Uskomaton lehtimyyjä soitti äsken,
jankkasi, että haluavat lahjoittaa jonkin lehden mulle. Tietty arvasin, että on ketunhäntä kainalossa ja sanoin etten tilaa yhtään mitään. Myyjä, että ota nyt tämä lahja ja viimein myönnyin, että jos nyt pelkkä yksi lahja on, niin tulkoon vaikka Kauneus ja Terveys. Selvä, sanoi myyjä, laitetaan kolmeksi kuukaudeksi tulemaan kauneus ja terveys. Siihen loppui se puhelu....Oikeesti, jos ei ole tarkkana, ne pistää sulle lehden tulemaan ja se on musta laitonta.
Kommentit (48)
että yleensä lehden kustantajalla ei ole mitään tietoa millä taktiikalla puhelinmyyjät heidän lehtiään kauppaavat (ellei tietysti soiteta ihan lehden kustantajalta) ja se jos puhelinmyyjä sanoo että voittanut tai palkinto niin se on laitonta ja on myös laitonta sanoa sana ilmaiseksi ! myyjä saa käyttää sanoja veloituksetta kunhan tekee myös selväksi että tilausjakson yhteydessä saa veloituksetta jotain.
siis tuo jotain tarkoittaa sitä mitä kauppias nyt yrittääkään kaupata.
Se mitä he lupaavat ei ole heidän itsensä keksimää vaan työnantajan. Turha on lehtimyyjiä mollata, he vain ansaitsevat elantonsa.
"No mitenkäs Annelin päivä on mennyt? Onkos siellä paljon ollut pakkasta tänään? No kiva. Mutta Anneli mukavilla asioilla tässä soittelen, muistatko Anneli, kun osallistuit...."
Joutuvat miettimään että puhuvatko totta vai pitävät työpaikkansa.
huippua on nää "palkinnoksi lukijakyselyyn vastaamisesta (johon en ole ikimaailmassa vastannut) saat valita ilmaiseksi lehden" ja sitten ihan puhelun lopussa ilmoitetaan, että oikeastaan edellytyksenä lahjaan on, että tilaat pariksi kuukaudeksi, vaikka erikseen kysyin jo aikaisemmin, mitä tämä edellyttää, ja vakuuttettiin, että tämä on lahja.
tosiaan aina on. Ja mäkään en ole vastannut yhtään mihinkään kyselyyn..
Mä ilmoitan yleensä heti siinä vaiheessa, kun en saa soittajan nimestä selvää, etten osta mitään. Nimittäin siitä jo tietää että kyseessä on myyjä.. Nykyisin aika harvoin enää jankkaavat sen jälkeen.
Mulle on myös soitettu monesti ja kerrottu, että onneksi olkoon, olet voittanut sitä ja tätä. Kun aloin enemmän kysellä voitostani, ilmoitettiin, että itseasiassa tuon saakin vain, kun tilaa lehden kestona. No, totesin siihen, ettei se silloin ole mikään ilmainen ja voitto, jos se kumminkin edellyttää tilausta. Kun nimenomaan en tilaa mitään! Täysin harhaanjohtavaa kailottaa myyjältä voitosta, kun niin ei olekkaan.
Taannoin sain yhdestä lehdestä laskun. Ko. lehti tulee meille äitini tilaamana, eli lahjaksi. Pirautin äidilleni, että sain tuon laskun ja ihmetteli, että eikä, hänhän on maksanut tilauksen aikaa sitten. Sanoin, että soitan ja selvitän asian. No, soitin sitten laskussa mainittuun numeroon. Sieltä sain kuulla itse tilanneeni kyseisen lehden muutama kuukausi sitten. Ihmettelin asiaa, että mitä, en tosiaankaan ole sitä itse tilannut ja lehti on tullut meille vuosia kestona ja kerroin tilaajan yhteystiedot. Aikansa eukko näpytteli siellä ja sitten, parasta kaikessa, ilmoitti, että minun nimelläni tulee kaksi lehteä. Todellakin se kestohomma, mutta muutaman kuukauden ajan on tullut myös sama lehti, jonka olen itse tilannut.
Siis haloo, miksi tilaisin itse lehden joka tulee jo!!! Lopulta kysyin milloin tuo kyseinen tilaus on tehty. Heiltä näkyi tietty lehtitalo, josta oli soitettu minulle ja merkitty tilaus alkamaan samantien. Ja heillä näkyi kuulemma myös tieto, että olin itse soittanut ja pyytänyt lisälehteä, kun oli joku numero jääny saamatta. Ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Sitten ämmä oli vielä mulle vihainen, kun en ollut heille ilmoittanut saavani kahta lehteä ja sanoi, että pidä nyt sitten saamasi tuplalehdet. Eikä uskonut, kun selitin, etten todellakaan ole mitään tilausta tehnyt itse, en ole saanut tuplana tuota lehteä.
Hän ei saanut tuota tilausta heti poikki jostain syystä, vaan sanoi, että tuota lehteä tulee vielä kaksi numeroa. Jännä juttu, että nuo kaksi lehteä sitten tulivatkin. Mutta mielenkiintoista mm.:
-kuka tilasi tuplalehdet
-minne ne sitten meni kun minä en niitä saanut
-miksi puhelun jälkeen nuo kaksi viimeistä numeroa sitten tulivat minulle
Olin ajatellut tehdä tästä jonkinlaisen selvityspyynnön, mutta kiireiden vuoksi asia jäi. Nyt harmittaa, olis pitänyt selvittää. Sillä, tämän jälkeen eräälle tutulle oli käynyt hyvin samanlainen juttu!
Olkaa siis tarkkoina näiden kanssa!
olin kokeilemassa kaksi päivää lehti myyjän työtä.. se oli todella järkyttävä.. pomolta tuli lappu käteen missä oli tarkelleen mitä pitää sanoa.. piti aluksi keskustella säästä ja sun muusta ja yrittää tyrkyttää lehteä. mielestäni se on niin, että jos ei halua tilata lehteä on asia sillä selvä. itse en ruvennut jankuttamaan ja siitä sain kuulla joka puhelun jälkeen..
Siis kieltäydytkö sä tästä vaan periaatteesta?" "No on se nyt harmi sulle, menetät niin monta asiakasta."
Eipä tuolla asenteella mulle mitään myydä.
Paras oli kun kerran joku tällainen hakupalveluiden myyjä sanoi mulle puhelun päätteeksi (kun en ollut kiinnostunut maksamaan 500e saadakseni yritykseni tietoja heidän hakupalvelimeen www. entiedamistahakupalvelimenloytaisin. com), että "Paha juttu sitten! Kun ei kiinnosta, niin hän tekeekin sitten niin, että poistaa kaikki tietoni googlen hakupalvelimelta! ":oDDD Ihan kuin joku puhelinmyyjä sellaista pystyisi tekemään!
Tämä uhkaus ilmeisesti sen vuoksi, koska perustelin vähäistä kiinnostustani sillä, että tutkimusten mukaan ihmiset eivät hakeudu erillisille hakupalvelimille, vaan käyttävät 99%:sesti googlea. Kerroin myös, että nettikauppana taustalla pyörii seurantaohjelma, jostä näen mistä kukin asiakas tulee sivuilleni ja esim. yritystelen kautta oli tullut viime kuun aikana 3 ihmistä kun googlesta useita satoja... Tämä henkilö myi muistaakseni jotain www. lansisuomenkaikkiyritykset. fi palvelua. Jotain ihan tajuttoman pitkää ja vaikeasti muistettavaa juttua joka tapauksessa...
suhtaudun ystävällisesti lehtimyyjiin, ja kiitän vielä tarjouksesta jos en halua sillä kertaa mitään tilata. Kaikki lehdet mitä minulle tulee (4 kpl) olen lehtimyyjiltä tilannut, se on helppoa. Yleensä jos olen jotain lehteä halunnut, ja myyjä on kaupannut jotain muuta, kysyn että oiskos sulla muita tarjouksia. Sieltä ne tohkeissaan luettelevat, minä sanon "ei kiinnosta, ei kiinnosta, tuo voisi kiinnostaa, mitä maksaa", sitten tilaan. Siis jos haluan juuri tilata jonkun lehden.
Myyjät on aina ollu ihan täpinöissään, panneet vielä kaupanpäälliset ynnä muut mukaan. :)
Osaan toki siis kieltäytyäkin nätisti, mutta saatan myös olla sillä tuulella että tilaan kiinnostavan lehden. Tykkään ostaa lehtimyyjiltä.
Jännä ettei "sana ole kiertänyt" että mä olen "hyvä ostaja" ku ei kuitenkaan kauheen useesti soitella lehtimyynnin merkeissä. Yleensä ne uskoo ku kerron että mulle jo tulee 4 lehteä, ei tällä hetkellä oo kauheesti enempään varaa. :D
toinen oli myymässä seiskaa, koko puhelusta ei saanut mitään muuta selvää kuin:
"sulle on seiska tullu, laitetaanko uudelleen?" vastaus juu ei, ja hei.
toinen oli ilmeisesti avnhahko rouva joka yritti ehdottaa mulle kaikki omissa mahdollisuuksissaan olevat lehdet ja kun ystävällisesti kieltäydyin niistä yksi kerrallaan se tokais:"mitäs mä sulle sitten myyn?"
Sanoin heti aluksi että minä en sitten osta MITÄÄN.
Vielä varmistin että en oikeasti osta mitään, että adios.
Siihen myyjä sanoin että hän saa kyllä ihan aikapalkan tästä, että jos kuitenkin rouva kuuntelisi.
Niin minä sitten huvikseni kuuntelin sen paperista luetun litanian toisella korvalla ja toisella tein jotain muuta. Ja sitä kesti.
Sitten lopuksi se idiootti sanoi toiveikkaana, että niin, laitetaankos rouvalle 3 kk tilaus tiesmitä?
Ja minä sanoin että ei, EDELLEENKÄÄN en osta yhtään mitään.
Sitten se oli ihan uunona ja viimeinkin puhelu loppui =).
Mulle kans SEISKA lehdestä joku soitti. Vastasin kohteliaasti. Eukko kysyi onko hetki aikaa. Vastasin kohteliaasti että ei ole. Akka huutaa kiukkuisena mulle "MIKSI SITTEN VASTASIT PUHELIMEEN? " ja löi luurin korvaan. Vähä olin äimänä, kun yleesä en vastaa kun "huono hetki" taisin odottaa jotain lääkärin puhelua tms.
Olin itse kans aikanaan huono sanoon ei ja sit oli "kiva" peruutella jotain Kuntoplus-Maku-Hyvä Tervys -tilauksia.
nyt ollut yli 4 vuotta (katkee tosiaan sen 3 vuoden jälkeen jolloin pitää tehdä uudestaan) puhelinmarkkinointi-kielto. Ja ah mikä rauha. Suosittelen kaikille!!!!! Kaikille puhelinmyyjistä valittajille kerronkin aina tästä enkä kuuntele yhtään valitusta. Työtään nekin vaan tekee. Ja joskus menee heilläkin yli niinkuin mun tarinasta voi todeta. Varmaan tulee paskaa niskaan vielä enemmän kuin MEILLÄ muilla myyjillä.
mulle on tullut kans noita "olet vastannut lukijakyselyyn" puheluita ja kun vastaa että eipä tule moista mieleen niin vastaus yleensä on: "no ei se ihme ole, kyselystähän on noin vuosi jo aikaa...". Ja minä kun en vastaile mihinkään lukijakyselyihin tms.
Minulle on muutaman kerran lyönyt puhelinmyyjä luurin korvaan kun olen ihan alkumetreillä sanonut että en tilaa mitään. Sit kuuluu vaan klik :-)
Ja rasittavia on myös nää jotka sattuu soittamaan just kun on jossain palaverissa tms. Kun siis soitetaan jostain kännykkänumerosta ja kun tekee työtä jossa asiakkaat saattaa soittaa tai vastavuoroisesti päiväkodista saatetaan soittaa niin pakkohan se on vastata. Kiva juosta jostain palaverista ulos kuullakseen että kas, puhelinmyyjähän se taas...
ja päivittävät ne perustiedot ihan rekisteriinsä, josta ne menevät useampaan paikkaan, ihan ilman veloitusta tai mitään ostopakkoa. Eli ei kannata heti luuria iskeä korvaan. Alalla on kyllä vaikka millaista hakupalvelua ja suoranaisia huijariyrittäjiäkin, itse en investoisi kuin noiden mainitsiemini palveluihin (jos niihinkään).
Toissapäivänä kyllä meni päivä pilalle, kun vastasin puhelimeen (vieläpä ääni käheänä). Olen osa-aikayrittäjä, ja mulle soittelee jatkuvasti kaiken maailman yritysrekistereistä myyjät. Heillä on sellainen taktiikka, että eivät edes kysy, HALUANKO tietojani heidän rekistereihinsä, vaan he alkavat suoraa päätä "tarkistella" tietojani. Menee ensin vartti hukkaan vähäisestä työajastani ennen kuin käy ilmi, mitä juttu maksaa.
No, kysynkin nykyään hintaa aina heti. Ja jos se maksaa, sanon, ettei mulla osa-aikayrittäjänä ole tällä hetkellä varaa kaikkiin hakupalveluihin. Toissapäiväinen "Kristiina" herpaantui siitä täysin. "Siis kieltäydytkö sä tästä vaan periaatteesta?" "No on se nyt harmi sulle, menetät niin monta asiakasta."
Eipä tuolla asenteella mulle mitään myydä.
Eihän ne ilmaiseksi mitään anna. minä yleensä sanon, että jos ilmaiseksi laitat eikä yhtään tartte maksaa mistään eikä mitään tilata niin anna tulla. Sitten alkaa selittely, että niin no tuleehan tähän tämä pieni maksu näistä kolmesta kuukaudesta...
huippua on nää "palkinnoksi lukijakyselyyn vastaamisesta (johon en ole ikimaailmassa vastannut) saat valita ilmaiseksi lehden" ja sitten ihan puhelun lopussa ilmoitetaan, että oikeastaan edellytyksenä lahjaan on, että tilaat pariksi kuukaudeksi, vaikka erikseen kysyin jo aikaisemmin, mitä tämä edellyttää, ja vakuuttettiin, että tämä on lahja.
joka pitkään vakuutteli, että "tämä ei todellakaan maksa sinulle yhtään mitään, ei velvoita yhtään mihinkään ja on oikeasti ilmaista", kunnes pitkän puhelun loppupuolella kuitenkin sanoi, että "onhan tässä kuitenkin yksi mutta... saatte nämä kaikki ilmaiseksi, kunhan tilaatte tämän lehden..."
Ärsyttäviä lehtimyyjät. Siksi olenkin tehnyt puhelinkaupustelukiellon. Harmi kun sekään ei ole voimassa kuin kolme vuotta, tai jos muuttaa, niin pitää tehdä uusi ilmoitus.
Mulle soitti kerran yksi puhelinmyyjä ja vastatakseni puhelimeen jätin 3 kk ikäisen vauvan olohuoneeseen 2 v isoveljensä kanssa ja hain puhelimen yläkerrasta.
Puhelin kourassa näin portaista, kun poika seisoi pikkusiskonsa selän päällä täydellä painollaan. Myyjä kyseli juuri, soittaako pahaan aikaan ja mä vastasin automaattisesti että kyllä - poika seisoo vauvan selän päällä. Myyjän reaktio? "Niin, lasten asioissa minäkin soittelen..." Siinä vaiheessa sai luurin korvaan.
Toi on kyllä törkeetä käytöstä lehtimyyjältä! Ja se pilaa kaikkien lehtimyyjien maineen. Hyviäkin myyjiä kun varmasti on. Mullakin on valitettavasti enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia lehtimyynnistä puhelimitse. Jankataan ja jankataan vaikka kuinka sanot ettet tilaa mitään. Yksikin (miesmyyjä) alkoi kiroilemaan ja huutamaan puhelimessa kun en tilannut. Lopulta löin luurin korvaan kun ajattelin ettei mun tarvi tuollaista kuunnella. Joskus olen kuullut että jossain firmassa myyjien kaikki puhelut nauhoitetaan. Se varmasti parantaa puheluiden "tasoa".