Miten villiksistä pitävät?
Kaikki väittävät että villikset ovat pomminvarmat... ei meillä vaan. Olen itse tehnyt hahtuvavilliksiä ja ne lanoliinittanut kyllä muutamaan kertaan (välillä toki käytetty) mutta kyllä kosteus tulee melko nopeastikin läpi. Miten ihmeessä villiksistä saa pomminvarmat? montako kertaa ne pitää lanoliinittaa ja kuinka pitkään lanoliinissa uittaa? Pestääkö välillä? Antakaa joku vinkki " tehokäsittelyyn" !Varsinkin kesällä olisi kiva käyttää villiksiä eilä PUL-kuoria, mutta ei ole kiva jos vaatteet haisee heti pissalle.
Kommentit (11)
natalia123:
Meillä muutaman kuukauden vanha kohtuu kallis pyykkikone, en haluaisi siitä pilata takuuehtoja tms, jos ei lanoliini sopisikaan systeemiin. Onko jollain tästä varmaa tietoa?
Kukas näistä nykykoneista tietää... meillä on halpa pesukone vuosimallia 1995, ja vuoden verran olen lanoliinittanut sillä. Mitään ongelmia ei ole tämän koneen kanssa ollut. Kerran olen pessyt 90 asteen lämpötilassa, normaalisti max 60.
Tiedän kuitenkin, että moni tätä harrastaa (kts kestovaippainfon keskustelut). Toisaalta tuleehan tuonne koneeseen monenlaista likaista vaatetta tungettua muutenkin (rasvaisia, öljyisiä vaatteita,..)
Jos olet joka kerta lanoliinittanut villikset voi niissä olla liikaa lanoliinia. Eli pesaise villikset pariin kertaan äläkä lisää lanoliinita.
..ja vielä; mistä langasta olet villiksiä tehnyt? Hahtuvavillikset ovat kaikkein pomminvarmimmat.
..eli hahtuvia olit tehnyt.
No vielä yksi vinkki: pese hahtuvat marseillesaippualla (saa marketista) ja huovuta niitä kevyesti (eli hankaa) -<pito paranee.
eteeri vinkeistä. Oon tainnut olla liian innokas sen lanoliinin kanssa... Ostanpa siis saippuaa ja pesen villikset, josko pito paranisi!
on myös huomioitava neuloksen tiheys. Jos oma käsiala on kovin löysää, voi sen vuoksi hahtuvat antaa läpi. (Sanoi kokenut neuloja ja hahtuvavaipattaja, en minä). Villan kanssa ei saa olla päällä liiian kireitä vaatteita, silloin villa painuu liian tiiviisti märkään vaippaan kiinni ja kosteus hiipii läpi. Meillä esim. automatkoilla (joilloin vaippa on kovemmilla, kun pylly on tiiviisti kiinni istuimessa) käytetään sitten paksumpaa sisävaippaa.
hahtuvia,mutta yksiin erityisesti ulkoiluun tarkoitettuihin ompelin haaroihin sellaisen kaitaleen ....hieman huovutettua hahtuvaneulosta.
Suorakaide tulee siis vähän takapuolelle sekä etupuolelle.Olipas selitys.
Kamalan rumat pöksyt,mutta todella toimivat...ei istuvalla lapsella tosiaan tihku vaatteisiin.
ja hyvin on toiminut TOISESTA kerrasta alkaen. Neulomisen jälkeen olen siis lanoliinittanut ja valmistautunut siihen, että ekalla kerralla ei toimi, toisella kerralla onkin ollut ihan luotettavat pöksyt! Ilmeisesti tähän liittyy jokin kemiallinen reaktio lanoliinin ja pissan välillä.. :|
Lanoliinitan näin: laitan pöksyt KONEESEEN villanpesuaineen kanssa ja huuhtelulokeroon lanoliini veteen sekoitettuna (noin rkl lanoliinia ja 1/2 dl vettä)! Toimii todella hyvin, tasokuivaus tietysti päälle. Seuraava pesu noin kuukauden päästä, meillä käytetään kutakin housua kerran päivässä.
Lofteja on meillä käytetty aika kauan, ja ne ovat huopuneet haaroista ihan käytössä.
Joskus kokeilin käsin pesua ja lanoliinitusta, ei toiminut minun pesemänä.
Meillä muutaman kuukauden vanha kohtuu kallis pyykkikone, en haluaisi siitä pilata takuuehtoja tms, jos ei lanoliini sopisikaan systeemiin. Onko jollain tästä varmaa tietoa?
onko yleensäkään järkevää lanoliinittaa koneessa...ainahan niitä rasvajäämiä varmasti koneeseen jää.Lanoliinituksen jälkeen olisi kuitenkin kone pestävä 90 asteessa ja onko sekään järkevää tyhjänä pyöritellä.
En ole mitenkään rasitteeksi kokenut ihan ämpäri systeemiä....pieni määrä lanoliinia liuotetaan kuumaan veteen ämpärin pohjalla ja lisätään kylmempää vettä kun on liuennut.Hahtuvat suositelluksi neljäksi tunniksi veteen ja sitten huuhtelu.
Meillä myös ihan kohtuu arvokkaat masiinat, mutta ainakaan toistaiseksi ei mitään ongelmia ole ollut. Koneessa en kyllä ole pöksyjä lanoliinittanut kuin satunnaisesti, jotenkin vanha ämpäri-menetelmä tuntuu meillä toimivan paremmin. Linkoan kyllä lanoliinin jälkeen aina koneessa. Eihän sitä lanoliinia sinne koneeseen pullotolkulla kaadeta, vastaava määrä rasvaa on tosiaan helposti muussa pyykissäkin. Ja jos epäilyttää, niin voihan sen jälkeen pestä seuraavan koneellisen kuumemmassa. Kyllä rasvat lähtevät liikkeelle jo 60 asteessa, enkä kyllä todellakaan pyörittäisi konetta turhaan tyhjänä.... Silloin tällöin tietysti kannattaa puhdistaa kone 90/95 asteessa jo ihan pesuaine- ja kalkkisaostumien poistamiseksi.