Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

..o0O Keskiviikon helminauha O0o..

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään onkin sitten lääkärineuvola. Saa nähdä onko kohdunsuulla tapahtunut yhtään mitään, jonkinverran on ainakin supistellut, mutta ei mitään sellaista että olisi suurta merkitystä. Tai mistä minä tiedän, viimeksi ei ollut yhtään supistuksia ennenkuin pamahti käynnistyksellä käyntiin (paitsi niitä sukkapuikkovihlaisuja jotka eivät saaneet aikaan mitään, josta tulikin mieleen, että nyt ei oo muuten ollut yhden ainoaa sukkapuikkoa? Hmm..).

Pitää kysyä siitä pulssista vielä tänään kätilöltä (meidän neuvolantäti on onneksi kätilö) tai lääkäriltä, katsotaan mitä sanovat. Niin ja pitääpä muistaa ottaa kotiverenpainemittari mukaan > saa verrattua neuvolan laitteeseen.

Aloin eilen pakkaamaan sairaalakassia! Nyt on hammasharja pakattu ja samoin pehmeät imetysliivit! Mulle tuli kyllä aikamoinen ajatustyhjiö kun yritin eilen miettiä, että mitähän sitä pakkais. Mitä te olette laittaneet? Kun en yhtään muista esikoisen ajalta, että mitä sitä oikein tarvitsi ja mikä oli turhaa.. Paristoja ostin eilen kaupassa ollessa ja laitoin laukkuun, on mukana sitten kameraa varten (jonka toivottavasti muistaa pakata lähdön tullessa mukaan. Just oltiin mun pikkuveljen kihlajuhlissa ja kamera oli hienosti KOTONA vaikka sen olin aamulla tuohon hollille laittanut mukaan otettavaksi.. *huoh*).

Mutta tässä vaikka Galluppi tälle päivälle:

Mainitse yksi asia joka on PAKKO pakata itselle mukaan sairaalakassiin:

OmaVastaus:

- Hammasharja

Pitäis mennä laittaan tiskit koneeseen ja pyörimään, tai kohta syödään pahvilautasilta..

Mrs.Marple & Kuopus, rv 36+0!!

Vierailija
2/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ollaan vielä.Viime yön sain onneksi nukuttua vaikka heräsin monta kertaa.Muutama kipeä supistus tuli.Nyt mulla tulee sitä verensekaistalimaa joka wc reissulla eli ei pitäisi enään kauaa mennä ku vauva lähtee syntymään.Ainakin kuopus tuli sen jälkeen ku sitä limaa alkoi enempi tuleen.

Mitenkäs muilla,onko tuntemuksia et vauva lähtis syntyyn?

anna_liisa 39+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.....olenkin ollut uskomattoman laiska kirjoittamaan, vaikka luen juttuja ahkerasti ja seurailen kanssasisarien odotusta.

Perjantaina oli neuvolalääkäri (36+5) ja kaikki oli oikein mainiosti masussa, ainoastaan äitillä hemppa vain 103, joten aloin taas syödä obsidania. Olo olikin ollut väsynyt ja toivon, että se tästä piristyisi. Appelsiineja menee tasaiseen tahtiin ja maitoa on tullut juotua viimeeksi varmaan vauvana yhtä paljon...Painoa oli tullut 2,5 viikossa vain 100gr, edelleen vain 6 kg yhteensä. Mutta lääkäri oli sitä mieltä että kun se vaan on noussut niin riittää. Kokoarvio vauvalle oli 2,5kg. Ensi viikolla on sitten synnytystapa-arviointi, jolloin katsellaan onko esteitä alatiesynnytykselle.

Esikoisenihan syntyi tosiaan keskosena (rv 35+1), joten nyt mennään jo pitemmällä (37+3) ja vaavikin painaa jo enemmän. Olo on kieltämättä skitsofreninen, kun toisaalta haluaisi jo vaivojen loppuvan ja nyytin syliinsä ja toisaalta saisi vielä tuolla kasvaa. Lääkärin ultralla vahvistui vielä sukupuoliepäily, jonka mukaan tyttö olisi tulossa! Olen uhkarohkeasti luottanut kyllä ensimmäiseenkin arvioon ja varsinkin vaateostoksille olisi kyllä lähdettävä jos jostain syystä arvio menikin pieleen ja poika olisi.

Itsekin jatkoin eilen sairaalakassin pakkaamista, josta olikin puhetta Mrs.Marple.... Laitoin omia mukavia vaatteita mukaan, joita suositeltiin Haikaranpesässä ottamaan ja miehelle uimahousut, jos päästään sitä vesisynnytystä kokeilemaan! Pitää vielä pakata esikoisenkin jutut, sillä perhehuoneeseen olisi tarkoitus mennä. Voih! Mitä enemmän kirjoittaa, sitä suloisempaa olisi saada se ihanalle tuoksuva käärö syliin....

(olempa varmaan maailman malttamattomin ihminen....) Mutta yksi pakollinen juttu mukaan....hmmm... mä pakkasin omat shampoot ainakin ja muutkin pesuaineet...

Kävin eilen ostamassa ihanan asun kotiutumisvaatteeksikin, kun ajattelin että saahan sitä yksi 50 cm vaate olla, tuskin tuosta noilla mitoilla isompaa ehtii kasvaa, syntymäpainoarvio oli n. vähän yli 3 kg. Nyt alkaa mieskin olla jo jännityksissään, kun tämä on hänelle ensimmäinen lapsi ja kovasti jo tunteilee koko tunneskaalaa läpi.... Tämä on ollut niin ihanaa odotusaikaa kun parisuhde on ollut ihan toista luokkaa kun ensimmäistä odottaessa, todella mahtavaa!

Olen pahoillani omanapaisesta kirjoituksesta, vaikka luen juttuja, nimimerkit ei oikein jää päähäni, mutta toivotan tsemppiä kaikille, jotka ovat jo lähellä koetosta!!!!!

Mama-74 (rv 37+3)

Vierailija
4/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... viestejänne olen lukenut, mutta oma kirjoittelu pakkaa jäädä. Tosi monella meistä helmistä alkaa olla jo synnytys käsillä. Minä kuulunkin aikalailla " peränpitäjiin" tässä helmien porukassa, kuten mm. MrsMarplekin, kun mulla la. on vasta 26.2. Ei siis ihan just olla täältä synnyttämään lähdössä.

Äitipolilla kävin 2 viikkoa sitten. Kohdunsuu oli sormelle auki, mutta kanavaa oli vielä jäljellä. Harjoitussuppareita tulee useita joka päivä, ja vähänkään " urheillessa" (siivotessa ym) niitä tulee huomattavasti enemmän. Kävelyllekään ei juuri tule niiden takia lähdettyä. " Sukkapuikkovihlaisuista" kohdunsuulla on kanssa puhuttu, ja niitä tulee myös, ei silti välttämättä päivittäin.

Muuten olo on ihan ok. Keskiraskaudessa vaivannut ummetuskin on nyt poissa, samoin pukamat (tai ovat olemassa, mutta eivtä vaivaa). Suoli toimii yllättävänkin hyvin nykyään. Activia -jugurtteja syön päivittäin, ja ruisleipää.

Sairaalakassigallupista: Mä otan mukaan korvatulpat.

-Auris- 36+1

Vierailija
5/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisaa keskiviikkohuomenta! Tuntuu oudolta, kun ei tarvitse enää aamukahdeksan jälkeen valoja sisällä. Kevät on selvästi tulossa vaikkei talvea tullutkaan. Toivon tässä vaiheessa, ettei tulekaan, sillä mikä olisi sen mukavampaa kuin päästä mahdollisimman pian Nallekarkin kanssa ulos.

En tiedä uskallanko enää sanoakaan, miten hyvin olen nukkunut viime vuorokausina. 7-8 tunnin yöunien lisäksi olen nukkunut melkein 2h päiväunia joka päivä. Olo alkaa taas olla ihan normaali. (ja kun tämän viestin lähetän, en taatusti nuku kolmeen yöhön).

Sain vihdoin eilen tuntumaa uuteen autoon ja ihan mukavaahan sillä oli ajella. Todettiin vaan illalla miehen kanssa, että kyllä se kahdelle hengelle tuntui vielä isolta! Mäkilähtöä en vielä suostunut harjoittelemaan, sillä aamulla neuvolalääkärin tekemä alatutkimus sai koko alamahan kipuilemaan oikein olan takaa. Ei supistellut, mutta särki tosi ikävästi. Yhden Panadolin otin sitten viimein viiden aikaan iltapäivällä kun särky ei ilman hellittänyt. Onneksi yksi lääke riitti ja kipu hävisi.

Täällä odotellaan viestiä serkun ja hänen vaimonsa pienen syntymästä. Heillä olisi ollut 5.2. laskettu aika, mutta lapsi on aika isokokoinen ja perätilassa ja päädyttiin suunniteltuun sektioon. Sektiopäivää eivät kertoneet, mutta arvelen sen olevan tällä viikolla. Jännää, kun sukuun syntyy uusia lapsia!

Tänään on ohjelmassa jumppaa (pakko saada jumiin menneet lihakset, niskat ja lapaluiden välin lihakset ihan kotikonstein auki), kahvittelukäynti naapuriin (siivoojat on tulossa tänne sillä aikaa) ja yksinäinen koti-ilta. Mies menee töistä suoraan tapaamaan muutamaa kaveriaan ja tulee vasta yhdeksän aikaan illalla. Vei autonkin, eli taidan olla tässä kotipihapiirissä jumissa. Aika akantappokeliltä vaikuttaa, kun jalkakäytävät on peilijäässä vesikerroksen peittäminä.

Löytyykö täältä muita viherpeukaloita? Alkaa taas olla aika vaihtaa kukkiin mullat ja istuttaa kesäkukkien siemenet. Mullat vaihdoin onneksi viime vuonna, tänä vuonna ajattelin vaan lisätä multaa ja ravinnetta, mutta kesäkukkien idätys vähän ahdistaa. Se vie niin kauheasti tilaa. Toisaalta ei viitsisi jättää viime kesänä itse kerättyjä siemeniä pahenemaankaan...en tiedä. Kai niiden idätys täytyy jättää synnäriltä kotiintulon jälkeen päätettäväksi. Muutenhan huonolla tuurilla pienet alut kuolevat meidän siellä ollessamme.

Mrs.Marplen galluppiin ajattelin lisätä tumput vauvalle. Niitä ei yleensä löydä mistään listasta, mutta Haikaranpesän valmennuksessa meitä varta vasten neuvottiin ottamaan mukaan, sillä sairaala tarjoaa pienelle vain kietaisupaitoja ja sukkahousuja vaatetukseksi. Vauvoilla on kuulemma syntyessään jo usein terävät kynnet, joilla raapivat niin itseään kuin äitiäänkin. Ostinkin H&M:ltä sellaiset suloiset samaa sarjaa olevat tumput ja sukat ja pakkasin ne vauvan sairaalakassiin. Oma sairaalakassi on edelleen vaiheessa. Täytyy varmaan tänään printata lista sinne pakattavista tavaroista, jotta tarpeen tullen mies voi sen pakata.

Aamupalarahkat on syöty, joten nyt hetkeksi pääsykoekirjan seuraan...

Nonna (onnellinen, että vihdoin päästiin näin pitkälle) ja Nallekarkki (ei aikomustakaan vielä tulla ulos) rv 37+0!

Vierailija
6/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna_liisalla on tosiaan jännät paikat. Varmaan siinä mielessä ihan hyvä tuo tilanteesi, että tiedätte olla varautuneita ihan nyt lähihetkinä lähtöön. Luulisi kuitenkin, ettei sulla nyt enää mitenkään voi mennä pitkään siihen, kun vauva syntyy. Voi kun ihanaa, teillä on kohta vauva sylissä :-).

Täällä ei oo synnytyksestä mitään tietoa. Jotain pieniä tuntemuksia silleen, että tietää, että nyt on loppuraskaus menossa, mutta ei mitään muuta. Ei supistele, ei mitään. Joskus vaan joku tuntemus alamasulla tai kohdunsuulla ja siinä se. Eilen istuin tässä tietokoneella kirjanpitoa tekemässä, niin piti mennä pitkälleen, kun vihloi tai jotenkin tosi ikävästi tuonne alamasulle. Masuneiti vissiin mönki siihen malliin, että teki kunnolla kipeää. Ei ollut siis mistään supparista silloinkaan kyse. Taitaa meikäläisen kohdunsuu pysyä vielä pitkään ja visusti kiinni ;-).

Yskäni vaikuttais vihdoin olevan hiipumassa. Uskaltaiskohan tuulettaa...

Täällä Kainuussa on muuten nyt oikein kunnon postikorttimaisemat. Lunta on enemmän kuin koko talvena tähän mennessä. Puut ja kaikki on paksussa lumessa. Ihan kiva, kun näyttää talvelta.

Jospa tästä lähtisi aamupalaa katselemaan. Olis tehnyt mieli mennä vielä kuopuksen viereen nukkumaan, mutta neiti pomppasi äsken niin pirteänä ylös, että enpä sitten päässytkään enää nukkumaan. No, toivon mukaan jossain välissä pääsis nokoset ottamaan.

neronja rv 39+3

Vierailija
7/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aamu, nukuttiin lasten kanssa puoli yhdeksään !! Tosi virkeä ja levännyt olo. Tulisipa tällaisia aamuja enemmän. Vatsani olen minäkin pitänyt kunnossa Activialla, ruisleivällä ja vissyllä. Nyt vielä aamukahvi ja pala tummaa suklaata...

Nonna: Mä vaihdoin kukille eilen mullat ja laitoin persiljaa ruukkuun kasvamaan. Kevät on siis tulossa, vai liittyykö tähän pesänrakennukseen.

Tänään olis ohjelmassa siivousta ja pyykinviikkausta. Käytiin eilen tilaamassa miehen kanssa meille uusi kulmadivaanisohva. Sitä odotellaan saapuvaksi perjantaina.

Liikkeistä: Niitä tulee seurattua tarkkaan, välillä on pitkiä taukoja ettei liikkeitä tunnu ja meinaa jo huolestuttaa. Mutta sitten kun syö jotain ja varsinkin makeaa niin alkaa armoton rokkaus mahassa.

Galluppiin: Mullakin oli jo tumput valmiiksi pakattuna, mutta itselle pitää ehdottomasti olla suklaata ja pillimehuja.

Vierailija
8/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemmalle ensiksi kiitos eilisestä vastauksesta. Esikoisesta mulla leikattiin väliliha ja senkin jälkeen repesin jonkin verran, muistelen että toisen asteen ois ollut. Olin kyllä tosi kipeä pitkään, reilu pari kuukautta pystyin istumaan pelkällä reikätyynyllä (kotona siis lasten uimarenkaalla). Aattelin vaan, että jos jokin asento on toista pahempi, niin ois kiva tietää ja välttää sitä. Mutta hyvä tietää, että tuo vanhan arven tukeminen oli siinä se idea - nenä pehvassa kiinni hauskaa tosiaan ;)

Anna-liisalla kuulostaa lähdön olevan ihan käsillä. Itsekin jo aika malttamattomana odottaa.

Sairaalakassigalluppiin lisäisin huuli- ja käsirasvan.

valokki rv 38+3

Vierailija
9/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna_Liisalla jännitys senkun kasvaa, toivotaan että pian saat vauvan syliin=)

Onkos Aurela vielä täällä, eikös sielläkin ollut hyviä enteitä synnytyksestä?

Täällä ei mitään synnytykseen viittaavaa ole sen kummemmin, supistelee toki päivittäin, yksittäisiä ihan kipeitäkin tulee joka päivä. Maha on toiminut normaalia paremmin jo kohta viikon. Toissa iltana vauva varmaan hakeutui vielä alemas lähtökuoppiinsa kun tuli muutaman minuutin voimakas, repivä kipu tuonne alapäähän kohdunsuulle. Painaa pikkuinen kovasti alaspäin mutta ei näillä tuntemuksilla synnärille mennä=)

Lauantaina tulisi mun tavoittelemat 38 viikoa täyteen ja sen jälkeen vauva olisi enemmän kuin tervetullut ihan oman olonikin vuoksi. Tänään olisi neuvola mutta eipä sielläkään mitään muuta tehdä kuin perustarkastukset. Kaverin vauvaa pääsen ihastelmaan illemmalla, joulukuun alussa syntynyt pikkumies=) Saan samalla pienen irtioton kun menen kyläilemään ihan yksikseni=)

Tämän päivän Galluppiin voisin lisätä että ehdoton pakattava sairaalakassiin on perusvoide, mulla sairaalassa ollessa kuivaa kädet, huulet ja iho tavallista enemmän.

Nyt lasten kanssa vähän piirrettyjä katselemaan=)

p02p06 ja pikkuinen 37+4

Vierailija
10/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän likat vetäs aivan hirmuiset yöunet; klo 20-09! Kyllä ne kellon ympäri miltei joka yö nukkuu, mutta näin paljon toodella harvoin. Nyt ollaan siis vasta aamupalapöydästä noustu ;) Tarkoitus on ehkä lähteä Jumboon, mutta katsotaan nyt minne tässä enää tänään ehditään.

Gallup: Mä vastaan kans hammasharja. Toinen pakkojuttu on kyllä deodorantti!

Mrs. Marple kyseli sairaalakassin sisällöstä. Mä ajattelin ottaa:

- omat aamutossut ja sukat

- pehmeät imetysliivit

- liivinsuojia

- puhdistusliinoja vauvalle (meil on sairaalassa remontti ja vauvan pepun saa pestä ties missä lavuaareissa, joten noilla puhdistusliinoilla voi hätätilassa putsata peppua)

- hammasharja ja tahna

- deodorantti

- Lansinoh-rintavoide (täytyiskin käydä se ostamassa!)

- normaalit kasvo- ja ihovoiteet

- hiusharja, ponnareita ja pinnejä

- shampoo ja muut pesu- ja puhdistusaineet

- kamera ja varaparistot ja -muistikortti (jos meneekin jumiin tms)

Muuta en nyt tähän hätään keksi. Tarkoitus tosiaan olisi saada poliklininen synnytys eli samana päivänä vielä kotiin, mutta kun ei koskaan tiedä miten se onnistuu niin pakko varautua olemaan ainakin se vuorokausi sairaalassa.

anna_liisalla on lupaavat merkit synnytyksestä jo! Mulla ei ole koskaan tullut mitään limatulppaa, tai siis kahdessa ekassa raskaudessa eikä nyt tässäkään -ainakaan vielä. Mun synnytykset on käynnistyneet supistuksilla, joten odotan niin käyvän nytkin. Mulla on tosi lujat kalvotkin, ekassa synnytyksessä sikiöpussi roikkui jo jalkovälistä muttei puhjennut ennenkuin veistä käytti. Toisella kertaa kätilö tarkasti alapäätä kun kerroin oudosta olosta (spinaali päällä, joten aika turta olin) ja sanoi että olen 10cm auki. Kun otti käden pois, vedet meni. Eli en jotenkaan jaksaisi uskoa että nytkään lähtisi vesien menolla käyntiin, mutta sehän tässä ihanaa onkin, ettei koskaan tiedä varmasti :)

Mutta nyt tykyttää taas niin jumalattomasti, että pakko mennä pitkäkseen. Neuvolassa just eilen valittelin, että niitä sydämentykytyksiä tulee nykyään huomattavasti enemmän eivätkä meinaa mennä millään ohi! Toissayönä tykytteli pari tuntia putkeen, samoin joka päivä tykyttelee pari kertaa sen pari-kolme tuntia. Siis TOSI inhottavaa. Neuvolantäti lupasi konsultoida lääkäriä ja soittavat mulle pe. Jossain vaiheessahan mulle aiottiin ottaa joku " sydänlääkitys" tasoittamaan rytmiä, mutta sillä on aina sama vaikutus myös vauvaan, joten silloin lupasin kärvistellä. Kyllä mä nytkin olen valmis kärsimään tän loppuajan jos siitä ei vain ole haittaa vauvalle eikä mulle..

Mutta nyt oikoselleen! Kirjoitelkaahan kuulumisianne ja mukavia suppareita kaikille! :)

Mikaela ja Helmi rv36+4

Vierailija
11/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täältä vähän tyhmä kysymys/huomio: toisaalta odotellaan malttamattomina että alkaisi jo paikat kypsymään, mutta toisaalta halutaan vältellä tilanteita jotka aiheittaa supisteluja, kävelylenkkejä, jne. Ymmärrettävää tietysti että ei haluta vaarantaa tilannetta turhilla ponnisteluilla, painavien taakkojen kanniskelulla tai vastaavalla. Jos aika on kypsä, niin eikö tuntuisi loogiselta vauhdittaa asioiden kulkua esim. kevyellä liikkumisella? Mitä olette mieltä?

Mrs.Marplen galluppi...mukaan ainakin omat kosteusvoiteet. Tässä tulee mainos, Natusanin 24h moisturiser on pelastanut minun raskausnahan :) Olen sellainen rasvoilla läträäjä että jos ei omaa hyvää voidetta ole saatavilla niin maailmat kaatuu :)

Omaa napaa...minulla on supistellut viikolta 20 lähtien. Viikonloppuna supistelut alkoivat tuntumaan tosi kivuliailta ja ajattelin että no nyt alkavat asiat etenemään. Huomasin kuitenkin että näillä tuntemuksilla taisi olla suora yhteys suolen toimintaan...eli että ne supistukset menivät sitten konkreettisesti vessan pöntöstä alas :)) Tosin tässä vielä muna-kana-dilemma, kumpi tuli ensin, supistuksen seurauksena maha sekaisin vai vatsanväännöt aiheuttavat supistuksen.

Vauva teki viikonloppuna nokkasyöksyn alas päin, on siis laskeutunut. Olipa se villin tuntoinen täräys. Neuvolan tätikin huomasi että reppu oli laskeutunut :)

Aurinkokin tuolla kurkistelee...taidan lähteä happihypylle. Mukavaa Keskiviikkopäivää.

TElli

Vierailija
12/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tyttö veteli sitten kellon ympäri unia. Poislukien toki ne 5 vessareissua ja tunnin valvominen klo 4.30-5.30, mutta muuten tuli unta palloon klo 23-11. Voi kuulkaa kun on hyvä olo. Saunan laitoin päälle, aattelin sinne tästä seuraavaksi.

Mies on mun verenpaineista huolissaan. Eilen puheli että laittaa mulle tietokoneelle leffoja, ja ehdotti että otan rahin ja peiton ja menen yläkerran sohvalle koko päiväksi. Oishan se tosin vaihtelua tähän alakerran sohvaan ;) Mutta kyllä oikeasti tulee hulluksi jos ei mitään tee. Tänään aattelin ommella noi vauvan lakanat, oon muutaman leikannut. Eilen hätäpäissään aloitin virkkaamaan vauvalle peittoa. Kyllähän sen huomaa kun paineet nousee, ja tunnollisesti niitä muutenkin mittailen. Sukkapuikkovihlaisuja ja kivuttomia supistuksia on kiitettävästi, välillä tosiaan juilii niin ettei pääse eteen eikä taakse.

Sairaalakassiin lähtee mulla kans hiusharja. Ja dödö. Ehkä myös pieni vahapurkki. Mun luonnonkihara ja lyhyt tukka on suihkusta tulleena ihan pystyssä afrona ;) Eri asia sitten jaksaako tuollaisiin asioihin kiinnittää huomiota sairaalassa. Tuleepa hauskoja kuvia sukulaisille näytettäviksi.

Lissula 37+3

Vierailija
13/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on kans ollu tota samaa, että kun supistaa, pitää mennä kakalle ja sit taas kakkaaminen saa supistelemaan. Mutta hyvähän se olisi, että suoli tyhjentyisi itsestään ainakin ennen synnytystä, niin ei tarttee mitään ruiskeita antaa sairaalassa. Mulla tuntuu pienemmästäkin supparista menevän maha sekaisin, joten toivottavasti sitten tosipaikan tullenkin taas kaikki menee luonnostaan.

Ajattelin tuossa yöllä taas ollessani hetkiä hereillä, että täytyis varmaan käydä vähän laittelee sairaalatavaroita yhteen paikkaan. Viimeksi meille tuli niin hätäinen lähtö, että kerkesin nipinnapin ottaa kameran ja neuvolakortin mukaan ;) Mies sit käväisi mun kanssa synnyttämässä ja haki sen jälkeen kotoa jotain tarvikkeita. Jos nyt olis sit viisaampi ja pakkais jotain mukaan. On kuitenkin mahdollista, että tämä synnytys on yhtä nopea tai nopeampi kuin edellinen (joka kestoltaan siis tasan 3h).

Miten teidän muiden rinnat on muuten jakselleet odotusaikana? Mulla on nyt ollut tosi raskaat rinnat aika alusta lähtien ja vanhat liivit puristaa. Tietysti kun painoa on tullut jo 15kg niin kyllähän sekin rintoihin rasvaa pukkaa, mutta ei mulla edellisellä kerralla ole kyllä näin raskaat rinnat olleet. Lisäksi maitoa tirsuttaa koko ajan, ja toivonkin sydämestäni, että tällä kertaa pystyisin imettämään pidempään kuin aikaisemmin (3-4kk). Olen kyllä juonut ahkerasti vadelmanlehtiteetä, jonka luin auttavan maidonnousussa ja -riittävyydessä, sekä parantavan kohdunlihaksienkin kuntoa. Saa nähdä auttaako. Tai miten sitä nyt todistamaankaan pystyy..

Mutta nyt nakkikeiton tekoon!

Vierailija
14/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pingu toista kertaa. Lueskelen muiden mietteitä ja päätinpä nyt itsekin osallistua. Edellisellä kerralla pää oli jotenkin sekaisin ja mieli hieman maassa.

Kiva huomata, että pian meillä helmikuisilla on lähtö edessä. Tsemppiä Anna-Liisalle ja muille jotka lähiaikoina laitokselle lähtevät!

Meidän pavulla ei vaikuta olevan mitään kiirettä. Lääkärin mukaan viikko sitten vauva ei ollut vielä asettunut ja jalat tuntuivat vielä kylkiluiden alapuolella. Nyt mielestäni ovat jo hieman alempana ja liikkeet vähän vähentyneet. Kipeitä supistuksia ei vielä ole tuntunut, mutta sitä enemmän vatsan kovettumista. Itse olen huomannut, että ilmavaivat liittyvät vatsan kovettumiseen. Ilmavaivoihin ja vatsan toimintaan olen ottanut yhden Rela tabletin päivässä. Ajattelin, että se voisi mahdollisesti pitää tarhan vatsatauti- ja flunssapöpöt loitolla.

Sairaalakassi on vielä 0-vaiheessa. Samoin suunnitelma siitä kenelle soittaisi katsomaan esikoista kun lähtö tulee. Jotenkin on sellainen olo, että lähtö tulee yöllä eikä silloin viitsisi herättää poikaa mukaan synnärille.

Ehkä nyt tämän päivän gallupin pohjalta voisi ajatella sairaalakassin pakkaamista. Mukaan ajattelin laittaa ainakin pehmo-verkkarit ja Nivea Soft kasvorasva. Niin ja ne pienet sukat vauvan käsiä varten.

Muistan esikoisen synnytyksestä, että kylmä geelipussi auttoi ristiselkää supistuksissa. Ehkä pitäisi hankkia sellainen kotiin...

Nonna kyseli jos on viherpeukalo. Esikoista odottaessa minulla oli oikein viherkeidas lasitetulla parvekkeella. Oli minitomaattia ja ruukkupaprikaa, rucolaa, ruohosipulia jne. Nyt ikkunalaudallakin kasvit kuolevat, kun kaikki muu tuntuu paljon tärkeämmältä. Ehkä vuodenaika vaikuttaa asiaan. Pitäisi kai ruukkujen suhteen ryhdistäytyä.

Tässä muuten pari päiviän kysymystä lisää...

Miten muilla neuvolassa on seurattu hb:ta? Minulta mitattu 4 kertaa pyynnöstä koko raskauden aikana. Viimeiset 2 kertaa jätetty väliin.

Onko moni saanut esitietolomakkeen synnytyssairaalaa varten? Milloin sellaista pitäisi saada?

Tuleeko monella jo nestettä/maitoa rinnoista? Miten pitkään synnytykseen mahtaa mennä siitä kun nestettä alkaa tulemaan - kokemuksia uudelleensynnyttäjiltä?

Nyt pojan huonetta siivomaan...

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Prilla ja Papu 38+1

Vierailija
15/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingu: Esitietolomake täytettiin meilläpäin joskus rv20 tietämissä, ja vein sen sillon samoihin aikoihin neuvolatädille, joka lähetti sen etiäppäi sairaalaan. Eli ei sitä kai enää näin myöhään kuulu täytellä? Ja joka sairaalassa sellasta ei kai ole tapanakaan?

Mulla on hemoglobiini mitattu joka neuvolakäynnillä (eli aika monta kertaa.. varmaan ainakin 10), koska se on alhainen ja olen koko raskausajan syönyt rautalisää. Ja huomennakin se varmaan mitataan taas.. =]

Mä jouduin eilisen päivän olemaan vaan pääasiassa sisällä, kun oli niin hemmetin liukasta, ettei viitsinyt tahallaan mennä kaatuilemaan tonne jäätikölle.. joten sen vuoks tuli yölläkin taas kukuttua, ja aamuyöstä tuntuu olevan vaikeeta saada unta (heräsin viiden aikaan vessaan ja nukahdin taas vasta puoli kahdeksan aikaan uusiks). Mutta ehkä tässä nyt haetaan sitä rytmiä.. =]

SAIRAALAKASSIGALLUP: mä en pärjää missään ilman hammasharjaa ja tahnaa! =] Eli jos ne jää kotiin, niin sit en sairaalassa pärjää.. =]

Mun kassista löytyy tällä hetkellä:

-hammasharja ja tahna, sekä kosteusvoide ja bebanten

-muistiinpanovälineet ja varaparistot kameraan (kamera makaa tossa pöydällä, toivottavasti sekin tulee mukaan.. =] no, on sit varaparistot ainakin, vaikka itselle! =D)

-siteitä, alushousuja, imetysliivit ja liivinsuojia

-hiusharja ja hiustenpesuaine ja -hoitoaine

-kännykän laturi

En nyt muista että siellä muuta ois. Mies tuo sit jossain vaiheessa vauvan kotiutumisvaatteet ja mun " kotiutumisvaatteet" sairaalaan. =] Tai mun vaatteet ainakin sit vasta, kun näkee että mitkä menee synnytyksen jälkeen päälle, jos vaikka jotkut omat tuulihousut/verkkarit jo menis.. =]

Mulla on nyt niin huono muisti, että en enää muista kenen kanssa niitä kukkasia laitettiin rintapieleen Jazzeilla, mut ehdotan että laitetaan sit jotkut sellaset jotka huomaa.. =P esimerkiks horsmat.. =] Jos ei sit just käy niin että tasavaltamme presidentti päättää pukeutua samaan kukkaan.. =P

Nyt miehelläkin on jo vapaata, vaikkakin se nukkuu vielä, mutta tässä ajattelin mennä hänet herättämään, kun olen aikani kuluksi lämmittänyt saunan! =] Eli mä lähden nyt päiväsaunaan!

jonttu 39+1

Vierailija
16/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi niille jotka täällä on palstaillut pitkään, niin vanha nikkini oli Prilla. Siksi sekoitin. Nykyään uudistuneena nikki Pingu07 ja vähemmän aktiivisena Prilla. Ehkä täällä on jopa syysmammoja siltä vuodelta???

Esitietolomakkeesta oli juttua jossain vaiheessa. Mä en edes muista täyttäneeni sitä, mutta ehkä se ei ole tarpeen täällä Helsingissä kun jo aikaisemmin on synnyttänyt ja on ilmoittanut meneekö Kättärille vaiko Naikkarille synnyttämään.

Pingu ja Papu

Vierailija
17/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkoi lupaavasti, supisteli parhaimmillaan 2 min välein ja todella " ihania" supistuksia! Mä olin taas niin toiveissani että nyt tästä päästään lähteen mutta tilanne rauhoittui ja täällä odotellaan tilanteen etenemistä!

Mulla ei ole koskaan tullut limatulppaa kuin vasta sairaalassa, nyt on limaista vuotoa mutta ei kunnollista limatulppaa.

Kävin neuvolassa.

rv 39+5

painoon ei muutoksia

rr 120/70

hb 112

Sf 35,5cm

rt

syke 136

Kaikille hurjasti voimia loppuraskauteen!!!!!

aurela ja masuasukki

Vierailija
18/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin nyt siellä synnytystapa ja koko arviossa. Koko tällä hetkellä 3600 gr, pitkä lapsi tulossa. Ensi viikon perjantaina käynnistys tipalla, ellei lähde sitä ennen itsestään syntymään. Silloin on tilanne 40+3. Luvattiin leikata nopeastikin, jos ponnistusvaihe pitkittyy, imukuppia ei edes yritetä kuten edellisellä kerralla. Saan kaikki haluamani kivunlievitykset, kun viimeksi niitä kyllä tarvinkin. Oli kuulema aiempi lääkäri kirjoittanut, että mun kohtua piti ' piiskata' supistelemaan kunnolla, eli tipat on ollut maksimissa. Siltä se kieltämättä silloin lopussa tuntuikin, mutta kun ei lähtenyt imukupin matkaan, niin ei.

Lääkäri oli mukava, sisätutkimus kamala, ne oikein ronkkii näillä viikoilla, että ainakin nyt tapahtuisi jotain. Olin jo 2 sormelle auki ja kohdun kaula hävinnyt, joten hyvä tilanne. Käppäilin muutaman tunnin kaupungilla sen jälkeen ja käytiin vielä miehen kanssa ravintolalounaalla (viimeisiä kertoja), ei toistaiseksi kovin kummosia vihlontoja tunnu.

Sairaalakassi on jo pakattu, ehdottoman must on se hammasharja, lapselle oma silkkimyssy.

t. Elni ja masukas rv 39+1

Vierailija
19/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun sairaalakassiin tulevat ehdottomasti hammasharja ja -tahna sekä deodorantti. Muutenkin muistan esikoisen syntymän jälkeisestä ajasta, miten autuaalliselta tuntui, kun oli osastolla saanut ekan kerran käydä suihkussa ja pääsi puhtaisiin lakanoihin pötköttelemään.:)

Omia vaatteita en meinaa kamalasti ottaa, koska en halua kerätä mitään pyykkipussia kuljetettavaksi. Synnytyksen jälkeinen aika kun on kuitenkin hieman " eritepitoista" , niin sairaalan paidat ja verkkopöksyt saavat kelvata. Omat imetysliivit otan kyllä ehdottomasti ja liivinsuojia. Lisäksi varmaan villasukat. Mies saa sitten tuoda kotiutumisvaatteet vauvalle ja mulle.

Sitten pakkaan kassiin vielä muut kosmetiikat, ehdottomasti korvatulpat, mp3-soittimen ja kirjan (jos nyt tuollaisia viihdykkeitä sitten tarvitsee, esikon kanssa en kyllä kaivannut), muistiinpanovälineet, purkkaa ja lakuja ummetuksen varalta. Neuvolakortti pitää kanssa muistaa siirtää sairaalakassiin samoin kuin puhelin ja laturi. Kamerasta lupasi mies huolehtia.

Limatulpasta oli puhetta. Mulla tuli jonkinlaista limatulppaa sinä yönä, kun esikoisen synnytys käynnistyi. Ennen sitä en havainnut minkäänlaista, mutta tuo oli kyllä ihan selkeä oranssin värinen klöntti.

Maidontulosta: Mulla ei ole tässä(kään) raskaudessa tihkunut yhtään maitoa etukäteen, vaikka rintojen koko on kyllä kasvanut ja niitä on välillä kihelmöinytkin. Esikoisen kanssa maitoa onneksi tuli miltei alusta asti tosi hyvin. Toivotaan että niin kävisi nytkin!

On niin jännää lukea teidän lähtökuopissanne olevien kirjoituksia! Näinköhän mulla käy taas niin, että olen lähes oireeton ihan lähtöä edeltävään päivään saakka? Jonkinlaiset supistukset ja tuntemukset olisivat kyllä ihan tervetulleita, että jotenkin konkretisoituisi tämä lähdön läheisyys ja että voisi ounastella tuolla alakerrassa tapahtuvan jotain. Viimeksi synnytys eteni tosi hitaasti, kun tilanne oli edelleen niin epäkypsä. Olisi kivempi päästä synnärille niin, että paikat olisivat jo suht kypsinä.

Liikkumisesta ja rehkimisestä: Mä olen liikkunut aika aktiivisesti koko raskauden ajan ja olen toki olosuhteiden pakosta myös koko ajan nostellut esikoista (14,5 kg) ja huseerannut kotonakin suht normaalisti. (No, muutossa en nyt mitään sohvia kanniskellut.) Näin ei tietenkään voi toimia, jos on jo etukäteen kovasti kipuja tai supistuksia. Ja ymmärrän kyllä senkin, että jos olo on kovin tukala, niin ei edes synnytyksen käynnistymisen jouduttamiseksi tee mieli ruveta kauheasti urheilemaan. Omaa kroppaa ja hyvinvointiaan kannattaa kuunnella ihan loppuun asti.

Esikoista odottaessa vaihdoin vielä ihan uuden vaihteen päälle siinä vaiheessa, kun alkoi olla selvää, että yliajalle mennään ja reilusti. Eli siivosin ja lenkkeilin vielä vähän aiempaa tarmokkaammin, kun toivoin sen jouduttavan käynnistymistä ja oma vointi oli vähän liiankin hyvä. Nyt mulla ei ole mitään kiirettä saada tätä vauvaa maailmaan, mutta luulenpa, että jos parin viikon päästäkin ollan vielä kasassa, niin alan sitten taas vointini mukaan touhuilla entistä aktiivisemmin. Tulisi nyt sitä lunta kunnolla, niin pääsisi lumitöihin!;)

Tällä viikolla vauva saisi kyllä vielä pysyä mahassa kun miehellä on pari tärkeää työjuttua ja itse haluaisin saada täällä kotona vielä vähän paikkoja kuntoon. Ensi viikolla saa mun puolesta vaikka jo tullakin.;)

Hyvää vointia kaikille!

Lumileopardi ja beibi rv 38+4

Vierailija
20/30 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurela:Mulla tulee kans sitä limatulppaa koko ajan.Nyt tuossa päivällä tuli kauhee painon tunne tuonne alas ja alkoi supistaan,mutta ei edelleenkään niitä synnytys suppareita.Jospa tässä ensi yönä me molemmat päästäisiin synnyttään.Tsemppiä sullekkin synnytykseen!

anna_liisa 39+0