Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis voiko tää olla allergiaa????

18.11.2008 |

Tyttöni on nyt 1,5-vuotias kohtapuoliin ja hänellä diagnosoitiin maitoallergia 8 kk iässä. Oireili silloin runsaina yöheräilyinä ,vatsavaivoina, lievänä atooppisuutena enimmäkseen. Jatkoin kiinteiden antamista normaalisti, olen välttänyt ainoastaan maitoproteiinia. Nyt syksyllä tyttö on kärsinyt korvatulehduksista, mutta sai putket noin 1,5 kk sitten joten nekin vaivat ovat helpottaneet. Ollut oikeastaan terve jo pidemmän aikaa. Hampaiden puhkeaminen vaivannut silloin tällöin lähinnä huonona syömisenä ja yölevottomuutena.

Mutta siis, nyt mulla alkaa olla huuli pahasti pyöreenä kun nää yöunet on uskomattoman rikkonaiset. Siis voiko mennä enää hampaiden puhkeamisen piikkiin aina vain, yöstä yöhön? Tyttö heräili hirveen tiiviisti pahimman korvakierteen aikana mutta sama meno jatkuu edelleen.

Tarkoitan sitä, että herää yöllä n.4-10 kertaa; nousee istumaan ja lopulta seisomaan pinnasängyssä, itkee ja voivottaa, odottaa että otetaan syliin. Muuten ei rauhoitu. Sylissä nukkuisi, mutta kun ollaan sitkeesti laitettu aina vain takaisin sänkyyn. Useimmiten pienen itkun jälkeen jatkaa unta, mutta juuri kun on itse saanut peiton hyvin päällensä niin sama rumba alkaa taas. Ollaan koetettu särkylääkettä antaa mutta eipä ole apua. Jotenkin en usko, että hampaat voisi jatkuvasti valvottaa. ToissayönÄ heräsi vain kerran, sitä viimeksi tapahtunut ehkä kesällä ollessaan terve. Viime yönä taas ravattiin vähintään tunnin välein tytön sängyn luona.

OIkeastaan tää yölevottomuus on ainoa kunnon ongelma, joka pistää mut epäilemään jotain allergiaa. Atopiaa on taipeissa ja satunnaisesti muuallakin, mutta kevyesti ja helposti hoidettavissa. Pylly on välillä punainen ja kakan pesu sattuu. JOhonkin ruoka-aineeseen ilmeisesti reagoi,mutta en noiden muiden oireiden perusteella tykkäis lähteä välttämäänkään mitään. Ne ei lastakaan niin harmita, mutta nää huonot yöunet harmittaa koko perhettä kun ne toistuu aina vain, kuukausi kuukauden perään.

Ollaanks me vaan totutettu lapsi yösylittelyyn?Kun en mä oikein usko siihenkään. Ei oikein tunnu oikealta selitykseltä.

Miedän esikoinen kärsi laajoista ruoka-aineallergoista noin parivuotiaaksi, nyttemmin vain siitepöly-ja eläin allergiaa ja lievä astma. Hänen kanssaan tulee vieläkin valvottua, mutta jotenkin olen silti ymmälläni tän kuopuksen suhteen mistä toi yölevottomuus tulee. Kun en osaa sitä oikein mihinkään ruoka-aineeseen yhdistää. Maitoa olen koettanut, lähinnä jossain ruuissa ja joskus antanut esim. raejuustoa. Ei tule mitään erikoista seuraamusta, ainoastaan yöt ovat ehkä aavistuksen rikkonaisempia. Vai mistä sitten johtunevatkin.

Siis te, joilla kärsitty just huonoista öistä, kuulostaako tää yhtään tutulta? Ja voiko oikees´ti joku allergia tulla tollain pikkuhiljaa ja vähitellen tulla sitten muutakin oiretta?

Jelpsikää mua. On niin yksinäinen olo tän asian kanssa, kun ei oikein tule keltään tutuilta ymmärrystä. "Kun sellaisia ne lapset on, kyllähän ne valvottaa"...Mutta kun tää valvominen vaan on pahentunut, yleensä pitäs helpottaa jo tässä vaiheessa...

Olipas sekavaa tekstiä,sori.

Kiitos jo etukäteen,jos joku sanois mulle mielipiteneensä. Enkä tosiaan itse ole hakemassa väen väkisin mitään allergiadiagnoosia, vaan lähinnä haluaisin tietää voisko tää nyt olla jotain sellaista ni kehtais varata aikaa lääkärille.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos tuntuu, että itseä helpottaa, jos käy allergialääkärin puheilla, niin ihmeessä kannattaa...

Meillä esikoinen oli hyvin monelle allerginen ekan vuoden aikana ja sen takia ei koskaan yöllä nukkunut 45 min pidempiä pätkiä... ja kyllä se meillä vaan jäi päälle, allergiat selvästi hävisi vuoden iän kun saavutti, ihan varmasti kaikki kadonneet 1,5 vuotiaana, mutta poika nukkui ekan yön putkeen joskus 3 vuotta täytettyään... ja sen jälkeen ei sitten juuri koskaan öisin heräillytkään ellei ollut kipeä. Joten kyllä mä uskon että lapsi voi "tottua" tietynlaiseen unimalliin, joka voi olla hankala muuttaa, vaikka alkuperäiset syyt poistuisivatkin. unihan kuitenkin on fyysinen asia eikä niin että lapsi tahdollaan sen saa aikaan - meinaan, että heräämiseen ei välttämättä voi vaikuttaa, mutta työllä ja vaivalla voi vaikuttaa siihen, mitä heräämisen jälkeen tapahtuu, eli lapsen voi opettaa itse uudestaan nukahtamaan ilman että vanhempien täytyy tehdä siitä nukahtamisesta isoa ruljanssia - mutten usko, että lasta voi opettaa olemaan heräämättä.

Ihottumat polvitaipeissa ym. voi toki olla pelkkää atopiaa, mutta voi olla myös selvä allergiaoire.

Vierailija
2/2 |
23.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tuota yöheräilyä lukuun ottamatta ei kovin vakavilta. Tiedän aivan varmasti, että jotkut allergialääkärit eivät ryhdy noilla oireilla vielä tutkimaan ja jotkut taas ryhtyvät. Tosin teillä allergian puolesta puhuu se, että lapsellasi on jo allergiadiagnoosi aikanaan tehtykin eli selvästi taipumusta siihen on.

Meillä nuo kaikki mainitsemasi olivat allergiaoireita ja ja ovat edelleen. Eli sekä ihottuma että pepun punoittaminen ovat meillä aivan selviä oireita, samoin sopimattomista ruuista alkaa yöheräily aina, kun taas dieetillä lapseni ovat molemmat nukkuneet mainiosti. Eli ei tuollainen yöheräily mielestäni ole normaalia. Mutta ongelmallisempaa toki on sen selvittäminen, mille teillä oireillaan. Prick-testeistä tai IgE-testeistä voisi olla hyötyä, etenkin, jos maitoallergia aikanaan näkyi testeissä. Mutta luotettavin tapa selvittää allergiat on aina välttämis-altistustesti, eli vältetään ensin 1-2 viikkoa ruoka-ainetta ja sitten taas kokeillaan ja seurataan oireita. Tavallisimmista allergeeneista kannattaa aloittaa, eli etenkin kananmuna, soija, kotimaiset viljat kauraa lukuun ottamatta sekä ns. histamiininvapauttajat, kuten sitrukset, kalat ja äyriäiset, mansikka, suklaa ja kaakao, tomaatti jne. kannattaa jättää pois 1-2 viikoksi ja sitten kokeilla ruokia yksitellen takaisin. Mutta työläshän tämä menetelmä on siihen tottumattomalle:)

Itse ajattelen näistä allergiaoireiden selvittelemisestä niin, että siinä vaiheessa kun oireet selvästi häiritsevät lasta ja muuta perhettä, niitä kannattaa ryhtyä selvittelemään. Jos taas kyse on pelkästä kutiamattomasta taiveihottumasta, sittenhän voi jäädä odottelemaan, siedättyisikö lapsi ajan myötä ruoka-aineelle...

TSEMPPIÄ KOKO PERHEELLE!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla