kilpirauhasarvot ja raskaus
hei, neuvoja kyselen
mulla kilpirauhasarvot siinä ja siinä rajoilla että meneekö
vajaatoiminnan puolelle...nyt olen raskaana.
miten asiaa pitäisi seurata, onko jotain haittaa sikiölle jos on pitkään vajiksella
Kommentit (7)
joten ota asia puheeksi neuvolassa ja pyydä, että se arvo kontrolloidaan ainakin kerran.
toki kaikki muut tietävät kaiken aina parhain päin vaikkei kokemusta ole itse asiasta tippaakan ;)
www. kilpirauhas. info/foorumi/
Tuolla kilpirauhasfoorumilla on kyllä välillä melkoisia kilpirauhasfanaatikkoja keskustelemassa. Tuntuu, että kaikki mahdolliset oireet pistetään kilpirauhasen piikkiin ja arvoja seurataan sadasosan tarkkuudella. Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo kymmenisen vuotta ja millään tavalla se ei vaikuta elämääni, kunhan muistan lääkkeet syödä.
Ainoastaan kun laihdutin raskauden jälkeen sellaiset 15kg, alkoi tulla selkeitä liikatoimintaoireita, hikoilua ja kuumia aaltoja. Kilomäärään nähden söin liikaa hormooneja ;)
Mutta raskauteen ei vajaatoiminta vaikuta, raskautumiseen voi sitten taas vaikuttaakin.
minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta myös, joten tiedän istä puhun. se ei ole mikään leikin asia minulle.
Kutonen tässä taas hei,
Todellakin pyydän anteeksi kun tuli luettua hieman huolimattomasti koko kirjoitus. Siis toki niitä arvoja pitää seurata, ettei tule vajaatoimintaa, mutta itse raskauteen ei vajaatoiminta vaikuta, jos lääkitys on kohdallaan. Toki lääkitystä voi joutua muuttamaan.
kehittyvä sikiö on muuten vaarassa ja pahimmillaan tilanne voi hoitamattomana johtaa lapsen älyllisiin kehitysvaurioihin. liian alhaiset kilpirauhasarvot saattavat myös johtaa keskenmenoihin, mitä esiintyykisn useammin vajislaisilla. ei ole tarkoitus pelotella mutta ei myöskään ileää puhtaita faktoja. toivottavasti sinun kohdallasi tilanne on täysin hallinnassa ja raskaus sujuu normaalisti.
Kunnon vajaatoiminta hoitamattomana sitten aiheuttaakin moninaista ongelmaa raskauteen aina lapsen älykkyyteen asti.