Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs nyt teen?(perintönimestä)

Vierailija
02.02.2008 |

Mieheni suvussa on tälläinen " perintönimi" joka on kulkenut isältä pojalle jo monia sukupolvia. Toisena nimenä siis. Nyt meille sitten syntyi kahden tytön jälkeen se miehen suvun kaipaama poika, ja he pitävät itsestään selvänä, että nimi periytyy myös hälle. Minulla kuitenkin on aivan eri nimi mielessä toiseksi nimeksi, etunimeen johon olen mielistynyt, tuo heidän perintönimensä ei sovi ollenkaan, ja on mielestäni muutenkin niin ruma, hienosteleva, ja vanhanaikainen, etten antaisi mistään hinnasta. Miehelle ei ole tärkeää saako poika tuon nimen vai ei, mutta muulle hänen suvulleen tuntuu olevan maailman isoin asia. Puhuivat innoissaan, että nyt syntyi taas uuden sukupolven *********, ja minä sanoin, että hälle ei kyllä sitä nimeä tule, ja kerroin mitä olen ajatellut nimeksi,niin syttyi hirveä sota. Lopulta mieheni vanhemmat sanoivat, että ellei poika saa oikeaa nimeä, eivät he halua poikaa tavata, eikä olla meidänkään kanssa missään tekemisissä.

Nyt olen ihan hämilläni, surullinen ja toisaalta vihainenkin. En tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä, en todellakaan halua antaa lapselleni kyseistä nimeä, mutten myöskään halua riistä häneltä ja muilta lapsiltani isovanhempia. Toisaalta tuntuu, etä jos heidän halunsa tuntea lapsenlapsensa on noin pienestä kiinni, eivät he sit edes ansaitse.

Ja kerrottakoon vielä (kun varmaan kohta tulee kommenttia, että " ei toisella nimellä ole väliä kun ei sitä käytetä" ) että kyseessä on yhdys nimi, siis esim. perintönimi on Pontus, mutta pitää olla yhdysnimen loppu, esim. Pekka-Pontus, ja koko miehen suku kutsuu heitä myös koko nimellä. Miehelläni siis myös tällainen nimi, ja muut kutsuvatkoko nimellä, paitsi minä

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluja.

No mitä jos antaisitte vaan kolmanneksi nimeksi sen? Eihän sitä ole missään pakko käyttää.

Vierailija
2/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kutsumanimeksi sen mistä sinä tykkään. Tyyliin " Nico Pekka-Markus" . Kaikki saavat haluamansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia me ei mainittu kenellekään mitään nimistä etukäteen, vaan kaikki saivat kuulla ne vasta ristiäisissä, kun ne oli jo ilmoitettu maistraattiin.

Mutta tuossa tilanteessa voisin ehkä suostua sen verran kompromissiin, että antaisin tuon perintönimen kolmanneksi nimeksi, jos se vaan mitenkään käy suunnittelemiesi nimien kanssa. Jos joku nipottaa, etteivät nyt voikaan käyttää sitä, niin voit todeta, että se on kuitenkin annettu yhdeksi nimistä.

Vierailija
4/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se mitää olla juuri se Pekka-Pontus, Matti-Pontus, Aleksi-Pontus ym.

Ei siis käy Niilo Pekka-Pontus ym.

Perintönimi ei siis oikeasti ole Pontus, on vaan esimerkkinä.

ap

Vierailija
5/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on muotoa Niilo Pekka-Pontus.

Ja voithan sinä laittaa ne toisinkinpäin Pekka-Pontus Niilo ja ilmoittaa tylysti kutsumanimeksi joka paikkaan sen sinun haluamasi " Niilon" . Ei meilläkään eka nimi ole kutsumanimi.

Vierailija
6/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oletan, että miehesikin on tämän päätöksen takana.

Enskinnäkin:

-miehesi vanhemmat ovat jo saaneet oman tilaisuutensa nimetä lapsi - teidän lasten nimeämiseen heillä ei ole mitään asiaa

-en todellakaan suosittele kenellekään yhteisnimeä - minulla siitä kokemusta jo 3 vuosikymmenen ajalta.

Kun appi kuuli, että poikamme saa minun sukunimen, harkitsi hän ristiäisistä pois jäämistä. Missään vaiheessa hän ei kuitenkaan ryhtynyt tuollaiseen pikkumaisuuteen nja kiukutteluun kuin appivanhempasi. Loppujen lopuksi appeni kuitenkin tuli ristiäisiin eikä koskaan minun kuulteni ole kritisoinut lastemme sukunimeä.

Ap, oma äitini on joka kerta yrittänyt tyrkyttää omia nimivalintojaan lapsilleni ja luulen että se on erittäin yleistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että aletaan appivanhempiesi tapaan painostamaan. Huh huh.

Vierailija
7/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ristiäisiä pidetä tai mitään ja jokaisen lapsen kohdalla on alusta asti puhuttu nimellä, yleensä ollut valmiina jo ennen syntymää tai tullut synnytyksessä mieleen. Ei siis ole meillä tapana paljastaa nimeä vasta tietyssä tilanteessa yllätyksenä. En edes osannut ajatella, että tuo nimi olisi heille noin tärkeä asia, vasta kun saivat kuulla että poika tuli, alkoi hirveä kiristys tuohon nimeen..

ap

Vierailija
8/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele tulevaa miniääsikin ja tee sinä se palvelus pojallesi, että katkaiset tuollaisen ääliömäisen perinteen.

Vierailija:

Eli se mitää olla juuri se Pekka-Pontus, Matti-Pontus, Aleksi-Pontus ym.

Ei siis käy Niilo Pekka-Pontus ym.

ap

Mä en ainakaan ottaisi tuollaista Pekka-Pontus-tyyppistä nimeä, vaikka anoppi kuinka haluaisi. Jos haluaisin antaa pojalle nimeksi vaikka Aleksi Juhani, niin voisin lisätä siihen vielä kolmanneksi sen Pontuksen. Siihen saavat sukulaiset tyytyä. Helpottaa kuitenkin sun asemaa verrattuna siihen narinaan, ettet antaisi nimeä ollenkaan.

Kyseessä on sinun ja miehesi lapsi ja asia ei kuulu miehesi sukulaisille lainkaan. Täytyy sitä vanhemmilla olla sen verran munaa, että uskaltavat antaa lapselleen haluamansa nimen!

Vierailija
9/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin todellakin pitäisin oman pääni enkä antaisi perintönimeä. Naurettavaa ja lapsellista käytöstä, jonka isovanhemmat todennäköisesti tulevat joku päivä tajuamaan.

Teidän tapauksessanne modernisoisin vanhaa tapaa ja laittaisin perintönimen vasta kolmanneksi nimeksi, ilman väliviivaa.

Vierailija
10/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli otat etunimeksi lapselle sen minkä sinä ja miehesi tahdotte ja vasta sitten oikeasti toiseksi tai kolmanneksi nimeksi se Pontus. Näin se säilyy sukupolvelta toiselle, mutta lapsi saa myös sen kutsuma ja etunimen minkä te tahdotte.

Jos tämä ei isovanhemmille sovi niin sitten voivat olla miten tahtovat, koska tuon pitäisi riittää.

Älä edes puhu heidän kanssaa ennen kuin jo nimet on maistraatissa ja sitten kerrot, että

" No me nyt sitten annettiin se Pontus kun se on tärkeä nimi suvullenne. Eli nyt pois on Aleksi Niko Pontus" sitten jos kauhistelevat ja suuttuvat niin se on heidän häpeänsä.

Vierailija
11/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai he tajuavat, että lapsi saisi tietää, miksi isovanhemmat eivät hyväksy häntä elämäänsä? Ja että koko maailma itse asiassa saisi tietää, miksi välit ovat poikki pojan perheeseen. Itsestään ja kyvystään rakastaa lapsiaan ja lapsenlapsiaan he vain kertovat. Tuon uhkauksen takia en missään nimessä enää edes harkitsisi perintönimen antamista.

Vierailija
12/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kammonimen kolmanneksi nimeksi ilman väliviivaa....

JA sanot, että tämä on kompromissi sinun puoleltasi tähän kammonimeen ja saisivat olla tyytväisiä että myönnyit kompromissiin....

Eli tyyliin: Nico Petteri Konrad

Vierailija
13/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia vanhempien pitäisi sallia isovanhempien nimetä lapsensa. Mä en haluaisi, että tuollaiset isovanhemmat tulisi lähellekään lapsiani (tarkoitan tuota uhkailua). Jos nyt myönnytte, tulet kyllä katumaan sitä. Kiehunet raivosta joka kerran kun he kutsuvat SINUN poikaasi tuolla inhoamallasi nimellä.

Vierailija
14/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne nimi ei kuulu isovanhemmille pätkääkään ja he ovat käyttäytyneet todella asiattomasti edes nimeä ehdottaessaan saatika uhkaillessaan ja kiristäessään. Olen pahoillani, että lapsillasi on noin kusipää-isovanhemmat. Pitäkää te lasten puolta, älkääkä myötäilkö ihmisiä, joille nimi on lasta tärkeämpi.

Vierailija
15/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättävät lapsen nimen ja on tosiaan uskomatonta, että aikuiset ihmiset uhkailevat moisella asialla. En voi edes käsittää! Pitäisihän ihmisten tietää, että jotkut nimet (jotka itsestä ovat niin uskomattoman kauniita), kuulostavat toisesta rumilta/niihin liittyy jokin negatiivinen mielleyhtymä tms., joka " pilaa" nimen. Itse en laittaisi lapselleni mitään sellaista nimeä (en edes toista tai kolmatta), josta en itse suuresti pidä.

Vierailija
16/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaikka vanhemmat päättävät nimestä, niin se lapsi kuuluu myös sukuun, vaikka sen tämänhetkinen isovanhempisukupolvi käyttäytyisi kuinka ääliömäisesti tahansa.

Vierailija
17/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat näköjään suuria sovinisteja ja arvostavat tyttäriäsi vähemmän. Näytä heille mitä mieltä olet heidän tavastaan arvottaa lapsiasi eri tavoin.

Itse laittaisin varmaan oman veljeni/isäni/ukkini nimen toiseksi ja kolmanneksi nimeksi.

Vierailija
18/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heidän kiinnostuksensa lapseen on nimestä kiinni, se olisi sammunut muutenkin.

Meillä oli myös oletuksena, että perintönimi annetaan lapselle. Ei annettu.

Vierailija
19/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ja kerroin mitä olen ajatellut nimeksi,niin syttyi hirveä sota. Lopulta mieheni vanhemmat sanoivat, että ellei poika saa oikeaa nimeä, eivät he halua poikaa tavata, eikä olla meidänkään kanssa missään tekemisissä.

Vierailija
20/20 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska suku jos tuollaisella uhkaavat että eiväty halua nähdä. Huuda takas ja sano että tuollaisia moukkia en lasteni elämään halua!

Meillä kans suvussa Pekka- nimi. Ja mä en tykkää yhtään. Ja ei tullut meidän ppojasta Pekkaa missään muodossa! Siis miehet on isännä suvussa X-Pekka etunimenä. Eli PEkka näkyy ja kuuluu. Mutta ei mun pojalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan