Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Klexane raskausaikana

02.02.2008 |

Minulla oli veritulppa raskauden jälkeen. Lääkärit sanoivat silloin, että seuraavassa raskaudessa olisi heti otettava klexane piikit käyttöön. Nyt mietinkin, että pitäisikö ennen raskaudenyritystä ottaa johonkin yhteyttä, missä suunniteltaisiin lääkitys? Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on sellainen veritulppaan altistava geenivirhe, joka todettiin testeillä ensimmäisen veritulpan jälkeen (ja onneksi ollut myös ainoa).

Lääkäri sanoi, että raskausaikana on piikitettävä Fragminia ja muistaakseni myös 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Kun ensimmäisen kerran menin neuvolaan, kerroin siellä tilanteestani ja sain lähetteen Naistenklinikalle. Siellä määräsivät Fragminin (vastaava kuin Klexane) rv 10 alkaen. Eli ei varmaankaan tarvitse ennakkoon varata aikaa/lääkkeitä. Riski kasvaa mitä pidemmälle raskaus etenee.

Tyttö syntyi ennenaikaisesti, eikä syystä ole tietoa. Nyt kohta on 3 vuotias pikkuneiti :)

Vierailija
2/15 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin löytyi geenivirhe ja lääkäri sanoi silloin, että heti positiivisen raskaustestin jälkeen pitäisi alkaa piikittämään...tuntuu, että tästä asiasta on niin monenlaista erilaista tietoa...joku lääkäri aloittaisi lääkityksen heti ja joku toinen taas vasta myöhemmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa sama tieto ku " mistillä" . Raskausviikko 8-12 on ton klexanen suhteen " pian" raskautumisen jälkeen. Soita sun neuvolaan ja varmista vielä heiltä. Toi tukoksien ehkäisy raskausaikana ei oo hurjan yleistä, mut sen verran yleistä että kyllä siitä yhteiset ohjeet on.

Vierailija
4/15 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin tukostaipumus edellisen raskauden alussa (sitä ennen neljä km:a). Silloin aloitin piikityksen muistaakseni rv 9 (silloin siis tuo tukostaipumus uusintatestillä nimen omaan varmistui). Tässä nykyisessä raskaudessa aloitin piikityksen jo rv5+. Silloin kävin neuvolalääkärillä ultrassa ja sain Klexane-reseptin.

Ainakin jos meidän neuvolaan soittaisi ja kysyisi ohjeita piikityksen aloittamisesta, niin eivät kyllä osaisi vastata, mutta jostainhan ne pyörät pitää tietysti laittaa pyörimään eli laittavat sieltä kyllä eteenpäin joko äitipolille tai neuvolalääkärille.

neronja rv 40+0

Vierailija
5/15 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa geenivirhe (APC-resistenssi) joka aiheuttaa tukostaipumusta. Löydettiin kolmannen keskenmenon jälkeen. Nyt tässä raskaudessa, joka on jo ehtinyt 13+6 aloitettiin Klexane muutama päivä punktion jälkeen (IVF-hoidoilla alkoi raskaus) 2mg/päivä ja plussatestin jälkeen 4mg/päivä.

Mulla tämä on aiheuttanut alkuraskauden keskenmenoja, siis viikoilla 5-7. Hoitava lääkäri arveli että siinä vaiheessa kun istukka on vasta rakentumassa, tämä aiheuttaa ns. mikrotrombeja eli ihan pikkuisia tukoksia jotka muuten jäisi huomaamatta, mutta kun ne verisuonetkin on siinä vaiheessa niin pikkuisia ne riittää tappamaan alullaan olevan kehityksen.

Vastauksena kipponen kysymykseesi, minä olisin yhteydessä lähimpään naistentautien poliklinikkaan jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Keskenmenot on liian rankkoja käytäväksi ehdoin tahdoin läpi, jos on riski että sellaisia tulee. Meillä siis ei olisi todennäköisesti tämäkään raskaus edennyt jos olisi odoteltu siihen viikkoon 9-12...

T:Tiuhtiainen

Vierailija
6/15 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu kaks tukosta, toinen viime keväänä. Silloin jo kävin sisätautipolilla juttelemassa tilanteesta ja mahdollisesta raskaudesta. Kehotettiin ottamaan yhteyttä heti, jos raskaudun, ja kun plussa tuli, soitinkin heti sinne. Klexane aloitettiin jo rv 5.

Vierailija
7/15 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin todettiin veritulpalle altistava geenivirhe rv8 - ei kuitenkaan tuo Apc-resistenssi, joka on se yleisin tyyppi ja kohdallani estolääkitys aloitetaan vasta rv 32 jälkeen. Lääkärini mukaan eri geenivirheet aiheuttavat erilaiset riskitasot (ilmeisesti juuri tuo tavallisin tyyppi eli Apc on kaikista pahin) ja tämän vuoksi estolääkitys aloitetaan eri ajankohtina. Lääkityksen aloitusajankohtaan vaikuttavat myös muut riskitekijät (aikaisempi veritulppa, keskenmenot, ylipaino, elämäntavat, jne.)

isabelle75 rv 24

Vierailija
8/15 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen suositus on että piikitys aloitetaan pian sen jälkeen kun raskaus on todettu, jos siis on aiempia tukoksia tai niille altistavia tekijöitä. Mulla (ylihuolehtiva) sisuslääkäri aloitti klexanen normaalia isommalla annoksella rv 14. Aloitusajankohdan myöhäisyys johtui siitä että neuvolasta ei saatu lääkäriaikaa jotta saisi sen lähetteen. Annoskoko mulle perusteltiin sillä että aiempi massiivinen keuhkoembolia ilman altistavaa tekijää on " liian iso riski" hoitaa normaalein annoksin. Mulla ei ole todettu mitään hyytymishäiriötä, mutta norm. hoitotason ja liuotushoidossa käytettävän tason puolivälissä yrittävät mun lääkityksen pitää. Onhan toki mahdollista että on jokin häiriö jota ei vielä tunneta.

Mutta ohjeeni on se että kun raskaus on todettu niin soitat neuvolaan ja pistävät asian vireille. Alkuraskaudessa verenohennus tulee aloittaa, mutta ei se niin päivän päälle ole. Tukosriski tosiaan kasvaa raskauden edetessä, eli ihan alussa riski on sama kuin ettei olisi raskaana ollenkaan.

Vierailija
9/15 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kirjoittelin kokemuksiani Klexanesta ja tänään tein raskaustestin, joka näytti plussaa (tosin melko haaleaa viivaa).

Toivottavasti kaikki on ok, sillä pari päivää olen tuntenut hieman kuukautiskipujen tapaisia vihlasuja hieman vasemmalla puolella alavatsassa. Ensimmäisen raskauden aikana en tuntenut mitään vastaavaa. Onkohan normaalia?

Täytynee ottaa lähipäivinä yhteyttä neuvolaan, jotta saisin Klexanet taas aloitettua. Tosin luulen että neuvolalääkärikin pystyy ne kirjoittamaan (vaikkei asiasta tietäisikään mitään), kun edellisen raskauden kaikki tiedot pitäisi olla neuvolassa (käsittääkseni).

Montako kertaa olette käyneet raskauden aikana ylimääräisissä kokeissa/ultrissa/lääkärissä " riskiraskauden" takia? Itse taisin käydä yhden ylimääräisen kerran lääkärillä normaalissa tarkastuksessa ja yhdessä ylim. verikokeessa. Katsotaan miten tätä raskautta nyt seurataan kun on veritulppariski + esikoisen ennenaikainen syntyminen viikolla 34+0. Vähän pelottaa tuo ennenaikaisuus...

Vaikka tuo geenivirhe ei ole kovin yleinen, moni on löytänyt tänne palstalle kirjoittamaan kokemuksistaan. Kolme vuotta sitten kun kirjoittelin samasta aiheesta, monille asia oli täysin vieras...

Vierailija
10/15 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hankkia Kleksane-resepti valmiiksi, että voit aloittaa piikit samana päivänä kun tulee plussa. Hanki itsellesi raskauden suunnittelukäynti synnytyssairaalasi raskauden aikaisiin sisätaudillisiin ongelmiin perehtyneen sisätautilääkärin vastaanotolle. Häneltä saat reseptin ja tarkat ohjeet miten tulee toimia, kun raskaus alkaa. Esim tukisukat jalkoihin käskee varmaankin laittaa heti plussan jälkeen, jos on aikasempi veritulppa takana.

Istelläni oli vastaava suunnittelukäynti ennen raskausyrityksiä. Piikit olikin sitten kiva aloittaa heti plussan jälkeen ja sitten rauhassa hankkia itselle lähete samaiselle sisätautilääkärille raskauden aikaiseen seurantaan.

Vierailija
11/15 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se eka käynti sisuslääkärilla alkuraskaudessa jolloin myös lähtötilanteen labrat. Toisen kolmanneksen alussa kontrollilabrat ja seurantakäynti, lopussa labrat ja puhelinkontrolli. Viimeisen kolmanneksen alkuun kontrollilabrat ja käynti. Aivan loppuajasta ei vielä ole sovittuja käyntejä.

Eli ainakin NKL aika hyvin seurataan mm. lääkeainepitoisuutta ja jokaiselle kolmannekselle on lääkäriaika. Voisin olettaa että tämä on yleinen käytäntö sielä. Heti alusta patistivat myös tukisukkien käyttöön.

Vierailija
12/15 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne taitaa olla aika yksilöllisiä, siis niiden tiheys. Mulla on kanssa seuranta NKL:llä ja seuranta on tällä hetkellä 5 viikon välein ja varmaan tästä vielä tihenee loppua kohti. Nyt on viikko 24 menossa. Sikiön kokoa seurataan myös. Ja toi veren hyytymishäiriö altistaa ennenaikaiselle synnytykselle, josta mua on " ystävällisesti" varoitettu. Ja tietysti on varotettu myös, että koko istukka voi tehdä tenän yks kaks. Eipä ole ollut kiva kuulla näitä varoituksia päin naamaa, vaikka ne on ollutkin tiedossa. No, toistaiseksi kaikki on hyvin.

Vierailija
13/15 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kertaakaan katsottu kontrolliverikokeissa. Ainoa, mitä NKL:n lääkäri neuvoi omaa sairaalaa oli että ylimääräinen ultra loppuraskauteen (jossa siis vissiin katsotaan että onko lapsi vielä hengissä vai ei, jee). Pitäisköhän mun vaatia niitä kun menen toisissa asioissa äitipolille loppukuusta?

Millaisia annoksia teillä on muilla ollut? Mulla on 4mg kerran päivässä. Lääkäri sanoi että toi on niin pieni annos ettei sitä tartte seurata, mutta... Musta olis kyllä kiva tietää jos on " mennyt yli" !

Tiuh (iloisena siitä että tämäkin keskustelu on käynnistynyt!)

Vierailija
14/15 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin edellisen raskauden alussa veressä fosfolipidivasta-aineita eli sen tyyppinen verenhyytymishäiriö siis. Aloin piikittää Klexanea 4 mg/pvä. Np- ja rakenneultra on tehty äitipolilla ja seurantakäynnit on olleet n. 8 vkn välein paitsi raskauden loppua kohti ensin 4 vkn välillä ja sitten taisi olla enää vain 2 vk väliä. Aika ajoin on otettu kontrolliverinäyte. Minulle ei ole koskaan sanottu, että istukka voisi lopettaa yhtäkkiä toimintansa. Napanuoran virtauksia on joka kerta seurattu ja ne on olleet hyvät. Istukkaa eivät ole tutkailleet. Suurin osa ajasta on tietysti mennyt vauvan rakenteiden ja loppua kohti vauvan koon tutkailemiseen.

Edellinen raskaus käynnistettiin rv 40+0, kun toinen jalkani tahtoi aina turvota. En tiedä olisko kaikki lääkärit päättäneet näin, mutta tämä ilmeisesti virolaissyntyinen lääkäri teki vaan sellaisen päätöksen ja sen mukaan mentiin. Tässä raskaudessa ei määrätty käynnistystä, vaan ihan normaalisti saa mennä 2 vk yli, jos on kerta mennäkseen (ja rutkastipa taitaa yli mennäkin kuten melkein kaikki raskauteni).

neronja rv 40+4

Vierailija
15/15 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klexanen annostelu on yksilöllistä. Siihen vaikuttaa mm. paino ja sen vuoksi ne ainakin mulla konrtolloi lääkeainepitoisuutta kun raskauden edetessä luonnollisesti painokin kasvaa. Käsittääkseni tuo 4mg on varsin tyypillinen annos.