Perhana, nyt meille tulee kuivuri! Mitä ominaisuuksia mun pitää huomioida ja mitä konetta suosittelette?
Ollaan kuukauden sisään käyty läpi sekä oksennustauti että kihomatojen torjunta. Kahden viikon päästä on tiedossa uusi kihomato-siivous, joten tässä välissä meille hankitaan kuivuri.
Kertokaa vinkkinne, mitä ominaisuuksia kuivurissa tulee olla ja millainen kone on hyvä. Meillä ei ole koskaan ollut kuivuria enkä tiedä niistä mitään.
Kommentit (15)
Meillä kun pyykinkuivausrumpua kutsutaan vain rummuksi. :) No, maalaistyttö mä oon..
Meidän pesukoneesta löytyy kierroksia 1400. Mutta eipä se auttanut lauantaina, kun koko päivä pyykättiin. Ikkunat hikoilivat vesipisaroita vielä sunnuntai-iltanakin. Ja kuivaustila loppuu (kahdesta telineestä huolimatta) jo pelkän arkipyykin kanssa.
mutta nyt aattelin, että peruskone saa riittää. Onko Upo hyvä merkki? katsoin vaan, että Gigantissa oli siitä tarjous.
nukkasuodatin putsata-vaatepölyä kertyy hirveät määrät ja nythän se einää tule huoneilmaan vaan jää sihtiin!! Kuivausrumpu on loistava keksintö!!!!!!!!!!!!
Kuivausrummuista en tiedä, kun ei ole itselle ollut ajankohtainen asia vielä. Upo-pyykkikone meni tutuilla palautukseen. Ja hei, se Upo oli juuri kuivaava pyykkikone. Sen kuivaustoiminnossa oli jotain häikkää... Lisäksi Upo-tiskikone oli meillä joskus kotona, ja se päästi miljoona kertaa vedet lattialle vaikka asennuksessa ei ollut mitään vikaa.
Eli mä en ostais Upoa. Kuten yks tuttu sanoi, siinä on vain kolme vikaa: uu, pee ja oo.
Ainoa, että vasta nyt huomasin, että se pistorasia, johon kuivuri laitetaan pitäs olla 16A virtapiirissä ja meiän sähkömies on aikoinaan laittanu khh:n pistorasiat 10A sulakkeen taakse. On täytyny jo kaks kertaa vaihtaa sulake, kun samassa virtapiirissä on monta muutakin sähkösyöppöä.
Se mitä itse vaadin koneelta oli tuo, että siinä on myös mahdollisuus valita itse kuivausaika. Monessa versiossa on vain valmiiksi asetettuja ohjelmia, mutta joskus nämä jättävät pyykin märäksi. Sillon tarvitaan tätä ajastus vaihtoehtoa.
Toinen tarjouskone oli Bosch, hintaa vajaa 500 euroa. Mutta luulisi sillä hinnalla löytyvän jo monia muitakin. Taidanpa soitella muutamaan liikeeseen.
Meillä jokainen kodinkone rosenlew, ei moittimista ja huoltokin pelaa.
Ei noilta nettisivuilta irtoa sitä tietoa, millä koneella voi itse ajastaa kuivausajan. Viivästetty käynnistys kuulostaa minusta vaan siltä, että voi ajastaa kuivauksen alkavaksi myöhemmin.
Hyvät ohjelma vaihtoehdot. Ei oo mitään vikaa ollut ja melkein joka päivä käytössä. On tehokas, liiankin kanssa saa kuivata varovaisella ohjelmalla kun muuten kuumassa kutistuvat vaatteet ei mahdu päälle. Käytön kun kunnolla opettelee niin kuivurista kuin kuivurista on oikeasti hyötyä. Vaatteita ei esim. tarvi niin paljoa olla kun saa äkkiä kuivaksi. Varsinkin lasten vaatteissa säästää, meillä ei oo tarvittu koskaan kaksia talvihaalareita kun saa aina aamuksi kuivat ja puhtaat haalarit.
Mieleä sanotaan pyykinpesukoneiden rolls-royceksi.
Minusta kuivurissa on tärkeintä se, että siihen saa myös alhaisemman lämpötilan. Minä kuivaan ihan kaiken, mutta kaiken (pl pyyhkeet ja lakanat) painamalla ensin " alhainen lämpötila" -nappia. Siksi mikään ei kutistu.
- pesukoneessa kannattaa olla hyvä linkous, vähintään 1200 rpm, mieluummin enemmän
- kuivausrummun lämmönsiirrin tukevaa metallia, ei missään nimessä muovista
- jälkellä olevan ajan näyttö on osoittautunut käteväksi
- 16 ampeerilla kuivausaika on merkittävästi lyhyempi kuin 10:llä, meidän rummussa ampeerimäärä on valittavissa käytettävissä olevan sulakkeen mukaan
mutta ostopaikasta vaan, että kannattaa välttää, jos mahdollista, tuota giganttia. Niiden takuiden kanssa tulee ongelmia, vedättävät helposti puolikin vuotta kiertelemällä ja kaartelemalla. Pelkän merkin perusteella ei ikinä voi saada 100% toimivaa, mutta ostopaikan mukaan voi vaikuttaa miten asiat sitten etenee jos jotain vikaa ilmenee.
Onhan pesukoneessa linkous vähintään 1000kierrosta? Meillä tuollainen rosenlew, kondensoiva ja joko valmisohjelmia tai ajastettua hellävaraista kuivausta löytyy. Ei niitä kalleimpia mutta ajaa asiansa hyvinkin.
Tekstiilipöly vähentynyt huomattavasti.