosta! Ja Siirikille pahoittelut hukkareissusta. Aika hassua, että se käynnistys piti sitten keskiviikolle siirtää, miksei voinut tehdä alkuperäisen suunnitelman mukaan...
( . ) Mulla oli tosiaan äitipolikäynti. Käynnistysaikaa ei määrätty, joten tässä nyt vaan ootellaan. Täytyy soittaa neuvolaan ja varata sinne aika ja sieltä kautta sitten varataan yliaikaiskontrolli synnytyssaliin rv 41+6, jos ei sitä ennen mitään tapahdu. Kohdunsuun tilannekin jäi himpun epäselväksi. Ensin nuori naislääkäri antoi vähän ymmärtää, että kohdunsuu olis ainakin kahdelle sormelle auki ja sitä kyllä hieman ihmettelin, kun on niin vähän supistellut. Sitten kun asiasta vielä myöhemmin halusin tarkennusta, niin sanoi, että kanavaan mahtui hyvin kaksi sormea, mutta että vauvan pään ja sormien välissä tuntui kyllä jotain, joten kyllä sen sisäsuu täytyi olla eli se on vielä kiinni. Ajattelinkin jo, että jos noin vähillä supistuksilla sisäsuu aukeaa kahdelle sormelle, niin eipä uskalla suppareita kauan kotona katsella, jos niitä täällä päin joskus sattuis näkymään - tai no siis tuntumaan ;-). Eli sisäsuu siis edelleen kiinni, kanava pehmeä.
Kokoarvion tekeminen meni myös vähän sähläykseksi. Mittasi keskikehon ja pään ympäryksen (pää oli edelleen hankala tapaus, kun niin alhaalla). Sitten ihmetteli, kun kone ei anna painoarviota ja sanoi vaan, että no kyllä sieltä nelikiloinen vauva on tulossa. Pyyhittiin geeli pois ja menin pukemaan. Sit oli huomannut, että yksi mitta ei tullutkaan, joten housut jalassa menin sitten uudestaan makaamaan ja otettiin reisiluun mitta (ihmettelin kyllä aiemmin vähän, ettei mielestäni reisiluuta mitannut, muttei vaan tullut sanottua ääneen) ja muutkin mitat vielä uudestaan. No, niillä sai painoksi vain 3,6 kg eli saman kuin jo viime käynnilläni oli. Teki sit niin, että sen reisiluun mitan lisäsi niihin mittoihin, jotka otti jo silloin aiemmin (sanoi, että hän otti ne silloin aluksi useaan kertaan, joten ovat tarkemmat) ja niistä sai sit vähän vajaat 3,8 kg. Että oli tosiaan vähän sähläystä ;-). On vaan alkanut tuo masu tuntua niin täydeltä aiempaan verrattuna, että oon alkanut epäillä, että miten iso sieltä onkaan tulossa, mutta ei sitten toivon mukaan kuitenkaan mitään jättiläistä.
Kipuiluja tuntui vähän väliä tuon sisätutkimuksen jälkeen, mutta nyt kun pääsin tänne kotiin rauhoittumaan, niin taitaa kipuilutkin loppua *pöh*. Olishan se käynnistysaika ollut mieltä rauhoittavaa. Nyt joutuu sit elämään vaan jännityksessä, että josko tämä lähtee käyntiin itsestään vai pitääkö mennä yliaikaiskontrolliin. Jos oliskin se meidän luottolapsenlikka eli äitini tässä lähellä, mutta kun asuu 75 km päässä, joten anoppi joutuis sit pärjäämään täällä sen aikaa, että saa jonkun (joko mieheni ehtii synnytyksestä tänne apuun tai sitten äitini) tänne avuksi.
Joo' o, pitäis alkaa tuo kuopus laittaa nukkumaan ja jos sitten lähtis vähän kävelylenkille. Katsotaanpa saanko aikaiseksi...
neronja rv 40+1