Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kotiäitejä, joiden päivittäisiin askareisiin kuuluu takan lämmitys?

Vierailija
30.01.2008 |

Meillä varaava takka ja lämmitän sitä parhaillaan. Missä vaiheessa suljet peltin? Mietin, että suljenkohan sen aina ns. liian myöhään varmuuden vuoksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poltetaan takkaa illalla niin suljen pellin vasta aamulla. Olkoon vaan ylivarovaista, mutta saan ainakin nukuttua. Meillä ei oo häkävaroitinta (pitäishän se hankkia) vaan pelkkä palovaroitin.

Vierailija
2/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä, ellei mies oo ehtinyt ennenpää sytyttää valkeeta sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen sulkenut peltin vasta sitten, kun ei ole yhtään punaista jäljellä, vain harmaata tuhkaa. Ja oon miettinyt, että meneekö lämmöt turhaan pihalle. Mutta enpä siis ole ainoa varovainen.

t. ap

Vierailija
4/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on häkävaroitin. Vähän liian myöhään meilläkin suljetaan pelti varmaan silti.

Vierailija
5/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mielestäni ylivarovainen, ainakin anoppiin verrattuna.

Laitan pellit pienemmälle heti kun palaminen on loppunut, ts. ei nouse liekkejä, vähän sinistä saattaa näkyä. Kääntelen hiillosta pariin otteeseen tarkasti. Kiinni laitan pellit kun hiilet ovat osa vielä punaisena, hakkaan niitä pienemmäksi (ehkä hiukan hysteeristä ;) ja varmistan ettei pala enään.

Jos pellit vasta aamulla laittaa kiinni, sinähän päästät lämmöt suoraan piipusta ulos?

Vierailija
6/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eikö lämpö mene taivaan tuuliin. Mutta kyllä minä nytkin parhaillaan annan peltin olla vielä auki, vaikka vain vähän punaista jäljellä.

t. ap

Vierailija
7/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, palotilan pellit on erikseen. Ei tarvitse olla niin turhan tarkka sen turvallisuuden kanssa. Meillä on häkävarotin, mutta en ole varma toimivuudesta. On monesti tehnyt sen, että vasta monta tuntia lämmityksen loppumisen jälkeen alkaa soida. Miten sitä häkää olisi yht´äkkiä silloin tupsahtanut? Ja jos tuulettaa varoittimen, ei enää varoita uudestaa, vaikka välilä olisi vaan yksi minuutti.

Vierailija
8/8 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista vähintään kahta lämmitetään päivittäin...

Minä pelaan enemmän suuluukuilla kuin pelleillä. Sytytyksen jälkeen luukku on mahdollisimman paljon raollaan ja venttiili täysin auki. Kun tuli alkaa kunnolla hiipua, pienennän venttiiliä ja laitan luukun kiinni. Kun ei näy liekkejä ja hiillos on parhaimmillaan, suuluukut kiinni ja pelti raolleen (vedän reilun tuuman verran auki pellin kiinni-asennosta). Pellin suljen vasta, kun punaista on hyvin vähän.

Suurin jäähdyttäjä on se virtaus, joka vetää kylmää korvausilmaa huonetilaan tuuletusventtiileitä tai muista raoista ja sen saa sitä nopeammin loppumaan mitä nopeammin uunin luukut saa kiinni. Tietysti lämpöä karkaa kiinni olevasta uunistakin, kun pellit on auki, mutta raollaan oleva pelti ei hukkaa kamalasti, jos ei ole virtausta.

Hälkähälyttimiä on sekä ala- että yläkerrassa. Aika halpa mielenrauhan tuoja mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan