MAALISMUSSUKAT vk 5
Kommentit (46)
Tänään olin polilla synnytyspelkokäynnillä, mikä ei kyllä mulle kauheasti antanut, ja lääkärillä supistusten takia. Neuvolassa ei supistuksia ole oikein otettu vakavasti, ja kävin pari viikkoa sitten yksityisellä, joka laittoi sitten lähetteen polille. Oma tunne piti paikkansa, eli kanava on lyhentynyt, kohdunsuu sormelle auki ja lepoa määrättiin, että pääsis reilun viikon vielä eteenpäin. Vauvan pää on alhaalla ja painaa kohdunsuuta tietysti lisää koko ajan. En nyt itse osaa tilannetta niin vakavana pitää, mutta ihmettelin kyllä ääneen, miksei sairauslomaa oltu määrätty jo aiemmin (eli siellä yksityisellä). Ylilääkäri totesi, että onneksi mitään vahinkoa ei ole tullut. No, onhan tämäkin tilanne jo vähän huono... uskon kuitenkin, että turvallisille viikoille tässä selvitään.
Polilla otettiin vauvasta sydänkäyrää, joka oli hyvä, mitattiin napanuoran virtausta, joka oli hyvä ja painoarvioksi saatiin 2344 g. Mun kohdalla nuo ultrassa tehdyt painoarviot ovat aina olleet yläkanttiin syntymäpainoon verrattuna, joten luultavasti niin on nytkin. Eka kerran kolmen raskauden aikana lääkäri oli huolissaan mun mahan pienuudesta, ja laittoikin kasvukontrollin kolmen viikon päähän. Totesi lääkäri kuitenkin itsekin, että vauvan koko on hyvin käyrillä ja vastaa näin viikkoja. Itse en ole huolissani mahan koosta, samalainen se on ollut edelliskerroillakin.
Eli täällä nyt yritetään lepäillä. Olinkin kyllä jo ihan kypsä jäämään töistä pois, ja tietysti tilannekin mietitytti. Nyt sitten katotaan, kuinka pian tulee aika pitkäksi. Alapäätä jomottaa nyt ilkeästi, sen verran kovakourainen sisätutkimus tehtiin. Ai niin, varokaa muuten liukkaita. Olin viikonloppuna kävelylenkillä ja melkein kaaduin, kun kantapää osuikin liukkaalle jäälle. Pisti kyllä miettimään, että kuinka vakava tilanne olis kehkeytynyt, jos olisin suorilta jaloilta pyrstölleni mässähtänyt.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille joka tapauksessa!
Popz (rv 32 + 6)
Popliz; Hyvä kun sait saikkua, ja koitahan nyt sitten lepäillä oikein urakalla! Olen lukenut, että levolla kohdunsuun tilanne saattaa jopa palautua ja siis kohdunsuu sulkeutua uudelleen. Kaulaa ei kai tule lisää, mutta auttaisihan tuokin huomattavasti. Mulla on kanssa sellainen tunne, että tuolla alapäässä tapahtuu jotain. Nytkin liikkeet tuntuu emättimessä, ihan kuin vauva olisi jo matkalla. Ensi viikolla mulla onkin lääkäri.
Kannattaa tosiaan noita liukkaita varoa, kaaduin ekaa odottaessani n. 2,5 kk ennen laskettua aikaa, eikä onneksi mitään vahinkoa masun kannalta tapahtunut (kuin ei kai yleensäkään kaatumisissa) mutta selän sain niin pirun kipeäksi kun se venähti, ettei parantunut ennenkuin vauva oli ulkona. Oli aika ikävää tuo loppuaika jatkuvan selkäkivun kanssa.
Masun & vauvan koosta oli tuolla aiemmassa pinossa enemmänkin juttua. Mikä teillä, joilla on tässä raskaudessa tai aiemmassa ennustettu suurta vauvaa, on ollut sf-mitta? Mua kiinnostaa kovasti, koska kahdella edellisellä neuvolakäynnilla olen ollut yläkäyrällä ja tämä masuhäirikkö tuntuu jo aika lailla täyttävän kaikki paikat.
Muutenkin olo alkaa olla jo ihan kypsä, mä olisin aivan valmis luopumaan tästä mahasta nyt jo, järki onneksi sanoo ettei vauva vielä saa syntyä.
Nyt täytyy mennä nukkumaan, koko päivä meni taas asioita hoitaessa ja kyllä sen jo huomaa, ettei sitä enää pysty ja jaksa samaan kuin vielä ennen joulua. Onneksi ei tarvitsekaan nyt mitään joulusiivouksia tehdä! Hyvä jos saisi imuroitua...
Maaria 32+4
Juuri tänään neuvolassa arvioitiin lapsi varsin pieneksi, kuten oli isosiskokin syntyessään n.3kg, sf mitta minulla menee kuitenkin keskikäyrän yläpuolella, joten ei taida koot olla suorassa suhteessa toisiinsa.
Oli siis viimeinen neuvola täällä päässä. Seuraavaan neuvolaan pitäisi mennä sitten Ylöjärvellä. Painoa oli tullut 150g/viikko. Olen todella tyytyväinen tähän maltilliseen painonousuuni n. 7kg kaikkineen. Hb oli takaisin vähän noussut flunssan jäljiltä 126, en siis joudu rautaa syömään. Rauhalliset sykkeet ns. poikasykkeet on meidän vauvalla. Saa nähdä kumpi sieltä sitten tulee. Tyttöön olen asennoitunut. Saa nähdä saanko taas yllättyä synnytyssalissa.
Aatuska 33+4
Heippa!
Minäkin kävin tänä aamuna neuvolassa. Paino oli noussut kahdessa viikossa lähes kilon, nyt yhteensä 8,5 kg. Ihan olen tyytyväinen, vaikken montaa kiloa enää toivoisikaan. Lapsen arveltiin olevan hyväkokoinen. Kätilön näppituntumalta kaveri olisi nyt 2-kiloinen. Mullakin sf-mitta menee koko ajan yläkäyrällä. En kuitenkaan vielä ole kokenut vatsaa mitenkään ahdistavan isoksi. Kyllä tämän kanssa vielä hyvin pärjää ja vatsalihaksetkin pelittää vielä hyvin.
Väsymys vaivaa aina töissä ja aamuisin, kun pitää herätä. Onneksi mullekin on nyt saatu sijainen ja loma alkaa jo 2,5 viikon päästä. Loma kyllä varmasti tulee tarpeeseen. Eniten kaipaan sitä, että aamuisin saa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Se on mahdollista vielä näin esikoista odotellessa! ; )
Tsemppiä kaikille! Toivottavasti vauvat pysyvät vielä matkassa, vaikka turvallisessa vaiheessa jo aletaankin olla!
Nakero08, 31+5
Neuvolassa ollaan täälläkin käyty eilen. Sf mitta edelleen aika pieni, alarajaa hipoen mennään, esikoisesta mentiin keskikäyrää hipoen. Huomenna vielä uusi painoarvioultra, jossa katsotaan kuinka paljon on vauvan paino noussut kahden viikon aikana. Toivottavasti tarpeeksi!
Me saatiin eilen viimeisin ja tyyrein vauva-hankintamme kotiin, uusi auto. Me ei oltas enää kahden pienen lapsen turvaistuimien ja tuplavaunujen kera mahduttu vanhaamme. Eilen se siten saapui musta iso auto ja sinne mahdutaan kaikki kissoineen ja matkatavaroineen päivineen kun kesälomareissulle suomeen suunnataan:). ja mikä parasta vanha kärry oli audin avant malli ja se oli niiin matala ja tän mahan kanssa sinne kömpiminen oli aika työlästä, nyt tähän uuteen senkun sujahtaa sisään ja esikoisen turvaistuimeenkin kiinnittäminen menee lähes kumartumatta.
Eilen myin myös rakkaat esikoisen teutonia mistral s kombivaunut pois ja sainkin niistä vielä 400 euroa! Niillä sitten maksettiin osa uusista tuplavaunuista ja vielä saatiin ihan riittävästi lisää laittaa. Olin kyllä tosi tyytyväinen että vaunut meni alle vuorokaudessa kaupaksi ja kysyntää riitti. Olihan ne hienossa kunnossa ihanat punaiset vaunut...nyyh, ikävä ihan tulee:).
Mulla muuten alapäässä vihloo tosi paljon. Eilen kauppareissulla vaunuja työntäessä sain pysähtyä monta kertaa näiden kivuliaiden vihlaisujen takia, mitähän meinaa? Esikoisesta ei tällasta ollu kun ihan viimesellä viikolla melkeen. Supisteleekin kivuttomasti aika usein. Kunhan nyt vaan ei vielä lähtis syntymään kun on niin pikkunenkin vielä. 1900g oli viikon 33 painoarvio.
Tähtinova 35+2
Ihan liitoskivuilta minusta kuulostaa nuo sinun vihlaisut. Minäkin olen saanut niistä eilisen ja tän päivän aikana taas tuta, tuli eilen työnneltyä vaunuja kaupungilla. Olen huomannut, että nimenomaan tuo työntäminen saa paikat kipeäksi, ja olenkin ollut tosi tyytyväinen kun on ollut sen verran lunta, että kakkosta on saanut kiskoa rattikelkassa, se ei tee ollenkaan niin pahaa eikä saa supistelujakaan aikaiseksi.
Saako kysyä, minkä auton hankitte? Me on tila-autoa katseltu koko syksy, mutta ei oikein meinaa löytyä. Ihan uuteen ei ole varaa ja vähän ajettuja ei kovin paljon ole tarjolla. Mekään emme kolmen lapsen kera tuohon vanhaan koslaan enää mahdu, sitäpaitsi takana keskellä on pelkkä lannevyö, joten ei siihen saa kunnolla istuintakaan kiinnitettyä. Tuskaa on tosiaan autoon vääntäytyä, ja pienempi on apukuskin istuimen takana vielä selkä menosuuntaan, joten etupenkillä on tilaa tosi niukasti ja siinä en pysty enää olemaan ollenkaan.
Väsymys on täällä nyt valtava. Kaksi yötä on mennyt tosi kehnoilla unilla enkä päässyt päikkäreillekään kun tässä odottelen sähkärin ilmestymistä. (Saadaan valot vessaan, jee!! Elämän pieniä iloja...)
Huomenna mennään yökylään, joten ensi yönä olisi saatava nukuttua. Juurihan menin viime viikolla kehumaan, kuinka mahtavasti nukun, sen siitä saa...
Mua on muuten alkanut ottaan ihan tosissaan päähän ihmisten ihmettely siitä, kuinka valtava mun maha on... Hitto, pitäisikö sen lakata kasvamasta? Jos se oli ennen joulua hyvän kokoinen, niin pakkohan sen on nyt olla isompi! Jopa ihan oudot on ottaneet asiakseen kommentoida mahan kokoa. Ei kai se muuten haittaisi, mutta kun on niin kovin tukala olokin niin ottaa päähän. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...
Tällaista valitusta tällä kertaa..
Maaria 32+5
Me ostettiin Ford S- max. Kierrettiin kaikki merkit ja vaihtoehdot läpi ja tää oli kyllä meille paras vaihtoehto. Ostettiin vähän käytettynä 2007 vuoden mallia. Oli ollut leasing autona ennen. Täällä ruotsissa on kyllä se hyvä puoli, että autot on n.30% halvempia kuin suomessa. Mutta näin päivän kokemuksen perusteella voin suositella. Ai niin ja tässähän on tarvittaessa 7 paikkaa...että voi ihan suurperheenkin perustaa:), muuten ne tuolit saa piiloon lattian alle ja sitä tilaa me käytetään ihan tavaratilana.
Mahan koosta...mä saan kanssa joka päivä kuulla kommentteja. Tänään se oli iso ja eilen se oli pieni...että silleen. Joo ja paras oli taas toissa päivänä, meidän naapuri, joka ei tosiaankaan ole paljoa muuta kuin päivää- tuttuja kysyi ensimmäiseksi, kuinkas paljon on paino noussut? Oikeesti mä en ymmärrä miksi se asia on niin hiton mielenkiintoinen? Joo, no siinähän sitä sitten vastasin että juu 7 kiloa on tullut, mitähän se nyt ketään kiinnostaa ja kyllä, syön paljon..eilen suklaalevyn ja kolme patukkaa + normi ruoat päälle:).
Jaksoin taas avata tietokoneen, aika harvoin tulee käytyä koneella kun ei enää ole töissäkään. Mahan koko -keskusteluun: mä aloin töissä jo kyllästyä siihen, kun kaikki vain puhuivat vatsani koosta =) Edellisen kanssa kun lopetti puhumisen, tuli nurkan takaa jo seuraava ihminen, joka aloitti saman keskustelun.... Jonkun mielestä maha oli iso, toisen mielestä pieni.
Huomenaamulla onkin taas neuvola. Mulla sf-mitta huitoo siellä yläkäyrällä tai sen yläpuolella. Ja olokin on sen mukainen. Mä olen tällainen pikku ihminen, 156 cm ja 52 kg (siis normaalisti). Selkäkin on lyhyt, joten välillä tuntuu, et ei saa henkeä, kun vatsa on niin ylhäällä. Kokoarvioon pääsen vielä myöhemmin äitiyspolille. Synnytyspelkokeskustelussa viime viikolla sovittiin myös, että pääsen normaalia aikaisemmin yliaikaiskontrolliin, ettei vaan kasva liian isoksi. No, katsotaan millaiset lukemat huomenna saadaan.
Viime viikon ketjussa taisi olla puhetta painoarvioista. Mulla kakkosta käynnistellessä lääkäri arvioi käsikopelolla painoksi 3 400 g. Painoa oli kuitenkin 4 300 g, eli lipsahti vaan numerot väärin päin =) Mutta sieltähän se ulos tuli!
Muutkin ootte olleet väsyneitä. Mä oon yleensä joka päivä aivan kuutamolla... Yöt tulee nukuttua niin huonosti. Tänäänkin nukuin päivällä neljä tuntia, kun olin niin väsynyt. Lonkka (jonka nivel tulehtui) voi jo onneksi vähän paremmin, ettei tarvitse koko ajan kipuilla esim. yöllä. Onneksi toinen poika on koulussa ja nuorempi päiväkodissa 6 tuntia päivässä. Vaikka tosta päiväkodissa olostakin on koko ajan huono omatunto. Mut poika viihtyy siellä ja mä oon niin poikki...
Tekisi kauheesti mieli ostaa pikkuisia vauvanvaatteita. Mä aina niitä kaupassa hypistelen, mut en osaa millään päättää, ostaisko sit tytön vai pojan värisiä vaatteita :o) Neutraaleja on niin vähän, valkoinen on tylsä ja aina puklussa... Meillä on kyllä saatuja vaatteita, ja mä varmaan ostan vähän pojan ja vähän tytön vaatteita. Sovittiin et mies pääsee sit shoppailmaan kun sukupuoli on saatu selville :o)
Kirjoittelen huomenissa neuvolakuulumisia.
t. maalis 08
rv 32+5
Neuvolassa on käyty täälläkin, kaikki kunnossa. Painoa on tullut tasaisesti n. 500 g/vk, yhteensä nyt 9 kg. ' Justus' -vauveli köllöttelee pää lantiossa, ilmeisesti ei ole vielä kiinnittynyt kuitenkaan. Lääkärineuvola ja jonkinlainen synnytystapa-arvio (ihan siis käsikopelolla) onkin sitten luvassa ensi viikolla.
Mullakin on kommentoitu vatsan kokoa isoksi, vaikka sf-mitta menee ala- ja keskikäyrän välissä. Ilmeisesti ruumiinrakenne on vaan sellainen, että vatsa tulee hyvin näkyviin. Minusta sellaset kommentit, että ' kylläpä vatsa näkyy kauniisti tuon paidan kanssa' yms., on tosi mukavia, mutta ei tosiaan nuo päivittelyt, että ootko varma, että niitä ei oo kahta jne. Ja se paino, mitä se kellekään kuuluu.
Tänään kävin kaupungilla tekemässä viimeisiä hankintoja: muutamia apteekkijuttuja sekä itselle että vauvalle, muovitettua lakanaa yms. Mutta eiköhän sitä vielä jotkut potkarit matkaan tartu, jos vaan vointi pysyy niin hyvänä, että jaksaa loman aikana kaupungilla kierrellä :)
Joku mietti vaateostosten värejä. Me ollaan nyt ihan siinä ajatuksessa, että poika meille on tulossa ja kaikki hankinnat tehty sen mukaan (tosin suurin osa onkin serkkupojan vanhoja). Välillä käy sitten mielessä, että se ultraajan arviohan ei ollut täysin varma.. tai siis eihän se koskaan ole, mutta nyt sanoi itsekin, että yleensä katsoo kahdesti ja nyt näki vain kerran. Itse tykkään tosi paljon ruskeista vaatteista sekä tytölle että pojalle, mutta melkeinpä aina niissä on se vaaleansininen tai -punainen toisena värinä, joten ei ole nyt niitä punaisia tullut osteltua. Keltaisista, violeteista yms. tykkäisin molemmille, mutta niitä on vaikea löytää. Onneksi pakkauksen vaatteet on neutraaleja, samoin suurin osa bodeista.
Mulla oli sunnuntaina tosi tuskainen olo, supisteli ja oli liitoskipuja ja välillä koko vatsan iho kipeä. Ajattelin jo, että josko tästä lähdetään yön aikaan laitokselle, mutta maanantaina heräsinkin hyvissä voinneissa. Pari viikkoa voisin vielä nauttia lomailusta, mutta jos vauva päättäisi tulla pari viikkoa ennen laskettua aikaa, en panisi pahakseni, jäisi enemmän vanhempainvapaata olla vauvan kanssa. No, mutta sitä nyt on turha itse miettiä, tulee kun on valmis tulemaan :)
Oletteko vielä suunnitelleet pidempiä reissuja helmi-maaliskuulle? Minä periaatteessa jaksaisin kyllä vielä matkustaa ja nyt olisi hyvin aikaakin kyläillä, mutta harmittaisi vaan, jos joutuisikin yksin synnyttämään jossain toisella puolella Suomea.. siis jos lähtisi tämän oman sairaanhoitopiirin ulkopuolelle kyläilemään.
Lumista masunkasvattelua ja jaksamista vaivojen kanssa toivottelee mama ja Justus viikot 35+1
Onpas monella ollut neuvola tänään, niin myös minulla.
Mulla oli sijainen ku oma täti oli koulutuksessa ja heti alkoi NAPISEMAAN siitä ku sanoin että olipas jotain positiivista ku paino oli pudonnut 200g 2vkon aikana. Ei kuulema sallittua.. joopa joo..
Ne muut tiedot: U-Gluk. ++
hemppa 140
sf 32
rt
ja RR 149/80, 112/88 ja 130/74 kaikenkaikkiaan mitattiin 6 kertaa. täti 3 ja lekuri 3. Tarkkaa puuhaa :)
Joo ja lähtiessäni neuvolasta kaaduin meiän auton viereen ja naarmutin samalla auton kylkeä avaimilla. Ja nyt sit jomottaa selkää ihan kivasti. Onneksi en kaatunut niin pahasti että vauvaan olisi sattunut, sain senverran autosta tukea kaatumiselle.
Muuten kasvatellaan masua täällä ja ootellaan että millonkas se synnytys sit käynnstyisi. 14.2 olisi hyvä pvä ja silloin olisi viikkoja jo 38+2.. saas nähä..
Joo eipäs täs muuta. flunssaa meen tästä potemaan.
Ja hyvä että popliz? pääsit saikulle ja toivotaan että vaavi pysyisi vielä mahassa vähän aikaa.
Tulipas sekavaa :)
t.Nia ja " otto" rv 36
Olin toissaviikolla lastenvaateliikkeessä kun täti laitteli kevään uutuuksia esille, ja ainakin Tutalla on kivasti vihreää ja keltaista ja muutenkin neutraaleja värejä. Siinä oikein yhdessä ihasteltiin kun kerrankin on jotain muuta kuin vaaleanpunaista tai -sinistä! Ja alennusmyynnistä ostin juuri niitä ruskeita, valkoisella höystettynä paita ja puolipotkarit. Siinä onkin sitten kaikki mitä tälle muksulle hankin etukäteen. Sen unipussin jos jostain vielä löytäisi, mutta ei se kyllä tänne kotiin kävele :)
Nyt muksujen kanssa nukkuun, jos vaikka saisi tarpeeksi unta ensi yönä.
Maaria 32+5
Mäkin tein tänään vielä jotain viimosia hankintoja omaan sairaalakassiini ja vauvan vaate/varustuskaappiin. Ajattelin että parempi hoitaa asiat nyt pois päiväjärjestyksestä, kun olen vielä voimissani ja pirteänä.
Esikoinen ollut viimeiset 5 päivää flunssassa (eka flunssa tänä talvena kylläkin) ja onneksi näyttäisi että selvisin itse ilman tartuntaa. Liukasta on ollut meilläkin. Joten varovainen saa olla että ei tän ison vatsan kanssa kaadu. Mulla on painon nousu näillä näkymin tasaantunut / melkeimpä loppunut. Samoin kävi esikoistakin odottaessa: painoa ei tullut enää viikon 31 jälkeen lisää (vatsa vain valahti sitten lähempänä synnytystä alas). Muutenkin raskaus on edennyt (alkupahoinvointia lukuunottamatta) kovin samanlaisesti kuin edelliselläkin kerralla. Ja vähän toivon , että pääsisin nytkin synnyttämään jo 38 viikolla.
Mulla on hirmuinen pesänparannusvietti menossa. Siivoan ja järjestelen ja olen ostanut pari uutta lipastoakin taloon. Varsinkin lastenhuonetta tekee mieli parannella koko ajan; nythän siitä tulee kahden pojan huone eli voi olla selkeästi vaaleansininen ja poikamainen.
Joku kyseli viime viikolla kuinka usein käydään neuvolassa. Mä käyn 3 viikon välein. Kun olen uudelleen synnyttäjä ja kun mulla ennestään tuttu neuvolantäti, niin hän itse kysyi multa haluanko käydä 2 vai 4 viikon välein. Valitsin kompromissin eli 3 viikon välin.
Jaksamisia kaikille! Varsinkin esikoista odottavat: levätkää nyt mahdollisimman paljon! Me joilla ennestää pikkuisia joudutaan joka tapauksessa hoitamaan ja huoltamaan heitä. Vaikka mäkin kyllä yritän ottaa pari kertaa viikossa samaan aikaan päikkärit kuin poitsukin.
T. Kuutamoheinä viikolla 33
Moikka kaikille
Onpas ollut kovin neuvolapainotteinen viikko täällä. Meillä oli neuvola viime viikolla ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa. Paino tosin oli noussut reilu 2 kg edellisen parin viikon aikana, mikä vähän huolestutti ainakin minua itseäni. Varsinkin kun paino ei ole noussut tähän mennessä kuin vajaa 6 kg yhteensä. Turvotusta tosin on jostain syystä nyt ollut, mikä kaiketi toi oman lisänsä tuohon painoon. Seurailen kotona aamupainojani (ihan huvikseni, jos sitä nyt huviksi voi kutsua) ja nyt tämä viikko on kulunut hieman vähäisemmällä painonnousulla. En ymmärrä missä meni vikaan silloin parilla edellisellä viikolla. Samanlailla kun mielestäni olin syönyt silloin kun muulloinkin. No ensi viikolla on taas neuvola, niin nähdään mihin suuntaan on painokin menossa. Sokeria kanssa mittaillaan samalla kertaa varmuuden vuoksi, vaikka kävinkin joulun alla juuri sokerirasituksessa ja kaikki arvot oli silloin hyviä.
Vauvalla tuntuisi olevan kaikki hyvin. Vaikka meidän sf-käyrä on mennyt koko ajan siellä yläkäyrällä (ja nyt hyppäsi jopa senkin yläpuolelle), ei vauva neuvolatädin mukaan kuitenkaan tuntunut käsikopelolla kovinkaan suurelta. Kohtu sinänsä vaikutti isolta, joten epäili, että lapsivettä on vaan vähän tavallista runsaammin. Ja hyvin tuntuu kaverilla vielä olevankin tilaa melskata tuolla masussa. Vaikka hänellä tuntuukin olevan jo sellainen lempiasento tuossa oikeassa kyljessä pää alaspäin, niin eilen viimeksi todisti, että hyvin mahtuu vielä kierähtelemään miten päin vain haluaa. Sillä on välillä sellaisia jumppailupäiviä, että oksat pois (onneks välissä on niitä rauhallisempiakin päiviä, ettei tarvitse senkään takia huolestua). :)
Pesänrakennusviettiä on täälläkin ollut liikkeellä. Viikonloppuna hankittiin muuten vauvalle pinnasänky ja sitä on mallailtu makuuhuoneeseen. Hyvin näyttäisi mahtuvan, vaikka ei ollakaan sitä vielä voitu koota paikoilleen. Pitää ensin päästä eroon yöpöydistä, muuten ei sovi (on sen verran pieni makkari). Päätettiin tehdä hylly sängynpäätyyn, johon saadaan ainakin iltalukemiset ja herätyskello. Mutta hyllyn maalausoperaatio on vielä kesken. Ei riittänyt kertamaalaus, joten vielä pitää malttaa maalata toinen kerros. No viikonloppuna saa sen sitten paikalleen ja sängynkin koottua jos haluaa. Toisaalta tuntuu vielä jotenkin vähän aikaiselta koota sitä siihen oman sängyn viereen, kun laskettuun aikaankin on vielä melkein 8 viikkoa aikaa.
No onneksi tänään pitäisi tulla hoitopöydän, joka tilattiin jo muutama viikko sitten. Pääsee purkamaan siihen tarmoaan. Siinä on kivoja laatikoita, joihin voi jo valmiiksi järjestellä kestovaippoja ja pienempiä vaatteita yms. vauvatarvikkeita. Oon kuitenkin pessyt niitä jo valmiiksi ison läjän. :)
Niin ja eilen tuli äitiyspakkauskin. Oli ne minusta oikein somia vaatteita mitä siellä oli. Harmitti vaan, kun heti rupesin ajattelemaan, että mahtaako meidän lapsi koskaan päästä käyttämään sitä ihanaa haalaria, mikä siellä oli. tänä talvena kun hän ei välttämättä enää edes sellaista tarvitse ollenkaan (ja jos tarvitseekin, niin se on kyllä ihan liian iso) ja ensi talvena se taitaa olla jo liian pieni. No sen käyttö jää nähtäväksi. Olihan siellä paljon sellaisiakin vaatteita, joille ihan varmasti tulee käyttöä (suurin osa pakkauksesta siis).
Vaunut vielä puuttuu isommista hankinnoista. Niidenkin kyllä pitäisi tulla parin viikon päästä. Samoin turvakaukalon.
Missä vaiheessa te muuten ootte alkaneet pakata tuota sairaalakassianne? Kun jossain opuksessa sanottiin jo viime viikolla, että kassi olisi jo hyvä pakata. Mutta kun sekin tuntuu vielä niin aikaiselta, kun vasta mennään viikolla 33. Vai onko se liian aikaista? Ensisynnyttäjälle kaikki tällaiset asiat on jotenkin niin hämärän peitossa. :)
No eiköhän tässä ollut taas omaa napaa ihan riittämiin. Mukavaa viikonjatkoa kaikille ja pitäkäähän itsenne pystyssä. Täällä Tampereella ainakin on tänään melko liukasta, joten sai töihinkin kävellä kieli keskellä suuta (onneks ei oo pitkä matka kävellä).
terkuin Naapukka (32+1)
Hei!
Mielenkiintoista tuo keskustelu vatsan koosta. Mulle ei ole juuri kukaan kommentoinut, että vatsa olisi iso. Päinvastoin, moni on yllättynyt, että laskettu aika onkin jo niin lähellä. Mittausten mukaan on kuitenkin menty koko ajan yläkäyrällä, nyt vähän sen yläpuolellakin. Mun vatsa on kuitenkin aika kapea eli uskoisin sen vaikuttavan siihen, että se näyttää pieneltä.
Mun mielestä kommentit vatsan kasvusta on ihan ok. Mulla ainakin työkaverit on vaan todenneet, että vatsa on taas kasvanut. Lähinnä kommentit ovat musta olleet ihastelevia eikä kauhistelevia. Onhan se vaan hyvä, että vatsa kasvaa! Viikonloppuna kuitenkin ventovieras nainen alkoi kysellä laskettua aikaa ja kommentoi, ettei taida olla pahemmin turvotuksia. Vaikkei kommentti ollutkaan mikään paha, niin kieltämättä se sai ajattelemaan, että onkohan tää raskaus turvotuksineen kaikkineen kuitenkaan ihan kaikkien yhteinen. Ehkä kaikki ei kuulu kaikille eikä ainakaan tarvisi sanoa ääneen, vaikka mitä ajattelisi.
Ja näiden paatosten jälkeen taas töiden pariin!
Nakero08, 31+5
Maaria kirjoittelit, että unipussi vielä puuttuu hankinnoista. Minä ostin netistä ihanan pehmeän unipussikapalon, löytyi paljon enemmän valikoimaa kuin kaupoista, joten itse asiassa se ' kävelikin' ihan tänne kotiovelle asti :)
Naapukka mietit sängyn kokoamista. Meillä on ollut sänky koottuna jo marraskuusta lähtien, kyllähän sitä vieraatkin on vähän ihmetelleet, että onpa hyvissä ajoin.. Saatiin se käytettynä, kun käytiin sukuloimassa, ja ajateltiin, että samahan se on koota kuin pitää osina nurkassa. Uudistettiin muutenkin makuuhuonetta, niin oli helpompi katsoa taulujen paikat yms. kun kaikki kalusteetkin oli paikoillaan. Samoin perityt ja pakkauksen vaatteet on olleet jo kauan lipastossa, kun ajattelin, että sama pestä ja viikata heti kuin säilytellä pahvilaatikoissa ja muovipusseissa muutenkin täysissä komeroissa. Käyn niitä säännöllisesti hypistelemässä, että muistaisin sitten, minkälaisia vaatteita mitäkin kokoa on.. Ollaan vissiin oltu tosi hyvissä ajoin liikkeellä, mutta ehkä se on tätä esikoiseen liittyvää pesänrakennusviettiä :)
Naapukka mietit myös sairaalakassin pakkaamista. Minä pakkasin nyt viikolla 35, kun ajattelin, että nythän sitä synnytystä ei kai enää esteltäisi, jos se lähtisi käynnistymään. Ostin uudet dödön, hammasharjan, rasvan yms., imetysliiveillä ja -paidalla ei vielä olekaan käyttöä, ja sukkia ja alkkareita on ylimääräisiä, joten ne kaikki on helppo pakata hyvissä ajoin. Ajattelin pakata myös lempiverkkarini, mutta niitä olisi vielä mukava käyttää täällä kotonakin.. Ajattelin pitää niitä sairaalassa, jos käyn esim. kanttiinissa sekä kotiutuessa sitten, jos on paikat kipeät. Mitäs muuta sinne pitäisi pakata? Ehkä omia liivinsuojia ja siteitä ainakin kotiutumista varten, jos ne sairaalan on kamalan isoja. Suklaata ja lakua myös, mutta niitä en voi vielä hankkia, kun tulisi kuitenkin syötyä ;) Ehkä myös jotain muuta itselle sopivaa välipalaa ja mehua, koska olen tosi allerginen. Antakaapa kokeneemmat vinkkejä.
Mama ja Justus 35+2
Jonkun kerran olen kirjoittanut tähän ja kysellyt jotain mutta taitaa ollanniin että sisäpiiri rouvat keskustelee keskenään
Jonkun kerran olen kirjoittanut tähän ja kysellyt jotain mutta taitaa ollanniin että sisäpiiri rouvat keskustelee keskenään. Enpä taida vaivautua edes enää palstalle kurkkaamaan
Ja hyvin on vauva kasvanut, kahdessa viikossa kerännyt painoa 500g! Ei ihme, että on tähän mammaan ruokaa pudonnut, siis ihan hirvee nälkä koko ajan. Nyt oli arvio 2420g ja viikkoja on 35+3 eli kuulemma saman kokoinen vauva on tulossa kuin esikoinenkin oli.
Minä en ole kyllä täällä huomannut mitään sisäpiiriä, en ainakaan kuulu siihen enkä tunne olevani ulkopuolinenkaan. Eikös tänne kaikki kirjoittele aikalailla omia raskaustuntemuksiaan ja jos johonkin kysymykseen ei olla vastattu, tulkitsen sen lähinnä nii ettei kellään ole ollut vastausta antaa. Tai mulla ainakin on niin raskausdementti pää, että vaikka luen ja kommentoitavaa olisi, niin kirjoitusvaiheessa unohtuu nimimerkit y.m jos en lapulle ylös laita...ja olen niin laiska etten useimmiten jaksa:). Eli kaikki mukaan vaan kirjoittamaan, mua lähinnä häiritsee, että tää meidän maaliskuisten ryhmä täällä on kyllä keskivertoa hiljaisempaa!
Tähtinova 35+3
Varmaan kaikkiin kysymyksiin ei vastata, mutta mikä estää kysymästä uudelleen. Kaikkea ei todellakaan muista, jos harvemmin lueskelee ja viestejä on tullut paljon. Mitenkähän täällä nyt joku sisäpiiri voisi olla, kun kaikki kerran pääsee mukaan?
Meidän hiljaisuudesta vielä, täällä on varmaan paljon sellaisia, jotka ovat töissä ja joilla on ennestään lapsia. Silloin on aika selvää, että päivä menee kuin siivillä, eikä kirjoittelemaan välttämättä ehdi.
Oon pikkuhiljaa kans aloittanut kassin pakkaamista. Ainakín ne liivinsuojat on hyvä laittaa mukaan, suosittelen myös omia sukkia (sairaalan sukat on hirveitä!), purkkaa ja huulirasvaa. Mulla ainakin ilokaasu kuivatti huulet ihan kauheiksi, ja sairaalassa ei ollut olemassa huulirasvaa. Ei kai tuo mitään haittaa, jos laukku on suurinpiirtein valmiiksi laitettu hyvissä ajoin, vaikkakin ekalla kertaa ainakin sitä pakkaamisaikaa saattaa olla vaikka muille jakaa supistusten alettuakin. Täytyy ottaa kuitenkin huomioon se, että jos synnytys käynnistyykin vesien menolla, niin silloinhan on hyvä, ettei tarvi turhaan sen laukun kanssa hätäillä.
Terveisin popliz (rv 33 + 1)
Voi kauhistus tätä väsymystä! Koko vartalo on ihan voimaton. Käytiin tytön kanssa kävelyllä, hyvä kun perässä jaksoin raahautua. Olo on kuin pitkän hikilenkin jälkeen. Kyllä tämä sairasloma ennen mammalomaa on paikallaan, sillä mitään ei enää kykenisi tekemään. Mitä nyt pitäisi alkaa romuja pakkaamaan. Mies joutuu onneksi pitämään kesälomat pois, niin saa sitten olla pääasiallisena pakkausmiehenä, minä vain laatikkoon asettelen, kivempi muutenkin tehdä yhdessä.
Huomenna olisi neuvola ja sokeri kontrolli. Arvatkaahan vaan olenko saanut syötyä tässä stressissäni ohjeiden mukaan. Ja arvasin muutenkin, että se yletön leivän syönti ei minulta onnistu, kun en koko leivästä tykkää! Loppuajan meinaan kyllä skarpata, ettei sokerit sitten lapsella heitä synnytyksen jälkeen.
Lapsi kampesi viikonloppuna itsensä jotenkin ylös tuolta lantiosta. Hyvä kun istumaan pystyin, kun vatsa ei vain mahtunut olemaan tuossa. Pissallakäynti oli helpompaa, kun ei pää painanut rakkoa ja virtsaputkea lyttyyn, laiha lohtu se kuitenkin oli hengitysvaikeuksista ym. Nyt on onneksi palannut tuonne jonnekin alemmas.
Vatsani on valtava! Se alkaa suoraa tuosta rintojen välistä. Muistutukseksi, eli olen siis todella lyhytselkäinen. Edellisraskaudesta on kuitenkin vielä tuota raskausarpien raidoittamaa nahkaa odottamass venymistään. Jospa tämä olisi se viimeinen lapsi ja saisin painon putoamaan, niin suostuisivatkohan leikkaamaan tuon ylimääräisen pussin pois, sillä kun ei ole mitään mahdollisuuksia itsestään kadota, jos ei sitten maagisesti kierry rullalle tai jotain...
Mutta täältä itsesäälin syövereistä odottelen parempaa mieltä, josko pienet päiväunet auttais.
Aatuska 33+3