Haukutko lastasi? Syytätkö, mollaatko, huudatko?
Ole rehellinen. Tämä ketju voi oikeasti pelastaa elämäsi ja lapsesi tulevaisuuden.
Kommentit (12)
joskus, kun tekee oikein pahoja. Huudan esim: NYT USKOT TAI TULEE JÄÄHY!! En hauku, mollaa enkä syytä.
Yleensä se on jokin ääritilanne. Esim. kerran lapsi jäi seisomaan tien toiselle puolelle, kun minä menin jo toisen lapsen kanssa yli. En huomannut, my bad. Pelästyin ja huusin. Pyysin kyllä jälkikäteen anteeksi, en tiedä oliko apua.
Mutta tiedän tämän ja pyydän sitä myös lapseltani anteeksi.
Pääasia ettei halveksi, syyttele, mollaa lasta. Eli tärkeää on, mitä sanoja käytät. Kai kaikki vanhemmat joskus huutavat? Eihän lapsi edes kuule mitään lempeitä kieltoja jos on vauhti päällä...
Ei elämä ole ruusuilla tanssimista, eikä lasta voi kohdella silkkihanskoin (tulipas kaksi hienoa kliseetä samaan lauseeseen!). Tarkoita tällä sitä, että mielestäni ei ole kamalan vaarallista, jos ääni välillä nousee suutuesssani (en kuitenkaan karju!), tärkeintä on pyytää anteeksi jos on suuttunut tai selittää, että äiti huusi vähän, koska oli vihainen kun et totellut.
Nyt en keksikään mitään esimerkkiä tuosta syyttämisestä, joten mahdanko sitten syyllistyä siihen?! Kyllä varmaan...
Huuto on joskus paikallaan, mutta ei mollauksen säestyksellä.
ap
En hauku enkä mitään muutakaan mitä ap kyseli. Yleensä jos lapsi tekee tuhmuuksiaan niin varoitan pari kertaa ja kerron miksi niin ei tehdä, kolmannesta varoituksesta nurkkaan ja kerron miksi sinne joutui!
Olen yh ja jos olen väsynyt, kipeä tms. niin menee se hermo minullakin. En ole pyhimys tai yli-ihminen. Yritän keskittyä lasten hyviin puoliin. Ihan siksi, että esikoisella on ollut oppimisvaikeuksia vauvasta alkaen (hapenpuutetta synnytyksessä). Onhan se toisinaan vaikeaa, mutta parhaani olen yrittänyt!
Tai no, kerran ärjäisin kiukkuisena ja silloin tällöin korotan ääntäni. Tosin meidän tytön luonne on kyllä hirveän kiltti ja rauhallinen. Helppoa olla " täydellinen" , kun muksu on niin pehmeä ja sopeutuva.
näihin kolmeen ekaan kysymykseen. Siten saadaan ketju aiheesta, jota halusin.
ap
Tiedostan tämän ja yritän pyrkiä parempaan