Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kofeiiniton tee

27.01.2008 |

Mitä kofeiinittomia tee laatuja löytyy kaupasta? Tavailin viikonloppuna hyllyjä kaupassa ja silmiin ei osunut mitään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordqvistilla: Kofeiiniton Ceylon

Vierailija
2/16 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(olikohan ihan oikein kirjoitettu?)

Itse pidän tästä, muita en tosin ole maistanutkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen myös bongannut kofeiinitonta vihreää teetä, mutta olisikohan ollut ulkomailla... Ei sittenkään, muistui mieleen: Celestial Seasonings -merkkistä teetä, Sokokselta.

Suomessa kofeiinittomat (sekä teen, että kahvin) valikoimat ovat yleensä aika heikot.

Itse juon yleensä ruusunmarjateetä (Pirkan 100 kertaa parempaa kuin esim. Lipton) tai vihreää teetä (jossa tietysti jonkin verran kofeiinia). Rooibos-tee on myös ihan ok. Muita vaihtoehtoja ovat yrttiteet ja esim. kamomilla-tee.

Frantsilalla on laaja valikoima erilaisia yrttitee-laatuja, Vauvanilo-imetysteen lisäksi.

Vierailija
4/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ainakin meidän S-marketin valikoimiin.

Sivuhuomautuksena, että Rooiboshan ei oikeastaan ole teetä.

Vierailija
5/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskää yrttiteet; kamomilla, piparminttu jne. eivät ole teetä, koska teetähän niissä ei ole. Itse puhun niistä kuitenkin teenä, samoin rooiboksesta.

Celestial seasoning-teet on ihania, ja niistä löytyy useaakin kofeiinitonta.

Vierailija
6/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordqvistilla on ainakin rooibos africa lajitelma joka on kofeiiniton. Sisältää 4 erilaista maustettua teetä. Ite tykkään niistä. Löytyy ainakin s-marketeista ja citymarketista. Paketti on sellanen sinipuna kirjava.

Vierailija
7/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Roibos on kofeiiniton tee ja siinä on paljon muitakin terveyttä ylläpitäviä ominaisuuksia. Suosittelen lämpimästi!

Nimim. sukulaisia Etelä-Afrikassa.. :)

Vierailija
8/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo muuta teetä kuin sitä. En pidä teen mausta, siis esim perinteisestä liptonista...

Vierailija
9/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti vinkeistä. Onko kaikki ruusunmarjateet kofeiinittomia? Minkänäköinen paketti toi Twinignsin earl grey on? Katselin taas tänään lähikaupan hyllyjä, mutta en vaan nähnyt mitään noista teidän mainitsemista. Enkä löytänyt myyjääkään. Uusi yritys loppuviikosta vähän isompaan kauppaan jossa toivottavasti paremmat valikoimat.

Vierailija
10/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä lukee aina mitä on joukossa ja jos ainesosana on tee, on siinä teeiiniä ellei erikseen sanota että on kofeiiniton, decaf :)

Vierailija
11/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ainesosana on musta tee, kofeiinia (tai siis teiiniä) on suhteessa paljon (ei kuitenkaan niin paljon kuin kahvissa). Vihreässä teessä on luonnostaan vähemmän kofeiinia. Jos haluaa täysin kofeiinitonta " oikeaa" (mustaa tai vihreää) teetä, niin paketissa täytyy lukea kofeiiniton (siis kofeiini poistettu).

Ruusunmarjatee, rooibos-tee, yrttiteet, kamomillatee ym. ovat luontaisesti kofeiinittomia. Niitä ei valmisteta tee-lehdistä, eli eivät sikäli ole " oikeaa" teetä. Mutta ihan mukavia teen kaltaisia juomia kuitenkin :)

Ruusunmarjateetä ja rooibos-teetä löytyy mielestäni lähes joka marketista.

Vierailija
12/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika lailla samanlaisessa paketissa kuin tavallinenkin. Hintaa vaan aika lailla enemmän.

Rooibosta ei ainakaan meidän th suositellut raskauden aikana. Yrttiteet on kielletty eikä ole varmaa, mitä kasvinosia (ja minkä kasvin) Rooibos-juomiinkaan lisätään.

Harmi, tykkään itse kovasti Rooiboksesta, mutta eiköhän tässä malta olla ilman vielä muutaman kuukauden...

Vierailija
13/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta minä en kyllä ymmärrä tuota rooibos ja yrttiteen kieltoa. Enkä ennen ole kuullut, että kukaan olisi rooibosta kieltänyt raskausaikana. Minusta tämä on hieman hätävarjelun liioittelua: tyyliin emme voi tietää kaikkien yrttiteiden vaikutuksia, joten suositellaan yleisesti olemaan juomatta (näinhän se perustellaan, että vaikutuksia ei tiedetä varmaksi). Henk. koht. olen sitä mieltä, että tavallisimmat, kuten se ruusunmarjatee on ihan vaarattomia. Mitä kuumia juomia odottaville sitten olisi sallittu? Kahvia ja teetä ei saisi hörppiä kofeiinin takia, ja sitten kaikki kofeiinittomatkin on pannassa potentiaalisesti vaarallisina... Minkälaisia määriä te yleensä teetä tai kahvia juotte? Kannattaa huomioida suosituksia noudatettaessa. Minä esim. juon päivässä ihan huoletta kupillisen kahvia, ja sen lisäksi 1-2 kupillista teetä. Kaikenlaatuista: mustaa, vihreää, punaista (rooibosta) ja valkoista (sitä ei ole kai kukaan keksinyt vielä kieltolistoilla erikseen mainita). Myös yrttiteetä olen juonut, minttua, melissaa, vadelmaa, lehmusta jne. silloin tällöin. Jos joku juo teetä suuria määriä ja yhtä laatua, niin silloin varmaan kannattaa selvittää sen mahdolliset vaikutukset, koska joillakin kasveilla todella sanotaan olevan supisteluja aiheuttava vaikutus (esim. nokkonen taisi olla tällainen). Mutta jos kyse on suht pienistä määristä silloin tällöin, niin olisin rauhallinen. Kahviakin saa suositusten mukaan kuitenkin juoda, ei se kokonaan ole kielletty.

En tarkoita tällä mitenkään pahoittaa kenenkään mieltä, joka haluaa neuvolansa suosituksia noudattaa. Kukin tyylillään, ihmiset on erilaisia, kuten myös raskaudet, kaikki tekee omat valintansa. Itse vaan koen nämä kiellot hieman liioitteluna, eikä omasta neuvolastani täällä Suomen ulkopuolella ole vastaavia " kieltoja" edes ehdotettu. Kahvia en tosin alkuraskaudessa voinut juoda, oli niin pahan hajuistakin... tiedä sitten, oliko se jotain kropan itsesuojelua. Rooibos on muuten ainut " tee" yrttiteen lisäksi, mitä 3-vuotiaalle lapselle annan, koska esim. vihreällä teellä on liian piristävä vaikutus.

Vierailija
14/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy kasvikohtaisesti aika paljon tietoa eri yrteistä, jos joku on niistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista kiinnostunut:

http://www.yrttitarha.com/

Vierailija
15/16 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös teetä, ja kofeiinimäärältään vähäisempi kuin vihreä tee. :)

Yrteistä kannattaa minunkin mielestäni välttää yrttikohtaisesti, eikä niinkään kaikkia. Rooibos on itsellä ainakin lempiteelistalla näin raskausaikaan.

16/16 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy https://hottis.fi/ kofeiinitonta teetä ja kahviakin.

Darjeeling, musta tee https://hottis.fi/tuotteet/decaf-darjeeling-tgfop1#/1-pakkauskoko_teet-…

Ceylon FOP, musta maustamaton tee https://hottis.fi/tuotteet/decaf-ceylon-sumatraville-fop-kofeiiniton#/1…

Kiinalinen vihreä tee, Sencha, https://hottis.fi/tuotteet/decaf-china-kofeiiniton-sencha-

Ja paljon Rooibosta.