neuvoja yömetykseen...vauva " asuu" tissillä.
Hei,
Meillä on viikon ikäinen vauva joka on päivällä kyllä suht helppo. Syö noin 2h välein tissiä.
Mutta yöt ovat aivan kauheita. Klo 22.00-05.00 vauva haluaisi imeä tissiä tauotta. Ja imeekin! Nukahtaa tissille hetkeksi (esim 5min) mutta säpsähtää sitten hereille huutamaan ja tissi on taas asetettava suuhun. eli käytännössä minä valvon koko yön ja tissit ovat aivan verillä.
Kokeilin viime yönä antaa tissin päälle pullosta pumpattua maitoa, vauva joi sen hyvällä ruokahalulla. Oli 20min hiljaa ja halusi taas tissille lutkuttamaan. Huoh!
Mitäs tähän ehdottaisitte? Onko kukaan keksinyt tähän mitään hyvää ratkaisua? Pitäisikö siirtyä pelkkään pulloon yöruokinnassa, niin jospa kiinnostus syömistä kohtaan vähenisi? Tutilla vauvan saa hiljaiseksi ajoittain, mutta tuttia pitää pitää suun päällä kädellä, eli eipä siinä itse pysty nukkumaan. Päivällä en voi enkä halua nukkua, sillä minulla on 2 vuotias esikoinen joka kaipaa myös äitiänsä. Nukun aina päikkärit kun hänkin, mutta muuten haluan olla myös esikoiselle olemassa.
KIITOS tuhannesti neuvoista.
-väsynyt äiti-
Kommentit (8)
Kyllä se siitä. Taitaa vaan " tilata" lisää maitoa.
Tosin meillä esikoinen teki samaa 1,5 vuotiaaksi eli asui yöt tissillä, ei siihen auttanut unikoulut eikä muut ja lopulta luovutin. Nukuin selälläni ja taapero kainalossa tissi suussa ja hyvin nukuttiin. Eli enpä oikein sen paremmin osaa neuvoa, mutta koita vaan jaksaa.
Ap, saatoko asetettua tissin niin että se pysyy suussa? mulla tällä hetkellä tissitaikiainen ja nukutaan vierekkäin niin että tissi kokoajan hollilla vauvan syödä. Muuten valvottas koko yö.
mutta eikö teitä sitten satu se imeminen? En minä ainakaan pysty nukkumaan kun imeminen sattuu niin paljon :(
t AP
meillä 2-vuotias nukkunut viikon, heräilemättä. Rasvaa nännejä aina syötön jälkeen ja katso, että ei ime rintaa vinottain, niin, että nänni huonossa asennossa. Juo paljon itse ja laita vauva puolikapaloon(turvallinen olo). Koita jaksaa. .
..sillä vauva on kuukauden ikäinen. Ja aivan samoin kävi kuin esikoisenkin kanssa, ensimmäinen kaksi viikkoa imetystä silkkaa helvettiä, nännit verillä ja vauva imi kaikki yöt. Joku jo neuvoikin: hanki rintakumit ja käytä niitä kun et muuten enää kestä, ja Lansinoh rasvaa kehiin. Kahdessa viikossa nännit tottuvat ja ei satu enää, ehkä vauvakin oppii siinä ajassa paremman imutekniikan. Jos ei siihen mennessä kipu lopu niin tekniikassa on vikaa, kannattaa joka tapauksessa tarkistaa että ote on oikea. Ja sitten vain vauva kainaloon ja koeta nukkua samalla. Jos sat pumpattua omaa maitoasi niin pumppaa erikseen vetisempi etumaito ja rasvaisempi takamaito, ja anna illalla tuhti annos rasvaisempaa maitoa, voi hyvinkin auttaa.
Ja joskus se tissillä asuminen johtuu enemmän mahakivuista - jos on ilmaa mahassa ja sattuu niin tissi lohduttaa, mutta lutkuttelu voi taas vetää lisää ilmaa mahaan jne. Eli koeta röyhtäyttää kunnolla, meillä auttoi jonkun verran. Ja voit myös kokeilla Rela-tippoja, meillä lopettivat mahavaivoista johtuvat yöhuudot (tosin esikoiselle eivät auttaneet samalla lailla, mutta aina voi kokeilla).
Joten jaksamista, hyvin todennäköisesti pahin vaihe ei enää kest ä kauan. Ainakin se rintojen arkuus pitäisi helpottaa nopeasti, tissillä asuminen sen sijaan voi kyllä kestääkin...
Rankkaa on varmasti. Meillä yöheräily jatkunut 8kk vaikka enää ei yöllä syödä. Pidä vauva vieressä ja anna syödä, nuku samalla. Rinnat kuntoon kumilla ja bepanthenilla. Tiheäimu ehkä menossa.