Hoitovapaa vai irtisanoutuminen?
Työpaikkalla kaikki mättää ja haluan irtisanoutua. Lapseni on 2,5v. ja voisin siis olla vielä hoitovapaalla. Voinko irtisanoutua ja jäädä hoitovapaalle vai pitääkö ilmoittaa työnantajalle hoitovapaasta ja aloittaa se vasta kahden kuukauden kuluttua? Joudunko siis karenssille tai jotain, jos irtisanoudun nyt, mutta hoitaisin lastani kotona. En siis jäisi nyt työttömäksi, mutta haluaisin hoitovapaalle aiemmin kuin kahden kuukauden kuluttua. Onnistuuko?
Kommentit (8)
Kyllä työnantajalle tarvitsee ilmottaa 2 kk ennemmin. En usko, että työpaikalla mättää on tarpeeksi hyvä syy-
Mutta jos oisit irtisanoutunut ja hoidat lastasi kotona, niin voit saada kotihoidontukea, koska lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa ja sinä et ole töissä tai et ole työnhakijana työkkärissä.
Jos taas ilmitat työkkäriin itsesi työnhakijaksi, et saa kotihoidontukea, vaan työttömyyskorvausta ja siinä on karenssi, jos olet omasta syystä itse irtisanoutunut.
Eli sinuna minä jäisin hoitovapaalle (kiva jos pomolle sopisi nopeammin kun 2kk päästä) ja en puhuisi irtisanoutumisesta mitään.
Sitten hoitovapaalla voit miettiä vielä ja jos haluat vielä ottaa loparit, niin irtisano itsesi hoitovapaan loppumisen aikaan, eli niin että irtisanomisaika menisi hoitovapaan aikana.
Aion tarkistaa ettei se ole yleisen työehtosopimuksen vastainen eli liian pitkä.
Minä suosittelen siis irtisanoutumista. Sulla on varmaan kertyneenä ensi kesän tulevia lomia, kun pidät niitä ennakkoon niin ei ole montaa päivää kärsimystä jäljellä.
Vierailija:
Kyllä työnantajalle tarvitsee ilmottaa 2 kk ennemmin. En usko, että työpaikalla mättää on tarpeeksi hyvä syy-
Puhuin siis hoitovapaalle jäämisestä.
1 kk on ihan normaali irtisanomisaika.
Jos olisi sovittu että työehtosopimuksen tms. mukaan saattaisi irtisanomisaika olla 2 viikkoa.
Jos siis yleisen työehtosopimuksen mukaan irtisanomisaika on 2 viikkoa alle vuoden työsuhteesta, niin silloin yksittäinen sopimus, jossa irtisanomisaika on 1kk, on laiton.
Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittaudut sitten kun oikeasti olet valmis töihin menemään (aikaisintaan 3 kk irtisanoutumisesta).
t. hoitovapaalla irtisanoutunut
Luin jo, että perustellusta syystä voi ilmoittaa siitä työnantajalle vähemmän kuin 2kk ennen, mutta en usko, että pomo riemastusi siitä...
Eikö kukaan ole jäänyt uudelleen kotiin mentyään ensin töihin ja tultuaan sitten katumapäälle?