Onko kysyttävää kätilöltä?
Kommentit (43)
Riippuu päivästä, useimmiten en, mutta jos jotain rankempaa tms on sattunut, sitten kyllä.
klö
Ja tuleeko niitä paljon? Mikä on loukannut sinua eniten?
Tsemppausta ja oksitosiinitippaa. Tarvittaessa imukuppi jos ei vauvan puolesta voida odotella.
klö
Tai lapsi kuollut synnytyksen yhteydes ?
Mitäs sit tapahtuu ? =(
Miksi kätilö haluaa, ettäsynnyttäjä synnyttää kylkiasennossa? Onko synnytyksen ponnistusvaiheessa aina kaksi hoitajaa paikalla?
Kyllä sitä jo on oppinut vuosien myötä vähän suodattamaan. Sanat kestää mutta potkiminen, pureminen ja lyöminen on kurjempaa.
klö
siis mietin vaan sitä että jos ja kun tehdään se synnytys suunnitelma niin mitä mä tohon kysymykseen vastaan? :) ihan hassua, mutta jotenkin hämmentää itteä kun ootan ekaa ja en todellakaan tiedä kuinka kipeäksi tulen ja miltä tuo epiduraali sitten oikein tuntuu...
Kolmas synnytys tulossa, kaksi edellistä ollut nopeahkoja, eka 3,5 tuntia ja toka 4,5 tuntia. Mitään puudutteita en ole saanut, sillä heti kun kalvot on puhkaistu, vauva on tullut rytinällä maailmaan. Onko mitään mahdollisuuksia saada puudutetta siten, ettei kalvoja tarvitse puhkaista?
Aika montakin niin että on ollut jo tiedossa kohtukuolema. Tilanne pyritään järjestämään rauhalliseksi ja aikaa keskustella myös jälkikäteen, vanhemmat saavat rauhassa pidellä ja hyvästellä lapsensa.
Rankkaa se on kaikille.
klö
Ja silti syntynyt elävä, terve lapsi.
Kyselen tätä siksi, että itsellä menossa nyt rv 41, yliaikaiskontrolli tulossa 41+4. Eka synnytys käynnistettiin epäkypsästä tilanteesta oksitosiinitipalle rv 40+6, toka oli spontaani alatiesynnytys rv 40+3.
Mulla ei ole pienintäkään aikomusta suostua käynnistykseen, eka oli sen verran kauhea kokemus.(Mulle ei voi antaa Cytoteciä perustaudin takia)
Kuinka kauan uskallan " hautoa" tätä vauvaa? (Kaikki ok ainakin neuvolakontrolleissa, verenpaineet ok, proteiinit negaa, vauva on vilkas ja liikkuu paljon...)
Ts sanoen ettei repeydy niin pahasti. Kovasti siskoni väittää näin, ja olisinkin iloinen jos siinä olisi jotain perää.
Ja voiko erilaisten puudutusten ottaminen johtaa siihen että repeää helpommin tai enemmän?
Jos se sopii heidän perhetilanteeseensa niin eihän asia mitenkään minulle kuulu. Hyvin ehtii silloinkin vielä joskin riskit kasvavat.
klö
Vaihtelee parista minuutista tuntiin riippuen vähän synnytysten lukumäärästäkin ja lapsen koosta, supistuksista ja taidosta ponnistaa.
Kylkiasennosssa veri istukassa kiertää paremmin kuin pitkässä puoli-istuvassa ja kylkiasennossa myös laskeutuu paremmin.
klö
Kerrotaan ja perustellaan ja puhutaan asiasta.
klö
Ei sitä etukäteen tarvitse tietää. Sitten kun on tilanne käsillä, tiedät kyllä haluatko ja tarvitsetko sen vai olisiko joku muu keino parempi. Henkilökunta myös suosittelee eri vaihtoehtoja eri tilanteisiin, luota heihin.
klö
Riippuu sairaalasta. Suurimmassa osassa on ohjeena että kalvot täytyy olla puhki ennen puudutteita tai ainakin erittäin luotettava ulkoinen sydänäänikäyrä. Voit kysyä oman sairaalasi käytäntöä ja muita kivunlievitysmahdollisuuksia nopeisiin synnytyksiin.
klö
Siis episiotomiasta ja repeämistä syntyneet? Arpikudos ei vissiin ainakaan jousta kovin hyvin.
kaikkee sitä tarttee stressatakin :)
t. 12sta
Yleensä kaikki mainitsevat, että käynnistys aloitettu puolikkaalla tai neljäsosalla (kohdunsuulle) kun itse sain heti aluksi kokonaisen (myös kohdunsuulle). Mikä on tavallinen aloitusannos milligrammoina tai mikrogrammoina?
punnertamaan vauvan ulos?