Vuodatus; lasta ei meinattu päästää lääkärille...
Alustus lyhyesti: lapsi ikää 3kk, kuumetta, yskää, tukkoisuutta, rohinaa ja röhinää... lääkäri passitti kotiin ja käski antaa panadolia kuumeeseen. tosi paha tukkoisuus ja yskä vaan jatkui ja jatkui, kunnes 1,5vrk päästä aamuyöstä meinasin jo soittaa ambulanssin, kun lapsi ei saanut henkeä. läähätti ja yski vaan, oksennus lensi vähän väliä kun yski niin paljon. soitin sitten kuitenkin päivystävään sairaalaan puoli paniikissa. ekana tämä vastaaja yritti käynnistää tietokonetta 5min! kun mä selitän että lapsi ei saa kunnolla henkeä. pitää saada lapsen tiedot esille. sitten; teidän pitää mennä oman päivystyksen kautta. klo 7 aamulla, päivystys aukeaa klo 8. klo 22-08 päivystys on sairaalassa, johon soitin. " No, kohtahan se teidän tk aukeaa." siinä sitten aikani jänkkäsin vastaan, lopputulos; menen klo 8.00 suoraan omaan päivystykseen, ei tartte soittaa ennen sinne menoa.
No, klo 8.00 seisoin tk:n edessä kahden lapsen kanssa. vastaanotossa (vieläkin olin ihan tärinässä) selitän tapahtunutta, vauva edelleen yski ihan koko ajan ja yökki. täti vaan tutkiin konetta ja oikeen tympääntyneesti, että pitää soittaa, ei ole aikoja lääkärille jne. " Voinhan mä koittaa jos HOITAJA ehtii ottaa teidän jossain välissä." Kyselen, että milloinkohan se olis, ei osannut sanoa. Siinä vaiheessa mulla kilahti ja lähdin saman tein kauhealla vauhdilla takas autolle. ajoin toiseen tk:n " yksikköön" , marssin ensiapuluukulle. yritin rauhassa selittää, että tämä lapsi ei saa kunnolla henkeä. " Ootteko soittanut?" No, ei oltu soitettu kun puhelimessa oli sanottu ettei tartte soittaa. Tää täti alkaa jakaa lappuja, että mihin soitetaan ennen kuin tullaan, piti kauhean saarnan, ja " Jos mä teidän nyt jonoon laitan" .
ONNEKSI lääkäri oli sen verran fiksu, että tuli odotustilaan kysymään tilannetta. pyysi meidän huoneeseen, katto lasta puoli minuuttia, ja johan alko säpinät. kaksi hoitajaa kiikuttaa lääkkeitä, lääkäri antaa happea, jne. samalla mulle yritti selittää, mitä tapahtuu ja että vauva lähtee ambulanssilla isompaan sairaalaan (sinne siis mihin soitin klo 7). meidän siirrettiin ensiapu huoneeseen odottamaan ambulanssia. siinä sitten kuulin kun lääkäri kävi vähän jututtamassa vastaanottotiskiä. vielä siinäkin se täti lässytti sille lääkärille, että tartteeko tohon nyt muka ambulanssia.... meinas sillä lääkärilläkin mennä hermo.
päästiin sitten lopulta sairaalaan ja lastenlääkäri tutki vauvaa jne. mistään ei löytynyt meidän ekaa käyntiä (siis kun lähetettiin kotiin panadol hoito-ohjeen kera). lääkäri oli sitä mieltä, että jo silloin olisi pitänyt ottaa vauva sisälle sairaalaan.
en tiedä ketä haukkuisin, henkilökuntaa, ekaa lääkäriä, itseäni vai onko se ihan turhaa. vauva edelleen sairaalassa, maanantai aamusta meni ampparilla...
Kommentit (31)
Harva terveyskeskuslääkäri tunnistaa rs-virusta tai korvatulehdusta edes. Pienen korvat on katsottava mikroskoopilla, ei tulehdus näy muuten.
n. 3kk ikäsenä.
Sanoin päivystyksessä, että minä en tämän lapsen kanssa lähde kotiin. En pärjää. Kumpikaan ei saa nukuttua ja olen ihan hermoheikko, kun pelkään lapseni tukehtuvan limaan.
No suostuivat ottamaan sen limanäytteen ja se näytti plussaa rs-virukselle. Saatiin jäädä sisälle ja lapsi oli viikon osastolla.
Itse olen joitakin kertoja sanonut päivystyksen hoitajalle, että voisiko kuitenkin lääkäri katsoa lapsen koska minulla on sellainen tuntuma, että kaikki ei ole kohdallaan.
Koskaan en ole lähtenyt kotiin ettei olisi ollut mitään mikä olisi mennyt ohi ilman lääkekuuria tms.
Joo ja olen rampannut siinä luukulla kyselemässä millon mahtaa olla meidän vuoro. Jos jotakuta hoitajaa tää ärsyttää niin ei voi mitään..
Ja kokemusta neljästä lapsesta äitinä.
Kertoa selvästi, mikä on hätänä ja jos tuntuu, ettei pärjää kotona, niin se on myös ilmaistava selkeästi. Itse henkilökohtaisesti en olisi uskaltanut käännyttää lasta kotiin ilman, että lääkäri olisi tarkistanut tilanteen. Monien yhteensattumien summa, mutta onneksi lapsi kuitenkin sai hoitoa.
Vanhemmat luottakaa itseenne, jos tuntuu että lapsellanne ei ole kaikki hyvin ja vaatikaa hoitoa. Te tunnette lapsenne kuitenkin parhaiten! Lääkärit ja hoitajat voivat tehdä työssään virheitä sisnä kuin muutkin työtä tekevät.
Jos on kokemusta vain vähän lastenhoidosta niin sitä voi luottaa liikaa lääkäriin tai hoitajaan ja ei ymmärrä vaatia erikoislääkärin konsultaatiota.
Kerran tein niin etten suostunut lähtemään tk:sta ennen kuin sain lastenlääkärille lähetteen, muistutin lääkäriä vastuusta jos jotakin tapahtuu niin asia ei jää tähän jne. lähete irtosi ja käynti oli todella aiheellinen. Lapsi sai tarvitsemansa hoidon.
Happivaje voi aiheuttaa aivojen vaurioitumisen joten hengitysvaikeuksista kärsivän tulisi saada apua nopeasti ja oikeanlainen hoito. Jos lapsella on myöhemmin oppimisen ongelmia voi syy olla em.
olin soitellut aikasemmin neuvolaan ja kysellyt että mihinpäin alan viemään lasta kun ollut jo neljättäviikkoa flunssa välillä kuumetta välillä ei ja flunssa sen ku pahenee ja korvia rapannu jonkuverran. no omalle lääkärille ei löytynyt aikoja joten sanoi että mene päivystykseen sitten kun se aukeaa. no minähän sitte menin päivystykseen niin eiköhän alkahut hirvee papatus ja pajatus että mitä ihmettä sä täällä teet, nauro vaan.. ei niinku ollenkaan ottanu tosissaan. siinä anto kaikenmaailman lappuja ja numeroita mihin pitää soittaa..ei tollasen asiankans tänne tulla.. kyllähän mulla oli vaan monttu auki ja savut nousi korvista. lähdettiin siitä sit poispäin ku ei muukaan auttanu ja eikö vielä kehdannu huudella jotai sieltä luukulta. kyllähän mulla kihisi..mulkasin ja lähin pois. päätin sit mennä neuvolaan seuraavana päivänä niin eiköhän tullut seur yönä kummallekkin mahatauti..no eihän siinä tilassa meikäläinen pystyny liikahtamaan suuntaan enkä toiseen..mahatautia ja ripulia loppuviikkko..no " onni onnettomuudessa" , lapsella on nyt tuo " pikku" flunssa menossa pois päin. Mutta ei kyllä oo vieläkään auvennu itelle että miks ihmeessä me ei päästy sinne päivystykseen? pitääkö sinne mennä sit pääkainossa ennenku aletaan ottaa oikein tosissaan? mutta kun asuttiin tuossa naapuripaikkakunnalla niin siellä oli kyllä mielestäni todella hyvää palvelua ja aina pääsi lääkärille.. samasta syystäkin oon vieny ja sillon otettiin heti tosissaan ja tyyrättiin potilasta isompaan sairaalaan ja kaikenmaailman tutkimuksiin..viikko siellä oltiin happinaamari naamalla ja lääkettä suoneen. EHkä nyt tilanne ei ollu niiin paha MUTTA silti!! ei ymmärrä ei ollenkaan!
riitely on taistelua tuulimyllyjä vastaan. Siinä ei mene kuin aikaa ja mielenterveys ja lopuksi häviät taistelun. Kokemusta löytyy lähes 5 vuoden taistelusta enkä usko tässä maassa oikeuden toteutuvan. Lääkäri suojelee toista, näin se vaan menee!
Puhelimitse on täysin mahdotonta antaa oikeita neuvoja! Soittelu eri päivystyksiin on siis täysin turhaa hommaa.
Vierailija:
Mutta ei kyllä oo vieläkään auvennu itelle että miks ihmeessä me ei päästy sinne päivystykseen? pitääkö sinne mennä sit pääkainossa ennenku aletaan ottaa oikein tosissaan?
Nuha ja kuume ei yleensä ole...
ja aina on lapsi päässyt. Musta ne kohtelee äitejä jotenkin huonommin. Sama kokemus yhdellä tutulla.
Kun on hätä hypätään taksiin ja ajetaan sairaalan päivystykseen. Kukaan ei kuole sairaalan odotusaulassa!
Mä yleensä soitan ja liioittelenkin vähän puhelimessa. Koskaan ei yöllä ole myyty eioota.