Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä omat vai yhteinen tili?

Vierailija
27.01.2008 |

Meillä on ollut tähän asti molemmilla ollut omat käyttötilit & vielä eri pankeissa. Mietin juuri että kannattaisiko kuintenkiin yhdistää ja ottaa yhteinen tili? Naimissa oltu jo 7 vuotta =) Toisaalta sitten tuntuu jotenkin tärkeältä että molemmilla omat - vaikka rahat meillä on aina ollut yhteiset..=)

Kuulostaa varmaan sekavalta. Kiinnostaisi tietää että miten muilla?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa vuokran ja minä suurimman osan muista laskuista + molemmat omat kännykkä, luottokortti tms laskut. Ollaan todettu että näin menee aikalailla tasan kuluja molemmille.

Vierailija
2/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eri rahatkin. Yhteiset rahat olisivat tietty helpommat, mutta meillä nyt erinäisistä syistä on ainakin toistaiseksi näin.

Meillä kuitenkin päästään molemmat käsiksi toistemme tileihin verkkopankista, joten rahan siirtely on helppoa. (Sama pankki.) Joten en usko, että jaksettaisiin tilejä muutella vaikka rahat yhdistettäisiinkin. En näe tästä mitään haittaakaan. Toisaalta, en näe hirveästi haittaa samastakaan tilistä. Paitsi, että sitten ei aina olisi niin tarkkaan selvillä paljonko tilillä on rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään hankkia yhteistä tiliä tuollaisen tuhlurin kanssa.

Vierailija
4/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen ns. taloustili, jolta maksetaan kaikki yhteiset menot ja ruoka etc. Sen lisäksi kummallakin on omat tilit, joilta hoidetaan henkilökohtaiset menot kuten vaatteet, kampaajat jne. Kumpikin laittaa tilille rahaa suhteessa omaan varallisuuteen ja tuloihinsa (meillä on tässä iso ero, siksi mainitsen tämän). Loistava systeemi, jota olemme jo yli neljä vuotta käyttäneet.

Vierailija
5/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis yksi yhteinen käyttötili, jolle molemmilla kortit ja pankkitunnukset ja jonne menee palkat ja jolta lähtee lainat. Meidän mielestä se vaan on yksinkertaista ja helppoa, koko ajan pysyy kärryillä paljonko perheellä on rahaa käytössä. Meillä siis rahat yhteiset, toimii hyvin.

Vierailija
6/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ME olemme " yhteisyritys" joten kaikki on yhteistä - rahat ja velat.

Yksi tili jonne tulee molempien palkat ja lapsilisät. Molemmilla pankkikortti tilille. Kumpikin käyttää järkeään tilin käytössä eli tietää pakolliset menot (asuntolaina, vakuutukset ja keskimääräiset ruokakulut ja bensat). Paljon ei yli jää mutta se mikä jää yli laitetaan säästöön jotain suurempaa ostosta varten ettei tarvii käyttää ryöstökorkoisia luottoja tai sitten ostetaan mitä tarvitaan (vaatteita, kenkiä, huonekaluja ym).

Koskaan ei ole loppunut kesken ja ottaisin eron jos vaatisi omia rahoja =)

Mulla on 500 e/kk pienemmät tulot mutta so what. Kumpikin kantaa kortensa kekoon ja se on tärkeintä.

Vierailija
7/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pitkään erilliset tilit, mutta sitten vaimolta rupes " mopo karkaamaan" ja tilinylityksiä kertyi niin paljon että ehdotin että siirryttäisiin yhtä yhteistä tiliä käyttämään. Minä nykyään hoidan siltä tililtä kaikki laskut tms. Tulojen suhteen tuon talouteen noin 2/3 ja vaimoni noin 1/3 mutta hän hoitaa lapsia enemmän kuin minä joten en koe sitä ongelmaksi. Menoja emme erottele, ne ovat yhteisiä eikä kummallakaan ole sen suhteen mitään ongelmaa.

Vierailija
8/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin teillä on vähän eri asia. Meillä tuloeroa on yli 5000 euroa kuukaudessa. Lisäksi minä olen shoppailija ja on kivempi tuhlata omiaan. Siksi yhteinen taloustili ja muuten omat rahat on minusta kätevämpi.

Vierailija
9/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yhteinen taloustilikin joskus mutta lopetettiin se turhana

Vierailija
10/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä lisäksi ylimääärinen tili, johon säästää säännöllisesti... multa niitä säästöjä ei juuri tule, tai jos tulee vähän niin siirrän ne s-pankkitilille.

Vierailija
11/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki rahat mitä tulee, on yhteisiä. mieshän ne pääosin tienaa..

Mies myös maksaa laskut, ajallaan ja hoitaa ruoka ostokset.

Jos tarvitsen rahaa, sanon että kävin nostamassa, lupaa ei tarvitse kysyä.

Kun on pienet tulot on jotenkin helpompaa, että kaikki rahat tulee yhdelle tilille ja mies maksaa ensin laskut ja sitten katsotaan mitä jää ja mihin käytetään.

Näin on meillä ollu jo 8 v, ja näin on jatkossakin.

Vierailija
12/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit on ja pysyy. Kumpikin maksaa tietyt " vakiokulut" joka kuukausi ja säästöön laitetaan tietty summa. Lopuilla kumpikin saa tehdä, mitä parhaaksi näkee. On toiminut hyvin 13 vuotta, ei syytä vaihtaa systeemiä :) Tosin silloin kun olin hoitovapaalla, mies hoiti lähes kaikki menot, kun mulla niitä tuloja ei juuri ollut..

Vierailija
13/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen väliä, kumpi tienaa tai kumpi ei. Rahat ovat silti yhteiset. Välillä minä olen tienannut enemmän, välillä mies. Tällä hetkellä taidetaan tienata saman verran.

Yhdessä ollaan oltu 17v, lapsia on ollut vasta 5 vuoden ajan.

Vierailija
14/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa paljon enemmän, mutta on tuhlari. En ikinä suostuisi yhteiseen tillin. Hän tuhlaisi minunkin rahani.

Vierailija
15/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit myös, samoin erilliset asuntolainat ja omat autot.

Tähän asti olemme laittaneet taloustilille saman verran rahaa, mutta nyt yritän muuttaa sitä niin, että minä laittaisin edes vähän vähemmän, koska miehen tulot nousivat dramaattisesti.

Vierailija
16/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat on kuitenkin yhteiset ja minä niitä hallinnoin :D. Eli molemmilla jäljellä omat tilit ja sitten yhteinen lainanhoitotili. Siirtelen rahoja tarpeen mukaan...

Vierailija
17/17 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kummallakin on omat tilinsä, joihin toisella ei ole mitään sanomista. Lisäksi on perheen yhteinen säästötili

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi