Pari olutta päivässä vaurioittaa jo sikiön. Lääkäri iltalehdessä. Aika yllättävää minusta.
Synnytyslääkäri sanoo siinä, että moni ei pidä tuota määrää minään alkoholinkäyttönä edes. Minustakin joku voi ajatella tuon ihan mitättömänä ruokajuomana. Liioitteleekohan lääkäri, vai lieneekö totta.
Lääkäri sanoo myös, että moni päihdeäiti huokaisee, että tervehän tuo on, kun näkee lapsensa. Siihen on paha sanoa, että ongelmat tulevat ilmi vasta lapsen kehittyessä. Esim vaikeus lukea, laskea, potkaista palloa. Järkyttävää.
(Itse en käyttänyt kylläkään ollenkaan alkoholia, mutta jollakulla voi kyllä olla tässä nyt vaikeutta ymmärtää, että se on noin vaarallista.)
Kommentit (21)
ja jonkinsortin alkoholiriippuvuus! miksi ei aikuinen ihminen osaa/voi olla ottamatta yhtään olutta raskausaikana....? ei voi johtua muusta kun siitä, että on alkoholisti! miksi sitä muuten pitäisi edes tehdä, kun varmana tietää ettei ole aivan terveellistä??
Ainahan sitä toitotetaan että pahinta on vähäinenkin säännöllinen tissuttelu, vaarallisempaa kuin joku kertakänni, joka nyt ei tietenkään sekään ole suotavaa.
Raskausajaksi suositellaan täyttä nollaa alkoholin suhteen.
Imetysaikana sitävastoin pari olutta ei maailmaa kaada jos se nyt ei ihan jatkuvaa ole. Näillä kahdella asialla on valtaisa ero, vaikka monet eivät sitä eroa ymmärrä.
sallittua juoda pikkuisen. Ei pidetty pahana. Kaksi pullollista on kyllä todella vähän.
on noin tavattoman vaarallista, kun monia lääkkeitäkin saa käyttää. Esim masennuslääkkeitä saa käyttää jatkuvasti ja vaikka keskushermostoon vaikuttaavaa panacodia tai oksatsepiinia välillä.
Tosin sikäli, että alkoholi on ihan turhaa. Tai enhän minä tiedä, jos on vaikeaa olla ilman, kun siihen on tottunut.
Vierailija:
sallittua juoda pikkuisen. Ei pidetty pahana. Kaksi pullollista on kyllä todella vähän.
Minä olen syntynyt 1970 ja silloin mm. ennenaikaisiin supistuksiin kehotettiin ottamaan pieni tujaus konjakkia. Sitävastoin silloinkin jatkuvaa, vähäistäkään juomista ei suositeltu. Tästä olen oman äitini kanssa jutellut. Nykyisin tiedetään tämä(kin) asia paremmin ja suositellaan nollaa.
silloin kun en vielä tiennyt olevani raskaana, testin tein seuraavalla viikolla ja se oli plussaa. Pelkäsin koko raskauden ajan neuvolan vakuutteluista huolimatta, että kuinka käy lapseni, vaikka olin koko raskauden ja monta vuotta sen jälkeenkin täysin absolutisti, eikä alko kuulu elämäntapoihini edelleenkään säännöllisesti tai humalahakuisesti. Toivottavasti tästä ei ole koitunut mitään vaurioita.
Tämä johtuu siitä, että vain alkoholi vaikuttaa alkuraskaudesta sikiön kehitystä häiritsevästi siten, että tuloksena voi olla fyysisiä poikkeavuuksia ja koko raskauden aikana siten, että sikiön aivojen kehitys voi vaurioitua. Alkoholi on aine, joka leviää tasaisesti elimistön kaikkiin soluihin, myös niihin sikiön. Ja vaikka aikuisen maksa polttaa kevyesti parin pullon alkoholit, sikiön maksa ei siihen pysty. Siksipä esim. 0,5 promillen humala ei äidistä tunnu miltään (etenkin jos sietokyky on juomisen seurauksena kasvanut), mutta sikiölläpä tuntuu.
Huumeiden suurin vaikutus on syntymän jälkeen tulevat vieroitusoireet, jotka voivat vaatia pitkääkin hoitoa.
vai kerran tai kaksi koko raskauden aikana sen yksi tai kaksi olutta
että aikaisemmin en voinut testiä tehdä, koska se ei vielä olisi edes näyttänyt plussaa, kun testin tein heti kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Tietääkö joku, onko tällainen vaarallista?
Eli joissain raskauden vaiheissa alkoholi on vaarallisempaa, kuin toisissa kehitysvaiheissa. Ja näitä kehitysvaiheita ei voi niin tarkasti tietää eli pelaa vähän tuurilla sen parinkin oluen kanssa :(
En ottanut yhtään.
Muuten olin todellakin täysin juomatta koko raskausajan. Lapsi on nyt nelivuotias, tähän saakka hyvin kehittynyt, ikäistään edellä ja fiksu.
tietoa teratologisesta tietopalvelusta. Viininjuojan kannattaa googlettaa numero ja soittaa sinne. Se on ehkä 09-47176500
Jotkut lääkärit sanoo, että aikaisen vaiheen virheet on niin pahoja, että menee kesken. että vasta kun testi plus, niin vaaraksi. Toiset on taas tarkempia. Että jo munasolun kehitysaika on oltava varuillaan ja vähintään hedelmöittymisen jälkeen. Mielipiteet vaihtelee.
Jos tuossa vaiheessa olisi tullut jotain kehityshäiriöitä, sen todellakin huomaisi. Ihan ensiviikkoina hedelmöitynyt munasolu muuttuu alkioksi ja ja sen solut erikoistuvat eri tehtäviin ja esim. raajojen ja sisäelinten kehitykselle luodaan pohja.
Kriittisellä hetkellä alkoholi aiheuttaisi todella vakavia ongelmia tuossa vaiheessa, joten sinun ei kannata olla huolissasi. Kun lapsesi on terve, niin selvästikään tällaista ei ole tapahtunut. Mitä varhaisemmassa vaiheessa häitiö tapahtuu, sitä suuremmat ovat vaikutukset. Eivät ne voisi jäädä sinulta huomaamatta.
Vierailija:
tietoa teratologisesta tietopalvelusta. Viininjuojan kannattaa googlettaa numero ja soittaa sinne. Se on ehkä 09-47176500Jotkut lääkärit sanoo, että aikaisen vaiheen virheet on niin pahoja, että menee kesken. että vasta kun testi plus, niin vaaraksi. Toiset on taas tarkempia. Että jo munasolun kehitysaika on oltava varuillaan ja vähintään hedelmöittymisen jälkeen. Mielipiteet vaihtelee.
Juuri neuvolasta lohduteltiin noin, ettei vielä alkuraskaudesta kertakäytettynä ei vaarallista. Äitini kertoi, että hänelle kävi aikanaan samoin, veljestäni tuli filosofi ;D Lieneekö siitä johtunut.. :)
ajattele montako olutta tulee viikossa ja monta 9kk.
Mielestäni raskaana ei saisi juoda yhtään alkoholia. Tuskin saunakalja silloin tällöin sikiötä vaurioittaa, mutta miksi sitäkään pitäisi juoda?!