Miksi osa kouluttamattomista on sitä mieltä, että...
koulutetut eivät tiedä "oikeasta" elämästä mitään? Mikä on tämä oikea elämä, josta pitäisi tietää?
Kommentit (8)
ryyppäystä, perheväkivaltaa, jumalatonta kiroilua, big brotheria ja muuta yhtä aivotonta,...
Miten toisenlainen elämä voi olla "oikeampaa"?!Oikeaa minkä suhteen?
Sellainen ihminen joka on viettänyt vähintään 5 ensimmäistä vuotta aikuisuudestaan keskittyen tutkintonsa suorittamiseen, saattaa kouluttamattomista tuntua nörtiltä. Nörtit tuntuvat elävät jotenkin "omassa maailmassaan", kun he puhuvat hassusti utopistisia teoreettisia asioita. Lisäksi heillä on hämmästyttävän sitkeät istumalihakset, mikä tekee heistä hieman kummallisia. He voivat olla todella välkkyjä, mutta osaavatkin sitten yllättää olemalla joissakin asioissa uskomattoman tumpeloita... Ei tietoakaan käytännön älystä!! Sellaisissa asioissa joita ei voi oppia pänttäämällä kirjasta, joissa tarvitaan omia hoksottimia ja "maalaisjärkeä". Puhutaan uusavuttomista, peukalo keskellä kämmentä olevista jne. Mutta oikeasti, oli koulutettu tai ei, jokaisella ihmisellä on tietyt painoalueet elämässään joihin keskittyä. Se on varmasti totta, että eri elämäntilanteissa olevat eivät ajattele samalla tavalla. Opiskelija näkee vain kirjoja, siinä missä toinen huomaa vain uusia rattaita. Ns. käytännön ihminen ei tiedä, mitä hyötyä on käyttää elämästään vuosikausia jonkun tietyn spesialiteetin hankkimiseen, kun sen takia vieraantuu siitä mikä on ihmiselle niin luonnollista konkreettisella tavalla: perhe, työnteko jne.
Kyllä me koulutetut eletään ihan normaalia elämää, on nähty muutakin kuin kirjoja. Ja kaikki koulutetut ystäväni joita tiedän, ovat käteviä myös käytännön asioissa. Sen sijaan pari vähemmän koulua käynyttä ystävääni eivät esim. osaa laittaa ruokaa.
Kouluttamattomien käsitys on se, että opiskelu on pelkkää kirjojen lukua.
Koulutus antaa kyllä ammattitaidon lisäksi hyvin paljon taustavoimaa ajatuksille eli sivistää ihmistä myös monella muulla tasolla. Käytäntöjen tunteminen ei riipu mitenkään koulutuksesta. Monet aivan kouluttamattomatkin voi olla todella älykkäitä, ne on vaan yleensä niitä, ketkä ymmärtää olla hiljaa...
Kokonaan vailla ammattia oleviako? Vai sellaisia, joilla ei ole yliopistotutkintoa? Tarkoitetaankohan tuolla sitä, että kovin korkealle koulutetut, jotka ovat usein johtavissa viroissa, eivät tiedä siitä käytännön työstä työpaikoilla? Elämänkokemus tulee kaikille ajan myötä.
Minä olen akateemisesti koulutettu, tykkään vapaa-ajallani kaikenlaisista käytännön hommista: laitan ruokaa, leivon, teen erilaisia käsitöitä, kunnostan vanhaa, 100-vuotiasta taloamme yhdessä mieheni kanssa (viimeksi tapetoitiin ja maalattiin yksi huone) ja tykkään myös touhuta puutarhassamme. Siinä nyt muutamia käytänön juttuja...
Mistähän vitoselle on tullut tuollainen ihme ajattelu, että koulutetut istuu vain nenä kirjassa? Kyllä meillä useimmilla on ihan normaali elämä, johon mahtuu vähän kaikkea :)
Kyllä me koulutetut eletään ihan normaalia elämää, on nähty muutakin kuin kirjoja. Ja kaikki koulutetut ystäväni joita tiedän, ovat käteviä myös käytännön asioissa. Sen sijaan pari vähemmän koulua käynyttä ystävääni eivät esim. osaa laittaa ruokaa.
Siskoni oli huono koulussa. Hän on jankuttanut 7-vuotiaasta, että minä olen tumpelo käytännön taidoissa. Minä kun satuin menestymään koulussa helposti.