Sterilisaatio vai hormonikierukka?
Tämä on kysymyksenä ollut ennenkin, mutta ei silloin ollut miulle ajankohtainen.
Kertokaa kummastakin kokemuksia? Niin hyvät kuin huonotkin.
Mie saisin sterilisaation,kun mitkään pillerit ei ole sopineet. Olen yli 30v ja kaksi pientä lasta. Mutta miulla on pitkät ja runsaat menkat normaalisti ja tämä vaiva ei steriloinnissa poistu, vaan sitä jouduttaisiin kuitenkin ehkä hoitamaan hormonikierukalla. Nyt sitten en tiedä mitä tehdä..pitäiskö kuitenkin kokeilla se kierukka ja toivoa parasta. On vaan aika kallis kokeilu, jos sekään ei sitten sovi. Alkaa turhauttamaan koko ehkäisyhomma.
=)
Kommentit (7)
Minulle sanottiin neuvolasa, että nainen saa ensimmäisen ehkäisyn ilmaiseksi eli jos et ole aikoinaan saanut esim. e-pillereitä/kierukkaa ilmaiseksi terveyskeskuksesta (tai siitä ei löydy mainintaa papereistasi) saat ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Lääkärinkäynti tosin pitää maksaa. Itse siis sain " vanhoilla päivilläni" sen ilmaisen kierukan.
eli itselläni ollut käytössä nyt kohta kolme vuotta. Ja hyvin on toiminut - alkuun oli pari kuukautta tiputtelua ja ikäviä tuntemuksia mutta menivät ohi. Ja minulta jäi kokonaan kuukautiset pois - kerran tai kaksi vuodessa saattaa tulla pikkumenkat. Se olikin syy, miksi hormoonikierukkaan päädyin - muutoin olisi mies mennyt sterilisaatioon. ELi halusin saada elämän ilman menkkoja. Kaikillahan ne ei poistu, mutta suurella osalla vähenee, väli pitenee ja kesto lyhenee. Jos siis sopii - hormonikierukka nimittäin ei sekään sovi kaikille. Kun kyseessä on sairauden hoito = runsaat kuukautiset, saa siihen hintan sairasvakuutusvähennyksen eli pidemmän päälle tosi edullinen ehkäisymuoto, mutta kokeiluna tietty ei.
Olet siihen aivan liian nuori. Vaikka nyt tuntuisi siltä, että lapset on tehtynä, niin hedelmällistä aikaa on vielä vuosia jäljellä eikä koskaan voi tietää, miten elämä kuljettaa. Sterilisaation purku ei kuitenkaan ole mikään kovin helppo toimenpide.
Siihen nähden hormonikierukka ei ole kovinkaan kallis ja maksaahan se sterilisaatiokin sairaalamaksut.
Tai siis näin itse olen päättänyt. Meillä lapsiluku on täynnä, mutta ikinä ei tiedä mitä elämä tuo... Jos vaikka huomenna menetän perheeni onnettomuudessa, haluanko olla loppu elämäni lapseton? Kuitenkin hedelmällisiä vuosia mullakin edessä vielä 15 tai ylikin. Samoin ajattelee mies. Kumpikaan ei siis nyt toivo enää lisää lapsia, meidän perhe on koossa. Mutta jos me menetettäis kaikki lapsemme, niin tilanne olisi ihan varmasti toinen.
Eli mulla nyt hormonikierukka, olen ajatatellut jatkaa sillä niin kauan kuin ehkäisyn tarvetta on.
Mietin samaa ja kallistuin hormonikierukkaan. Vaikka olen sitä mieltä, etten missään nimessä halua enää olla raskaana (lapsia voin kyllä ottaa lisää ;-)), niin strerilisaatio tuntui niiiiiiiiiiin lopulliselta.
Pyydä lääkäriltä respetiin merkintä, että kyseessä sairauden hoito, ja kirjoittaa siihen, että kierukka runsaisiin kuukautisiin, niin saat kierukasta kelakorvauksen. Hintaa itselle jää silloin paljon vähemmän. Lääkäri kirjoitti minulle sellaisen reseptin pyytämättä (en tiennyt sitä itse ja hän selitti asian olevan näin).
ja mietin sen pois ottamista. Eli mulla on 3 lasta, olen 35 ja mulle ei käy muut ehkäisyt. Olin jo sterilisaatiojonossa, rupesin odottamaan kolmatta lastamme, ´pyysin uudelleen lähetteen voimaan synnytyksen jälkeen.
Lääkäri sai minut ylipuhuttua kierukkaan. Väärä päätös. Minä olen masentunut, ketuttaa koko ajan, alavatsa kipeä viime lokakuusta saakka, vuosin 5viikkoa laiton jälkeen, vuodot runsaita ja kivuliaita. Siis runsaammat ku ennen kierukkaa. Nyt menkat tulee tosi lyhyellä kierrolla, tosi runsaina ja kivut päälle. Ainut hyvä puoli (vitsinä) on se ettei voi tulla raskaaksi, kun ei tee mieli seksiä ollenkaan.
Varaan tänään ajan lääkärille, keskustelen vielä siellä näistä oireista. Minä en jaksa enää näitä sivuoireita.
Minä en halua uusia lapsia, en vaikka jäisin yksin. Mun raskausajat ovat yhtä helvettiä, joten sterilisaatio on ainoa vaihtoehto.
kuumetta ja 3 lasta
Naapurit päätyivät miehen sterilisaatioon ja ovat kehuneet sitä ratkaisua. Tosin siitä ei tietenkään ole apua naisen kuukautishäiriöihin, mutta ehkä siihen löytyy sitten muutakin hoitoa kuin ei tarvii ehkäisystä huolehtia samalla.